Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106215_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1288721
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om det foreslåede tilsyn, som politiet skal kunne føre med den dømtes overholdelse af forbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Hvordan vil ministeren sikre sig, at det foreslåede tilsyn, som
politiet skal kunne føre med den dømtes overholdelse af forbud,
ikke udgør eller kommer til at udgøre et uproportionalt indgreb
for den dømte? Der henvises til høringssvar fra Justitia.”
Svar:
Justitia har i sit høringssvar til det oprindelige lovforslag (L 173) bl.a. an-
ført, at der efter foreningens vurdering vil være situationer, hvor politiets
jævnlige tilsyn med de dømte vil udgøre et uproportionalt indgreb i de døm-
tes ret til privatliv. Det gælder f.eks., når der er tale om forbrydelser af min-
dre alvorlig karakter.
For så vidt angår politiets mulighed for at gennemføre uanmeldte tilsynsbe-
søg, skal det bemærkes, at formålet med tilsynet er at sikre, at den dømte
overholder det meddelte forbud, og dermed forhindre, at den dømte begår
nye seksuelle overgreb mod børn.
Domstolene skal i alle sager foretage en individuel og konkret vurdering af
nødvendigheden af, at den dømte meddeles et forbud. Domstolene skal i den
forbindelse foretage en vurdering af arten og grovheden af den begåede kri-
minalitet i forhold til forbuddets udstrækning, og domstolene skal inddrage
det forhold, at forbuddet vil indebære, at der føres hyppige tilsyn, jf. lovfor-
slagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2. Domstolene skal således sikre,
at kravet om proportionalitet er opfyldt ved fastsættelsen af forbuddet.
Herudover skal politiet ved gennemførelsen af tilsynet sikre, at kravet om
proportionalitet er opfyldt. Det følger således af den foreslåede § 236, stk.
9, at tilsynet skal gennemføres så skånsomt, som omstændighederne tilla-
der, og at gennemførelsen af tilsynet skal stå i rimeligt forhold til tilsynets
formål.
Herudover fremgår det af bemærkningerne til den foreslåede § 236, stk. 12,
at Justitsministeren fastsætter regler om bl.a. gennemførelsen af tilsynet, og
at tilsynets hyppighed forudsættes reguleret efter en ”trappestige”-model.
Tilsynets hyppighed vil være størst i perioden umiddelbart efter prøveløsla-
delse eller endelig løsladelse og vil endvidere afhænge af, om den dømte er
i sexologisk behandling.
2