Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2121680_0001.png
10. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 9. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at besvare spørgsmål 14 om, hvor mange skibe der ventes at udflage på grund af fjernelse af kravet om, at skibet ikke skal være registreret i DIS, for at søfolkene kan få nettoløn, til skatteministeren
2121680_0002.png
Spørgsmål
Da ministeren ikke besvarer spørgsmål 14, stilles det igen. Ministeren bedes oplyse, hvor
mange skibe der ventes at udflage på grund af fjernelse af kravet om, at skibet ikke skal
være registreret i DIS, for at søfolkene kan få nettoløn.
Svar
Jeg kan kun henholde mig til det anførte i lovforslaget og det, der fremgår af svaret på
spørgsmål 14 til L 72.
Det er vurderingen, at det af de anførte grunde fortsat vil være attraktivt at sejle under
dansk flag. Det kan ikke afvises, at der vil være skibe, der udflages. Omvendt vurderes der
at være skibe,
der ”indflages” som følge af, at
udvidelsen af tonnageskatteordningen med
en række specialskibe og den tilsvarende udvidelse af DIS-ordningen kan sættes i kraft.
Det er ikke muligt at angive konkrete tal for antallet af skibe, der vil henholdsvis ind- og
udflage som følge af ændringerne i lovforslaget.
Som det også fremgår af svaret på spørgsmål 14 vil regeringen følge udviklingen i anven-
delsen af Dansk Internationalt Skibsregister og DIS-ordningen efter lovforslagets vedta-
gelse med henblik på at identificere og håndtere eventuelle utilsigtede konsekvenser for
danske søfolk og danske rederier.
Side 2 af 2