Skatteudvalget 2019-20
L 24 Bilag 1
Offentligt
2085242_0001.png
4. oktober 2019
J.nr. 2019-640
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende udkast til lovforslag om styrket regelefterlevelse på motorområdet m.v.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at æn-
dringen af ordet ”der” til ”som” i
de omfattede loves indledende
strafbestemmelser har til hensigt at
forhøje strafniveauet.
Advokatrådet bemærker, at denne
fremgang, hvor strafniveauet alene
forhøjes med bemærkningerne og
ikke i lovteksten, er kritisabel
Med lovforslaget gennemføres
dele af
Aftale om styrket regelefterle-
velse på motorområdet,
der er indgået
af et bredt flertal i Folketinget. Det
følger af aftalen, at bødeniveauet
ved unddragelse af registreringsaf-
gift skal hæves til det dobbelte, og
det er i denne forbindelse forudsat,
at straffen bliver den samme, uan-
set om der er tale om punktafgifter
eller direkte skatter.
Som anført i afsnit 2.6.2 i bemærk-
ningerne til lovforslaget, vil dom-
stolene skulle tage stilling til en ny
praksis for bødeudmålingen, lige-
som domstolene har en løbende
kontrol med den administrative
bødepraksis igennem de sager, der
skal indbringes for retten.
Af retssikkerhedsmæssige grunde
er det væsentligt, at en administra-
tiv bødepraksis bygger på for-
holdsvis faste retningslinjer for bø-
deudmålingen. Dette sker gennem
retspraksis, men det er muligt for
lovgiver i forbindelse med ny lov-
givning at udstikke detaljerede ret-
ningslinjer for bødeudmålingen.
Hvis Folketinget tilkendegiver et
klart ønske om en normalbøde af
en bestemt størrelse i bemærknin-
gerne til et lovforslag, kan proces-
sen med at få fastlagt en retsprak-
sis for den nye bødestørrelse være
mere smidig og hurtigere, end hvis
bødestørrelsen tilsvarende forsø-
ges hævet gennem domstolene
uden klare retningslinjer fra Folke-
tinget.
Side 2 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet anfører, at lovforsla-
gets titel anses for at være upræcis,
da det foruden registreringsafgifts-
loven indeholder ændringsforslag
til 29 andre afgiftslove.
Lovforslagets titel vil blive justeret,
så det fremgår klarere, at loven in-
deholder ændringer om et skærpet
bødeniveau.
Autobranchen Danmark
Autobranchen Danmark mener, at
de foreslåede lovændringer er for
vidtgående, og at forslagene ikke
kun rammer de brodne kar i bran-
chen men også de virksomheder,
som ikke har problemer med re-
gelefterlevelsen.
Autobranchen Danmark opfordrer
derfor til, at der findes en alterna-
tiv og mere fokuseret model, der
kun rammer de virksomheder, der
bevidst snyder med eksportgodt-
gørelsesordningen.
Skatteministeriets evaluering af re-
gelefterlevelsen på motorområdet
har vist, at der desværre er et gene-
relt problem med regelefterlevel-
sen for en stor del af virksomhe-
derne, der eksporterer brugte køre-
tøjer.
Et bredt flertal i Folketinget bestå-
ende af Socialdemokratiet, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Alternativet,
Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk
Folkeparti, er derfor enige om at
afskaffe selvanmelderordningen på
eksportområdet m.v., jf.
Aftale om
styrket regelefterlevelse på motorområdet
af 2. april 2019.
Autobranchen Danmark noterer
sig, at værdifastsættelsesopgaven
flyttes fra erhvervslivet til Motor-
styrelsen, hvilket vil komme til at
koste private arbejdspladser mod
til gengæld flere offentlige arbejds-
pladser. Autobranchen Danmark
bemærker i den forbindelse, at de
foreslåede lovændringer medfører
en centralisering i Motorstyrelsen,
som går i den modsatte retning af
de generelle samfundstendenser,
hvor flere og flere beslutninger og
Det er blevet anset for nødvendigt
at gennemføre elementerne i lov-
forslaget
til trods for de konse-
kvenser det vil have for de berørte
erhverv
for at imødegå de kon-
staterede udfordringer med mang-
lende regelefterlevelse.
Opgaven har tidligere ligget alene
hos Skatteforvaltningen. Med dette
lovforslag, foreslås opgaven tilba-
geført til Skatteforvaltningen.
Side 3 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ansvar i de seneste år er lagt ud til
virksomheder og borgere.
Autobranchen Danmark påpeger,
at virksomheder, der anmoder om
eksportgodtgørelse, vil skulle be-
tale for de løbende omkostnin-
ger/udgifter ved at værdifastsættel-
sen overgår til Motorstyrelsen. Au-
tobranchen Danmark bemærker i
den forbindelse, at gebyret er sat til
1.980 kr. pr. bil, hvilket Autobran-
chen Danmark mener, er et urime-
ligt højt gebyr i betragtning af den
relativt korte tid, der skal bruges til
at foretage en værdiansættelse. Au-
tobranchen Danmark anslår, at
den gennemsnitlige vurderingstid
pr. bil udgør omkring 20 minutter.
Autobranchen Danmark bemærker
desuden, at gebyret på 1.980 kr.,
ifølge virksomhederne i brugt-
vognsbranchen, vil blive nedvæltet
i indkøbspriserne, hvormed kun-
derne bliver stillet økonomisk dår-
ligere.
Hertil påpeger Autobranchen
Danmark også, at afskaffelse af
kompensationsreglen på 400 kr.
ved toldsyn tillige vil blive over-
væltet på kunderne og dermed
svække kundernes købekraft, som
kan gå ud over tilkøbet af sikker-
hedsudstyr.
Autobranchen Danmark henviser
endvidere til, at de nye omkostnin-
ger skal ses i forhold til, at der i
forvejen sker et fradrag på 15 pct. i
den resterende registreringsafgift
Indførelsen af gebyret på 1.980 kr.
skal være med til at finansiere den
meropgave, som Motorstyrelsen
vil blive pålagt som følge af, at
selvanmelderordningen på ek-
sportområdet foreslås afskaffet.
Størrelsen på gebyret afspejler de
omkostninger, som Motorstyrelsen
skønnes at ville få som følge af, at
Motorstyrelsen vil skulle foretage
værdifastsættelse af alle brugte ek-
sportkøretøjer. Det bemærkes, at
værdien af køretøjerne ikke umid-
delbart er kendt af Motorstyrelsen,
hvorfor det i disse tilfælde kan
kræve en mere grundig sagsbe-
handling for de enkelte eksportkø-
retøjer.
Det bemærkes tillige, at gebyret fo-
reslås indført fra den 1. januar
2020. Fra den 1. juli 2020 vil geby-
ret blive fastsat på bekendtgørel-
sesniveau, således at dets størrelse
løbende kan tilpasses de faktiske
omkostninger.
Med afskaffelsen af kompensati-
onsreglen på 400 kr. præciseres
det, at det er bileksportørens an-
svar at sikre, at eksportkøretøjerne
opfylder de lovmæssige krav, her-
under at køretøjerne er i registre-
ringsklar stand når de eksporteres.
I forlængelse heraf bemærkes det,
at den beregnede eksportgodtgø-
relse fratrækkes 15 pct. efter værdi-
Side 4 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og minimum 8.500 kr. pr. ekspor-
teret bil.
fastsættelsen af køretøjet, idet be-
regningen tager udgangspunkt i
værdien af en brugt bil solgt fra en
forhandler. Fradraget på de 15 pct.
antages at svare til den normale
forhandlerleverance ved salg af
brugte køretøjer, og der bliver så-
ledes ikke godtgjort afgift af den
brugtbilforhandlerleverance, der
ville være indeholdt i salgsprisen,
hvis køretøjet var solgt i Danmark.
