Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 55 Bilag 1
Offentligt
2104746_0001.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0002.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0003.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0004.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0005.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0006.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0007.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0009.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0010.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0011.png

INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES
AARHUS UNIVERSITET
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Re: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og
lov om valg af danske medlemmer af Europa-Parlamentet, Sagsnr. 219-1635
Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet værdsætter muligheden for at
fremsætte kommentarer til dette lovforslag, således som instituttet blev anmodet om
ved høringsbrevet af 23. september 2019.
Instituttet finder, at lovforslaget i alt væsentligt er en adækvat respons på den situa-
tion, der opstod før det seneste folketingsvalg, hvor to nye partier i forbindelse med
indsamling af vælgererklæringer var i stand til at omgå den foreskrevne fremgangs-
måde. Instituttet har derfor ikke mange bemærkninger til det foreliggende udkast til
forslag til lov.
Instituttet har dog to bemærkninger angående procedure for påmindelse og gyldig-
hedsperiode.
Der er som bekendt forskellige opfattelser af behovet for en såkaldt eftertænksom-
hedsperiode, men instituttet tager til efterretning, at der stort set er politisk enighed
om, at en mindre tidsmæssig afstand mellem støttetilkendegivelsen og den egentlige
vælgererklæring er ønskværdig. I den forbindelse bemærker instituttet dog med un-
dren, at det ikke af forslaget (§§ 1-2, stk. 8) fremgår klart og tydeligt, at den nugæl-
dende procedure angående påmindelse fastholdes. Ifølge den nuværende procedure
modtager en vælger, der har afgivet en støtteerklæring til en nyt parti, efter syv dage
en digital påmindelse om, at det nu er muligt at indsende den egentlige vælgererklæ-
ring. Uanset problemerne forud for folketingsvalget i 2019, anser instituttet påmin-
delsen for en god og rimelig foranstaltning, der nemt og smidigt kan bidrage til, at
vælgeren ikke glemmer at indsende vælgererklæringen, hvilket måske ville kunne ske
utilsigtet for nogle. Hermed opnås balance mellem behov for eftertænksomhed og ri-
siko for forglemmelse. Institut for Statskundskab skal derfor foreslå, at påmindelses-
elementet i den nuværende procedure fastholdes og ekspliciteres i det foreliggende
lovforslag.
Gyldighedsperioden for vælgererklæringer foreslås fortsat at skulle være 18 måneder.
Instituttet foreslår dog, at det overvejes at ændre gyldighedsperioden for vælgerer-
klæringerne, så den bliver parallel til gyldighedsperioden for partianmeldelser, altså
”til førstkommende folketingsvalg, dog mindst 18 måneder”. Begrundelsen
herfor er,
Institut for Statskundskab
Peter Munk Christiansen
Professor, Institutleder
Dato: 12 Oktober 2019
Direkte tlf.: 8716 5685
Fax: 86139839
E-mail: [email protected]
Web: au.dk/pmc@ps
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/2
Institut for Statskundskab
Aarhus Universitet
Bartholins Allé 7
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 0000
Fax: +45 8613 9839
E-mail: [email protected]
ps.au.dk/
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0012.png

INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES
AARHUS UNIVERSITET
at der med den nuværende formulering vil kunne opstå situationer, hvor vælgerer-
klæringer, der er afgivet tidligt i en valgperiode, vil kunne miste deres gyldighed in-
den det følgende folketingsvalg, hvor det nye parti håber at kunne blive anmeldt og
stille op. Nogle vælgere vil altså risikere på ny at skulle indsende vælgererklæringer,
og partiet vil kunne opleve, at antallet af gyldige vælgererklæringer faktisk falder fra
dag til dag! Så instituttet finder, at det vil være rimeligt med en sådan ændring af væl-
gererklæringernes gyldighedsperiode.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Peter Munk Christiansen
Professor, institutleder
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0013.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0014.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0015.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
18. oktober 2019
J.nr. 2019-11-0281
Dok.nr. 136453
Sagsbehandler
Marie Christiansen
Høring over udkast til lov om ændring af lov om valg til Folketinget
og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
Ved brev af 23. september 2019 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet har følgende bemærkninger:
1.
