Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 11
Offentligt
2238159_0001.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0002.png
Teknisk gennemgang af FFL21 for § 9.
Gennemgangen omfatter de samlede rammer på FFL21 til Skatteministeriet, herunder:
– Særlige prioriteringer på FFL21 sammenholdt med FL20
– Skatteministeriets driftsbevillinger og tilhørende reserver på § 35.
– Skatteministeriets øvrige ordninger
2
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0003.png
1. Skatteministeriets rammer til drift
2021-2024
Tabel 1 viser de samlede bevillinger til drift af Skatteministeriet på
FFL21 sammenholdt med FL20.
Tabellen omfatter både midler afsat under § 9. Skatteministeriet og
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
I 2021 er der afsat ca. 1,3 mia. kr. yderligere i forhold til den ellers
forudsatte bevilling. Skatteministeriets bevilling stiger dermed med
ca. 1 mia. kr. fra 2020 til 2021.
Bevillingsniveauet fastholdes i BO-perioden, og samtidig afsættes
der midler til yderligere styrkelse af skattekontrollen.
På FFL21 er en del af rammen afsat på § 35. Rammen i 2021
udmøntes til § 9. på ÆF21.
Frem mod FFL22 skal der være stillingtagen til de fremadrettede
rammer på ministerområdet.
Tabel 1.
Mio. kr. (2021-pl)
Samlet ramme på FL20
Samlet ramme på FFL21
Samlet ændring på FFL21 ift. FL20
2020
9.566
9.566
-
2021
9.196
10.537
1.340
2022
8.052
10.737
2.685
2023
7.041
10.940
3.899
2024
6.932*
10.940
4.008
Note: *For FL20 er der forudsat en teknisk videreførelse af bevillingsniveauet fra 2023-2024 korrigeret for 2
pct.-omprioriteringsbidrag. FL20-tal er opregnet til 2021-priser ud fra det generelle pris- og lønindeks.
Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
3
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0004.png
Figur 2
2. Særlige
prioriteringer på FFL21
På FFL21 prioriterer regeringen ekstra midler til
Skatteministeriet, der giver et samlet løft på ca. 1 mia. kr. i
2021 i forhold til 2020. Figur 2 viser, hvordan den afsatte
ramme på 10,5 mia. kr. er fordelt på seks hovedområder:
EUTK mv.
Implementering af EU’s toldkodeks i de danske
toldsystemer samt øvrige EU-krav såsom OneStopMoms.
10,5
mia. kr.
9,6
mia. kr.
225
395
760
395
1.365
1.390
1.545
1.390
150
405
EUTK mv.
Udbytte
Inddrivelse
Ejendom og bolig
Kontroletaper
Generel drift mv.
6.015
6.070
Inddrivelse
It-drift og videreudvikling på inddrivelsesområdet,
oprydning i fordringer mv. samt drift af Gældsstyrelsen.
Ejendom og bolig
Implementering af nye ejendomsvurderinger og
forberedelse til implementering af boligforliget.
Kontroletaper
Styrkelse af skattekontrollen og vejledningen af borgere.
Generel drift mv.
Den grundlæggende, ordinære opgavevaretagelse i
skattevæsenet.
Mio. kr.
Udbytte
Civilretlige tiltag for hjemføring af uberettiget refusion af
udbytteskat, håndtering af anmodninger om refusion af
udbytteskat mv.
2020
2021
Note: Fordelingen af bevillingen giver en indikation af, hvilke hovedområder Skatteministeriets bevillinger kan henføres til, og er baseret på en
overordnet opdeling. Der er således foretaget kategoriseringsvalg, afrundinger mv. Beløb er angivet i 2021-pl.
4
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0005.png
3. Nettoudgiftsbevillinger til driften af Skatteministeriet
Tabel 3.
R
2018
R
2019
B
2020
F
2021
277
161
75
16
2.612
850
158
424
235
1.749
-
7
-
82
BO1
2022
199
152
75
19
2.282
445
144
358
209
1.663
-
7
-
74
BO2
2023
196
149
75
19
2.167
434
140
336
204
1.627
-
4
-
61
BO3
2024
192
145
75
19
2.121
424
136
330
197
1.563
-
4
-
60
20
Tabel 3 viser en samlet
oversigt over bevillingerne til
driften af Skatteministeriet.
Udviklingen i de enkelte
styrelsers bevillinger skal ses
i sammenhæng med de
afsatte midler på § 35.
