Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106206_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1288714
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder, som anfører, at det er uklart, i hvilke situationer det ikke er tilstrækkeligt at anvende en mindre indgribende foranstaltning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Hvad er ministerens refleksioner i forhold til høringssvaret fra
Institut for Menneskerettigheder, som anfører, at det er uklart i
hvilke situationer, det ikke er tilstrækkeligt at anvende en min-
dre indgribende foranstaltning, end dem der er oplistet i den fo-
reslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk. 8, om politiets
tilsyn? Instituttet bemærker, at der ikke er opstillet eksempler
herpå, og at bemærkningerne ikke yder nogen vejledning til
det.”
Svar:
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk. 8, at
tilsynet skal udføres så skånsomt, som omstændighederne tillader. Endvi-
dere skal gennemførelsen af tilsynet stå i rimeligt forhold til tilsynets for-
mål, jf. forslaget til straffelovens § 236, stk. 9.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk. 9, er en lovfæstelse
af det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip, hvorefter der
ikke må anvendes mere indgribende foranstaltninger, hvis mindre indgri-
bende foranstaltninger er tilstrækkelige, og tilsynet skal som middel stå i ri-
meligt forhold til målet. Bestemmelsen indebærer, at princippet f.eks. gæl-
der ved politiets beslutninger om iværksættelse af tvangsindgreb i forbin-
delse med tilsynet. Inden politiet således f.eks. træffer beslutning om ved
tvang at skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter, den
dømte råder over, og foretage undersøgelse heraf, skal politiet overveje, om
indgrebet kan erstattes af andre og mindre indgribende kontrolmåder.
Bestemmelsen medfører endvidere, at tilsyn skal udføres så skånsomt, som
omstændighederne tillader, herunder så vidt muligt uden at forårsage øde-
læggelse eller beskadigelse, og uden at indgrebet på grund af tidspunktet for
foretagelsen eller den måde, hvorunder det foretages, giver anledning til
unødig opsigt.
Nærmere regler om gennemførelse af tilsynet vil blive fastsat ved bekendt-
gørelse, jf. den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk. 12, nr. 1.
2