Det fremgår af udkastet, at proceduren for indsamling af vælgererklæringer bør ændres og
som noget nyt skal foregå ved brug af et portalsystem. Datatilsynet har noteret sig, at det di-
gitale portalsystem, som Social- og Indenrigsministeriet skal tilvejebringe, på nuværende tids-
punkt er under udvikling, og at ministeriet vil tilrettelægge udviklingen af systemet i overens-
stemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Datatilsynet har endvidere noteret sig, at de nærmere regler for funktionaliteten, udformnin-
gen og anvendelsen af den nye digitale løsning vil blive fastsat ved bekendtgørelse på bag-
grund af de foreslåede i bemyndigelsesbestemmelser i udkastets § 1, nr. 15, og § 2, nr. 5,
hvorefter social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om udformning af den omhand-
lede digitale løsning.
Datatilsynet forudsætter at blive hørt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser og an-
dre generelle retsforskrifter i medfør af de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, jf. data-
beskyttelseslovens § 28.
2.
Det fremgår af pkt. 3.1.2.14. i de almindelige bemærkninger, at Social- og Indenrigsministe-
riet foranlediget af lovforslaget vil behandle personoplysninger i forbindelse med vælgeres af-
givelse af støtte- og vælgererklæringer samt i forbindelse med anmeldelse af partier.
Det fremgår endvidere, at behandling af følsomme oplysninger i form af personers politiske
overbevisning, omfattet af forbuddet i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, vil blive
behandlet i medfør af undtagelsen i artikel 9, stk. 2, litra a om samtykke.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Datatilsynet skal i den anledning bemærke, at et samtykke efter databeskyttelsesforord-
ningen skal opfylde en række betingelser for at være gyldigt. Ved et samtykke forstås en-
hver, frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse, hvorved den registre-
rede ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører
den pågældende, gøres til genstand for behandling, jf. databeskyttelsesforordningens ar-
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
tikel 4, nr. 11. Det er også et krav, at den registrerede inden der gives samtykke oplyses
om, at samtykket kan trækkes tilbage, og at det skal være lige så let trække sit samtykke
tilbage som at give det, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 7, stk. 3, 3. og 4. pkt.
Et samtykke efter databeskyttelsesforordningen skal således bl.a. være frivilligt. Et
samtykke anses ikke for at være frivilligt, hvis den registrerede ikke har et reelt eller frit
valg. Social- og Indenrigsministeriet bør overveje, om manglende afgivelse af et samtykke
vil kunne medføre negative konsekvenser for de registrerede, som ikke ønsker at give
samtykke, da et samtykke i bekræftende fald ikke kan anses for afgivet i overensstem-
melse med databeskyttelsesforordningen.
I forlængelse heraf bør Social- og Indenrigsministeriet endvidere være særlig opmærk-
som på, om der foreligger et ulige forhold mellem ministeriet og den registrerede. Et
samtykke anses normalt ikke for at være afgivet frivilligt, hvis der er en klar skævhed mel-
lem den registrerede og den dataansvarlige. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis den data-
ansvarlige er en offentlig myndighed.
Social- og Indenrigsministeriet bør desuden være opmærksom på, at den registrerede på
et hvilket som helst tidspunkt skal kunne trække sit samtykke tilbage.
Hvis en registreret
tilbagekalder sit samtykke, skal den dataansvarlige som udgangspunkt ophøre med at be-
handle oplysninger om den pågældende. Det gælder dog kun oplysninger, der er behandlet
på grundlag af samtykke.