Autobranchen Danmark rejser
tvivl om, hvorvidt gebyret på
1.980 kr. vil stride mod EU-retten,
da det ifølge Autobranchen Dan-
mark vil udgøre en hindring af va-
rernes frie bevægelighed.
Et lignende spørgsmålet har været
behandlet af domstolene. I en
konkret sag (Yupex Trading A/S
mod Skatteministeriet af 16. au-
gust 2016) bemærkede Højesteret,
at den danske eksportgodtgørelses-
ordning ikke er bestemt af EU-ret-
ten. Det følger således ikke af EU-
retten, at der skal ydes afgiftsrefu-
sion i tilfælde af eksport af køretø-
jer til en anden medlemsstat.
Krav på godtgørelse af dansk regi-
streringsafgift i forbindelse med
eksport af brugte biler følger såle-
des ikke af EU-retten. Der vurde-
res derfor ikke at være grundlag
for
under henvisning til de EU-
retslige principper om fri bevæge-
lighed for varer (eller tjenesteydel-
ser)
at rejse spørgsmål om lovlig-
heden af de aftalte tiltag, herunder
indførelsen af gebyret på 1.980 kr.,
som følger af
Aftale om styrket regel-
efterlevelse af motorområdet
af 2. april
2019.
Autobranchen Danmark mener, at
virksomhedernes likviditet vil blive
Det anerkendes, at virksomheder-
nes likviditet kan blive påvirket
som følge af, at udbetalingsfristen
Side 5 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forringet som følge af den foreslå-
ede forlængelse af udbetalingsfri-
sten fra tre til ni uger. Autobran-
chen Danmark skønner, at dette
vil medføre en likviditetsbelastning
på 200 mio. kr. om året, og at virk-
somhederne vil skulle låne disse
penge i pengeinstitutter.
foreslås forlænget fra tre til ni
uger. Det er dog blevet anset for
nødvendigt at gennemføre forsla-
get, da Motorstyrelsen har behov
for mere tid til at sikre, at der ud-
betales eksportgodtgørelse på et
mere korrekt grundlag. Forslaget
er således nødvendigt
til trods
for de konsekvenser det vil have
for de berørte erhverv
for at
imødegå de konstaterede udfor-
dringer med manglende regelefter-
levelse.
Autobranchen Danmark påpeger,
at det er et kendt brancheproblem,
at det ikke er helt sikkert, at bilen
er udført på dagen, hvor eksport-
godtgørelse bliver udbetalt, hvilket
bliver set som indikation for snyd,
såfremt køretøjet ikke er blevet ek-
sporteret. Autobranchen Danmark
påpeger, at når køretøjerne ikke al-
tid er udført på udbetalingsdagen,
så skyldes det, at Motorstyrelsen
har en besigtigelsesret på 14 dage,
hvilket ikke altid harmonerer med
kundernes logistiske muligheder,
når de kommer fra alle egne af Eu-
ropa.
Autobranchen Danmark bemær-
ker, at de ved flere lejligheder har
påpeget denne systemmæssige
uhensigtsmæssighed over for Mo-
torstyrelsen, hvor de har foreslået,
at der blev tilføjet et statusfelt i op-
gørelsen, hvor det bliver angivet,
hvornår bilen bliver udført.
Det er korrekt, at Skatteforvaltnin-
gen efter de gældende regler kan
begære et eksportkøretøj fremstil-
let for forvaltningen indtil 14 dage
efter modtagelsen af en angivelse.
Med den foreslåede afskaffelse af
selvanmelderordningen bliver det
imidlertid ikke muligt at angive
værdien af eksportkøretøjerne,
hvorfor der ikke vil blive udbetalt
eksportgodtgørelse, før Skattefor-
valtningen modtager dokumenta-
tion for, at eksportkøretøjerne er
afmeldt Køretøjsregistreret og ud-
ført af landet.
Motorstyrelsen har den 3. septem-
ber 2019 offentliggjort et nyheds-
brev om dette emne, hvor Motor-
styrelsen præciserer, at selvanmel-
dere skal kontakte Motorstyrelsen,
dagen før månedsangivelsen god-
kendes (senest den 14. i måneden
efter perioden for månedsangivel-
sen) med henblik på at få fjernet
køretøjet fra selvangivelsen.
Side 6 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
For så vidt angår forslagets tilpas-
ninger af leasingreglerne, har Au-
tobranchen Danmark ingen be-
mærkninger.
Bilbranchen
Bilbranchen har ingen bemærknin-
ger.
Bilplus
Bilplus bemærker, at det deres vur-
dering, at der er ligeså meget svig
og snyd med afgifterne ved import
af biler som ved eksport af biler,
hvorfor de finder det urimeligt, at
importører fortsat har adgang til at
kunne angive værdien af køretøjer
i Køretøjsregistreret, når selvan-
melderordningen på eksportområ-
det foreslås afskaffet.
Der henvises til svaret til Auto-
branchen Danmark for så vidt an-
går afskaffelsen af selvanmelder-
ordningen på eksportområdet.
Hvad angår snyd med afgifter ved
import af biler, følger det af
Aftale
om styrket regelefterlevelse på motorom-
rådet
af 2. april 2019, at der skal
gennemføres en undersøgelse af
regelefterlevelsen ved import af
brugte biler. Aftalepartierne vil
følge op herpå, når undersøgelsen
foreligger.
Bilplus bemærker, at hele bilpar-
ken i Danmark vil blive ældre ved
at indføre et yderligere gebyr, som
vil blive overvæltet til ejerne af bi-
lerne.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Bilplus påpeger, at udledningen af
CO
2
fra biler vil stige, da bilparken
bliver ældre. Bilplus bemærker der-
udover, at eksportordningen også
medvirker til at erstatte forure-
nende køretøjer med mere grønne
køretøjer i udlandet.
Det forventes, at en afskaffelsen af
selvanmelderordningen på ek-
sportområdet kan medføre en
mindre reduktion i antallet af
brugte køretøjer, der eksporteres,
og dermed et lavere antal importe-
rede biler til erstatning af de ek-
sporterede køretøjer. Der er dog
stor usikkerhed forbundet med
denne effekt.
Side 7 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
På den baggrund vurderes det, at
lovforslaget ikke vil medføre mil-
jømæssige konsekvenser.
Bilplus påpeger, at forlængelsen af
udbetalingsfristen fra tre til ni uger
vil give særligt mindre virksomhe-
der et likviditetsmæssigt problem.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Bilplus fremsætter bekymring ved
Motorstyrelsens sagsbehandlings-
tid.
Motorstyrelsen foretager allerede i
dag værdifastsættelse på vegne af
de eksportører, der ikke er regi-
strerede som selvanmeldere. Ud-
betalingsfristen vil som udgangs-
punkt være senest ni uger efter,
Motorstyrelsen modtager en an-
modning om udbetaling af ek-
sportgodtgørelse, medmindre ud-
betalingsfristen bliver suspenderet.
Bilplus fremsætter bekymring ved
Motorstyrelsens kompetencer til at
fastsætte værdien for bilerne ved
eksport.
Motorstyrelsen blev bl.a. oprettet
med formålet om at styrke kompe-
tencerne, kontrollen og regelefter-
levelsen på motorområdet. Med
afskaffelsen af selvanmelderord-
ningen sikres det dermed, at vær-
dien af køretøjer bliver fastsat på
et mere ensartet grundlag.
Caterham
Caterham foreslår, at registrerings-
afgiftslovens § 10, stk. 2, omfor-
muleres, da Caterham mener, at
formuleringen ikke længere er tids-
varene.
Ændring af registreringsafgiftslo-
vens § 10, stk. 2, ligger uden for
rammerne for dette lovforslag, da
hovedformålet med lovforslaget er
at implementere
Aftale om styrket re-
gelefterlevelse på motorområdet
af 2.
april 2019.
Side 8 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Caterham kritiserer, at forslaget
om en ændring af registreringsaf-
giftsloven ligeledes indeholder for-
slag om ændring af en række andre
afgiftslove, da det anses for at føre
til uoverskuelighed samt øget ri-
siko for fejl.
