Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 54 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(L 54)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 2
1)
Indledningen
affattes således:
»I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, som ændret bl.a. ved § 8 i
lov nr. 339 af 2. april 2019 og § 2 i lov nr. 551 af 7. maj 2019 og senest ved § 5 i lov nr. 1110 af 13.
november 2019, og som ændres ved § 1 i det af Folketinget den 20. december 2019 vedtagne forslag til lov
om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love (Enklere og skærpede
sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.), foretages følgende ændringer:«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen L 66]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 80 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 13 g, § 26, stk. 2, §§ 30-33, 36-43, 68 a, 69 b-
69 f, § 69 j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q, 73 f og 73 g, § 74 d, stk. 2 og 3, og §§ 76-77 b« til: »§ 13 g, § 26, stk.
2, §§ 30-33, 36-40 a, 42, 43, 68 a, 69 b-69 f, § 69 j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q, §§ 73 f og 73 g, § 74 d, stk. 2
og 3, og §§ 76-77 b«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen L 66]
3)
Nr. 2
affattes således:
» 2.
§ 109
affattes således:
Ȥ 109.
En gang årligt den 1. januar reguleres med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent og efter stk. 4 de beløb, der er nævnt i
1) § 27, stk. 2, om et støttebeløb til familier med børn under 18 år og
2) § 85 a om efterlevelseshjælp.
Stk. 2.
En gang årligt den 1. januar reguleres med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, og med det fradrag, der følger af stk. 4, de beløb, der er
nævnt i
1) § 12, stk. 3, og §§ 22-26 om hjælp til forsørgelse,
2) § 13 f, stk. 15, om omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde uden fastsat arbejdstid,
3) § 13 g, stk. 1, om nedsættelse af hjælpen til ugifte personer, der ikke opfylder kravet om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder,
4) § 25 b, stk. 1-5, om de øvre grænser for den samlede hjælp,
5) § 26, stk. 5, 7 og 8, om beregning af hjælp til ægtepar, der ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder,
6) § 30 om indtægtsfradrag for ægtepar omfattet af § 26, stk. 3,
7) § 31 om fradrag for arbejdsindtægter m.v.,
8) § 35, stk. 4, om sanktionssatser, og §§ 42 og 43 om sanktioner ved uberettiget modtagelse af hjælp
samtidig med arbejde eller ophold i udlandet.,
L 54 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling fra beskæftigelsesministeren
9) § 68 og § 69 j, stk. 2 og 4, om ressourceforløbsydelse og § 71 om revalideringsydelse,
10) § 68 a, stk. 3, og § 69 j, stk. 10, om fradrag for arbejdsindtægter i ressourceforløbsydelse,
11) § 69 d, stk. 2 og 3, om nedsættelse af hjælpen efter § 68 og § 69 o, stk. 2 og 3, om nedsættelsen af
hjælpen efter § 69 j,
12) § 79, stk. 3, om mindstebeløb for ATP-beregning og
13) § 96 a om fradrag for beløb til dækning af forskudsvis udbetalt børnebidrag.
Stk. 3.
Niveauet for det beløb, som fremgår af § 68 a, stk. 2, § 69 j, stk. 9, og § 74 d, stk. 3, 1. pkt.,
reguleres efter § 189 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
For finansårene 2020-2023 fradrages reguleringen efter stk. 1 og 2 med procentsatsen 0,75 for de
beløb, der er nævnt i stk. 1 og stk. 2, nr. 1-6 og 8-13. Ved den årlige regulering af sanktionssatserne nævnt i
§ 35, stk. 4, jf. stk. 1, nr. 8, afrundes de regulerede beløb til nærmeste hele beløb deleligt med 50.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren bekendtgør størrelsen af de regulerede beløb.««
[Nyaffattelse af reguleringsbestemmelsen i § 109]
Til § 3
4)
Indledningen
affattes således:
»I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 339 af 2. april 2019 og senest ved § 9 i lov nr. 552 af 7. maj 2019, og som ændres ved §
10 i det af Folketinget den 20. december 2019 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social pension
og forskellige andre love (Indførelse af seniorpension), foretages følgende ændring:«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen L 67]
5)
Den under
nr. 1
foreslåede
§ 17 s, stk. 1, nr. 7,
affattes således:
»7) Førtidspension og seniorpension, jf. § 33 f i lov om social pension, og førtidspension, jf. § 33 a i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«
[Udvidelse af kredsen af ydelser, hvoraf der beregnes bidrag til den obligatoriske pensionsordning]
Til § 6
6)
I
nr. 1
ændres »§ 8, nr. 4 og 7,« til: »§ 8, nr. 4 og 6-8,«.
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv socialpolitik]
Til § 7
7)
I
nr. 1
ændres »§ 2, nr. 98,« til: »§ 2, nr. 97 og 98,«.
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv socialpolitik]
Bemærkninger
L 54 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 1
Nyaffattelsen af paragrafindledningen er en konsekvens af den foreslåede nr. 2.