På baggrund af ovennævnte betingelser for behandling af personoplysninger på bag-
grund af samtykke – og beskrivelsen af behandlingsaktiviteterne i udkastet til lovforslag –
er det samlet set Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at behandling af følsomme oplys-
ninger på baggrund af samtykke, i den omhandlede sammenhæng, vil være uhensigts-
mæssigt. Datatilsynet henstiller på den baggrund, at Social- og Indenrigsministeriet over-
vejer at basere behandlingen af følsomme oplysninger på en anden undtagelse i databe-
skyttelsesforordningens artikel 9.
3.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, at:
”Med den foreslåede bestemmelse vil navnet på partiindehaveren blive offentliggjort, med-
mindre der i stedet er en repræsentant, der er udpeget af partiindehaveren, som gennem sin
underskrift på ansøgningsskemaet har samtykket til at fremstå offentligt som repræsentant
for partiet. Angiver partiindehaveren ikke en repræsentant på ansøgningsskemaet, eller har
repræsentanten ikke skrevet under, er det navnet på partiindehaveren, der vil blive offentlig-
gjort. Den foreslåede bestemmelse indebærer dermed, at det er et vilkår for at få godkendt
et partinavn med henblik på deltagelse i folketingsvalg/Europa-Parlamentsvalg, at navnet på
indehaveren eller en repræsentant udpeget af denne samt kontaktoplysninger på partiet of-
fentliggøres. Er ansøgeren ikke indforstået hermed, må ansøgeren henvises til at tilbage-
kalde ansøgningen om godkendelse. Partiindehaverens samtykke til offentliggørelse af ved-
kommendes navn i løsningen er ikke nødvendigt, og partiindehaveren kan ikke nægte So-
cial- og Indenrigsministeriet at offentliggøre navnet. Giver ansøgeren ikke de oplysninger, der
kræves, vil der skulle meddeles afslag på ansøgningen om godkendelse af et partinavn som
følge af, at ansøgningen ikke indeholder de oplysninger, der kræves for at behandle ansøg-
ningen, jf. § 3, stk. 3, 3. pkt.”
Side 2 af 3
I forhold til offentliggørelse af navne på repræsentanter udpeget af partiindehaveren hen-
vises til pkt. 2 ovenfor vedrørende samtykke.
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
Om offentliggørelse af navne på partiindehavere fremgår det af bemærkningerne, at
samtykke ikke er nødvendigt. Det står ikke Datatilsynet klart, på hvilket grundlag i data-
beskyttelsesforordningen denne offentliggørelse vil ske. Datatilsynet henstiller, at Social-
og Indenrigsministeriet i bemærkningerne til lovforslaget anfører, efter hvilken undtagelse
i databeskyttelsesforordningens artikel 9 offentliggørelsen af oplysninger om partiindeha-
vere i portalløsningen vil ske.
4.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 4, at:
”Ansøgning om godkendelse af et partinavn med henblik på deltagelse i folketingsvalg skal
indgives til Valgnævnet via Social- og Indenrigsministeriet, der sekretariatsbetjener Valgnæv-
net. Social- og Indenrigsministeriet vil gøre ansøgningsskemaet frit tilgængeligt på sin hjem-
meside
.”
Side 3 af 3
Det står ikke Datatilsynet klart, om Social- og Indenrigsministeriets varetagelse af sekre-
tariatsfunktionen for Valgnævnet udgør en databehandlerkonstruktion eller om Social- og
Indenrigsministeriet og Valgnævnet fungerer som selvstændigt eller fælles dataansvar-
lige. Social- og Indenrigsministeriet bør derfor afklare de databeskyttelsesretlige roller, in-
den der foretages videregivelse/overladelse af personoplysninger.
5.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, at en ansøgning
om godkendelse af et navn for et parti, der ønsker at deltage i folketingsvalg, skal indgi-
ves på en formular (ansøgningsskema), der er godkendt af social- og indenrigsministe-
ren. Det fremgår endvidere, at en sådan ansøgning skal indeholde oplysning om det fulde
navn og personnummer på ansøgeren samt det fulde navn og personnummer på en even-
tuel repræsentant udpeget af ansøgeren.
