Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2117428_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 22. november stillet mig følgende spørgsmål 3 til L51, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT) og Søren
Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 3
Den nuværende udelukkelse af elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders
målopfyldelse giver i dag leverandørerne af flydende og gasformige energiformer et
økonomisk incitament til at overopfylde iblandingskravet, da dette kan hjælpe virk-
somheder, der underopfylder. Dette økonomiske incitament er der ikke for leveran-
dører af elektricitet. Det må siges at udgøre en "selektiv økonomisk fordel" for leve-
randører af flydende og gasformige energiformer. Den type ordninger kræver typisk
statsstøttegodkendelser fra Europa-Kommissionen. Er ministeren i dialog med Eu-
ropa-Kommissionen herom?
Svar
VE-el i transportsektoren fremmes i dag bl.a. ved afgiftsfritagelse af elbiler og af-
giftslempelse på el til bl.a. busser. Samtidig er der en betydelig omkostning ved køb
af flydende biobrændstoffer der gør, at det nævnte incitament til overopfyldelse af
kravet vurderes at være begrænset.
I øvrigt kan jeg fremføre, at biobrændstofloven er godkendt af Kommissionen.
Jeg kan yderligere tilføje, at en række andre EU-medlemsstater tilsvarende har
adskilt regulering af biobrændstoffer og andre former for vedvarende energi til
transport.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1