På FFL21 er der afsat midler
til driften af Skatteministeriet
på § 35.
De afsatte midler for 2021 på
§ 35. udmøntes til § 9. på
ÆF21.
Administrations- og
Servicestyrelsens aktiviteter
finansieres af overførsler fra
øvrige styrelser.
Mio. kr.
Departementet
Note: For 2018-2020 er
§ 09.11.01.
beløbene angivet
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
i årets
priser, mens
§ 09.11.51. Retssager mv.
beløbene i
§ 09.11.79. Reserver og budgetreguleringer
i
2021-2024 er angivet
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
2021-pl.
§ 09.31.02. Gældstyrelsen
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Tabel 2 viser en samlet
271
253
268
oversigt over bevillingerne
366
399
397
til driften af
58
76
65
-1
-
Skatteministeriet.
-
2.077
603
319
342
1.983
764
363
411
3.031
907
514
507
241
207
Udviklingen i de enkelte
245
styrelsers
2.305 2.564
skal
bevillinger
3.030
792
-
744
ses i sammenhæng med
6
5
4
de afsatte
194
midler
280
§ 35.
300
66
66
54
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet
18
20
20
20
20
17
Note: For 2018-2020 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2021-2024 er angivet i 2021-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
5
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0006.png
4. Reserver til Skatteministeriet
Tabel 4.
Mio. kr.
§ 35.-reserver på Skatteministeriets område i alt
-
-
68
3.872
5.093
5.510
5.655
R
2018
R
2019
B
2020
F
2021
BO1
2022
BO2
2023
BO3
2024
Tabel 4 viser afsatte reserver
på Skatteministeriets område
på § 35.
De afsatte reserver i 2021
udmøntes til § 9. på ÆF21.
Den konkrete udmøntning vil
tage udgangspunkt i den
angivne fordeling af opgaver
og aktiviteter i figur 2 (se
næste side).
§ 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
§ 35.11.50.10. Toldområdet
§ 35.11.50.20. Inddrivelsesområdet
§ 35.11.50.30. Ejendomsområdet
§ 35.11.50.40. Legacy-området
§ 35.11.50.50. Udbytteområdet
§ 35.11.50.60. Generel reserve til Skatteministeriet
§ 35.11.50.70. Momsområdet
§ 35.11.50.80. Reserve til flerårsaftale for skattevæsenet
§ 35.11.51. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig, erhvervs-
og iværksætterinitiativer mv.
§ 35.11.51.10. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig
-
-
-
71
66
61
56
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
42
-
-
-
26
-
-
-
-
-
-
3.801
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5.026
-
-
-
-
-
-
-
5.449
-
-
-
-
-
-
-
5.599
Note: For 2018-2020 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2021-2024 er angivet i 2021-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
6
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0007.png
Figur 5
5. Reserver på § 35.
På FFL21 er den del af Skatteministeriets rammer afsat på
§ 35. Figur 5 viser, hvordan reserverne på § 35. er fordelt
på seks hovedområder:
3,9
mia. kr.
760
370
EUTK mv.
Implementering af EU’s toldkodeks i de danske
toldsystemer samt øvrige EU-krav såsom OneStopMoms.
Udbytte
Civilretlige tiltag for hjemføring af uberettiget refusion af
udbytteskat, håndtering af anmodninger om refusion af
udbytteskat mv.
Inddrivelse
It-drift og videreudvikling på inddrivelsesområdet,
oprydning i fordringer mv. samt drift af Gældsstyrelsen.
Ejendom og bolig
Implementering af nye ejendomsvurderinger og
forberedelse til implementering af boligforliget.
Kontroletaper
Styrkelse af skattekontrollen og vejledningen af borgere.
Generel drift mv.
Den grundlæggende, ordinære opgavevaretagelse i
skattevæsenet.
380
EUTK mv.
Udbytte
Inddrivelse
1.330
Ejendom og bolig
Kontroletaper
Generel drift mv.
Mio. kr.
200
840
2021
Note: Fordelingen af bevillingen giver en indikation af, hvilke hovedområder Skatteministeriets bevillinger kan henføres til, og er baseret på en
overordnet opdeling. Der er således foretaget kategoriseringsvalg, afrundinger mv. Beløb er angivet i 2021-pl.
7
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0008.png
6. Øvrige ordninger under § 9.
Tabel 6.
