Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 196 Bilag 12
Offentligt
2213285_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 18. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag med bemærkninger
Social- og indenrigsministeren har stillet 3 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Alternativet
Medlemmerne af udvalget fra partierne bag aftalen om en
udligningsreform, Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet, er glade for, at
det er lykkedes at blive enige om en bred aftale om et nyt og
mere retfærdigt udligningssystem, som sikrer, at der er råd
til velfærd i alle kommuner. Med udligningsreformen skabes
samtidig et mere robust og enkelt udligningssystem, som gi-
ver stabilitet og forudsigelighed om de økonomiske rammer
for kommunerne. Reformen tilfører ligeledes ekstra 6,5 mia.
kr. i finansiering til kommunerne i 2021 og understøtter, at
de relativt store forskelle i kommuneskatteprocenten på
tværs af landets kommuner mindskes.
Partierne er meget opmærksomme på den bekymring, der
har været rejst, om afskaffelsen af betalingskommunefolke-
tallet og betydningen heraf for kommunernes økonomiske
incitament til altid at vælge det rigtige tilbud til borgerne –
også hvis det rigtige tilbud ligger uden for kommunegræn-
sen.
Udligningen mellem kommunerne må ikke stå i vejen
for, at borgerne får det rigtige tilbud, eller medføre yderlige-
re afspecialisering af socialområdet. Partierne støtter derfor,
at regeringen i arbejdet med evalueringen af det specialise-
rede socialområde vil afdække problemets omfang ved at la-
ve en dybdegående analyse med henblik på at finde en sam-
let løsning. Det noteres, at ministeren vil indkalde aftalepar-
tierne til en første drøftelse af status for arbejdet i november
2020 og sikre, at partierne vil få en grundig gennemgang af
analysen, når den foreligger senest ved årsskiftet. Samtidig
vil analysen blive offentliggjort. Analysen har udgangspunkt
i socialområdet, men vil også indeholde en vurdering af, om
problemstillingen kan være relevant for andre områder.
I det omfang, analysen peger på problemer, er partierne
enige om at drøfte og forpligte hinanden til at finde mulige
løsninger, som efterfølgende vil implementeres hurtigst mu-
ligt og dermed imødegå uhensigtsmæssige økonomiske inci-
tamenter for kommunerne.
AX024846
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0002.png
2
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det er grund-
læggende, at alle kommuner har mulighed for at tilbyde et
højt serviceniveau til deres borgere. Det har dog ikke været
tilfældet med det nuværende kommunale tilskuds- og udlig-
ningssystem. Af den grund bakker V op om dette lovforslag,
som er med til at udmønte reformen af det kommunale til-
skuds- og udligningssystem, og som er med til at sikre en
mere vedvarende og holdbar løsning, der skaber økonomisk
tryghed for kommunerne, bl.a. ved at finansieringstilskuddet
bliver permanent. Det har været afgørende for V, at refor-
men sikrer et egentligt skattestop, fjerner overbetalingen for
udlændinge og giver bedre balance og velfærd i hele Dan-
mark.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har længe set
frem til behandlingen af et lovforslag om en udligningsre-
form. Der har længe været bred enighed om, at der er behov
for en reform, der adresserer en række udfordringer, der har
været italesat klart og tydeligt. Udligningsreformen skal sik-
re en forenkling af systemet, den skal være langsigtet, og
den skal give bedre velfærd i hele landet.
DF mener ikke, at loven lever op til målsætningerne. Der
er stadig rigtig mange parametre, som gør systemet uigen-
nemskueligt. Der er sket en forenkling af nogle af puljemid-
lerne, hvor fordelingen af midlerne ud fra en række parame-
tre lægges fast. Det er naturligvis en forenkling, at der ikke
skal genberegnes hvert år, og at man som kommune kan væ-
re sikker på, hvad man får fra nogle af puljerne. Det betyder
dog også, at det nye system bestemt ikke er langsigtet, da
fastlåste tilskud ud fra en øjeblikkelig situation ikke vil være
holdbare i længden. Der vil være behov for at justere. Derfor
vil der i løbet af nogle år komme et pres på at reformere sy-
stemet igen, ligesom der har været et stigende pres de senere
år.
I DF anerkender vi, at reformen bevæger sig et stykke i
den rigtige retning, men når den eksempelvis udlægges af
Socialdemokratiets ordfører ved førstebehandlingen som
værende 6,5 mia. kr., hovedsageligt til bedre velfærd i hele
landet, er det en sandhed med modifikationer. I forbindelse
med aftalen med kommunerne blev servicerammen øget
med 1,5 mia. kr. Det betyder reelt, at hovedparten af de ek-
stra penge ikke kan bruges på velfærd. Dermed er det så
som så med den bedre velfærd i hele landet.
