Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2117055_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 28. november stillet mig følgende spørgsmål 15 til L51, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 15
Vil ministeren redegøre for det forhøjede iblandingskravs betydning for udledningen
af partikler med udgangspunkt i den nuværende bilpark?
Svar
Den foreslåede forhøjelse af iblandingskravet skønnes ikke at medføre en mærkbar
forskel i udledningen af partikler og NO
x
mv.
Iblandingen af biodiesel forventes at være uændret ved en forhøjelse af iblandings-
kravet, derfor vil der ikke være ændringer i udledningen fra dieselbiler. Der forven-
tes derimod en øget iblanding af bioethanol i benzin, som kan give en mindre for-
øgelse af NO
x
og VOC-udledningen. Benzinbiler har dog effektive katalysatorer,
der forventes at fjerne det meste af denne ekstraudledning.
Den reducerede kørsel som følge af de øgede brændstofpriser vil samtidig have en
marginal positiv effekt i forhold til Danmarks reduktionskrav ift. NO
x
og VOC i NEC-
direktivet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1