Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 , L 75 A , L 75 B
Offentligt
2121508_0001.png
10. december 2019
J.nr. 2019 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til Lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftslo-
ven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti
m.v. og opkrævningsloven (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 75a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorledes emballageafgiften kan differentieres, således at der indføres lavere afgifter på genanvendelige og bionedbrydelige plasticposer og engangsservice m.v., til skatteministeren
2121508_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes emballageafgiften kan differentieres, således at der
indføres lavere afgifter på genanvendelige- og bionedbrydelige plasticposer og engangs-
service m.v.?
Svar
Med finanslovsaftalen for 2020 tredobles afgifterne på bæreposer af plast og papir samt
på engangsservice for at mindske mængden af affald og bidrage til at nedbringe plastik-
forbruget i Danmark.
Der betales i dag emballageafgift på 19,20 kr. ekskl. moms pr. kg engangsservice uanset
fremstillingsmateriale. Formålet med den vægtbaserede afgift på engangsservice er at be-
grænse brugen af engangsservice og derigennem nedbringe affaldsmængderne.
En tredobling af afgifterne vurderes at kunne nedbringe forbruget af bæreposer og en-
gangsservice, så affaldsmængderne reduceres med ca. 6.000 ton om året. Det vil under-
støtte den grønne omstilling.
Det er desuden aftalt, at det skal undersøges, om afgiften kan målrettes mere mod de
mest miljøbelastende produkter, så forbrugerne kan få et yderligere incitament til at redu-
cere mængden af affald og dermed bidrage til den grønne omstilling.
Miljøeffekten af fx engangsservice skal vurderes ud fra en samlet livscyklusanalyse, hvor
der tages hensyn til produktionsforhold, transport og bortskaffelse, når det bliver til af-
fald. En sådan samlet vurdering findes endnu ikke.
Ved en differentieret afgiftssats er det endvidere væsentligt, at erhvervslivet og Skattefor-
valtningen
på en nem og enkel måde
kan vurdere, hvorvidt der er tale om miljøvenligt
engangsservice. En certificeringsordning vurderes at øge de administrative omkostninger
for erhvervslivet og Skatteforvaltningen.
Derudover kan en evt. differentiering have statsstøtteretlige konsekvenser og kræve god-
kendelse af Europa-Kommissionen i det omfang, producenterne af miljøvenligt engangs-
service får en mere lempelig afgiftsmæssig behandling end de øvrige producenter i bran-
chen.
En evt. differentiering vil desuden skulle udformes på en sådan måde, at det ikke indebæ-
rer øgede affaldsmænger. I det tilfælde, at fx bionedbrydeligt engangsservice ikke ender
som kompost, men i stedet bortskaffes som alt andet husholdningsaffald, fx til forbræn-
ding, vil det udgøre en miljøbelastning, ligesom ikke-nedbrydeligt affald.
Med Engangsplastdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 af
5. juni 2019 om reduktion af visse plastprodukters miljøpåvirkning) ) forbydes visse, men
ikke alle, engangsprodukter af plastik, herunder bestik og tallerkner fra medio 2021.
Side 2 af 3
L 75a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorledes emballageafgiften kan differentieres, således at der indføres lavere afgifter på genanvendelige og bionedbrydelige plasticposer og engangsservice m.v., til skatteministeren
2121508_0003.png
En evt. differentiering af afgiften vil således skulle overvejes nøje, og vil desuden kræve
udviklingstid. På den baggrund er det med finanslovsaftalen for 2020 aftalt, at det skal un-
dersøges nærmere om emballageafgiften på engangsservice kan differentieres med henblik
på at fremme anvendelse af bionedbrydeligt materiale.
Side 3 af 3