Henset til at registrerede i en række tilfælde vil skulle angive to personnumre i samme an-
søgningsskema, bør Social- og Indenrigsministeriet ved udformningen af ansøgningsske-
maet og fremgangsmåden ved indgivelse af ansøgningsskemaet tage hensyn til, at uved-
kommende i videst mulige omfang ikke får adgang til personoplysninger om andre perso-
ner.
6.
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Marie Christiansen
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0018.png
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0019.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail:
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL +4 5 91 32 57 01
EMTH@HU MA NRIGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 19/02470 -2
18. OKTOBER 2019
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF LOV OM VALG TIL FOLKETINGET
OG LOV OM VALG AF DANSKE MEDLEMMER TIL
EUROPA-PARLAMENTET (NY PROCEDURE FOR
INDSAMLING AF VÆLGER ERKLÆRINGER M.V.)
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 23. september 2019
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til
Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet (Ny procedure for indsamling af vælgererklæringer m.v.).
Med udkastet skabes blandt andet det nødvendige lovgrundlag for, at
der kan udvikles og idriftsættes en ny portal til brug for indsamling af
vælgererklæringer.
Herudover følger det af udkastet (§ 1 nr. 4 og § 2 nr. 4), at det
fremadrettet kun personer, der har valgret til Folketinget eller Europa-
Parlamentet, kan få godkendt et partinavn med henblik på indsamling
af vælgererklæringer for nye partier, der ønsker at deltage i valg til
henholdsvis Folketing eller Europa-Parlament.
Den foreslåede bestemmelse indebærer dermed blandt andet, at
adgangen til at få godkendt et partinavn med henblik på deltagelse i
folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg begrænses til personer over
18 år.
Ministeriet anfører (de almindelige bemærkninger punkt 3.2.3.2), at
formålet med at erklære sig som opstillingsberettiget parti netop må
være at stille op til Folketinget henholdsvis Europa-Parlamentet og
dermed at stille sig til rådighed for vælgerne.
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
Imidlertid findes der ikke nogen regler om, at partiindehaveren
nødvendigvis skal være den samme som den eller de, der stiller op for
partiet.
Instituttet bemærker i den forbindelse, at ændringen kan risikere at få
en vis indflydelse på børn og unges demokratiske deltagelse i
forbindelse med nationale og EU-valg. Børn og unge vil således ikke
længere kunne få godkendt et partinavn, uanset der måtte være
personer tilknyttet partiet, som er valgbare, eller den unge selv nærmer
sig alderen for valgbarhed.
Instituttet anbefaler, at:
Social- og Indenrigsministeriet overvejer, om der for personer
under 18 år, der ønsker at få godkendt et partinavn med henblik
på at partiet kan blive opstillingsberettiget, kan indlevere en
fuldmagt fra forældremyndighedsindehaveren.
Der henvises til ministeriets sagsnummer: 2019-1635.
Med venlig hilsen
Emilie Thage
JURIDISK R ÅDGIV ER
2/2
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0021.png
Carsten Schürmann
Professor
Center for Information Security and Trust and DemTech
IT University of Copenhagen
Rued Langgaards Vej 7
2300 Copenhagen S
Email:
[email protected]
Phone: +45 26393606
Høringssvar for udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (Ny procedure for indsamling af
vælgererklæringer m.v.)
Vælgererklæringer
are not the same as votes, but they are similar, in particular, when legislating for
and procuring Internet-based technology for collecting either: The main challenge is to protect
public confidence in the Danish electoral process while using Internet-based technologies that may
contain software defects, are vulnerable to cyberattacks, or may be exposed to allegations
undermining the credibility of the results.
International experience has shown the need for legal frameworks that offer provisions to terminate
the use of Internet-based voting systems: The Åland Islands decided in October 2019 (only two
weeks before the election) to abandon Internet voting
1
citing security concerns, and in 2019
Switzerland
2
has delayed the introduction of Internet voting as a regular voting channel. The 2019
Swiss federal election is held, for the first time in several years, without offering Internet voting to
Swiss citizens living abroad.