Med lovforslaget gennemføres
dele af
Aftale om styrket regelefterle-
velse på motorområdet,
der er indgået
af et bredt flertal i Folketinget. Det
følger af aftalen, at bødeniveauet
ved unddragelse af registreringsaf-
gift skal hæves til det dobbelte, og
det er i denne forbindelse forudsat,
at straffen bliver den samme, uan-
set om der er tale om punktafgifter
eller direkte skatter.
De afgifter, der efter lovforslaget
vil blive omfattet af ændringen om
skærpede bøder, er punktafgifter.
Afgifterne er således omfattet af
den politiske aftale, der er indgået.
Herudover bemærkes, at lovforsla-
gets titel vil blive justeret, så det
fremgår klarere, at loven indehol-
der ændringer om et skærpet bøde-
niveau.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd udtrykker
enighed med lovforslagets over-
ordnede formål og bagvedliggende
intentioner.
Dansk Bilbrancheråd er enige i, at
der er behov for en særlig indsats
for at få stoppet omgåelse af af-
giftsreglerne, men Dansk Bilbran-
cheråd finder afskaffelsen af selv-
anmelderordningen for vidtgå-
ende, idet de henviser til et idéka-
talog med øvrige mulige indgreb
og stramninger, som de tidligere
har bidraget med.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Side 9 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd anerkender,
at Skatteforvaltningen vil blive på-
tvunget omkostninger til admini-
stration af hele eksportgodtgørel-
sesordningen. Dansk Bilbranche-
råd påpeger dog, at gebyret på
1.980 kr. står i misforhold med de
faktisk omkostninger ved værdi-
fastsættelse, og at gebyret alene
skal afspejle de faktiske omkost-
ninger forbundet med driften af
ordningen.
Dansk Bilbrancheråd foreslår, at
gebyret først indføres med virk-
ning for selvanmeldere fra det tids-
punkt, hvor Skatteforvaltningen
faktisk overtager administrationen
af ordningen, hvilket vil sige fra
den 1. juli 2020.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Dansk Bilbrancheråd anfører, at
der ikke er et dokumenteret behov
for at ændre reglerne for toldsyn
ved eksport af brugte biler. Dansk
Bilbrancheråd bemærker, at syns-
rapporten for køretøjer over 10 år
er obligatorisk, og at Skatteforvalt-
ningen har mulighed for at ind-
hente synsrapport for yngre køre-
tøjer efter individuelt behov. Sub-
sidiært foreslår Dansk Bilbranche-
råd, at den obligatoriske synspligt
for køretøjer over 10 år ændres til
en obligatorisk synspligt for køre-
tøjer over fire år.
Det foreslåede obligatoriske told-
syn for samtlige køretøjer skal
medvirke til at sikre, at alle køretø-
jer, der eksporteres, er i såkaldt re-
gistreringsklar stand og dermed
berettiget til at udløse udbetaling
af eksportgodtgørelse, hvilket er
eksportørens ansvar at sikre.
Dansk Bilbrancheråd noterer sig
forslagets forlængelse af udbeta-
lingsfristen fra tre til ni uger og op-
fordrer til en præcisering af den
Der henvises til lovforslagets be-
mærkninger vedrørende den fore-
slåede forlængelse af udbetalings-
fristen, hvoraf det fremgår, at det
Side 10 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forventede normale ekspeditions-
tid, hvori det samtidig præciseres,
at overskridelse kun må have und-
tagelsesvis karakter.
forventes, at Skatteforvaltningen i
mange tilfælde vil kunne ekspedere
sagerne væsentligt hurtigere end ni
uger.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
køretøjet er låst frem til 14 dag ef-
ter, at køretøjet fremgår af ek-
sportørens månedsangivelse efter
de gældende regler. Lovforslaget
vil medføre en tilsvarende forlæn-
gelse af perioden for fastholdelsen,
hvilket vil være en likviditetsmæs-
sig belastning for branchen.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Dansk Bilbrancheråd kritiserer op-
hævelsen af reglen om nedsættelse
af registreringsafgift ved første re-
gistrering af brugte biler og motor-
cykler i Danmark og bemærker, at
de hensyn, der oprindeligt begrun-
dede ordningen, fortsat eksisterer.
Med ophævelsen af den særlige
nedsættelse af registreringsafgiften
med 60 kr. ved den første registre-
ring af brugte køretøjer og motor-
cykler her i landet, bliver det tyde-
liggjort, at det er importørens an-
svar at sikre, at køretøjet er i regi-
streringsklar stand.
Dansk Bilbrancheråd er enige i, at
bødeniveauet skal fastsættes sådan,
at bøden opfylder sit formål, her-
under det pønale formål.
Dansk Bilbrancheråd udtrykker
bekymring i forhold til SKATs hi-
storiske omgang med forsætslæren,
hvor SKAT i flere sager har på-
stået, at der er handlet groft uagt-
somt, og hvor der efter Dansk Bil-
brancheråd alene er handlet sim-
pelt uagtsomt.
Side 11 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd indstiller, at
der samtidig med skærpelsen af
bødepraksis foretages grundig in-
tern uddannelse i de særlige for-
hold, der gør sig gældende på mo-
torområdet.
Dansk Bilbrancheråd indstiller
endvidere, at der samtidig med
skærpelsen af bødepraksis foreta-
ges en markant opgradering af
SKATs vejledningsindsats. Det an-
gives, at mange af SKATs vejled-
ninger er usammenhængende,
uforståelige eller direkte vildle-
dende. Dansk Bilbrancheråd frem-
hæver, at SKATs vejledninger skal
udarbejdes med brugerne for øje,
dvs. vejledningerne skal være læs-
bare og forståelige for en alminde-
lig faguddannet praktiker.
Efter lovforslagets gennemførelse
vil Skatteforvaltningen forestå de
nødvendige foranstaltninger til ad-
ministration af den nye lovgivning.
I det omfang domstolene fastsæt-
ter et nyt bødeniveau, vil dette
fremgå af den Juridiske Vejled-
ning.
I forhold til lovforslagets ophæ-
velse af krav om anvendelse af
standardkontrakter opfordrer
Dansk Bilbrancheråd til, at der af-
søges mulighed for regulering af
klausuler om overskudsdeling og
hæftelses for leasinggivers økono-
miske risiko.
Nærmere regler om overskudsde-
ling og leasingtagers hæftelse for
leasinggivers risiko indgik i lov-
forslag L 4, der blev fremsat den 3.
oktober 2017, men udgik før ved-
tagelsen, jf. Skatteudvalgets be-
tænkning til lovforslaget den 2. no-
vember 2017 (ændringsforslag nr.
3). Der er ikke på nuværende tids-
punkt planer om at ændre reglerne
på dette punkt.
Dansk Bilbrancheråd indstiller, at
den resterende del af lovforslaget
vedtages.
Side 12 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilforhandler
Union
DBFU
DBFU tilslutter sig lovforslagets
overordnede formål.
DBFU påpeger, at eksport af
brugte biler har den positive ef-
fekt, at ældre og reparationskræ-
vende biler i stort omfang udskif-
tes med nyere biler. Eksporten af
brugte køretøjer har ført til en for-
yngelse af den danske bilpark.
Det forventes, at en afskaffelsen af
selvanmelderordningen på ek-
sportområdet kan medføre en
mindre reduktion i antallet af
brugte køretøjer, der eksporteres,
og dermed et lavere antal importe-
rede biler til erstatning af de ek-
sporterede køretøjer. Der er dog
stor usikkerhed forbundet med
denne effekt.
