Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2144749_0001.png
3. februar 2020
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 31. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med de gældende regler, til skatteministeren
2144749_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning
med i) gældende regler, ii) de i lovforslaget foreslåede regler og iii) de i lovforslaget fore-
slåede regler, men med tilføjelse af en partiel substanstest, som beskrevet i spørgsmål 45.
Såfremt det ikke er muligt, at opgøre eksakt, bedes ministeren estimere antallet af virk-
somheder. Endvidere ønskes der et overblik over, hvilke aktiviteter der omfattes af CFC-
beskatning i de tre scenarier.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at CFC-reglerne er værnsregler, der skal understøtte, at værdier
skabt i Danmark også beskattes her i landet. Formålet med reglerne er således ikke at
ramme virksomhederne, men at forhindre, at de udviser en adfærd, der kan underminere
det danske selskabsskatteprovenu.
Et udtræk i Skatteministeriets systemer viser, at ca. 50 moderselskaber i 2017 var omfattet
af de nuværende regler om CFC-beskatning.
Der foreligger ikke et grundlag, der muliggør en kvantitativ vurdering af, hvor mange mo-
derselskaber der yderligere vil blive omfattet af reglerne, hvis det fremsatte lovforslag
vedtages, herunder hvis der indføres en partiel substanstest som foreslået i spm. 45. Dette
vil afhænge af de enkelte virksomheders adfærd. Antallet vurderes dog at være relativt be-
grænset.
Hvad angår spørgsmålet om, hvilke aktiviteter, der beskattes under de 3 scenarier, bemær-
kes, at de danske CFC-regler er baseret på, at danske moderselskaber beskattes af ind-
komsten i et datterselskab, når en nærmere angivet andel af datterselskabets samlede ind-
komst falder inden for de indkomstkategorier, der anses for CFC-indkomst.
Den nævnte grænse er efter de gældende regler (scenarie 1), at der sker CFC-beskatning,
når mindst 1/2 af datterselskabets samlede indkomst er CFC-indkomst. Denne grænse
skal efter skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav ændres til 1/3, og den nye grænse vil
derfor finde anvendelse i både scenarie 2 og 3.
Hvad angår de omfattede indkomstkategorier medregnes finansiel indkomst (fx renteind-
tægter og -udgifter samt kursgevinster og -tab) i alle 3 scenarier som CFC-indkomst.
I relation til indkomst af immaterielle aktiver er forskellene mellem gældende regler (sce-
narie 1) og reglerne foreslået i L 48 (scenarie 2) skitseret nedenfor i tabel 1.
Tabel 1. Beskatning af immaterielle aktiver efter CFC-reglerne
Beskatning
CFC-indkomst
Gældende regler (scenarie 1)
- Royalties og indkomst ved afstå-
else af immaterielle aktiver.
L 48 (scenarie 2)
- Al indkomst af immaterielle aktiver,
der er erhvervet fra et andet land.
Side 2 af 3
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om antallet af virksomheder, der omfattes af CFC-beskatning med de gældende regler, til skatteministeren
2144749_0003.png
- Al indkomst af immaterielle aktiver,
der er udviklet ved forskning af kon-
cernforbundne selskaber i andre
lande.
(Er et immaterielt aktiv erhvervet, er
der altid fradrag/afskrivninger på an-
skaffelsessummen)
Ikke CFC-ind-
komst
- Royalties af egen-oparbejdede
immaterielle aktiver, når indkom-
sten ikke oppebæres fra et kon-
cernforbundet selskab.
- Al indkomst af egen-oparbejdede
immaterielle aktiver.
- Al indkomst af immaterielle aktiver
oparbejdet i samme land.
- Al indkomst af immaterielle aktiver,
der er udviklet ved forskning fra uaf-
hængige.
- Al indkomst af immaterielle aktiver,
der er ejet af et selskab på opkøbs-
tidspunktet, hvis selskabets aktiver
ikke i overvejende grad er CFC-akti-
ver (mere end 50 pct.), dvs. finan-
sielle aktiver og overførte immateri-
elle aktiver.
Skatteministeriet
I scenarie 3 vil der med hensyn til indkomst af immaterielle aktiver, der ikke allerede er
CFC-indkomst efter gældende regler, kun ske beskatning, hvis datterselskabet er uden
substans. Der vil derudover afhænge af den nærmere udformning af regelsættet, i hvilket
omfang indkomst af immaterielle aktiver beskattes, jf. svaret på spm. 45. Det er derfor på
det foreliggende grundlag ikke muligt præcist at angive, i hvilket omfang indkomst af im-
materielle aktiver vil skulle anses for CFC-indkomst i scenarie 3.
Side 3 af 3