Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 86 Bilag 9
Offentligt
2157761_0001.png
Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 27. februar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde, krav om indhentelse af straffeattest og præcisering af rækkevidden af
socialtilsynets godkendelse og tilsyn)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 4 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
let ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF ad flere omgange har fremsat beslutningsforslag om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker,
som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Be-
slutningsforslagene har været fremsat med det formål at sik-
re, at personer, der arbejder med mennesker med en fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, f.eks. ældre udviklings-
hæmmede mennesker, med mennesker med handicap og
med mennesker med psykiske lidelser m.v., skal give sam-
tykke til, at der indhentes en attest, der viser, at de pågæl-
dende ikke er dømt for overtrædelse af en række nærmere
bestemte paragraffer i straffeloven.
DF mener, at det er vigtigt at forebygge seksuelle over-
greb, vold, tyverier og røverier mod mennesker, der har en
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, herunder menne-
sker med handicap, ældre og mennesker med psykiske lidel-
ser. Disse sårbare borgere i vores samfund er kendetegnet
ved, at de oftest er dybt afhængige af hjælp i dagligdagen.
Desværre er der eksempler på, at ansatte i psykiatrien, i
hjemmeplejen, på bosteder og på plejehjem på det groveste
har misbrugt deres ansvar for at hjælpe de mennesker, som
er afhængige af deres hjælp. Disse brodne kar ødelægger det
for mange af de dygtige medarbejdere, der hver dag gør en
kæmpe forskel i omsorgssektoren.
DF ønsker, at der skal være den samme kontrol af pleje-
hjemsansatte, hjemmehjælpere, ansatte på bosteder og i psy-
kiatrien, læger og øvrige ansatte i sundhedssektoren, som
der er for personale, der arbejder med børn. DF kunne des-
værre ikke samle flertal for B 61 om voksenattester til per-
sonale, der arbejder med mennesker, som har en fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse (folketingsåret 2017-18). DF
fik imidlertid rejst problematikken i satspuljeforhandlinger-
ne, som bl.a. er baggrunden for dette forslag.
DF kan konstatere, at social- og indenrigsministeren har
imødekommet DF�½s forslag om, at indhentelse af straffeatte-
ster også skal gælde ved ansættelse af vikarer og allerede
ansatte vikarer i tilbud, medmindre der foreligger helt særli-
ge omstændigheder. Det er DF tilfreds med, og det vil DF
gerne kvittere for. DF så dog gerne, at det gjaldt bredt, dvs.
alle steder, hvor man arbejder med udsatte borgere, herunder
også inden for hjemmeplejen.
Selv om det i dag er muligt ved ansættelse af forskellige
personalegrupper at indhente straffeattester, vil oplysninger
om tidligere straf ikke nødvendigvis fremgå særlig længe,
og derfor vil de traditionelle straffeattester ikke altid kunne
bruges til at forhindre potentielle overgreb. Det er også op
til kommunen eller ansættelsesstedet, om man vil indhente
en attest, medmindre der er tale om, at man arbejder med
børn under 15 år, hvor det så er en børneattest. På en offent-
lig straffeattest vil afgørelser som udgangspunkt blive ståen-
de i 10 år, mens de på en privat straffeattest vil blive stående
i 2, 3 eller 5 år, afhængigt af hvilken sanktion der er tale om.
AX024347
L 86 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 27. februar 2020
2157761_0002.png
2
Derfor ønsker DF, at oplysninger om eventuelle tidligere
lovovertrædelser skal fremgå af voksenattesterne, lige så
længe som det fremgår af børneattesterne.
Forslaget er et skridt i den rigtige retning, og DF håber, at
det kommer til at gælde andre steder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Indhentelse af straffeattest efter 1. pkt. gælder også ved
ansættelse af vikarer, medmindre der foreligger helt særlige
omstændigheder.«
[Udvidelse af personalegruppen]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a
indsættes i
stk. 2
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Socialtilsynet skal ligeledes sikre sig, at tilbuddet har
indhentet straffeattester for allerede ansatte vikarer.«
[Udvidelse af personalegruppen]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a
ændres i
stk. 2, 2.
pkt.,
der bliver 3. pkt.,»Dette er en betingelse« til: »1. og 2.
pkt. er betingelser«.
[Konsekvensændring]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 4, 2. pkt.,
affattes
nr. 4
således:
»4) ændringen sker af hensyn til
a) aktuelle brugere af fondens tilbud eller
b) potentielle fremtidige brugere af fondens tilbud, når
fondens bestyrelse kan sandsynliggøre et behov for
ændring inden for de næste 2 år og dette medfører
et konkret behov for ændringen.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind-
sat et nyt § 12 a i lov om socialtilsyn (herefter socialtilsyns-
loven).