DBFU bemærker, at forslagene
om indførelse af gebyr på 1.980
kr., afskaffelse af godtgørelsen på
400 kr. og forlængelsen af fristerne
for udbetaling af eksportgodtgø-
relse vil mindske incitamentet hos
forbrugerne til at udskifte deres bil
med en nyere.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
DBFU bemærker, at gebyret på
1.980 kr. og afskaffelsen af godt-
gørelsen på 400 kr. kombineret
med en forøget likviditetsbelast-
ning som følge af forlængede ud-
betalingsfrister vil medføre, at en
stor del af bilseksportørerne må
lukke, da der ikke længere vil være
forretningsmæssig basis for fortsat
drift.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
DBFU bemærker, at den særlige
nedsættelse af registreringsafgiften
med 60 kr. ved import af brugte
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Dansk Bilbran-
cheråd.
Side 13 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
biler og forhøjelsen af eksport-
godtgørelsen på 400 kr. er velbe-
grundede.
DBFU foreslår derfor, at i stedet
for at afskaffe den nuværende ned-
sættelse af den beregnede registre-
ringsafgift på 60 kr. ved import af
brugte biler og motorcykler, sættes
den i stedet op til 300 kr., så prisen
for toldsynet udlignes.
DBFU påpeger, at forlængelsen af
fristen for udbetaling af eksport-
godtgørelse fra tre til ni uger ikke
vil øge sikkerheden for korrekt ud-
betaling, men blot skærpe likvidi-
tetskravet til eksportørerne ved at
udskyde kontrollen. DBFU be-
mærker, at forslaget vil medføre, at
problemerne blot bliver udskudt i
det omfang, at Skatteforvaltnin-
gens kontrolfunktion ikke bliver
udstyret med de nødvendige res-
sourcer til at udføre en effektiv
kontrol.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
DBFU mener ikke, at der er belæg
for at fradrage dele af en indbetalte
forholdsmæssige afgift i de til-
fælde, hvor en leasingaftale brydes
undervejs. DBFU bemærker, at en
reduktion i tilbagebetalingen vil
være en økonomisk belastning for
parterne.
Det foreslåede om reduktion i til-
bagebetalingen af forudbetalte af-
giftsbeløb ved leasing vedrører den
nye ordning med straks-ibrugtag-
ning.
Hvis et køretøj tages i brug straks i
medfør af den foreslåede ordning,
og den forudsatte efterfølgende til-
ladelse ikke opnås, vil fradraget
skulle finde anvendelse. Det gæl-
der uanset, om ansøgningen i mel-
lemtiden fx er trukket tilbage, da
køretøjet har været taget i brug på
Side 14 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
færdselslovens område, og der der-
for burde have været betalt fuld re-
gistreringsafgift.
Fradraget afspejler, at alternativet
for et sådant køretøj ville være, at
der skal betales fuld afgift for kø-
retøjet. Herefter ville det kunne
eksporteres, og registreringsafgif-
ten kunne godtgøres, men med det
samme fradrag, som foreslås an-
vendt.
Det foreslåede vil således medføre,
at ejeren af køretøjet økonomisk
stilles som efter de allerede gæl-
dende regler.
Ligeledes vurderes det foreslåede
at ville have en vis generel præven-
tiv i effekt i forhold til at anvende
straks-ibrugtagning i situationer,
hvor det ikke er berettiget.
Problemstillingen er ikke længere
relevant, hvis tilladelse til betaling
af forholdsmæssig afgift efter regi-
streringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1,
faktisk opnås efter straks-ibrugtag-
ningen. Herefter vil leasingforhol-
det kunne afbrydes efter de hidtil
gældende regler herfor, uden at
den foreslåede regel i § 3 b, stk. 5,
vil finde anvendelse.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv påpeger, at indsæt-
telsen af sagsbehandlingsgebyret
på 1.980 kr. og ophævelse af godt-
gørelsen for toldsyn på 400 kr. vil
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Side 15 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medføre, omkostningerne forbun-
det med eksport af brugte køretø-
jer vil stige markant.
Dansk Erhverv finder det uklart,
hvordan sagsbehandlingsgebyret
efter den 1. juli 2020 vil blive fast-
sat.
Det forventes, at gebyret vil ud-
gøre 1.980 kr. fra den 1. juli 2020.
Såfremt beløbet bliver reguleret,
vil det ske på bekendtgørelsesni-
veau, hvor der forud for regulerin-
gen vil blive foretaget en ekstern
høring hos høringsparter.
Dansk Erhverv påpeger, at forlæn-
gelsen af udbetalingsfristen fra tre
til ni uger sammen med mulighe-
den for suspendering af udbeta-
lingsfristen fra tre til seks måneder,
og kravet om toldsyn for alle køre-
tøjer vil forlænge eksportvirksom-
hedernes leveringstid til de uden-
landske kunder, som kan medføre,
at de udenlandske kunder søger
andre steder hen. Dansk Erhverv
påpeger derudover, at lovforslaget
kan være medvirkende til, at ek-
sportbranchen kan blive økono-
misk nødlidende, hvorfor de fin-
der det kritisabelt, at forslaget ikke
indeholder en længere overgangs-
ordning, der medfører, at en bran-
chens eksistensgrundlag ikke op-
hæves i løbet af kort tid.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Dansk Erhverv finder det betæn-
keligt, at udbetalingerne til borgere
og virksomheder forringes for at
tilgodese Skatteforvaltningens
sagsbehandlingstider.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Side 16 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv er positiv overfor
tilpasningerne i overensstemmelse
med EU-Domstolens afgørelse i
sag C-249/15 ved indførsel af
straks-ibrugtagning for køretøjer,
hvor der er ansøgt om tilladelse til
betaling for forholdsmæssig regi-
streringsafgift.
Dansk Erhverv mener ikke det
fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, hvorvidt fradraget på
8.500 kr. ifm. leasing og straks-
ibrugtagning vil kunne føre til en
restance, hvis tilbagebetalingen,
som fradraget beregnes af, er på
under 8.500 kr.
Dansk Erhverv beder Skattemini-
steriet præcisere, hvorvidt der fo-
retages modregning i en tilbagebe-
taling på under 8.500 kr. i henhold
til de foreslåede ændringer om
straks-ibrugtagning af leasingkøre-
tøjer.
Det er ikke hensigten, at tilbagebe-
talingen samlet skal kunne blive
negativ ved, at fradraget er højere
end grundlaget for tilbagebetalin-
gen. Dette vil blive præciseret i
lovforslaget.
Dansk Erhverv mener ikke, at
adoptionen af fradraget på 15 pct.
fra registreringsafgiftslovens § 7 b,
stk. 3, er tilstrækkeligt sagligt be-
grundet, da formålet med at ind-
føre reglerne for eksportgodtgørel-
sesordningen var at sikre, at ek-
sportgodtgørelsen ikke kunne an-
ses for at udgøre eksportstøtte.
Dansk Erhverv påpeger i den for-
bindelse, at fradraget har karakter
af et sagsbehandlingsgebyr eller en
maskeret bøde ved tilsidesættelse
af ordningen for forholdsmæssig
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra DBFU.
Side 17 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
registreringsafgift af et leasingkøre-
tøj.
Dansk Erhverv opfordrer til en
præcisering af, hvorvidt opsam-
lingsbestemmelsen vedrørende
forslaget om ændring af leasingaf-
taler vil blive indsat som en ud-
tømmende liste af ændringer.
Der vil ikke blive indsat en udtøm-
mende liste, da formålet med op-
samlingsbestemmelsen netop er at
sikre, at der ikke afskæres uforud-
sete typer af ændringer, som vil
kunne være i strid med retspraksis.
Der angives eksempler i bemærk-
ninger, men herudover vil det være
op til den enkelte virksomhed at
vurdere og stå inde for, at fore-
tagne ændringer kan foretages in-
den for de fastsatte rammer.
Dansk Erhverv bemærker, at æn-
dringerne af bestemmelserne om
bødestraf fremstår som en mindre
sproglig rettelse, men i realiteten er
en indgribende ændring af bøde-
praksis. Det er ifølge Dansk Er-
hverv dermed uklart, hvad der det
reelle formål med lovforslaget.