I DF har vi ønsket en model, som giver de samme mulig-
heder for velfærd i alle kommuner. DF har ønsket en fælles
skat og en fordeling af pengene efter behov, på samme måde
som regionerne. Det ville give en økonomisk mulighed for
samme serviceniveau i alle kommuner.
På sundhedsområdet i regionerne er der bred enighed om,
at man ikke kan acceptere forskelle i kræftbehandlingen,
uanset om man bliver syg i København eller i Skagen. Der-
for er det for DF uforståeligt, hvorfor flertallet accepterer
store forskelle i serviceniveauet i kommunerne, på skoler, i
ældrepleje m.v. Hvorfor er det i orden, at den hjælp, man får
som barn, handicappet, syg eller gammel, skal være afhæn-
gig af, om man bor i den ene kommune eller i den anden
kommune?
I DF kæmper vi i mange sammenhænge for at sikre, at
kommunerne leverer en anstændig hjælp til borgerne, og
særlig til de borgere, der har behov. Men det støder i mange
sammenhænge på den udfordring, at kommunernes økono-
miske muligheder er så forskellige, at det reelt kan være
vanskeligt for kommunerne at leve op til de krav, vi kom-
mer med her fra Christiansborg.
DF mener, at der i lovforslaget er et yderligere element,
som er problematisk. Ændringen fra betalingskommunefol-
ketal til bopælskommunefolketal medfører et uhensigtsmæs-
sigt økonomisk incitament til at fastholde borgere i egen
kommune, når borgerne i en given kommune skal anbringes
på en institution.
DF havde også ønsket udlændingeudligningen helt fjer-
net. En halvering er ikke godt nok. Der er tilskud til flygt-
ninge de første tre år, og DF forstår ikke, at udlændinge der-
efter er dyrere end danskere. En førtidspensionist med psy-
kiske lidelser må koste det samme, om han er indfødt dan-
sker eller flygtning. Derfor mener DF ikke, at der er behov
for at give kommunerne ekstra penge til flygtninge.
Samlet set anerkender DF, at der er skridt i den rigtige
retning i aftalen, og derfor vil DF ikke stemme imod aftalen.
Samtidig mener DF dog, at aftalen er langt fra at være for-
enklet eller langsigtet. Samtidig sikrer den ikke velfærd i he-
le landet. Derfor undlader DF at stemme ved tredjebehand-
lingen af lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel-
se, at lovforslaget for det første ikke vil give mere velfærd i
kommunerne. Trods 3 mia. kr. mere i likviditet i 2021 giver
aftalen ikke mulighed for at bruge 1 krone mere på velfærd
samlet set. Der vil fortsat være et loft over serviceudgifterne
og sanktioner, som straffer aftale- og budgetoverskridelser
hårdt. Aftalen understreger, hvor utidssvarende og skadelig
budgetloven er for velfærden.
For det andet finder EL det kritisabelt, at omtrent en fjer-
dedel af kommunerne (26 i alt) taber på reformen, jf. SOU
alm. del – svar på spm. 470. Flere af disse kommuner er
hverken rige eller har lav indkomstskatteprocent. Det er alt-
så ikke en Robin Hood-øvelse, som regeringen ellers omtal-
te i sit udspil. Virkeligheden er i stedet, at en fjerdedel af de
danske kommuner enten skal skære i velfærden og fyre folk
eller skal ud og hæve indkomstskatten.
For det tredje er det for EL uacceptabelt, at de rigeste
borgere slipper for at bidrage til højere skat for at finansiere
tabte indtægter til velfærd i halvdelen af de kommuner, som
taber på reformen. I 13 af de tabende kommuner vil en stig-
ning af indkomstskatten for at dække reformtabet medføre,
at udskrivningsprocenten rammer det skrå skatteloft, jf.
SOU alm. del – svar på spm. 470. Det betyder, at topskat-
teyderne går fri for at medfinansiere den fortsatte velfærd.
Derfor er aftalen også usolidarisk, fordi den sender en højere
regning, målt i forhold til indkomsten, til de indkomstgrup-
per, som har mindst.
