Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106373_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1294537
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvorvidt det anses for nødvendigt i et demokratisk samfund med iværksættelse af tilsyn med uanmeldte politibesøg uden retskendelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Kan ministeren redegøre for, hvorvidt det anses for nødvendigt
i et demokratisk samfund med iværksættelse af tilsyn med uan-
meldte politibesøg uden retskendelse som foreslået?”
Svar:
Ved besvarelsen af spørgsmålet lægges det til grund, at der med ”nødven-
digt i et demokratisk samfund” spørges til foreneligheden med betingelsen
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) om, at et ind-
greb skal være nødvendigt i et demokratisk samfund til varetagelse af nær-
mere bestemte anerkendelsesværdige formål, herunder forebyggelse af for-
brydelser, jf. herved EMRK artikel 8, stk. 2, og artikel 2, stk. 3, i 4. Tillægs-
protokol til EMRK.
For så vidt angår lovforslagets forenelighed med EMRK, herunder om vur-
deringen af ordningens proportionalitet, henvises der til lovforslagets almin-
delige bemærkninger pkt. 3.2.
Det bemærkes i den forbindelse, at domstolene i alle sager skal foretage en
individuel og konkret vurdering af nødvendigheden af, at den dømte med-
deles et forbud, herunder skal domstolene inddrage det forhold, at forbud-
det vil indebære, at der føres hyppige tilsyn, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2, ligesom politiet ved gennemførelsen af tilsynet skal
sikre, at tilsyn skal udføres så skånsomt, som omstændighederne tillader, og
gennemførelsen af tilsynet skal stå i rimeligt forhold til tilsynets formål, jf.
den foreslåede § 236, stk. 9.
Der henvises i øvrigt til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr.
5 og bemærkningerne hertil.
2