Dansk Erhverv angiver, at de ge-
nerelle retningslinjer om straffast-
sættelsen skal fremgå mere klart af
lovforslaget. Dette skal sikre, at
der er et politisk flertal for en ud-
stikning af generelle retningslinjer
om straffastsættelsen.
Dansk Erhverv angiver, at hø-
ringsmaterialet synes at være på
kant med Grundlovens § 3 i for-
hold til princippet om magtens tre-
deling. Det anføres hertil, at det er
den dømmende magt, der fastsæt-
ter praksis for udmåling af bøder i
afgiftssager, med mindre anden
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Herudover bemærkes, at det fore-
slåede bødeniveau er beskrevet be-
mærkningerne til lovforslaget, af-
snit 2.6.2.
Side 18 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hjemmel er klart angivet i lovtek-
sten.
Dansk Erhverv angiver på denne
baggrund, at det må kræves, at ge-
nerelle retningslinjer om straffast-
sættelsen skal fremgå klart af det
lovforslag, der vedtages af Folke-
tinget. Dette skal sikre, at der er
politisk flertal for udstikningen af
generelle retningslinjer om straf-
fastsættelsen. Det vurderes, at der
er behov for et klart hjemmels-
grundlag i lovforslaget.
Dansk Mobilitet
Dansk Mobilitet påpeger, at ind-
sættelsen af sagsbehandlingsgeby-
ret på 1.980 kr. og ophævelse af
godtgørelsen for toldsyn på 400 kr.
vil medføre, omkostningerne for-
bundet med eksport af brugte kø-
retøjer vil stige markant.
Da Dansk Mobilitets høringssvar i
sin helhed er identisk med hø-
ringssvaret fra Dansk Erhverv
henvises i det hele til kommenta-
rerne til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Dansk Mobilitet finder det uklart,
hvordan sagsbehandlingsgebyret
efter den 1. juli 2020 vil blive fast-
sat.
Dansk Mobilitet påpeger, at for-
længelsen af udbetalingsfristen fra
tre til ni uger sammen med mulig-
heden for suspendering af udbeta-
lingsfristen fra tre til seks måneder,
og kravet om toldsyn for alle køre-
tøjer vil forlænge eksportvirksom-
hedernes leveringstid til de uden-
landske kunder, som kan medføre,
at de udenlandske kunder søger
andre steder hen. Dansk Mobilitet
påpeger derudover, at lovforslaget
Side 19 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan være medvirkende til, at ek-
sportbranchen kan blive økono-
misk nødlidende, hvorfor de fin-
der det kritisabelt, at forslaget ikke
indeholder en længere overgangs-
ordning, der medfører, at en bran-
chens eksistensgrundlag ikke op-
hæves i løbet af kort tid.
Dansk Mobilitet finder det betæn-
keligt, at udbetalingerne til borgere
og virksomheder forringes for at
tilgodese Skatteforvaltningens
sagsbehandlingstider.
Dansk Mobilitet er positiv overfor
tilpasningerne i overensstemmelse
med C-249/15 ved indførsel af
straks-ibrugtagning for køretøjer,
hvor der er ansøgt om tilladelse til
betaling for forholdsmæssig regi-
streringsafgift.
Dansk Mobilitet mener ikke, det
fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, hvorvidt fradraget på
8.500 kr. ifm. leasing og straks-
ibrugtagning vil kunne føre til en
restance, hvis tilbagebetalingen,
som fradraget beregnes af, er på
under 8.500 kr.
Dansk Mobilitet beder Skattemini-
steriet præcisere, hvorvidt der fo-
retages modregning i en tilbagebe-
taling på under 8.500 kr. i henhold
til de foreslåede ændringer om
straks-ibrugtagning af leasingkøre-
tøjer.
Side 20 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Mobilitet mener ikke, at
adoptionen af fradraget på 15 pct.
fra registreringsafgiftslovens § 7 b,
stk. 3, er tilstrækkeligt sagligt be-
grundet, da formålet med at ind-
føre reglerne for eksportgodtgørel-
sesordningen var at sikre, at ek-
sportgodtgørelsen ikke kunne an-
ses for at udgøre eksportstøtte.
Dansk Mobilitet påpeger i den for-
bindelse, at fradraget har karakter
af et sagsbehandlingsgebyr eller en
maskeret bøde ved tilsidesættelse
af ordningen for forholdsmæssig
registreringsafgift af et leasingkøre-
tøj.
Dansk Mobilitet opfordrer til en
præcisering af, hvorvidt opsam-
lingsbestemmelsen vedrørende
forslaget om ændring af leasingaf-
taler vil blive indsat som en ud-
tømmende liste af ændringer.
Dansk Mobilitet bemærker, at æn-
dringerne af bestemmelserne om
bødestraf fremstår som en mindre
sproglig rettelse, men i realiteten er
en indgribende ændring af bøde-
praksis. Det er ifølge Dansk Mobi-
litet dermed uklart, hvad der det
reelle formål med lovforslaget.
Dansk Retursystem
Dansk Retursystem har ingen be-
mærkninger.
Side 21 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Skatteadvo-
kater
Danmarks Skatteadvokater er
overordnet enig i, at der kan være
et behov for at styrke regelefterle-
velsen på motorområdet. Dan-
marks Skatteadvokater stiller dog
spørgsmålstegn ved, om de fore-
slåede ændringer er proportionale,
når det tages i betragtning, at stør-
stedelen af de virksomheder, der
anvender selvanmelderordningen
og eksporterer køretøjer, har efter-
levet reglerne og således ikke har
værdiansat de eksporterede køretø-
jer forkert.
Danmarks Skatteadvokater påpe-
ger, at der ifølge dem er grundlæg-
gende problemer med registre-
ringsafgiften, hvorfor Danmarks
Skatteadvokater mener, at lov-
forslaget burde være mere målret-
tet de virksomheder, der bevidst
omgår reglerne.
Danmarks Skatteadvokater er enig
med Skatteministeriet i, at formu-
leringen vedrørende fast driftssted
beliggende her i landet eller i ud-
landet bør udgå, da den er overflø-
dig.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Efter Danmarks Skatteadvokaters
opfattelse tager de foreslåede æn-
dringer alene højde for den del af
EU-Domstolens dom i C-249/15,
Wind 1014 GmbH og Kurt Daell mod
Skatteministeriet,
der drejer sig om
ibrugtagning forud for meddelelse
af tilladelse til betaling af forholds-
mæssig registreringsafgift for lea-
singkøretøjer. Lovforslaget ses
ikke at tage højde for, at EU-
Det er korrekt, at både godkendel-
sesordningen og den hidtil ikke ek-
sisterende mulighed for ibrugtag-
ning forud for opnåelse af tilla-
delse indgår i EU-Domstolens
præmisser.
Det vurderes, at det er kombinati-
onen af disse to forhold, som til
sammen udgør den praksis, som
Side 22 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Domstolen også har underkendt
den danske ordning om, at beta-
ling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift forudsætter en ansøg-
ning herom fra leasinggiver og en
efterfølgende tilladelse fra de dan-
ske skattemyndigheder.
Danmarks Skatteadvokater opfor-
drer til, at der i lovudkastet tages
stilling til forholdet mellem det nu-
værende system med forhåndsgod-
kendelse og EU-Domstolens afgø-
relse C-249/15, herunder standar-
diserede leasingaftaler, der er god-
kendt af skattemyndighederne ef-
ter registreringsafgiftslovens § 14.
EU-Domstolen kritiserer og un-
derkender. I og med at der med
det foreslåede indføres en ordning,
hvor der kan ske ibrugtagning af et
køretøj forud for, at en tilladelse til
betaling af forholdsmæssig regi-
streringsafgift opnås, udgør selve
godkendelsesordningen ikke læn-
gere i sig selv en begrænsning, som
er i strid med EU-retten.
