Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 189 Bilag 5, L 189 A Bilag 5, L 189 B Bilag 5
Offentligt
2196909_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. maj 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og
forskellige andre love
(Forenkling af regler, herunder om klageadgangen til Udlændingenævnet og indrejseforbud, indførelse af en bagatelgrænse for
tilbagebetaling af gebyr, præcisering af adgangen og ændring af kompetencen til at forlænge en udrejsefrist, opfølgning på
evaluering af Danmarks anvendelse af Schengenreglerne om bl.a. tilbagesendelse og præcisering af rækkevidden af
indrejseforbud omfattet af udsendelsesdirektivet m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 9, herunder 1 om deling af lovforslaget. Udlændinge-
og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-8 .
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integra‐
tionsloven og forskellige andre love (Forenkling af regler,
herunder om klageadgangen til Udlændingenævnet og ind‐
rejseforbud, indførelse af en bagatelgrænse for tilbagebeta‐
ling af gebyr, præcisering af adgangen og ændring af kom‐
petencen til at forlænge en udrejsefrist, opfølgning på evalu‐
ering af Danmarks anvendelse af Schengenreglerne om bl.a.
tilbagesendelse samt præcisering af rækkevidden af indrej‐
seforbud omfattet af udsendelsesdirektivet m.v.)« omfatten‐
de titelnoter, §§ 1-6, § 7, indledningen, § 7, nr. 1, §§ 8-10, §
11, stk. 1-9 og 11-13, og § 12.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Mu‐
lighed for at forlænge varighed af tilladelser og dispensatio‐
ner til midlertidige opholdssteder til nyankomne flygtninge
m.v.)« omfattende § 7, indledningen, § 7, nr. 2, og § 11, stk.
1 og 10.
DokumentId
Journalnummer
L 189 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2196909_0002.png
2
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
Til § 11
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
9)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«
[Konsekvensændring af deling af lovforslaget]
Bemærkninger
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 c, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »§ 9, stk. 26-33 og 36-42«
til: »§ 9, stk. 26-33 og 36-43«.«
[Konsekvensændring]
3)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 33, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver § 33, stk. 5, 1. pkt., æn‐
dres »stk. 15« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 62 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 48, stk. 1, 2. og 6. pkt.,
ændres »§ 33, stk. 9« til: »§
33, stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 73 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 56 b, stk. 1,
ændres »§ 62 l, stk. 1, jf. §§ 62 m-62
o,« til: »§ 62 l, stk. 1,«.«
[Konsekvensændring]
6)
Nr. 82
affattes således:
»82.
I
§ 62 l, stk. 1,
ændres »efter §§ 62 m-62 o, når betin‐
gelserne for anbringelse er opfyldt« til: »på et anbringelses‐
sted efter § 66, stk. 1, i lov om social service, herunder på
delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelin‐
ger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger,
hvis der er en åbenbar risiko for, at den uledsagede mindreå‐
rige udlændings sundhed eller udvikling lider alvorlig skade
på grund af utilstrækkelig omsorg, behandling, overgreb,
kriminel adfærd, misbrugsproblemer eller andre adfærds- el‐
ler tilpasningsproblemer«.«
[Teknisk ændring]
Til § 11
7)
I
stk. 4
ændres »§ 1, nr. 8« til: »§ 1, nr. 10«.
[Teknisk ændring]
8)
Efter stk. 13 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 14.
Regler fastsat i medfør af udlændingelovens 9 h,
stk. 14, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk. 15.«
[Overgangsregel vedrørende ældre bekendtgørelser]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i to
separate lovforslag (A og B) og dermed udskilles til to selv‐
stændige lovforslag.
Lovforslaget nævnt under A vedrører herefter forenkling
af regler, herunder om klageadgangen til Udlændingenævnet
og indrejseforbud, indførelse af en bagatelgrænse for tilba‐
gebetaling af gebyr, præcisering af adgangen og ændring af
kompetencen til at forlænge en udrejsefrist, opfølgning på
evaluering af Danmarks anvendelse af Schengenreglerne om
bl.a. tilbagesendelse samt præcisering af rækkevidden af
indrejseforbud omfattet af udsendelsesdirektivet m.v.
Lovforslaget nævnt under B vedrører herefter mulighed
for at forlænge varigheden af tilladelser og dispensationer til
midlertidige opholdssteder til nyankomne flygtninge m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov‐
forslagets § 1, nr. 7, hvorved det foreslås at indsætte et nyt
stk. 41 i udlændingelovens § 9. Stk. 41 og 42 bliver herefter
stk. 42 og 43. Med ændringsforslaget ændres henvisningen i
udlændingelovens § 9 c, stk., 1, 3. pkt., således at § 9, stk.
36-42 bliver til § 9, stk. 36-43.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 33, stk. 9, 1. pkt., at er
udvisning sket ved dom, fastsætter politiet udrejsefristen til
straks, jf. dog stk. 15.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 15 i udlændingelo‐
vens § 33, stk. 9, der bliver § 33, stk. 5, ændres til stk. 7.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §
33, stk. 15, bliver § 33, stk. 7, som følge af ophævelsen af §
33, stk. 3-8 og 10-13, jf. lovforslaget som fremsat, § 1, nr.
35.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 48, stk. 1, 2. pkt., at af‐
gørelser efter blandt andet § 33, stk. 9, kan træffes af Rigs‐
politichefen eller politidirektøren. Det følger endvidere af
udlændingelovens § 48, stk. 1, 6. pkt., at politiets afgørelser
efter blandt andet § 33, stk. 9, ikke kan indbringes for ud‐
lændinge- og integrationsministeren.
