Skatteudvalget 2019-20
L 82 Bilag 6
Offentligt
2133972_0001.png
Til
Skatteudvalget
Dato: 10. januar 2020
Foretræde 16. januar 2020 – L82 om afgifter på overskudsvarme
Hermed fremsendes en kort udlægning af de synspunkter, som vi ønsker en dialog med Skatteudvalget om i
forbindelse med et foretræde den 16. januar kl. 10.30-10.45.
Baggrund
Vi har fulgt processen omkring L82 tæt siden den politiske aftale om overskudsvarme i april 2019. Vi har i
forskellige sammenhænge gjort opmærksom på vores synspunkter gennem høringssvar og senest ved
henvendelse til Skatteministeren hhv. Skatteudvalg samt Klima-, energi- og forsyningsministeren hhv. Klima-,
energi- og forsyningsudvalget (22. november) med opfordring til at trække lovforslaget tilbage.
Skala
Vores synspunkter er alment gyldige uanset størrelse af virksomhed med overskudsvarme. Overskudsvarme
fra datacentre er blot meget store eksempler på virksomheder, der bliver ramt af lovforslaget. Mængden af
varme fra datacentre, der kan passes ind i fjernvarmesystemet, ligger ifølge Cowi’s temaanalyse for
Energistyrelsen fra februar 2018 på ca. 2.500-3.400 GWh om året (konservativt bud svt. at kun 20% af al
overskudsvarme fra datacentre i Danmark i 2040 udnyttes, potentialet er derfor endnu større).
Grundlæggende synspunkt
Vi deler ikke opfattelsen af at L82 vil fremme udnyttelsen af overskudsvarme, som det ellers er formålet med
selve lovforslaget. Det er der imod vores klare opfattelse, at forslaget vil være kontraproduktivt ift. at nå 70%
målet i 2030. Vi står ved en skillevej, som vil kunne få stor betydning for Danmarks evne til
omkostningseffektivt at nå 70% målsætningen i 2030, og samtidig understøtte en vækst dagsorden.
Dette begrunder vi med følgende synspunkter:
1) Vi bør belønne den adfærd samfundet gerne vil fremme, og straffe den adfærd samfundet vil undgå.
Vores synspunkt: L82 fungerer omvendt og vil lægge afgift på al overskudsvarme. Afgiften bør i stedet lægges
på den overskudsvarme, der ikke gen-anvendes til opvarmning, med mindre tekniske eller økonomiske forhold
forhindrer dette.
2) Afgiftsmodellen i L82 motiveres ved risikoen for at virksomheder vil producere ”falsk overskudsvarme”,
hvilket skulle betyde, at virksomheden anvender mere-end-nødvendigt brændsel, for at kunne sælge varme
med profit til den lokale varmeforsyning.
Vores synspunkt: L82 er en forringelse af nuværende retstilstand, hvor vederlagsfri overskudsvarme ikke
afgiftspålægges. Uden vederlag kan der ikke være rationelle argumenter for ”falsk overskudsvarme”. Dette
anerkendes ikke i Skatteministeriet.
Side 1 af 2
L 82 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 10/1-20 fra SEP Sønderjylland mv. om udnyttelsen af overskudsvarme
2133972_0002.png
3) Påtænkte certificeringsordning udelukker udnyttelse af overskudsvarme fra stor-skala datacentre
Vores synspunkt: Det er usandsynligt, at storskala datacenter-aktører vil acceptere at lade sig underlægge
kravene. De vil hverken lade eksterne komme ind i datacentrene eller lade sig underkaste ekstern
beslutningskompetence ift. investeringer i energibesparelser tiltag. Endelig ødelægger selv den lave afgiftssats
økonomien i at lægge transmissionsledninger til større fjernvarmeområder.
4) Lovforslaget forhindrer varmeforsyninger i at etablere varmepumperne, da de ikke må bruge reglen om
at op til COP 3 er afgiftsfritaget. Det er kun virksomheder, der har mulighed for at bruge denne regel.
Vores synspunkt: Dette er et unødvendigt teknisk benspænd, at tvinge virksomheder til at eje og drive en
varmepumpe for at få de første varmeenheder op til COP 3 afgiftsfrit. Varmeforsyninger skal kunne etablere,
eje og drive varmepumperne.
5) L82 ødelægger det afledte potentiale i vækst, eksport og arbejdspladser gennem en dansk styrkeposition
i blandt teknologivirksomheder som kan levere løsninger til brug af overskudsvarme.
Vores synspunkt: Vedtagelse af L82 og konsekvensen i form af at overskudsvarmen i stor skala ikke udnyttes,
vil betyde, at den teknologiudvikling, der ellers kan drive en vækst til gavn for Danmark, vil udeblive og i
værste fald flytte andre steder hen. Det bør give anledning til eftertænksomhed, når samtlige overskudsvarme
projekter under planlægning bestræber sig på at komme med under overgangsordningen. Det kan kun betyde,
at de vurderer som os, at vilkårene objektivt set forringes med L82.
Vi ser frem til at møde udvalget.
Med venlig hilsen
Ulrik Wilbek
Borgmester
Viborg Kommune
Erik Lauritzen
Borgmester
Sønderborg Kommune
Henrik Frandsen
Borgmester
Tønder Kommune
Hans Peter Geil
Borgmester
Haderslev Kommune
Thomas Andresen
Borgmester
Aabenraa Kommune
Kristian Brøns Nielsen
Formand
Viborg Fjernvarme
Søren Schmidt Thomsen
Sekretariatsleder
SEP Sønderjylland
Thomas Volder
Formand
Datacenterindustrien
Side 2 af 2