Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2144750_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
L 48 endeligt svar på spørgsmål 45
Offentligt
30. januar 2020
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 27. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med de gældende regler, til skatteministeren
2144750_0002.png
Spørgsmål
I lovforslaget udvides definitionen af CFC-indkomst
til også at omfatte ”anden indkomst
af immaterielle aktiver”. Vurderer ministeren, at
det ville være muligt at indføre en partiel
substanstest, som kun omfatter denne indkomsttype? I så fald bedes ministeren oplyse
provenuvirkningen både i forhold til gældende regler på området og de af regeringen fo-
reslåede regler.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at jeg forstår den i spørgsmålet beskrevne model således, at
udgangspunktet fortsat vil være, at CFC-reglerne finder anvendelse på alle datterselskaber,
uanset hvor de er beliggende, dvs. såvel datterselskaber i Danmark, i EU/EØS og i tred-
jelande. Ligeledes vil udgangspunktet være, at også datterselskaber
med ”substans”
om-
fattes. Den partielle substanstest vil bestå i, at ”anden
indkomst af immaterielle aktiver”,
der ikke CFC-beskattes efter gældende regler, ikke medregnes som CFC-indkomst, så-
fremt datterselskabet
har ”substans”.
Det er vurderingen, at der juridisk ikke vil være noget til hinder for at indføre en sådan
partiel substanstest, idet det forudsættes, at modellen i givet fald udformes på en sådan
måde, at der fortsat ikke vil være nogen forskel i relation til, hvordan CFC-regler anven-
des på datterselskaber i henholdsvis Danmark og i EU/EØS.
Det bemærkes, at der i givet fald vil skulle tages stilling til den nærmere udformning af re-
gelsættet, herunder om den vil skulle gælde for alle datterselskaber uanset beliggenhed, for
datterselskaber i EU/EØS eller både datterselskaber i EU/EØS og tredjelande, eventuelt
begrænset til lande, hvormed der er indgået en dobbeltbeskatningsaftale eller en aftale om
informationsudveksling på skatteområdet.
Der vil i forlængelse heraf også skulle tages stilling til, hvilken betydning en sådan partiel
substanstest i øvrigt bør få for udformningen af regelsættet, herunder de bestemmelser i
det foreliggende lovforslag, der er foreslået med henblik på at sikre, at medtagelsen af
”anden indkomst af immaterielle aktiver” ikke får utilsigtede økonomiske konsekvenser
for danske koncerner. Det gælder bl.a. overgangsreglen i lovforslagets § 8, stk. 4, og de
særlige regler i forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 17 og 18, der omhandler op-
købssituationer. Det bemærkes, at de nævnte regler efter forslaget ikke blot finder anven-
delse i relation til ”anden indkomst” af immaterielle aktiver, men også i relation til royal-
ties heraf.
Isoleret set vurderes indførelsen af en partiel substanstest, der alene omfatter anden ind-
komst, ikke at have provenumæssige konsekvenser sammenholdt med gældende ret. Det
skal ses i lyset af, at anden indkomst efter gældende regler ikke medregnes til virksomhe-
dernes CFC-indkomst.
En partiel substanstest for anden indkomst vil dog medføre, at det eksisterende incita-
ment for virksomhederne til at indrette sig på en sådan måde, at indtægter fra immateri-
Side 2 af 3
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med de gældende regler, til skatteministeren
2144750_0003.png
elle aktiver ikke oppebæres som royalties, men som anden indkomst, i vidt omfang opret-
holdes. Sammenholdt med lovforslaget som fremsat vil indførelsen af en partiel substans-
test således medføre en svækkelse af de værnsregler, der skal sikre, at værdier skabt i Dan-
mark også beskattes her i landet.
Det bemærkes i denne forbindelse, at den foreslåede udvidelse af de indkomstkategorier,
der anses for CFC-indkomst, til også at omfatte anden indkomst af immaterielle aktiver
følger af minimumskravene i skatteundgåelsesdirektivet. Direktivets krav er udformet på
baggrund af anbefaling 4 i OECD-rapporten vedrørende handlingspunkt 3 fra 2015. Det
fremgår af OECD-rapporten, at en medregning af royalties baseret på den juridiske kvali-
fikation af indkomsten ikke er tilstrækkelig for at medregne al relevant indkomst af imma-
terielle aktiver, idet det bl.a. fremhæves, at royaltyafkast kan være indlejret i en salgsind-
komst.
OECD’s anbefaling er derfor, at der ved udformningen af CFC-regler
ikke anven-
des en tilgang, der er baseret på den juridiske kvalifikation af indkomsten af immaterielle
aktiver.
Medregningen af anden indkomst af immaterielle aktiver skal således sikre, at det ikke bli-
ver muligt at undgå CFC-beskatning ved, at koncerner indretter deres forretningsmodel
på en sådan måde, at immaterielle aktiver flyttes til et lavskatteland, hvorefter afkastet
heraf oppebæres på anden måde end som royalties. Med andre ord medtages anden ind-
komst af immaterielle aktiver i CFC-indkomsten med henblik på at styrke det værn, som
CFC-reglerne opstiller mod skattemæssigt begrundet flytning af immaterielle aktiver
og
dermed afkastet heraf
til lavskattelande.
Denne styrkelse af værnet vil ikke i samme grad opnås, såfremt der indføres en partiel
substanstest som den beskrevne. CFC-reglerne vil derfor i givet fald ikke i samme omfang
som forslaget i L 48 udgøre et effektivt værn mod udhuling af selskabsskattebasen ved
skattemæssigt begrundet flytning af mobil indkomst.
Side 3 af 3