Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106232_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1294524
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om vurderingen af, om der er fare for fastlægges ved domsafsigelsen og ikke ved løsladelsestidspunktet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Kan ministeren redegøre for, hvordan det anses for proportio-
nalt, at rækkevidden for opholdsforbud samt vurderingen af, om
der er "fare for" fastlægges ved domsafsigelsen og ikke ved
løsladelsestidspunktet?”
Svar:
Det følger af straffelovens § 236, stk. 1, at retten i forbindelse med en dom
for visse seksualforbrydelser kan give den dømte et opholdsforbud, bolig-
forbud, besøgsforbud eller kontaktforbud.
Forbud, herunder opholdsforbud, løber fra domafsigelsen, til forbuddet op-
hæves eller bortfalder. Forbuddet gælder dermed også i perioden, hvor den
dømte afsoner sin straf, en eventuel prøvetid og perioden efter endelig løsla-
delse af den dømte. Lovforslaget ændrer ikke herved.
Vurderingen af, om betingelserne for at meddele et opholdsforbud er op-
fyldt, foretages således af domstolene på det tidspunkt, hvor opholdsforbud-
det meddeles og begynder at løbe.
Domstolene skal i alle sager foretage en individuel og konkret vurdering af
nødvendigheden af, at den dømte meddeles et forbud. Domstolene skal i den
forbindelse foretage en vurdering af arten og grovheden af den begåede kri-
minalitet i forhold til forbuddets udstrækning. Det vil desuden være en be-
tingelse for, at domstolene kan meddele et forbud efter straffelovens § 236,
stk. 1, at det må antages, at der er fare for, at den dømte vil begå ny lovover-
trædelse af lignende beskaffenhed, og at forbuddet vil være egnet til at fore-
bygge denne fare, jf. den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk.
3.
Det bemærkes, at når et forbud gives indtil videre, dvs. uden tidsbegræns-
ning, kan den dømte efter 5 års forløb regnet fra endelig dom forlange, at
anklagemyndigheden indbringer spørgsmålet om forbuddets opretholdelse
for retten, jf. straffelovens § 236, stk. 6, 1. pkt. Her vil domstolene på ny
skulle foretage en vurdering af, om betingelserne for at opretholde forbud-
det er opfyldt.
Når særlige omstændigheder taler for det, kan justitsministeren endvidere
tillade, at indbringelse for retten sker tidligere, jf. straffelovens § 236, stk.
2
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om vurderingen af, om der er fare for fastlægges ved domsafsigelsen og ikke ved løsladelsestidspunktet, til justitsministeren
6, 2. pkt. Hvis afgørelsen går ud på, at forbuddet helt eller delvis oprethol-
des, kan spørgsmålet på ny indbringes for retten, dog tidligst efter 2 års for-
løb, jf. straffelovens § 236, stk. 6, 4. pkt.
3