The
Forslag til Lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske medlemmer
til Europa-Parlamentet (Ny procedure for indsamling af vælgererklæringer m.v.),
in short
law
proposal,
prepared by the Ministry of Social Affairs and the Interior, short
the Ministry,
describes
an Internet-based system to collect
vælgererklæringer,
in short
portal system.
The law proposal defines the portal system as the main and only channel to cast
vælgererklæringer.
The paper-based system is abandoned and all
vælgererklæringer
submitted on paper are required to
be registered in the portal system, forcing the Ministry to base all its decision-making solely on the
digital record produced by the portal system without the possibility of double-checking or auditing.
To recover from a portal system outage or a damaging cyberattack, the law proposal defines
provisions allowing the Ministry to discontinue the use of the portal system under special
circumstances
3
. However, the options for launching fall-back procedures are non-existing or appear
at least severely limited, in particular, because the process of collecting
vælgererklæringer
is a
1
2
3
See https://www.val.ax/nyheter/ingen-rostning-internet
See https://www.bk.admin.ch/bk/en/home/dokumentation/medienmitteilungen.msg-id-75615.html
See page 31 of the law proposal.
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0022.png
continuously ongoing process. The portal system may be suspended only after damage has been
done, i.e. the registered
gyldige vælgererklæringer
no longer reflect the
vælgernes
intent.
Overall, we consider the law proposal an improvement over
bekendtgørelse nr. 13 af 7. januar 2016
that it supersedes, however the lack of provisions mandating mechanisms to maintain or increase
public confidence in the accuracy of the
vælgererklæringer
tallies is problematic and should be
addressed as it is contrary to best practice.
4
Without such mechanisms in place, the Ministry may
procure a portal system that it may not be able to defend against allegations of having produced an
incorrect result, for example, caused by a programming flaw or a malicious cyberattack. Such a
situation would have a negative impact on the public confidence in the Danish electoral process.
Identified Weaknesses and Recommendations
The law proposal lacks a precise definition of a legally-binding digital and
gyldig vælgererklæring.
5
Defining a
gyldig vælgererklæring
in terms of what is registered in the portal system is problematic
and ambiguous as there could be several vælgererklæringer registered to the same CPR number due
to programming mistakes or cyberattacks. The law proposal should give a precise, unambiguous,
and self-contained definition of what constitutes a
gyldig vælgererklæring
along the lines of the
following proposal: “ a
gyldig vælgererklæring
is a digital artefact for which it must be possible to
check at any time and without residual doubt, (1) that it was created by a person eligible to cast a
vælgererklæring,
(2) that the
vælgererklæring
has not been withdrawn, and (3) that it was
confirmed twice, at least 7 days apart (eftertænksomhedsperiode).” An additional complexity,
undoubtedly, is the case that a person not registered in the CPR casts a
vælgererklæring,
which also
must be registered in the portal system.
Recommendation 1: The Ministry should add language to define what constitutes a legally-binding,
digital, and gyldige vælgererklæring.
To aid dispute resolution, it may become necessary for the portal system to generate the entire
history of
vælgererklæringer
transactions, including who created them, when they were created, and
when they were withdrawn. This history should be of such quality that it can withstand any
criticism of tempering or modification when used in the court of law or evaluated by experts
6
, while
also protecting privacy. Therefore,
vælgererklæringer
should never be removed
7
, only flagged as
udløbet.
Recommendation 2: The Ministry should require that the history of creating and withdrawing
vælgererklæringer must be stored in a “cryptographically secured” and “append-only” format.
A serious weakness of the law proposal is that an illegally introduced
vælgererklæring
(for example
by a person misusing authority, due to a software defect, or a malicious cyberattack) may still be
considered
gyldig,
which, of course, it should not. The law proposal lacks appropriate language to
4
5
6
7
See Council of Europe Recommendation CM/Rec(2017)5. of the Committee of Ministers to member States on
standards for e-voting. Paragraph 39.