Der vil navnlig ikke være tale om
en godkendelsesordning, som er
uproportional i forhold til formå-
let, da netop ibrugtagning forud
for opnåelse af tilladelsen effektivt
afbøder de negative effekter for
ejeren og brugeren af køretøjet,
der kan være ved at skulle afvente
Skatteforvaltningens behandling af
en indgiven ansøgning om betaling
af forholdsmæssig registreringsaf-
gift. På denne baggrund fastholdes
det foreslåede.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra DBFU.
Danmarks Skatteadvokater savner
en nærmere begrundelse for, at der
i lovforslaget lægges op til, at der
skal anvendes et fradrag på 15 pct.
i de situationer, hvor der ikke op-
nås tilladelse til betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift.
Danmarks Skatteadvokater mener,
at det kan give anledning til rets-
sikkerhedsmæssige overvejelser, at
skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om krite-
rierne for ibrugtagning af køretøjer
efter reglerne om betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift.
Det bemærkes, at der er tale om en
bemyndigelse, der har til formål at
sikre, at der hurtigt kan skrides ind
overfor uforudsete misbrugsscena-
rier mv. Det er vanskeligt på for-
hånd at beskrive uforudset forhold
nærmere. På den baggrund fasthol-
des teksten i lovforslaget.
Side 23 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Skatteadvokater opfor-
drer til, at det i bemærkningerne
præciseres nærmere, hvad der kon-
kret vil blive anset som misbrug og
utilsigtet anvendelse af den foreslå-
ede ordning.
Det vurderes ikke, at det foreslå-
ede giver anledning til særlige rets-
sikkerhedsmæssige overvejelser.
Det er givet, at retspraksis vil
skulle respekteres og grundlæg-
gende principper for lovgivning og
anden regulering vil skulle over-
holdes ved fastsættelse af regler.
Danmarks Skatteadvokater er på
baggrund af Højesterets afgørelse
af 19. december 2017 enig i, at der
er behov for at foretage en juste-
ring af reglerne i registreringsaf-
giftslovens regler om forholds-
mæssig afgift.
Danmarks Skatteadvokater vurde-
rer, at virksomheder ikke stilles
lige i forhold til import og eksport
af varer, da der ikke ses at være an-
dre brancher, som bliver pålagt at
afholde særskilte omkostninger til
kontrol. Danmarks Skatteadvoka-
ter påpeger, at virksomheder, der
eksporterer køretøjer, afregner 15
pct. af registreringsafgiften til sta-
ten i forbindelse med udførsel af
køretøjer, hvorfor virksomhederne
ikke får den fulde registreringsaf-
gift refunderet.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Danmarks Skatteadvokater stiller
spørgsmålstegn ved, om der som
følge af følgerne af lovforslaget er
behov for at opretholde registre-
ringsafgiftslovens § 18, hvor Skat-
teforvaltningen kan begære et kø-
retøj fremstillet for forvaltningen,
Skatteforvaltningen vil som ud-
gangspunkt ikke deltage i synsfor-
retningerne, hvorfor der stadig kan
være et behov for, at Skatteforvalt-
ningen begærer et køretøj fremstil-
let for forvaltningen.
Side 24 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
når Skatteforvaltningens medarbej-
dere vil deltage under synsforret-
ningen af køretøjerne.
Danmarks Skatteadvokater savner
en nærmere begrundelse for beho-
vet for at udvide udbetalingskon-
trollen i forhold til godtgørelse af
registreringsafgift og bemærker, at
en frist på tre uger til at vurdere
det indsendte materiale burde være
tilstrækkelig. Danmarks Skattead-
vokater savner tillige en nærmere
begrundelse for at udvide suspen-
sionsfristen fra tre måneder til seks
måneder ved udbetaling af ek-
sportgodtgørelse.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Danmarks Skatteadvokater påpe-
ger, at gebyret på 1.980 kr. ikke
står mål med omkostningerne ved
administration af reglerne om
godtgørelse af registreringsafgift.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Danmarks Skatteadvokater opfor-
drer Skatteministeriet til, at der
iværksættes en mere dybdegående
analyse af værdiansættelsen af
brugte køretøjer, således at der i
lovgivningen kan komme mere
tidssvarende og overskuelige be-
stemmelserne om værdiansættelse,
der både kan administreres af
myndighederne og efterleves af
virksomheder.
Motorstyrelsen arbejder på et sy-
stem, der i højere grad skal auto-
matisere værdiansættelse af brugte
køretøjer med henblik på at sikre
en mere smidig administration af
værdifastsættelsen. Såfremt det vi-
ser sig, at implementeringen af
dette tiltag kræver lovgivning, vil
der ved en senere lejlighed blive
taget stilling hertil.
Danmarks Skatteadvokater opfor-
drer til, at regnskabsbestemmelsen
i registreringsafgiftsloven, herun-
Side 25 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der kravet om udarbejdelse af kon-
trakter, alene skal gælde for nye
køretøjer, hvor registreringsafgif-
ten fastsættes på grundlag af den
aftalte pris for køretøjet mellem
parterne.
Danmarks Skatteadvokater savner
en nærmere begrundelse for beho-
vet for at kunne udstede tvangsbø-
der.
Tvangsbøder er et middel til at
søge at gennemtvinge en handle-
pligt og kan i dag pålægges i hen-
hold til bestemmelser i bl.a. Skatte-
kontrolloven, f.eks. hvor en skatte-
yder ikke efterkommer en anmod-
ning om nærmere angivne oplys-
ninger til brug for skatteansættel-
sen.
Baggrunden for den foreslåede be-
stemmelse om tvangsbøder er, at
Skatteforvaltningen ved kontrol af
registreringsafgift
ud fra samme
hensyn som ved kontrol af skat
kan have behov for fremtvinge op-
lysninger, der anses for nødven-
dige ved beregning af afgiften.
Danmarks Skatteadvokater mener,
at Skatteforvaltningen bør rette
henvendelse til udenlandske myn-
digheder, hvis der er tvivl om, at et
køretøj er udført af Danmark og
indregistreret i en anden medlems-
stat.
Det antages, at bemærkningen re-
laterer sig til forslaget om videregi-
velse af oplysninger fra Køretøjs-
registeret til andre EU lande via
Eucaris. Det følger dog allerede af
lovforslaget, at ved tilslutning til
Eucaris vil Skatteforvaltningen få
tilsvarende adgang til oplysninger i
EU-landenes køretøjsregistre til
brug for samme formål.
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører bifalder
intentionerne om at sikre styrket
regelefterlevelse på motorområdet.
Side 26 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Danske Bilimportører bemær-
ker, at erfaringer viser, at der kan
være behov for at selvanmelder-
ordningen afskaffes. De Danske
Bilimportører anser det for velbe-
grundet, at Motorstyrelsen fremad-
rettet skal fastsætte værdien af
brugte køretøjer ved eksport, og
De Danske Bilimportører har in-
gen bemærkning til indførelsen af
gebyret til finansieringen heraf.
De Danske Bilimportører bifalder
tillige de foreslåede ændringer ved
betaling af forholdsmæssig afgift.
ERFAgruppen-bilsyn
ERFAgruppen-bilsyn ser frem til,
at selvanmelderordningen på ek-
sportområdet bliver afskaffet og
har ikke yderligere bemærkninger
hertil.
ERFAgruppen-bilsyn foreslår, at
ændringen af regler for toldsyn ved
eksport af brugte køretøjer også
skal være gældende for toldsyn ved
import.
Forslaget vil blive vurderet som
led i det løbende arbejde med at
styrke regelefterlevelsen på motor-
området.
ERFAgruppen-bilsyn påpeger, at
medarbejderne ved Motorstyrelsen
arbejder efter anden praksis, end
der aktuelt fremgår af Færdselssty-
relsens vejledningstekst om told-
syn, og opfordrer til udarbejdelse
af nye vejledninger.