Til nr. 2
Efter den under § 2, nr. 1, foreslåede § 80 b, stk. 2, vil bidraget til den obligatoriske pensionsordning blive
beregnet med den procentsats, der er nævnt i § 80 c, på grundlag af den ydelse, der er beregnet til personen
efter reglerne i § 13 g, § 26, stk. 2, §§ 30-33, 36-43 og 68 a, §§ 69 b-69 f, § 69 j, stk. 5 og 9, §§ 69 m-69 q,
§§ 73 f og 73 g, § 74 d, stk. 2 og 3, og §§ 76-77 b. Det vil sige at bidraget til den obligatoriske
pensionsordning af uddannelses- og kontanthjælp, hjælp til personer efter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik,
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb og ledighedsydelse beregnes på grundlag af hjælpen efter fradrag for arbejde og
indtægter samt efter nedsættelse af hjælpen på grund af sanktioner.
Som følge af ændringerne i § 1, nr. 26, i L 66
forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger m.v.) som ophæver lovens § 41, foreslås det at konsekvensændre opregningen af
bestemmelser i den foreslåede § 80 b, stk. 2, således at henvisningen til lovens § 41 udgår.
Til nr. 3
Som led i udmøntningen af Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk
opsparing for overførselsmodtagere af 30. november 2018 blev § 109 i lov om aktiv socialpolitik om
satsregulering af ydelser efter loven ændret ved § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2. april 2019 om ændring af lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Indførelse af obligatorisk pensionsordning
for overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af
forskellige overførselsindkomster).
Med ændringen affattes § 109, stk. 1, om regulering af ydelser med satsreguleringsprocenten på ny, og der
indsættes et nyt stykke som fastsætter den nedsatte satsregulering for ydelser m.v., der er omfattet af den
obligatoriske pensionsordning. Endvidere ændres henvisningen i § 109, stk. 2, der bliver stk. 3, til en ny
bestemmelse i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Endelig samles § 109, stk. 3 og 4, i et nyt stk. 4.
Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2020.
Som led i konsekvensændringerne i forbindelse med lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, blev henvisningen i § 109, stk. 2, der bliver stk. 3, ændret til en ny bestemmelse i lov
nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ændringen er foretaget ved § 2, nr. 98, i lov nr.
551 af 7. maj 2019 om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af
aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.). Ændringen træder i kraft den 1. januar 2020.
I L 66 - forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love
(Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger m.v.), blev der i det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 67-69, foreslået ændringer af § 109 i lov om aktiv socialpolitik. Ændringerne er
af lovtekniske årsager udgået af lovforslaget ved 3. behandlingen.
Af hensyn til gennemskuelighed foreslås det, at sammenskrive ændringerne af § 109 i lov om aktiv
socialpolitik ved at affatte bestemmelsen på ny. Ved affattelsen af § 109 indarbejdes de ved § 8, nr. 6-8, i lov
L 54 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 3. behandling fra beskæftigelsesministeren
nr. 339 af 2. april 2019, de ved § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019 vedtagne ændringer, de ved
fremsættelsen af L 66 - forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger
m.v.) foreslåede ændringer, samt den foreslåede ændring i dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2. april 2019 (Folketingstidende
2018-19, 1. samling, tillæg A, L 143 som fremsat), § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019
(Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, L 210 som fremsat) og den af Folketinget den 20.
december 2019 vedtagne § 1 i forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love (Enklere og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger
m.v.) (Folketingstidende 2019-20, 1. samling, tillæg A, L 66 som fremsat).
Til nr. 4
Nyaffattelsen af paragrafindledningen er en konsekvens af den foreslåede nr. 5.
Til nr. 5
I forslagets § 3, nr. 1, er det foreslået at affatte § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, om de
ydelser, hvoraf der skal beregnes bidrag til den obligatoriske pensionsordning, på ny.
I L 67 - forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Indførelse af
seniorpension), som er vedtaget af Folketinget den 20. december 2019, affattes bestemmelsen om beregning
m.v. af bidrag til den obligatoriske pensionsordning af førtidspension, jf. lov om social pension, på ny,
således at der også skal beregnes bidrag til den obligatoriske pensionsordning af seniorpension.
Som konsekvens heraf foreslås det at ændre § 17 s, stk. 1, nr. 7, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
til også at omfatte seniorpension.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 6, nr. 1, ophæves blandt andet § 8, nr. 7, i lov nr. 339 af 2. april 2019 som en
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, som ændrer § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Som konsekvens af den i ændringsforslag nr. 3 foreslåede nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv socialpolitik,
foreslås det at ophæve § 8, nr. 6-8, i lov nr. 339 af 2. april 2019.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 7, nr. 1, ophæves blandt andet § 2, nr. 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019 som en
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, som ændrer § 109, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Som konsekvens af den i ændringsforslag nr. 3 foreslåede nyaffattelse af § 109 i lov om aktiv socialpolitik,
foreslås det at ophæve § 2, nr. 97 og 98, i lov nr. 551 af 7. maj 2019.