See page 19.
En vælgererklæring vil kun være gyldig, såfremt vælgererklæringen er registreret i den digitale
løsning.
It is possible to define such histories using cryptographic technologies, for example, Merkle trees.
See page 78:
… at systemet automatisk sletter vælgererklæringerne, når gyldighedsperioden er udløbet …
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0023.png
require the portal system to be software-independent
8
,
which is defined as follows: “A voting
system is software-independent if an undetected change or error in its software cannot cause an
undetectable change or error in an election outcome”. The literature describes several ways of
achieving acceptable levels of software independence, for example, by requiring that the internet
system to be end-to-end verifiable.
9,10
A software-independent system will give others, e.g. experts,
judges, or the public, an alternate way of verifying that the
vælgererklæring
counts are accurate.
Recommendation 3: The Ministry should require the portal system to be software independent.
The case of how to identify and authenticate a person who is not registered in the CPR database is
undefined in the law proposal. Hence it is unclear how to check eligibility of a
vælgererklæring
cast
by such a person, which is contrary to best practice.
11
Recommendation 4: The Ministry should provide the definition of how to identify all voters (those
registered in the CPR and those who are not) in the portal system.
Privacy relates to protecting the relationship between the identity of the person casting a
vælgererklæring
and the
vælgererklæring
itself. To what extent a
vælgererklæring
is private is
partially addressed in
Section 3.1.2.13. Databeskyttelses- og sikkerhedsaspekter
12
and partially by
databehandleraftaler.
13
The latter is a very weak security control that could be replaced by
requiring “vælgererklæring privacy” to be defined precisely and unambiguously in the law
proposal. The language should address who is authorized to access personal information contained
within vælgererklæringer (i.e. identity or party) and technical means to protect
vælgererklæring
privacy. The lack of a succinct presentation of
vælgererklæring
privacy may have a negative impact
on participation.
Recommendation 5: The Ministry should provide a definition of vælgererklæring privacy and
require mechanisms to protect it.
We are supportive of plans to evaluate the new portal system periodically, but we underline the
importance of transparency regarding the public dissemination of the evaluation results in line with
the Ministries aspirations
14
. Not making reports available to the public is a weak security control,
against best practice,
15
and appears to be in violation with international commitments.
16
8
9
10
11
12
13
14
15
16
See https://en.wikipedia.org/wiki/Software_independence
See https://en.wikipedia.org/wiki/End-to-end_auditable_voting_systems.
Switzerland requires universal verifiability if the internet voting system should be available for 100% of the
electorate (see https://www.bk.admin.ch/bk/de/home/politische-rechte/e-voting/versuchsbedingungen.html).
See Council of Europe Recommendation CM/Rec(2017)5. of the Committee of Ministers to member States on
standards for e-voting. Paragraph 7.
Section
3.1.2.13
requires the portal system to live up to Danish and EU data protection regulation.
See page 37.
Social- og Indenrigsministeriet vil indgå en databehandleraftale med den leverandør, der skal
drifte den kommende portalløsning til brug for indsamling af vælgererklæringer.
See page 16.
Med henblik på at understøtte dette er det efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse
væsentligt at sikre den fornødne gennemsigtighed og offentlighed i valghandlingerne og i de processer, der
knytter sig dertil.
See Council of Europe Recommendation CM/Rec(2017)5. of the Committee of Ministers to member States on
standards for e-voting. Paragraph 31.
See The OSCE/CSCE 1990 Document of the Copenhagen Meeting of the Conference on Human Dimension of
the CSCE, Paragraph 7.6.
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0024.png
Recommendation 6: The ministry should consider requiring that all documents and artefacts
concerning the portal system are released to the public, including requirement documents, design
documents and source codes, and all subsequent evaluation reports including design reviews,
system reviews and penetration testing reports should be made public.