Det foreslås, at henvisningen til § 33, stk. 9, ændres til §
33, stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §
33, stk. 9, bliver § 33, stk. 5, som følge af ophævelsen af §
33, stk. 3-8, jf. lovforslaget som fremsat, § 1, nr. 34.«
L 189 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2196909_0003.png
3
Til nr. 5
Der er tale om, at der i lovforslaget manglede en ændring
i udlændingelovens § 56 b, stk. 1, som følge af den foreslåe‐
de ændring af udlændingelovens § 62 l, stk. 1, jf. lovforsla‐
gets § 1, nr. 82. Baggrunden for ændringen er alene at rette
op på dette.
Af udlændingelovens § 56 b, stk. 1, fremgår, at en uled‐
saget mindreårig udlænding, der er fyldt 12 år, og en repræ‐
sentant for en uledsaget mindreårig udlænding, jf. § 56 a,
stk. 1, kan klage over børn og ungeudvalgets afgørelser efter
§ 62 l, stk. 1, jf. §§ 62 m-62 o, § 61, stk. 3, 2. pkt., og § 62
q, stk. 6, og børn og unge-udvalgets afgørelser efter regler
fastsat i medfør af § 62 l, stk. 8, og § 62 u, stk. u.
Med lovforslagets § 1, nr. 82, foreslås en ændring af ud‐
lændingelovens § 62, stk. 1, således at der sikres klar lov‐
hjemmel til at træffe afgørelse om anbringelse uden for ind‐
kvarteringsstedet uden samtykke over for uledsagede min‐
dreårige udlændinge på alle former for anbringelsessteder,
herunder på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis luk‐
kede afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, jf. udlændingelovens § 66 m-o, hvis der er en
åbenbar risiko for, at den uledsagede mindreårige udlænd‐
ings sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af
utilstrækkelig omsorg, behandling, overgreb, kriminel ad‐
færd, misbrugsproblemer eller andre adfærds- eller tilpas‐
ningsproblemer.
Som en følge af den foreslåede ændring af udlændingelo‐
vens § 62 l, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 82, er der med
lovforslagets § 1, nr. 87, foreslået en række nødvendige æn‐
dringer af øvrige bestemmelser i udlændingeloven, der fast‐
sætter de nærmere rammer for behandlingen af sagen. Dette
er med henblik på at fastsætte, at bestemmelserne, herunder
bestemmelser vedrørende grundlaget for afgørelsen, opfølg‐
ning, tilsyn, ret til samvær og kontakt og for ophør af an‐
bringelsen, finder anvendelse ved anbringelse på alle typer
af anbringelsessteder.
Ved en fejl blev der med lovforslaget ikke tillige foreslå‐
et en ændring af udlændingelovens § 56 b, stk. 1.
Det foreslås således at ændre udlændingelovens § 56 b,
stk. 1, således at henvisningen til § 62 l, stk. 1, jf. §§ 62
m-62 o, ændres til § 62 l, stk. 1.
Den foreslåede ændring betyder, at en uledsaget mindre‐
årig udlænding, der er fyldt 12 år, og en repræsentant for en
uledsaget mindreårig udlænding kan klage over børn- og un‐
geudvalgets afgørelser efter § 62 l, stk. 1, når en uledsaget
mindreårig udlænding, jf. § 62 l, anbringes på andre anbrin‐
gelsessteder end delvis lukkede døgninstitutioner og delvis
lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgn‐
institutioner og særligt sikrede afdelinger.
Til nr. 6
Der er tale om et teknisk ændringsforslag. Der henvises i
øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
82.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk korrektion, ide der i den fore‐
slåede bestemmelse i lovforslagets § 11, stk. 4, fejlagtigt
henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, i stedet for § 1, nr. 10.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det, at regler fastsat i
medfør af udlændingelovens 9 h, stk. 14, jf. lovbekendtgø‐
relse nr. 1022 af 2. oktober 2019, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af ud‐
lændingelovens § 9 h, stk. 15.
Den foreslåede bestemmelse hænger sammen med, at
forslaget om at indsætte et nyt stk. 14 i udlændingelovens §
9 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, har den konsekvens, at det
gældende § 9 h, stk. 14, bliver til § 9 h, stk. 15.
Ændringsforslaget indebærer, at bekendtgørelse nr. 1637
af 27. december 2019 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på områderne
vedrørende familiesammenføring, tidsubegrænset opholds‐
tilladelse og religiøse forkyndere m.v. og bekendtgørelse nr.
262 af 23. marts 2020 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på studie- og
erhvervsområdet m.v. fortsat har gyldighed.
Til nr. 9
Grundet delingen af lovforslaget er stk. 2 og 3 ikke rele‐
vant for det under B nævnte forslag. Derfor udgår henvis‐
ningen til disse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2020 og var til 1.
behandling den 14. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati‐
onsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring i to omgange. Udlændinge- og integrationsmi‐
nisteren sendte det oprindelige udkast til udvalget den 21.
januar 2020, jf. UUI alm. del – bilag 58 og det reviderede
udkast den 24. marts 2020, jf. UUI alm. del - bilag 90. Den
5. maj 2020 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
L 189 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2196909_0004.png
4
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV)
Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Karsten Lauritzen (V)
Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4