Mio. kr.
Gebyrer/fordringer mv.
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter*
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.*
§ 09.51.22. Personlige fordringer*
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer*
§ 09.51.24. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten*
§ 09.51.31. Klagegebyr
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter*
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet*
Særlige udgiftsordninger
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.*
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
Andet
§ 09.51.02. Komp. af komm. for genoptagelse af for meget betalt ejen.skat
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
§ 09.51.26. Komp. af ikke-statslige fordringshavere for ekstraord. afskrivning
§ 09.51.27. Komp. af komm. og reg. for ekstraord. afskrivning af fordringer
§ 09.51.28. Komp. af ikke-stat. fordringshavere ifm. genoptag.sag
-
2
3
208
213
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
78
164
132
165
138
168
162
168
166
168
166
168
166
168
-33
-
20
-536
-2
-19
-1
-1
-918
3
-
-60
-392
-2
-67
-
-1
-931
-33
-
-29
-530
-2
-146
-49
-1
-928
-47
-
-95
-542
-2
-
-39
-1
-946
-47
-
-95
-542
-2
-
-37
-1
-960
-47
-
-95
-542
-2
-
-18
-1
-969
-47
-
-95
-543
-2
-
-28
-1
-979
R
2018
R
2019
B
2020
F
2021
BO1
2022
BO2
2023
BO3
2024
Tabel 6 viser de øvrige ordninger
under § 9., der ikke vedrører den
direkte drift af Skatteministeriets
institutioner.
De øvrige ordninger vedrører bl.a.
en række indtægtskonti, herunder
gebyrer og fordringer.
For disse er der foretaget
opdaterede skøn, der afspejler
den forventede aktivitet på
ordningen.
Foruden indtægtskonti indgår
også særlige udgiftsordninger
vedr.:
Godtgørelser mv.: Udgifter til
omkostningsgodtgørelse for
udgifter til sagkyndig bistand.
Købsmoms: Kompensation af
almennyttige foreningers
momsudgifter, således at flest
muligt af disses indsamlede
midler går til almennyttige
formål.
§ 09.51.29. Komp af komm. og reg. fordringshavere ifm. genopt.
-
-
-
-
-
-
-
Note: For 2018-2020 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2021-2024 er angivet i 2021-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr. Beløbene er opgjort som
nettoudgifter (et negativt beløb er således udtryk for en nettoindtægt). *Kontoen er kursværdireguleret.
For en række af de øvrige
ordninger budgetteres der efter
kursværdiregulering for at tage
højde for borgere og
virksomheders betalingsevne.
8
L 206 - 2019-20 - Bilag 11: § 9 og § 38 Skatteministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 3. september 2020
2238159_0009.png
7. Øvrige ordninger for det nye ressortområde
Tabel 7.
For 2018-2020 er
Note:
beløbene angivet i årets
Mio. kr.
priser, mens beløbene i
Reservationsbevillinger, lovbundne bevillinger mv.
2021-2024 er
ministre og eftervederlag til
angivet i
§ 09.61.02. Vederlag mv. til
tidligere ministre (lovbunden)
2021-pl.
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond (resv.)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling
§ 09.61.06. Andre personalemæssige udgifter ved udflytning (resv.)
§ 09.61.07. Europa-Parlamentet (lovbunden)
§ 09.61.08. Lønforskud
§ 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv.
R
2018
R
2019
B
2020
F
2021
BO1
2022
BO2
2023
BO3
2024
Tabel 7 viser de øvrige
ordninger, der er overført fra
Finansministeriet til
Skatteministeriet ifm.
ressortdelingen efter
regeringens tiltrædelse.
De øvrige ordninger vedrører
primært bevillinger vedr.
vederlag og eftervederlag til
nuværende og tidligere
ministre samt Den Statslige
Kompetencefond.
Den Statslige
Kompetencefond omfatter
midler,
overenskomstparterne har
afsat til kompetenceudvikling
ved seneste
overenskomstaftale for
2018-2021. I 2022-2024 er
der foretaget en teknisk
budgettering af kontoen.
9
20
23
-
-
-
-
-
24
44
-
2
-
-
-
33
120
-
2
-
-
1
28
60
-
-
-
-
1
28
57
-
-
-
-
1
28
57
-
-
-
-
1
28
57
-
-
-
-
1
Note: For 2018-2020 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2021-2024 er angivet i 2021-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.