Det er Transport- og Boligministe-
riet, som har ressortansvaret for
synslovgivningen og tilsyn af syns-
hallerne. Det kan dog oplyses, at
Færdselsstyrelsen arbejder på at
opdatere vejledningen for toldsyn.
Side 27 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ERFAgruppen-bilsyn bemærker, at
lovforslaget ikke omhandler mulig-
hederne for at lade nummerplade-
operatører kræve betaling for ud-
skrivning af prøvemærker.
Ændring af registreringsbekendt-
gørelsens § 80, stk. 2, ligger uden
for rammerne for dette lovforslag.
En eventuel ændring heraf vil
kræve en ændring af bekendtgørel-
sen.
FDM
FDM har ingen bemærkninger.
Finans og Leasing
Finans og Leasing støtter ophævel-
sen af kravet om anvendelse af
standardkontrakter ved indgåelse
af leasingaftaler.
Finans og Leasing er enig i forsla-
get, hvorefter leasinggivere, uden
Motorstyrelsens godkendelse, kan
foretage ændringer af leasingafta-
ler. Desuden foreslår Finans og
Leasing ti eksempler, som ønskes
tilføjet i bemærkningerne.
Det er ikke hensigten, at der skal
angives en udtømmende liste over
mulige ændringer i bemærknin-
gerne, og jo flere eksempler, der
tilføjes, jo mere oplagt er det at
fortolke listen som udtømmende.
Det vil dog blive overvejet, om det
vil være hensigtsmæssigt at tilføje
et eller flere af de foreslåede ek-
sempler i bemærkningerne.
Finans og Leasing opfordrer til, at
Motorstyrelsen skal oprette en
oversigt på styrelsens hjemmeside
over tilladte ændringer, som ikke
kræver godkendelse, og som lø-
bende opdateres.
Der er ikke planer om at oprette
en sådan særskilt liste på nuvæ-
rende tidspunkt, men det vil være
naturligt, at noget sådant kunne
indarbejdes i Den Juriske Vejled-
ning. Forslaget tages derfor til ef-
terretning.
Finans og Leasing henviser til lov-
forslagets § 1, nr. 8, vedrørende
udformning af leasingaftaler og fo-
reslår, at ændringen i stedet bør
Da det er muligt at indgå en lea-
singaftale, hvor der ikke vil kunne
opnås tilladelse til betaling af for-
holdsmæssig afgift efter § 3 b, stk.
Side 28 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omhandle, hvorvidt der reelt set er
tale om en leasingaftale.
1, findes det foreslåede ikke hen-
sigtsmæssigt. Desuden afspejler
den valgte formulering, at det er
virksomheden ansvar at vurdere
og stå inde for, at ændringen er
uden betydning for opnåelse af til-
ladelsen efter stk. 1.
Finans og Leasing bemærker, at
bekendtgørelse nr. 699 af 8. juni
2016 skal gennemgås ift. henvis-
ninger til ophævede og ændrede
bestemmelser i registreringsafgifts-
loven.
Det er kutyme, at en bekendtgø-
relse ændres, når der er behov for
indholdsmæssige ændringer. Det
vil dog blive overvejet, om der bør
udstedes en ny bekendtgørelse ef-
ter gennemførelsen af de foreslå-
ede ændringer i dette lovforslag.
Focus advokater
På vegne af Foreningen
for mindre Leasingsel-
skaber - FML
FML har noteret sig,
at FML’s be-
mærkninger til det tidligere lov-
forslag afgivet den 8. august 2018
vedrørende registreringsafgiftslo-
vens § 7c, stk. 3, er inkorporeret i
loven.
FML noterer sig, at de foreslåede
ændringer af udbetalingsfristerne
for eksportgodtgørelse fortsat re-
spekterer, at der ikke sker modreg-
ning i forhold til ejeren af køretø-
jet.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
FML forslår i tilknytning til kon-
trolbestemmelserne, at der indsæt-
tes en hjemmel til, at kontrolbesøg
kan foretages digitalt.
Forslaget om det digitale kontrol-
besøg begrundes med, at det be-
tragtes som særdeles arbejdsbespa-
rende for kontrolmyndigheden, og
at det ikke er forbundet med større
Efter registreringsafgiftslovens §
25, stk. 1, har Skatteforvaltningen
adgang til at anmode om oplysnin-
ger til brug for kontrollen med re-
gistreringsafgift. Oplysningerne
kan indsendes til Skatteforvaltnin-
gen i fysisk form eller
efter om-
stændighederne
i elektronisk
form.
Side 29 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eller mindre ulempe for den kon-
trollerede virksomhed.
Efter registreringsafgiftslovens §
25, stk. 2, kan Skatteforvaltningen
foretage udgående kontrolbesøg
hos de virksomheder, der omfattes
af bestemmelsen. Adgangen til op-
lysninger består, uanset hvilken
form oplysningerne har. Der er så-
ledes også adgang til oplysninger,
der foreligger i elektronisk form.
Denne adgang til oplysninger efter
anmodning og ved udgående kon-
trolbesøg vil ligeledes gælde efter
de foreslåede ændringer af kon-
trolbestemmelserne.
Adgangen svarer til Skatteforvalt-
ningens adgang til oplysninger i
henhold til kontrolbestemmelser i
andre skatte- og afgiftslove, herun-
der i skattekontrolloven. Det er
umiddelbart ikke vurderingen, at
der på motorområdet foreligger så-
danne særlige hensyn, der kan be-
grunde, at Skatteforvaltningen skal
have direkte digital adgang til op-
lysninger, som foreslået af FML.
I forbindelse med forslaget om ad-
gangen for europæiske myndighe-
ders til elektronisk søgning, forslår
FML, at der indarbejdes en hjem-
mel til, at godkendte selvanmel-
dere også kan få adgang oplysnin-
gerne vedrørende køretøjets tekni-
ske data, og hvorvidt der er betalt
moms og afgifter.
Eucaris er en teknisk platform, der
er udarbejdet af og for offentlige
myndigheder med henblik på ud-
veksling af informationer om køre-
tøjer på tværs af landegrænser. Det
er ikke umiddelbart foreneligt med
platformens formål at give private
adgang hertil.
FML påpeger muligheden for at
udarbejde en simpel standardaftale
i forhold til afgift og moms og lade
Der vil kunne udarbejdes en helt
simpel standardkontrakt. En sådan
kontrakt vil imidlertid ikke kunne
Side 30 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der være aftalefrihed på de øvrige
punkter i en leasingkontrakt.
anses for forhåndsgodkendt i for-
hold til registreringsafgiftslovens §
3 b, stk. 1, og vil derfor ikke have
nogen virkning i forhold til de ad-
ministrative byrder, som er for-
bundet med udstedelsen af tilladel-
ser.
Der findes desuden allerede i mar-
kedet standardkontrakter, som kan
anvendes på denne måde, eksem-
pelvis privatleasingkontrakten ud-
arbejdet af FDM, som anvendes af
en række aktører i branchen. Sam-
let vurderes det derfor overflødigt,
at Skatteforvaltningen skulle udar-
bejde en sådan simpel standard-
kontrakt.
FML opfordrer til, at det præcise-
res i lovforslaget, at der ved hand-
ler med brugte, ikke-indregistre-
rede køretøjer ikke skal angives
køretøjets fulde pris inklusive af-
gift.
Ved handel med køretøjer, hvor
der ikke er noget afgiftsindhold, og
hvor køretøjet ikke i forbindelse
med handlen i øvrigt skal ind- eller
afregistreres i Danmark, skal der
ikke angives et afgiftsbeløb. Det
findes ikke nødvendigt at præci-
sere dette i lovgivningen på nuvæ-
rende tidspunkt.
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Foreningen Rejsearbejdere.dk har
ingen bemærkninger.
FSR
danske revisorer
FSR påpeger, at indsættelsen af
sagsbehandlingsgebyret på 1.980
kr. og ophævelse af godtgørelsen
for toldsyn på 400 kr. vil medføre,
omkostningerne forbundet med
eksport af brugte køretøjer vil stige
markant.