Det foreslåede § 12 a, stk. 1, i socialtilsynsloven vil med-
føre, at tilbud, som er omfattet af socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 2-4, der søger om godkendelse, eller som er god-
kendt af socialtilsynet efter socialtilsynslovens § 5, inden de
ansætter personale og ledere, skal indhente straffeattest for
disse personer. Kravet vil skulle gælde fra den 1. juli 2020
og vil omfatte ansættelse af alt personale samt ledere.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, forstås
der ved personale de personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med de børn, unge
og voksne, der har ophold i tilbuddet, samt personer, der
som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt be-
boerne i tilbuddet og derved har mulighed for at opnå direk-
te kontakt med disse.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 12 a, stk. 1, i
socialtilsynsloven vil det blive præciseret, at ansættelse af
personale også vil omfatte ansættelse af vikarer. Dette vil
medføre, at tilbuddene inden ansættelse af en vikar fremover
vil skulle indhente straffeattest for den pågældende, med-
mindre der foreligger helt særlige omstændigheder.
»Helt særlige omstændigheder« vil f.eks. kunne foreligge
i akutte situationer, hvor et tilbud reelt ikke vil kunne funge-
re på grund af mangel på personale, fordi tilbuddet skal af-
vente indhentelse af en straffeattest. I sådanne helt særlige
tilfælde vil tilbuddet kunne ansætte en vikar uden forinden
at have indhentet straffeattest. Der vil dog i overensstem-
melse med hovedreglen efterfølgende skulle indhentes straf-
feattest for den pågældende vikar, hvis ansættelsesforholdet
rækker ud over den helt akutte situation.
Socialtilsynet vil som led i sit driftsorienterede tilsyn
skulle følge op på, om tilbuddene indhenter straffeattester i
forbindelse med ansættelse af vikarer.
Med ændringsforslaget udvides personalegruppen i det
foreslåede nye § 12 a, stk. 1, i socialtilsynsloven, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 2, således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 2
Det nye § 12 a, stk. 2, der med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås indsat i socialtilsynsloven, vil medføre, at socialtil-
synet som led i deres godkendelse af tilbud omfattet af so-
cialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, skal sikre sig, at tilbud-
det har indhentet straffeattester for allerede ansat personale
og ledere af tilbuddet.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 12 a, stk. 2, i
socialtilsynsloven vil det blive præciseret, at socialtilsynet
ligeledes skal sikre sig, at tilbuddet har indhentet straffeatte-
ster for allerede ansatte vikarer. Dette vil medføre, at social-
tilsynet som led i deres godkendelse af tilbud omfattet af so-
cialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, vil skulle sikre sig, at
tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede ansatte vi-
karer.
Med ændringsforslaget udvides personalegruppen i det
foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 2, således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 3
Som følge af ændringsforslaget til det foreslåede nye 2.
pkt. i § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven er der behov for at
foretage konsekvensændringer i det foreslåede § 12 a, stk. 2,
2. pkt., som vil blive 3. pkt. Der er behov for at konsekvens-
ændre, således at det fremgår af bestemmelsen, at den både
omfatter det foreslåede § 12 a, stk. 2, 1. pkt., og det foreslåe-
de nye 2. pkt., således at socialtilsynet som betingelse for
godkendelse af et nyt tilbud vil være forpligtet til at sikre, at
tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede ansat per-
sonale, vikarer og ledere af tilbuddet.
Med ændringsforslaget foretages således alene en konse-
kvensændring på baggrund af den foreslåede ændring til det
L 86 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 27. februar 2020
2157761_0003.png
3
foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3, at der foreslås ind-
sat et nyt 2. pkt. i § 15, stk. 4, i lov om social service (heref-
ter serviceloven). Forslaget vil medføre, at ændring af for-
målsbestemmelser om drift af tilbud, jf. § 15, stk. 4, 1. pkt., i
serviceloven fremover vil kunne godkendes, hvis 1) ændrin-
gen af formålet har nær sammenhæng med fondens oprinde-
lige formål, 2) ændringen må anses for hensigtsmæssig for
fonden, 3) der ikke sker en indskrænkning i aktuelle rettig-
heder eller berettigede forventninger om ydelser fra fonden
og 4) ændringen enten sker af hensyn til aktuelle brugere af
fondens tilbud eller ændringen sker af hensyn til potentielle
fremtidige brugere af fondens tilbud, hvis fondens bestyrelse
kan sandsynliggøre et behov for ændring inden for de næste
2 år og dette medfører et konkret behov for ændringen.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, vil de
første tre betingelser i det foreslåede § 15, stk. 4, 2. pkt., nr.
1-3, i serviceloven skulle være opfyldt tillige med enten den
ene eller anden betingelse i nr. 4 eller eventuelt begge.
Med ændringsforslaget vil »enten« udgå af det foreslåede
§ 15, stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven. Derved præciseres
det med ordlyden af bestemmelsen, at den ene eller anden
eller eventuelt begge betingelser i nr. 4 kan være opfyldt.
Med den foreslåede opdeling af nr. 4 i litra a og b præci-
seres det samtidig, at den sidste del af det foreslåede nr. 4
om, at fondens bestyrelse skal kunne sandsynligøre et behov
for ændring inden for de næste 2 år og dette medfører et
konkret behov for ændringen, alene vedrører ændring af for-
målsbestemmelser af hensyn til potentielle fremtidige bruge-
re af fondens tilbud.
Ændringsforslaget er alene en lovteknisk præcisering af
det foreslåede nye § 15, stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2019 og var
til 1. behandling den 21. januar 2020. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
24. september 2019 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 79, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 18.
december 2019 sendte social- og indenrigsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1