Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 Bilag 7, L 72 A Bilag 7, L 72 B Bilag 7
Offentligt
2117198_0001.png
Lovforslag, j.nr. 2019-4014
Lov om ændring af sømandsbeskatningsloven,
tonnageskatteloven og forskellige andre love
1
Baggrund
Lovforslaget vil, hvis det vedtages, lede til
omvendt diskrimination
af danske søfolk. De negative
virkninger vil blive afbødt ved, at danske sandsugerrederier, der i dag bruger dansk flag og danske
sandsugere, omflager skibene til f.eks. hollandsk flag, og ansætter udenlandske søfolk. De negative
følgevirkninger er godtgjort ved:
(a)
lovbemærkningerne pkt. 3.2, hvor det hedder, at lovforslaget skønnes at medføre en årlig
øget skattebetaling på 20 mio. kr.; og
vedlagte notat af 15. november 2019 fra revisionsfirmaet Baker Tilly, hvoraf
skattebesparelsen for en
”almindelig sømand på et sandsugningsfartøj”
under henholdsvis
hollandske regler og de nye regler i Danmark (efter lovforslaget) er beregnet. Besparelsen i
Holland er EUR 1.132,04 pr. måned og i Danmark EUR 202,13 pr. måned. Med andre ord
spares der ca. EUR 1.000,00 pr. måned pr. sømand ved, at et dansk sandsugerrederi
omflager til hollandsk flag og i stedet anvender udenlandske søfolk.
(b)
2
Ændringsforslag
Folketingets partier opfordres til at afbøde denne omvendte diskrimination og kæmpe for at
beholde danske arbejdspladser og danske rederier. Følgende ændringer bør gennemføres:
(a)
Lovforslagets § 1, nr. 12, læst sammen med definitionen af søtransportaktiviteter i § 13 i
sømandsbeskatningsbekendtgørelsen medfører, at et dansk fartøj ikke kan underlægges
refusionsordningen, når det udfører såkaldt
”begrænset fart”.
Denne begrænsning er en ren
dansk opfindelse og findes ikke i andre EU-lande, herunder Belgien og Holland.
Henvisningen til
”begrænset fart”
medfører en væsentlig indskrænkning i
refusionsordningens anvendelse. Et danskflaget rederi med danske søfolk vil ikke kunne
modtage refusion, når denne begrænsede fart sker ved anvendelsen af rederiets skibe ikke
kun i Danmark men i hele Europa. De økonomiske følger er katastrofale for rederiet og
søfolkene. Lønomkostningen bliver så høj, at rederiets konkurrencedygtighed er væk.
Begrænsningen kan undgås ved, at det i forbindelse med lovforslagets
vedtagelse bestemmes, at henvisningen til
”begrænset fart”
i
sømandsbeskatningslovens § 13, stk. 2, ophæves.
Lovforslagets § 1, nr. 15, indebærer en nedsættelse af den nuværende (skatte-)refusionssats
fra 40 pct. til 35 pct. I Holland gælder i dag en refusionssats på 40 pct., jf. Baker Tillys notat.
Det foreslås, at det i forbindelse med lovforslagets vedtagelse bestemmes, at den fremtidige
(b)
L 72 - 2019-20 - Bilag 7: Juridiske notater modtaget fra Danske Maritime den 3/12-19
2117198_0002.png
Side 2
refusionssats ansættes administrativt. Herved er der også mulighed for at sætte
refusionssatsen til mere end 40 pct.
Det foreslås derfor, at § 10, stk. 3, og § 10, stk. 4, i
sømandsbeskatningsloven ændres til:
”beregnet med den procentsats, der
årligt fastsættes af skatteministeren”.
(c)
I Belgien og Holland kan sandsugerrederier anvende tonnageskatteordningen, mens dette
ikke er tilfældet i Danmark, jf. tonnageskattelovens § 8, nr. 3. Anvendelse af
tonnageskatteordningen for sandsugerrederierne giver en væsentlig konkurrencefordel. Det
foreslås derfor, at det i forbindelse med lovforslagets vedtagelse også bestemmes, at den
danske tonnageskattelov gælder for sandsugerrederier.
Skatteministeriet opfordres til
at inddrage ændring af tonnageskatteloven i lovforslaget.
Dette notat er udarbejdet på vegne af Danmarks største sandsugerrederi, Rohde Nielsen A/S,
med en flåde på ca. 40 skibe.
Rohde Nielsen A/S udfører entreprenørarbejder i Danmark og udlandet, f.eks. havneudvidelser
og ofte også arbejde med klimasikring, f.eks. kystfodring. Alle arbejder er underlagt
international konkurrence ved EU-udbud. Danmark har en stor interesse i at bevare teknologi
og arbejdspladser i Danmark. Omvendt diskrimination af de danske virksomheder medfører
enten, at udenlandske konkurrenter overtager opgaverne eller, at Rohde Nielsen A/S må flage
ud og ansætte udenlandske søfolk. Det var netop sådanne tab af ekspertise og arbejdspladser,
der skulle modvirkes ved nettolønsordninger og tonnageskatteordninger til rederier. Disse
hensyn gælder særligt stærkt for Rohde Nielsen A/S’ virksomhed, men ikke med samme styrke
for den øvrige del af branchen, der udfører såkaldt ”pladssejlads”.
20. november 2019
Peter Appel
14087725.2