Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 80
Offentligt
2132015_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 19 til L 80, forslag til lov
om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 18. december 2019 af Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 19 til L 80
”Vil
ministeren kommentere SPF-Danmarks ønsker om ændringer til lovforslaget, jf. MOF
alm. del
bilag 4, og komme med ændringsforslag til loven på baggrund deraf?”
Svar
SPF-Danmark har i deres henvendelse af 10. december 2019 til Miljø- og Fødevareudvalget ytret ønske
om en række ændringer i lovbemærkningerne til L 80, forslag til lov om dyrevelfærd
(dyrevelfærdsloven).
Jeg skal indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt at foretage ændringer af lovbemærkningerne,
herunder de af SPF-Danmark foreslåede ændringer, og jeg har derfor ikke mulighed for at
imødekomme spørgerens anmodning om et ændringsforslag. Jeg må i stedet henvise spørgeren til at
søge at få de omtalte bemærkninger optaget i udvalgets betænkning til lovforslaget. Som det fremgår af
mine følgende bemærkninger til den af SPF-Danmark til udvalget fremsendte henvendelse, kan jeg
dog ikke støtte de deri fremsatte forslag.
I henvendelsen er det et helt grundlæggende synspunkt, at ansvaret for eksempelvis dyrs
transportegnethed stort set udelukkende påhviler landmanden. Det er jeg ikke enig i. Alle de
involverede
landmand, chauffør og transportvirksomhed
har et ansvar for at sikre, at kravene til
dyrevelfærd bliver overholdt. Eksempelvis må landmanden kun udlevere transportegnede dyr, og
chaufføren må kun medtage transportegnede dyr. Transportvirksomheden skal sikre, at chaufføren
har den nødvendige viden og både transportvirksomhed og landmand skal sikre, at der findes de
nødvendige fysiske rammer (fx tid, lys og indretning ved udleveringen) til at vurdere dyrenes
transportegnethed.
Det er netop derfor, at det af transportforordningen udtrykkeligt fremgår, at alle involverede har
ansvar for at sikre overholdelsen af kravene ved transport af dyr. Dette gælder også ift. forslaget om at
lempe transportvirksomheders ansvar i sager om bl.a. transportegnethed og ift. forslaget om at
begrænse chaufførers strafansvar til sager, hvor chaufføren personligt har forårsaget uforsvarlig
behandling af dyr.
SPF-Danmark anfører i deres henvendelse, at transportvirksomheders økonomiske gevinst kun er 1 kr.
pr. gris, og at lovbemærkningerne om økonomisk incitament ikke er korrekte for
transportvirksomheder. Jeg kan hertil bemærke, at det økonomiske incitament ikke er begrænset til
den økonomisk gevinst pr. transporteret dyr, men også omfatter den økonomiske vinding, der kan
opnås ved ikke at afsætte tilstrækkelig tid til at syne dyrene, når de læsses på et transportmiddel, såvel
som det økonomiske incitament med hensyn til, om der stilles krav til landmanden i relation til de
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 80 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/12-19 fra SPF-Danmark om forslag til ændringer af loven, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
fysiske rammer ved udlevering. Endvidere omfatter reglerne om transport også andre dyr end grise.
Jeg finder derfor ikke, at lovbemærkningerne på det punkt er misvisende.
Jeg er helt enig med SPF-Danmark i betydningen af, at chaufførerne har et godt arbejdsmiljø. Jeg er
derimod ikke enig i, at det bedst sker ved delvist at fritage dem for ansvaret for dyrevelfærden.
Tværtimod er jeg overbevist om, at arbejdsmiljøet bliver bedst, hvis vi sikrer chaufførernes mulighed
for at gennemføre transporterne på den dyrevelfærdsmæssigt bedste måde. Det vil også være med til at
sikre, at chaufførerne kan leve op til det ansvar, de som nævnt er pålagt i transportforordningen.
Som det også er beskrevet i lovbemærkningerne, er Fødevarestyrelsens sanktioneringspraksis i sager
om transportegnethed allerede blevet præciseret, således at Fødevarestyrelsen i forbindelse med
styrkelsen af kontrollen med dyretransporter primært sanktionerer landmand og
transportvirksomhed. Jeg kan desuden oplyse, at Fødevarestyrelsen som led i den pågående evaluering
af kontrollen på dyretransportområdet overvejer modeller for sanktionering og opfølgning, hvor fokus
vil være på dialogen med de ansvarlige, herunder transportvirksomhederne, om fremadrettede tiltag,
som f.eks. kan forbedre chaufførernes betingelser for at leve op til de dyrevelfærdsmæssige krav.
SPF-Danmark foreslår til slut at foretage ændringer i Fødevarestyrelsens praksis for eskalering i
relation til transportvirksomheder. Dels foreslås, at der kun eskaleres ved gentagne overtrædelser
begået af samme chauffør, dels at der først eskaleres efter 3 overtrædelser inden for de seneste 6
måneder.
Med hensyn til det første element anføres, at det skulle være sammenligneligt med tilfælde, hvor
eksempelvis samme ejer har flere virksomheder under samme CVR eller samme landmand driver flere
besætninger under hver sit CHR. Sammenligningen halter imidlertid, da der i de tilfælde netop er tale
om selvstændige enheder og ikke enkelte ansatte i samme virksomhed. Autorisationen er knyttet til
den enkelte samlede transportvirksomhed, og den foreslåede ændring vil ikke respektere dette, men
reelt udhule ansvaret for transportvirksomheden ved at dele det op i mindre enheder. Det vil også
mindske virksomhedernes incitament til at gøre en generel indsats til gavn for alle chauffører for at
undgå fremtidige gentagelser.
Med hensyn til det andet element har det næsten karakter af accept af en vis mængde overtrædelser.
Det finder jeg af helt principielle grunde problematisk. Jeg mener tværtimod, at målsætningen må
være, at de involverede skal overholde reglerne. Når en transportvirksomhed eksempelvis gennem en
indskærpelse er blevet gjort opmærksom på, at reglerne ikke er blevet overholdt, forventer jeg, at den
gør en målrettet indsats for varigt at undgå gentagelser.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2