Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. december 2019 fra Danske Maritime,
jf. L 72 - bilag 10.
Svar
Henvendelsen fra Danske Maritime er først og fremmest en oversendelse af et konkret
forslag til ændring af bestemmelserne i lovforslaget. Danske Maritime giver i tilknytning
hertil udtryk for, at lovforslaget vil give danske sandsugerrederier dårlige konkurrencevil-
kår i forhold til andre lande.
Det anføres bl.a., at andre lande ikke har
en begrænsning svarende til ”begrænset fart”, og
at danske skibe har et lavere beregningsgrundlag og en lavere refusionssats.
Derudover nævnes, at der i Holland og Belgien bl.a. stilles krav om, at besætningen på
skibene skal kunne tale flamsk/nederlandsk.
Kommentar
Formålet med lovforslaget er at sikre, at refusionsordningen for sandsugere kan viderefø-
res. Lovforslaget er udtryk for et politisk ønske om at opretholde støtten til sandsugerer-
hvervet ved at sikre, at der er godkendt refusionsordning med virkning fra 1. januar 2020.
Det vil ikke være tilfældet, hvis de ændringer, der følger af lovforslaget, ikke gennemføres.
Gennemføres ændringsforslaget, som er vedlagt henvendelsen, vil det medføre, at der
ydes statsstøtte til sandsugerrederierne, som ikke er godkendt af EU-Kommissionen. Det
vurderes også, at en ordning med dette indhold ikke vil kunne godkendes af EU-Kom-
missionen.
Jeg kan som skatteminister naturligvis ikke støtte et ændringsforslag, som skaber en risiko
for, at EU-Kommissionen vil indlede en traktatkrænkelsessag mod Danmark, og at sand-
sugerrederierne vil skulle tilbagebetale modtagne refusionsbeløb. Derimod lægger jeg
vægt på, at der skal kunne udbetales refusion i henhold til en godkendt refusionsordning
fra 1. januar 2020.
Sprogkrav, som stilles til besætningerne efter andre landes regler, falder uden for dette
lovforslags rammer.
Side 2 af 2