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0003.png
3
EL mener for det fjerde, at uligheden i overførselsudgif-
ter ikke er løst. Baggrunden for at skulle lave en reform af
udligningssystemet var oprindelig den skæve byrdeforde-
lingsvirkning af refusionsreformen fra 2015. Den sendte en
ekstraregning til de kommuner, som var hårdt presset af ud-
gifter til forsørgelse, f.eks. førtidspension, kontanthjælp og
sygedagpenge. Den foreliggende aftale adresserer ikke dette
på en tilfredsstillende måde. Der er indarbejdet to kriterier
om førtidspension i det nye ø- og ydertilskud og et enkelt
kriterium om førtidspension i hovedstadstilskuddet. Men
disse tilskud gives en gang for alle til de udvalgte kommu-
ner. Det vil sige, at yderligere ulighed ikke fanges, og det er
samtidig kun en begrænset skare af kommuner, som kom-
mer i betragtning til tilskuddet, hvor andre kriterier også
spiller ind.
For det femte er det for EL beklageligt, at fattige kommu-
ner ikke er fremtidssikrede med aftalen. Ændringen af udlig-
ningssystemet er skruet sådan sammen, at flere kommuner,
som har store udgifter til forsørgelse, faktisk umiddelbart ta-
ber på omlægningen af selve systemet. Det, der redder reg-
nestykket i år 2021, er, at de dels bliver kompenseret via
kompensationsordningen, som sætter loft over, hvor stort et
tab kommunen må tage som følge af reformen, dels at disse
kommuner får andel i særtilskud til ø- og yderkommuner.
Samlet set ender en række pressede kommuner derfor i plus
i 2021. Imidlertid er kompensationsbeløbet for 2021 sat en
gang for alle. Det er det samme beløb, som disse kommuner
får år efter år (kun reguleret af befolkningstallet). Det bety-
der, at hvis de underliggende bevægelser, som bestemmer
tilskuddet, udvikler sig ugunstigt for disse kommuner, kan
de ende med at tabe penge på reformen.
For det sjette finder EL det beklageligt, at afskaffelsen af
betalingskommunefolketallet giver kommunerne en forøget
økonomisk tilskyndelse til at hjemtage og visitere bl.a. bor-
gere med handicap til tilbud i bopælskommunen frem for til-
bud, der drives af andre kommuner eller regionerne. En så-
dan tilskyndelse kan medføre en øget afspecialisering og
dermed en forringet kvalitet af det specialiserede socialom-
råde.
For det syvende mener EL, det er godt, at der er tilført
flere permanente midler til ordningen. Men udgifts- og an-
lægsloftet medfører, at pengene i høj grad bliver forvandlet
til likviditet, som må forventes at stige kraftigt i kommuner-
ne i de kommende år.
EL mener samlet set, at de negative virkninger overskyg-
ger de positive. På den baggrund kan EL ikke støtte lovfor-
slaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(ud-
valget med undtagelse af EL og KF):
Til § 8
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
bilag 1, nr. 12,
ændres »tidligere opholdskommune,
når denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse
(lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-
muner § 29),« til: »betalingskommuneforhold,«.«
[Mulighed for, at kommunerne fortsat i CPR kan registrere
eventuelle oplysninger om betalingskommuneforhold]
Nye paragraffer
2)
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 01
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af
31. august 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 43, stk. 3,
ændres »der er tilmeldt folkeregistret i kom-
munen, men som ved beregning af kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i den an-
den kommune.« til: »for hvilke den anden kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de har den generelle betalingsforpligtelse.«
§ 02
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af
25. marts 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 32, stk. 3,
ændres »som ved beregning af kommunal
udligning til kommuner indgår i folketallet i den anden
kommune.« til: »for hvilke den anden kommune i henhold
til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område har
den generelle betalingsforpligtelse.«
§ 03
I lov om specialundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 4,
ændres »men som ved beregning af kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner indgår i fol-
ketallet i den anden kommune« til: »for hvilke den anden
kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk.
2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område har den generelle betalingsforpligtelse«.
§ 04
I lov om institutioner for forberedende grunduddannelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 604 af 24. maj 2019, som ændret
ved lov nr. 279 af 26. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 44
ændres »hvis eleven efter lov om kommunal udlig-
ning og generelle tilskud til kommuner eller regler fastsat i
medfør heraf indgår i folketallet i den anden kommune« til:
»der i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0004.png
4
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia-
le område har den generelle betalingsforpligtelse for ele-
ven«.
§ 05
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 44
ændres »som ved beregning af kommunal udlig-
ning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommu-
ne« til: »for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a,
stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område har den ge-
nerelle betalingsforpligtelse«.
§ 06
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. august 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7.
maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30
ændres »der ved beregningen af kommunal udlig-
ning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommu-
ne« til: »for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a,
stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område har den ge-
nerelle betalingsforpligtelse«.«
[Konsekvensændringer i anden lovgivning]
Til § 9
3)
Som
stk. 6
indsættes:
»Stk. 6.