Other Reflections and Recommendations
In the age of cloud computing, vendors may consider renting servers on the cloud to run the portal
system, which may be located outside Denmark’s jurisdiction. In the case of electoral disputes, this
may introduce additional difficulties for Danish authorities to gain access to evidence.
Recommendation 7: The Ministry could consider requiring that the computer systems necessary to
run the portal system should be accessible to Danish authorities.
The law proposal implicitly provides definitions for
vælgererklæring
privacy and coercion-
resistance.
Vælgererklæring
privacy could be further strengthened to mirror vote privacy, receipt-
freeness
17
could be added, and coercion-resistance could be extended beyond the 7-day
eftertænksomhedsperiode
18
to include coercion through family and work place.
Recommendation 8: The Ministry could consider extending the law proposal further by
strengthening existing or adding new requirements, in particular vælgererklæring privacy, receipt-
freeness, and coercion-resistance.
Conclusion
Overall the law proposal is an improvement over
bekendtgørelse nr. 13 af 7. januar 2016
that it
supersedes. However, contrary to best practice, the law proposal contains a number of weaknesses,
that may put public confidence in the Danish electoral process unnecessarily at risk.
Sincerely yours,
Carsten Schürmann
17
18
Receipt freeness refers to a property that would prevent
vælgererklæring
buying and selling. See
https://en.wikipedia.org/wiki/End-to-end_auditable_voting_systems.
Coercion resistance can also be defined to include coercion through family and friends.
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0025.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Valgkonsulent Christine Boeskov
Social- og Indenrigsministeriet
Kontoret for Demokrati, Valgenheden
Holmens Kanal 22
1060 København K
28. oktober 2019
KDR/krnio
J.nr. 2019 - 3663
Kære Christine Boeskov
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om ny procedure for indsamling af vælgererklæringer m.v. i høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har
beskrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget
efterlever principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af
lovforslaget giver på det foreliggende grundlag anledning til følgende
bemærkninger:
Sekretariatet finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet udførligt har
forholdt sig til lovforslagets efterlevelse af principper for digitaliseringsklar
lovgivning og anført en vurdering af lovforslagets implementeringskonsekvenser,
jf. afsnit 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet med lovforslaget
bemyndiger Social- og Indenrigsministeren til ved bekendtgørelse at fastsætte
lovforslagets ikrafttrædelsesdato under hensyntagen til usikkerheden om, hvornår
den foreslåede portal til indsamling af vælgererklæringer kan færdiggøres.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af
principperne skal begrundes.
Sekretariatet finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet har forholdt sig
til relevansen af de enkelte principper for lovforslaget og beskrevet, i hvilket
omfang disse er efterlevet samt hvilke øvrige hensyn, der kan begrunde en
fravigelse fra enkelte principper.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0026.png
Side 2 af 2
Princip #2 om digital kommunikation
Sekretariatet finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet i lovforslaget
inddrager overvejelser om, hvordan borgere, som ikke er digitale, kan gøre brug af
deres demokratiske ret til at støtte et partis opstilling til Folketings- eller Europa-
parlamentsvalg.
Sekretariatet har enkelte kommentarer til princippet om digital kommunikation.
I lovforslaget indgår en model, hvorefter en borger kan anmode om at anvende
den papirbaserede procedure for afgivelse af vælgererklæring alene med
henvisning til, at borgeren er undtaget fra brug af digital post.
Digitaliseringsstyrelsen anbefaler generelt, at myndigheden i forbindelse med
digital selvbetjening foretager en konkret vurdering af, hvad borgeren kan tilbydes
i den givne situation under inddragelse af alle relevante forhold og alternative
muligheder som eksempelvis assistance, medbetjening eller mulighed for at
indgive sin erklæring på anden vis.
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning finder imidlertid, at modellen, hvor
der tages afsæt i undtagelse for Digital Post, i det konkrete tilfælde udgør en
hensigtsmæssig afvejning af hensynet til den enkelte borgers mulighed for at gøre
brug af sine demokratiske rettigheder på den ene side og på den anden side
hensynet til myndighedernes ressourceforbrug samt princippet om digital
kommunikation. Det anbefales dog, at Social- og Indenrigsministeriet overvejer,
om borgere, der
ikke
er fritaget for digital post, kan anvende den papirbaserede
metode af andre grunde.
