Skatteudvalget 2019-20
L 199 Bilag 3
Offentligt
2203275_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
3. juni 2020
For sla g t il lov om æ ndr ing a f lov om m idle r t idig
udsk yde lse a f a ngive lse s- og be t a lingsfr ist e r m .v. på
sk a t t e om r å de t i for binde lse m e d covid - 1 9 ,
k ilde sk a t t e love n, ligningslove n og for sk e llige a ndr e
love
Skatteministeriet har den 2. juni fremsat ovennævnte lovforslag i Folketinget.
FSR – danske revisorer har læst forslaget og har følgende bemærkninger
vedrørende de midlertidige lempelser for fysiske personer.
Vi finder det glædeligt, at skatteministeren mener, at skatteydere ikke skal ende
i en ufrivillig skattemæssig situation som følge af covid-19. Vi mener derfor
overordnet muligheden, for at skatteydere kan vælge en midlertidig ordning, er
tilfredsstillende.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Lovfor sla ge t § 2 , n r . 3
Lovforslaget giver mulighed for, at personer med bopæl her i landet kan vælge
en midlertidig ordning, hvor man kan bortse fra ophold i Danmark, hvis
overskridelsen skyldes ophold i Danmark fra og med den 9. marts til og med den
30. juni 2020.
Lovforslaget § 2, nr. 3 henvender sig til de skatteydere, som har bopæl i
Danmark.
Vi mener, at det er lige så relevant at tilbyde den midlertidige ordning til de
skatteydere, som ikke har bopæl i landet, men som følge af corona-krisen
opholder sig i Danmark i mindst 6 måneder, jf. kildeskatteskatteloven § 1, stk. 1,
nr. 2.
Vi vil derfor gerne forslå, at lovforslaget udvides, så skatteydere, der har opholdt
sig i Danmark fra og med den 9. marts til og med den 30. juni 2020 og i alt
ender med at opholde sig i Danmark i mindst 6 måneder også får adgang til at
L 199 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 3/6-20 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende de midlertidige lempelser for fysiske personer
2203275_0002.png
bortse for den nævnte periode, når perioden på mindst 6 måneder skal
beregnes.
I kildeskatteloven § 7, stk. 1, 5. pkt. indsættes
” … Tilvælges ordningen eft er 3. pkt ., er der fort sat pligt t il at svare indkom st skat
t il st at en af vederlag for personligt arbej de i t j enest eforhold og honorarer, der
kan henføres t il den angivne periode, i det om fang personen opholder sig her i
landet …”
Vi vil gerne bede om skatteministerens bemærkninger til, hvad udtrykket
” honorarer”
omfatter.
Side 2
Alm in de lige be m æ r k n in ge r a fsn it 2 .3 .2
I de almindelige bemærkningerne afsnit 2.3.2 fremgår det, at
” … Form ålet m ed den m idlert idige lem pelse…” ,
er at disse regler skal
” … hj ælpe
personer, der har bopæl ( f.eks. som m erhus) i Danm ark, … ” .
Det er ikke vores opfattelse, at der er adgang til at anse et sommerhus i
Danmark for en bopæl for de pågældende personer.
Afsnittet i de almindelige bemærkninger vedrører forståelsen af ændringer i
kildeskattelovens § 7 (lovforslaget § 2, nr. 3). Kildeskatteloven § 7 handler om,
hvornår en bopæl i Danmark i kombination med ophold i Danmark medfører, at
der indtræder fuld skattepligt for den fysiske person.
Det fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit C.F.1.2.1, at
” … Som m erhus st at uerer som udgangspunkt ikke bopæl…”
og andetsteds i
samme afsnit
” … Spørgsm ålet om , hvorvidt som m erhuset i disse t ilfælde st at uerer bopæl
afgøres ud fra en konkret vurdering…”
Vi mener derfor ikke, at det er korrekt, når skatteministeren i bemærkninger
skriver som eksemplificering, at et sommerhus kan udgøre en bopæl i Danmark.
L 199 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 3/6-20 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende de midlertidige lempelser for fysiske personer
2203275_0003.png
Vi foreslår, at teksten i bemærkningerne præciseres, så bemærkninger er i
overensstemmelse med praksis, som fremgår i fx Den juridisk vejledning afsnit
C.F.1.2.1 samt C.F.1.2.2.
Side 3
Lovfor sla ge t § 3
Skatteministeriet forslår en midlertidig ordning for de skatteydere, som har
mulighed for at benytte ligningslovens § 33 A. Ligningsloven § 33 A giver adgang
til, at skatteydere kan få nedsat skatten på den del af lønindkomsten, som
stammer fra ophold i udlandet.
Under det sædvanlige regelsæt vil en skatteyder kunne udføre nødvendigt
arbejde her i riget. Det vil almindeligvis ske, når det udførte arbejde er direkte
forbundet med udlandsopholdet. Det kan fx være, når en person afrapporterer
over for bestyrelsen, modtager instrukser eller deltager i kurser, der har direkte
tilknytning til det arbejde, der bliver udført i udlandet. Skatteministeriet har
allerede udsendt cirkulære nr. 72 af 17/04/1996, som vedrører mulighederne.
Vi forslår på den baggrund, at skatteyder, som vælger den midlertidige ordning,
får mulighed for at opdele lønindkomsten mellem den løn, som er indtjent ved
konkrete arbejdsdage i Danmark og den løn, der indtjenes ved afholdelse af
feriedage i Danmark i perioden fra og med 9. marts til og med 30. juni 2020.
På den måde vil skatteyder bibeholde den eksisterende mulighed for friholde
lønindkomst under afvikling af feriedage tilbragt i Danmark, som typisk er
optjent ved arbejde udført i udlandet, og derfor normalt er skattefritaget efter
bestemmelsen. Vil den mulighed ikke være til stede under den midlertidige
ordning, vil det i praksis betyde en skærpelse for skatteydere som vælger den
midlertidige ordning.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Chefkonsulent