Da høringssvaret fra FSR
danske
revisorer
i sin helhed er identisk med
høringssvaret fra Dansk Erhverv,
henvises i det hele til kommenta-
rerne til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Side 31 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR finder det uklart, hvordan
sagsbehandlingsgebyret efter den
1. juli 2020 vil blive fastsat.
FSR påpeger, at kombinationen af
forlængelsen af udbetalingsfristen
fra tre til ni uger, muligheden for
suspendering af udbetalingsfristen
fra tre til seks måneder, samt kra-
vet om toldsyn for alle køretøjer
vil forlænge eksportvirksomheder-
nes leveringstid til de udenlandske
kunder, hvilket kan medføre, at de
udenlandske kunder søger andre
steder hen.
FSR påpeger derudover, at lov-
forslaget kan være medvirkende til,
at eksportbranchen kan blive øko-
nomisk nødlidende, hvorfor det er
kritisabelt, at forslaget ikke inde-
holder en længere overgangsord-
ning, der medfører, at en bran-
chens eksistensgrundlag ikke op-
hæves i løbet af kort tid.
FSR finder det betænkeligt, at ud-
betalingerne til borgere og virk-
somheder forringes for at tilgodese
Skatteforvaltningens sagsbehand-
lingstider.
FSR mener ikke, det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget,
hvorvidt fradraget på 8.500 kr.
ifm. leasing og straksibrugtagning
vil kunne føre til en restance, hvis
tilbagebetalingen, som fradraget
beregnes af, er på under 8.500 kr.
Side 32 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR beder Skatteministeriet præci-
sere, hvorvidt der foretages mod-
regning i en tilbagebetaling på un-
der 8.500 kr. i henhold til de fore-
slåede ændringer om straks-ibrug-
tagning af leasingkøretøjer.
FSR mener ikke, at adoptionen af
fradraget på 15 pct. fra registre-
ringsafgiftslovens § 7 b, stk. 3, er
tilstrækkeligt sagligt begrundet, da
formålet med at indføre reglerne
for eksportgodtgørelsesordningen
var at sikre, at eksportgodtgørelsen
ikke kunne anses for at udgøre ek-
sportstøtte. FSR påpeger i den for-
bindelse, at fradraget har karakter
af et sagsbehandlingsgebyr eller en
maskeret bøde ved tilsidesættelse
af ordningen for forholdsmæssig
registreringsafgift af et leasingkøre-
tøj.
FSR opfordrer til en præcisering
af, hvorvidt opsamlingsbestem-
melsen vedrørende forslaget om
ændring af leasingaftaler vil blive
indsat som en udtømmende liste af
ændringer.
FSR angiver, at de generelle ret-
ningslinjer om straffastsættelsen
skal fremgå mere klart af lovforsla-
get. Dette skal sikre, at der er et
politisk flertal for en udstikning af
generelle retningslinjer om straf-
fastsættelsen.
FSR angiver, at høringsmaterialet
synes at være på kant med Grund-
lovens § 3 i forhold til princippet
Side 33 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om magtens tredeling. Det anføres
hertil, at det er den dømmende
magt, der fastsætter praksis for ud-
måling af bøder i afgiftssager, med
mindre anden hjemmel er klart an-
givet i lovteksten.
FSR angiver på denne baggrund, at
det må kræves, at generelle ret-
ningslinjer om straffastsættelsen
skal fremgå klart af det lovforslag,
der vedtages af Folketinget. Dette
skal sikre, at der er politisk flertal
for udstikningen af generelle ret-
ningslinjer om straffastsættelsen.
Det vurderes, at der er behov for
et klart hjemmelsgrundlag i lov-
forslaget.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Ledernes Hovedorganisation har
ingen bemærkninger.
Motorcykel Importør
Foreningen
Motorcykel Importør Foreningen
bemærker, at de kan tilslutte sig
lovforslaget.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd er uforstå-
ende overfor den manglende mu-
lighed for godtgørelse ved eksport
for køretøjer ældre end 35 år. Mo-
torhistorisk Samråd påpeger, at ek-
sperter mener, det er i strid med
EU-retten.
Det er uden for rammerne af dette
lovforslag at udvide eksportgodt-
gørelsesordningen sådan, at køre-
tøjer ældre end 35 år også bliver
omfattet.
For så vidt angår bemærkningen
om de gældende reglers forenelig-
hed med EU-retten, henvises der
til kommentarerne til høringssva-
ret fra Autobranchen Danmark.
Side 34 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at ændringerne i registreringsaf-
giftsloven omtaler alle køretøjer,
der eksporteres, og opfordrer til at
det præciseres i loven, at dette ikke
gælder køretøjer over 35 år. Så-
fremt det er tiltænkt, at køretøjer
over 35 år skal være omfattet af
eksportgodtgørelsesordningen, be-
mærker Motorhistorisk Samråd, at
ejerne er klar til at iagttage samme
regler om kontrol og toldsyn som
andre køretøjer.
Det er ikke tiltænkt, at køretøjer
over 35 år skal være omfattet af
eksportgodtgørelsesordningen.
Det vil blive præciseret i lovforsla-
get, at eksportgodtgørelsesordnin-
gen ikke omfatter disse køretøjer.
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at det Digitale Motorregister er
fyldt med stave- og skrivefejl og
mangelfulde oplysninger.
Motorhistorisk Samråd angiver, at
en lang række af oplysninger om
specifikke køretøjer gik tabt ved
overgangen fra det gamle CMR til
det nye digitale register. De oplys-
ninger, der nu er tilgængelige for
både myndighederne og ejerne, an-
ses i bedste fald for mangelfulde.
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at der ikke er hel og fuld offentlig
adgang til køretøjsdata og afgifts-
historik på køretøjer importeret
før 2012. Motorhistorisk Samråd
finder det ikke rimeligt, at køretø-
jer, hvor ejeren ikke har adgang til
oplysninger om sit køretøj, og
hvor oplysningerne er fejlbehæf-
tede eller decideret urigtige, kon-
trolleres.
I det omfang, at Skatteforvaltnin-
gen måtte træffe afgørelse om
afgifter vedr. køretøjer, vil Skatte-
forvaltningen i sin afgørelse skulle
anføre en begrundelse herfor,
hvorved den afgiftspligtige vil
blive gjort bekendt med grundlaget
for afgørelsen, ligesom den afgifts-
pligtige vil have mulighed for at
blive partshørt og klage over afgø-
relsen.
Side 35 af 36
L 24 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085242_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Patienterstatningen
Patienterstatningen har ingen be-
mærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Statsautoriseret revisor
Jens Høgsberg Kristensen
Statsautoriseret revisor Jens Høgs-
berg Kristensen påpeger i sit hø-
ringssvar, at lovudkastets § 1, lige-
som den gældende registreringsaf-
giftsloves § 3 b, ikke er forenelig
med EU-retten og de krav, som
EU-Domstolen har fastsat til beta-
ling af forholdsmæssig afgift, her-
under de EU-retlige principper om
fri udveksling af tjenesteydelser og
EU-rettens regler om indregistre-
ring af motorkøretøjer.
Det er vurderingen, at de gældende
regler og lovforslaget i sin helhed
er foreneligt med de EU-retlige
principper om fri udveksling af tje-
nesteydelser og EU-rettens regler
om indregistrering af motorkøre-
tøjer.
Statsautoriseret revisor Jens Høgs-
berg Kristensen bemærker, at lov-
udkastets beskrivelse af gældende
EU-ret, herunder lovforslagets for-
hold til EU-retten, er ufuldstændig
og ikke tilstrækkeligt dækkende.
Bemærkningerne til lovforslaget
vedrørende forholdet til EU-retten
er uddybet.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien har ingen be-
mærkninger.
Tobaksproducenterne
Tobaksproducenterne har ingen
bemærkninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger.
Side 36 af 36