Sekretariatet tager i øvrigt Social- og Indenrigsministeriets vurdering af
lovforslagets principefterlevelse til efterretning.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar
lovgivning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd
og vejledning.
Med venlig hilsen
Kristoffer Nilaus Olsen
Specialkonsulent
T 4178 6034
E [email protected]
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0027.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Valgkonsulent Christine Boeskov
Social- og Indenrigsministeriet
Kontoret for Demokrati, Valgenheden
Holmens Kanal 22
1060 København K
4. november 2019
KDR/MOJAL
J.nr. 2019 - 4494
Høringssvar til lovforslaget om ændring af lov om valg til
Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet (ny procedure for indsamling af vælgererklæringer
m.v.)
Social- og Indenrigsministeriet har den 23. september 2019 sendt udkast til forslag
til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske med-
lemmer til Europa-Parlamentet (ny procedure for indsamling af vælgererklæringer
m.v.) i høring.
Styrelsen har i det følgende redegjort for vores overordnede bemærkninger.
Om NemID:
Flere steder i bemærkningerne til ændringsloven anvendes ordvalget
”Ne-
mID”. Da NemID overgår til MitID i 2021, anbefales det, at ordvalget
bør erstattes med udtrykket
”NemID
(eller et fremtidigt elektronisk identi-
fikationsmiddel med et tilsvarende eller højere sikringsniveau fastsat i hen-
hold til lovgivning eller offentlig standard fx NSIS)”.
Om Digital Post:
I lovforslaget indgår en model, hvorefter en borger kan anmode om at an-
vende den papirbaserede procedure for afgivelse af vælgererklæring alene
med henvisning til, at borgeren er undtaget fra brug af digital post. Digita-
liseringsstyrelsen anbefaler generelt, at myndigheden i forbindelse med di-
gital selvbetjening foretager en konkret vurdering af, hvad borgeren kan
tilbydes i den givne situation under inddragelse af alle relevante forhold og
alternative muligheder som eksempelvis assistance, medbetjening eller mu-
lighed for at indgive sin erklæring på anden vis. Digitaliseringsstyrelsen fin-
der imidlertid, at den model, som er skitseret i lovforslaget, udgør en hen-
sigtsmæssig afvejning af hensynet til den enkelte borgers mulighed for at
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
L 55 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2104746_0028.png
Side 2 af 2
gøre brug af sine demokratiske rettigheder på den ene side og på den an-
den side hensynet til myndighedernes ressourceforbrug samt princippet
om digital kommunikation. Det anbefales i forlængelse heraf, at Social- og
Indenrigsministeriet overvejer, om borgere, der
ikke
er fritaget for digital
post, kan anvende den papirbaserede metode af andre grunde.
Med hensyn til den generelle anvendelse af begrebet ”E-boks”, anbefaler
Digitaliseringsstyrelsen, at dette i stedet erstattes med betegnelsen ”den of-
fentlige Digitale Post-løsning”.
Digitaliseringsstyrelsen gør desuden opmærksom på, at det som udgangs-
punkt er obligatorisk for borgere at være tilsluttet Digital Post til kommu-
nikation med det offentlige, medmindre borgeren er fritaget, jf. § 3, stk. 1,
og § 5, stk. 1 og 3. Det kan ses i pkt. 3.2.5.1. i ændringslovforslaget, at det
imidlertid betegnes som en ret for borgere, hvilket bør rettes.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at det fremgår af § 1, nr. 5 i lovforsla-
get, at e-mail og Digital Post nævnes som sidestillet. Det skal understreges,
at Digital Post-løsningen er en selvstændig løsning og at der uden for
denne løsning eksisterer andre e-mail løsninger.