Oplysninger om tidligere opholdskommune, når
denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse,
som ved lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter § 29 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner, bevares i CPR.«
[Overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af bilag 1, nr. 12, til CPR-loven, at dataindhol-
det i CPR, jf. § 4, bl.a. er eventuelle oplysninger om kom-
munale forhold, herunder oplysninger om tidligere opholds-
kommune, når denne kommune har den generelle betalings-
forpligtelse (lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner § 29).
Med lovforslagets § 8, nr. 1, foreslås, at nr. 12 i bilag 1 til
CPR-loven ændres, således at oplysninger om tidligere op-
holdskommune, når denne kommune har den generelle beta-
lingsforpligtelse efter § 29 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, udgår som en del af dataind-
holdet i CPR.
Lovforslagets § 8, nr. 1, er en konsekvens af lovforsla-
gets § 1, nr. 43, hvorved § 29 i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner foreslås ændret, således at
der i tilskuds- og udligningssystemet fremover anvendes bo-
pælskommunefolketallet og ikke som efter gældende ret til-
lige betalingskommunefolketallet.
Der har fra kommunal side været udtrykt ønske om, at
det fortsat skal være muligt i CPR at registrere forhold ved-
rørende betalingskommune, selv om sådanne forhold ikke
længere efter lovforslagets § 1, nr. 43, skal indgå i opgørel-
sen af kommunefolketallet efter § 29 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner.
Med ændringsforslaget vil det kommunale ønske kunne
efterkommes. Kommunerne vil således fortsat i CPR kunne
registrere forhold vedrørende betalingskommune. Det vil
først og fremmest være relevant i tilfælde, hvor en kommu-
ne i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område har den
generelle betalingsforpligtelse.
Det vil med ændringsforslaget være frivilligt, om kom-
munerne ønsker at gøre brug af den foreslåede mulighed for
i CPR at registrere forhold vedrørende betalingskommune.
Til nr. 2
Ad § 01
Det følger af § 43, stk. 3, i folkeoplysningsloven, at kom-
munalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommune
for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter
tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter lovens
kapitel 4 for personer, der er tilmeldt folkeregistret i kom-
munen, men som ved beregning af kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i den an-
den kommune.
Folketallet henviser til personer, for hvilke kommunen i
henhold til lov om social service, lov om aktiv socialpolitik,
lov om almene boliger m.v. og lov om social pension har
den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens §
29.
Det foreslås, at folkeoplysningslovens § 43, stk. 3, æn-
dres, således at henvisningen til folketallet i udligningslo-
vens § 29 fjernes og der i stedet henvises direkte til social-
lovgivningens regler om den generelle kommunale beta-
lingsforpligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia-
le område.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale
refusionsordning i folkeoplysningsloven bibeholdes, således
at kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling fra den kom-
mune, der har betalingsforpligtelsen efter sociallovgivnin-
gen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43,
hvorved § 29 i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner foreslås ændret, således at der i tilskuds-
og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommune-
folketallet og ikke som efter gældende ret betalingskommu-
nefolketallet.
Ad § 02
Det følger af § 32, stk. 3, jf. stk. 1, i lov om folkehøjsko-
ler, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve
refusion af bidrag til staten fra en anden kommune for ele-
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0005.png
5
ver, der den 5. september i kalenderåret før bidragsopkræv-
ningen er under 18 år, og som er elever på en ungdomshøj-
skole, og som ved beregning af kommunal udligning til
kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
Folketallet henviser til personer, for hvilke kommunen i
henhold til lov om social service, lov om aktiv socialpolitik,
lov om almene boliger m.v. og lov om social pension har
den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens §
29.
Det foreslås, at folkehøjskolelovens § 32, stk. 3, ændres,
således at henvisningen til folketallet i udligningslovens §
29 fjernes og der i stedet henvises direkte til sociallovgiv-
ningens regler om den generelle kommunale betalingsfor-
pligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12,
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale
refusionsordning i folkehøjskoleloven bibeholdes, således at
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan opkræve be-
taling fra den kommune, der har betalingsforpligtelsen efter
sociallovgivningen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43,
hvorved § 29 i lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner foreslås ændret, således at der i tilskuds-
og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommune-
folketallet og ikke som efter gældende ret betalingskommu-
nefolketallet.
