Skatteudvalget 2019-20
L 82 Bilag 12
Offentligt
2143322_0001.png
Lovforslag om omlægning af
overskudsvarme
- Teknisk gennemgang
Januar 2020
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0002.png
Omlægning af reglerne om
overskudsvarme
Et enigt Folketing indgik d. 28. marts 2019
Aftale
om øget udnyttelse af overskudsvarme
pba.
Energiaftale.
Ønsket var at øge udnyttelsen af overskudsvarme for
derved mindske ”spildvarme”.
Frem mod 2030 kan øget overskudvarmeproduktion
potentielt fremrykke udfasningen af fossile
brændsler og derved reducere CO
2
-udledningen.
Lovforslaget udmønter de afgiftsmæssige forhold i
aftalen. Udformningen af prisregulering varetages
af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
2
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0003.png
Reglerne - før aftale
Afgiften udgør 33 pct. af det vederlag, der
opnås for overskudsvarmen
i gennemsnit ca.
20 kr. pr. GJ.
Fire konkrete anlæg er afgiftsfritaget.
Hvis et anlæg både varmer og køler, fastlægges
afgiften efter den primære funktion.
Usikkerhed om rammevilkår (afgiftsniveau, pris
og mængden af reel overskudsvarme)
3
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0004.png
Reglerne
efter aftale
Afgiften udgør 25 kr. pr. GJ for både ekstern og
intern overskudsvarme.
Lempet sats på 10 kr. pr. GJ for ekstern
overskudsvarme, hvor der er en aftaleordning.
De fire konkrete anlæg er afgiftsfritaget i 15 år.
Præcisering af reglerne for anlæg, der både
varmer og køler.
Lovforslaget indebærer et mindreprovenu på ca.
133 mio. kr.
4
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0005.png
Effekter af aftalen
Mængden af udnyttet overskudsvarme øges med
ca. 35 pct.
fra ca. 5 mio. GJ til ca. 6,8 mio. GJ.
Til sammenligning anvendes ca. 135 mio. GJ
fjernvarme i Danmark.
Afskaffelse af PSO-afgift og nedsættelse af
elvarmeafgift skønnes at øge udnyttelsen af
overskudsvarme med ca. 2 mio. GJ.
5
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0006.png
Hensyn og undtagelser
Mulighed for at fastlåse overskudsvarmeafgiften i 15
år for eksisterende overskudsvarme.
Det sikrer, at virksomheder, der har investeret i
tillid til gældende regler, ikke bliver ramt af
anderledes afgiftsregler, ligesom forbrugerne kan
have sikkerhed for, at varmepriserne ikke ændrer
sig pga. omlægningen.
Mulighed for at ændre den formelle indbetaler af
overskudsvarmeafgiften, når varmen leveres gratis, så
virksomheden fortsat kan forære varmen væk.
Det fastholder strukturen og sikkerhed om
reglerne.
6
L 82 - 2019-20 - Bilag 12: Præsentation fra teknisk gennemgang af L 82 om overskudsvarme den 30. januar 2020
2143322_0007.png
Videre herfra
Det er forudsat, at initiativerne skal træde i
kraft i 2020.
Den samlede omlægning skal
statsstøttegodkendes. Kommissionen har stillet
spørgsmål til særligt overgangsordningerne.
Ordningen skal evalueres 2 år efter
ikrafttrædelse.
Klimapartnerskaberne vil forventeligt komme
med forslag til øget udnyttelse af
overskudsvarme.
7