Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2120261_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 4. december stillet mig følgende spørgsmål 23 til L51, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 23
Ministeren bedes kommentere materialet, som udvalget har modtaget fra E.ON.
Danmark A/S i forbindelse med foretræde den 5. december 2019, jf. L51
bilag 5
og 10.
Svar
E.ON. fremfører i deres præsentation ideen om, at ligestille VE-el i biobrændstoflo-
ven for dermed at kunne bidrage til opfyldelse af iblandingskravet for biobrændstof-
fer. Jeg vil kommentere på denne idé nedenfor.
For at vi kan nå i mål med 70 pct.-målet, er det bydende nødvendigt med en grøn
omstilling af transportsektoren. Og det kommer vi ikke i mål med uden en omfat-
tende elektrificering af sektoren. Derfor bliver elbiler i dag fremmet med afgiftsfrita-
gelse ved køb og i en vis udstrækning ved lavere afgifter på el.
Som det også fremgår af E.ON.’s
præsentation, tæller el med i opfyldelsen af VE-
direktivets krav på 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020. Det udgør i
dag ca. 2,4 pct.-point af målopfyldelsen. De resterende 7,6 pct. forventes at komme
fra iblanding af biobrændstoffer på basis af det foreslåede krav.
Det foreslåede Iblandingskrav er derfor fastsat ud fra det forventede bidrag fra el.
Dette vurderes samlet set at være den mest hensigtsmæssige måde, opfyldelsen
af VE-direktivet kan sikres.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1