Ad § 03
Det følger af § 4, stk. 4, i lov om specialundervisning for
voksne, at kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en
anden kommunalbestyrelse for udgifter til undervisning af
personer, der bor i kommunen, men som ved beregning af
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner ind-
går i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl-
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem-
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn-
dres på den gældende bestemmelse i lov om specialunder-
visning for voksne om refusion mellem kommuner, herun-
der hvilken kommune der skal yde en eventuel refusion til
en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om specialundervisning for voksne, så status quo oprethol-
des.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø-
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg-
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er der ved opgørelse af folketallet til brug for bereg-
ning af kommunalt tilskud og udligning ved befolkningsop-
gørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6
samt stk. 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet i
kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom-
munal udligning og generelle tilskud til kommuner i lov om
specialundervisning for voksne ændres til en henvisning til
bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia-
le område om den generelle betalingsforpligtelse, således at
den mellemkommunale refusionsordning bibeholdes i dens
nuværende form, med hensyn til hvilken kommune der skal
yde refusion.
Ad § 04
Det følger af § 44 i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, at en elevs hjemstedskommune kan kræve
refusion af bidrag til staten vedrørende elever på forbereden-
de grunduddannelse fra en anden kommune, hvis eleven ef-
ter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-
muner eller regler fastsat i medfør heraf indgår i folketallet i
den anden kommune den 5. september i kalenderåret forud
for det finansår, hvor aktiviteten afholdes.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl-
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem-
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn-
dres på den gældende bestemmelse i lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse om refusion mellem kommu-
ner, herunder hvilken kommune der skal yde en eventuel re-
fusion til en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse, så status
quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø-
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg-
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er der ved opgørelse af folketallet til brug for bereg-
ning af kommunalt tilskud og udligning ved befolkningsop-
gørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6
samt stk. 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet i
kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner eller regler fast-
sat i medfør heraf i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse ændres til en henvisning til bestemmelser-
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0006.png
6
ne i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område
om den generelle betalingsforpligtelse, således at den mel-
lemkommunale refusionsordning bibeholdes i dens nuvæ-
rende form, med hensyn til hvilken kommune der skal yde
refusion.
Ad § 05
Det følger af § 44 i lov om efterskoler og frie fagskoler,
at kommunalbestyrelsen i en elevs bopælskommune kan
kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever på ef-
terskoler fra en anden kommune for elever, som ved bereg-
ningen af kommunal udligning til kommuner indgår i folke-
tallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl-
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem-
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn-
dres på den gældende bestemmelse i lov om efterskoler og
frie fagskoler om refusion mellem kommuner, herunder
hvilken kommune der skal yde en eventuel refusion til en
anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om efterskoler og frie fagskoler, så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø-
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg-
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er der ved opgørelse af folketallet til brug for bereg-
ning af kommunalt tilskud og udligning ved befolkningsop-
gørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6
samt stk. 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse, til folketallet i kom-
munen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom-
munal udligning i lov om efterskoler og frie fagskoler æn-
dres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om den generelle beta-
lingsforpligtelse, således at den mellemkommunale refusi-
onsordning bibeholdes i dens nuværende form, med hensyn
til hvilken kommune der skal yde refusion.
Ad § 06
Det følger af § 30 i lov om friskoler og private grundsko-
ler m.v., at kommunalbestyrelsen i en elevs bopælskommu-
ne kan kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever
på fri- og privatskoler fra en anden kommune for elever, der
ved beregningen af kommunal udligning til kommuner ind-
går i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl-
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem-
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn-
dres på den gældende bestemmelse i lov om friskoler og pri-
vate grundskoler m.v. om refusion mellem kommuner, her-
under hvilken kommune der skal yde en eventuel refusion til
en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om friskoler og private grundskoler m.v., så status quo op-
retholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø-
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg-
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er der ved opgørelse af folketallet til brug for bereg-
ning af kommunalt tilskud og udligning ved befolkningsop-
gørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6
samt stk. 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet i
kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom-
munal udligning i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. ændres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område om den gene-
relle betalingsforpligtelse, således at den mellemkommunale
refusionsordning bibeholdes i deres nuværende form, med
hensyn til hvilken kommune der skal yde refusion.
Til nr. 3
Ved ændringsforslaget præciseres, at allerede registrere-
de oplysninger i CPR om tidligere opholdskommune, når
denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse,
som ved lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter § 29 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner, bevares i CPR.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. maj 2020 og var til 1.
behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 196 - 2019-20 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213285_0007.png
7
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
18. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 260. Den 26. maj 2020 sendte social- og indenrigsmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra So-
cial- og Indenrigsministeriet har den 26. maj 2020 og den
11. juni 2020 foretaget tekniske gennemgange af lovforsla-
get over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 23 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse. 22
spørgsmål er besvaret, mens det resterende spørgsmål for-
ventes besvaret inden 2. behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4