Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 188 Bilag 1, L 188 A Bilag 1, L 188 B Bilag 1
Offentligt
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0002.png
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for
faglærte og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft)
3F er bevidst om, at lovforslaget er en udløber af Finanslovsaftalen mellem Regeringen, RV, SF og
Enhedslisten, og som sådan naturligvis skal udmøntes i lov. 3F er dog dybt forundret over timingen
for lovforslaget. Siden COVID-19-krisen for alvor slog igennem i Europa og Danmark, er antallet af
ledighedsberørte 3F’ere eksploderet. I dag er næsten 27.000 3F’ere berørt af ledighed. Det
betyder, at de eventuelle rekrutteringsudfordringer, der måtte have været i efteråret 2019, ikke
længere eksisterer, og de arbejdsmarkedspolitiske forudsætninger for aftalen derfor i dag er
markant anderledes.
Ikke blot Danmark, men hele verden befinder sig i en krise, som vi endnu ikke kender rækkevidden
af. Det vi ved er imidlertid, at genåbningen kommer til at tage tid. Flere danske virksomheder har
helt mistet deres omsætning, og det vil være meget usikkert, hvornår Danmark og verden som
helhed vil være tilbage som før krisen. Samtidig er det usikkert, hvor meget ledigheden yderligere
vil stige med, når de forskellige lønkompensationsordninger udløber.
Krisen har ramt 3F’s medlemmer særligt hårdt. Ud af de seks hårdest ramte brancher er de fem af
dem typiske 3F-områder.
3F undrer sig derfor over, at et forslag der sigter på at bringe mere udenlandsk arbejdskraft til
Danmark, fremsættes netop nu. Absolut intet tyder på, at Danmark i noget, der minder om nær
fremtid vil blive ramt af så akut mangel på kvalificeret arbejdskraft, at behovet for import fra ikke-
EU-lande, bliver presserende. Slet ikke når man tager den samlede ledighed i EU med i
betragtning. Opgaven bliver i stedet i langt højere grad et fokus på at bringe alle de herboende
ledige tilbage på arbejdsmarkedet, fremfor at skabe nye muligheder for at borgere fra hele verden
kan søge arbejde i Danmark.
Ifølge forslaget skal loven træde i kraft den 1. juli 2020, på et tidspunkt hvor ingen kender
rækkevidden og omfanget af den globale krise. 3F foreslår på baggrund af ovenstående, at
ikrafttrædelsen udskydes til der er et mere klart billede af COVID-19s konsekvenser.
I forhold til de konkrete forslag til ændringer i loven finder 3F følgende:
§1, 2 – jf. Udlændingelovens §9 a, stk. 2. 3F er tilfredse med, at det alene er virksomheder, der i
det senest opgjorte bidragsår, ikke har skulle betale merbidrag til AUB’en- og som dermed
opfylder deres uddannelsesforpligtigelse, som får mulighed for at importere arbejdskraft via den
nye positivliste for faglærte.
1
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0003.png
3F finder det ligeledes acceptabelt, at det alene er stillinger på minimum faglært niveau inden for
et område, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Af høringsmaterialet fremgår det, at ”Det er bl.a. hensigten at fastsætte regler om, at en bestemt
andel af de ansatte inden for hver stillingsbetegnelse skal have en erhvervskompetencegivende
uddannelse”. 3F opfordrer på det kraftigste til, at der ved vurderingen af om en stilling kan anses
for at være på minimum faglært niveau fastsættes fornuftige, rimelige og præcise regler om, hvor
stor en andel af de ansatte inden for hver stillingbetegnelse, skal have en
erhvervskompetencegivende uddannelse for at stillingsbetegnelse med rette kan vurderes som
værende på faglært niveau.
Af høringsmaterialet fremgår tillige, at ”Det vil være en betingelse for at få opholdstilladelse efter
positivlisten for faglærte, at der er tale om et reelt ansættelsestilbud, og at løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige. Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil kunne
anmode de regionale arbejdsmarkedsråd om en udtalelse om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår
er sædvanlige. Dette følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 7”. 3F skal i den anledning bemærke, at
der på ingen måde kan sættes lighedstegn mellem sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår og de i
overenskomsterne fastsatte mindstelønninger. Tværtimod er det 3F’s opfattelse, at det må være
medianlønnen for det pågældende overenskomstdækkede område, der må anses for at være
sædvanlige.
3F finder det med udgangspunkt i ovenstående positivt, at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration vil kunne anmode de regionale arbejdsmarkedsråd om en udtalelse om, hvorvidt
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige, om end en mere passende formulering ville være, at SIRI
skal indhente udtalelse fra de regionale arbejdsmarkedsråd.
§1, 11, jf. Udlændingelovens §9 a, stk. 12 som fastslår at opholdstilladelse, selv om virksomheden
ikke længere lever op til sit uddannelsesansvar. 3F er ikke begejstret for udsigten til, at
virksomhederne kan forlænge opholdstilladelser uden fortsat at leve op til deres
uddannelsesansvar. 3F vil være yderst opmærksomme på, at paragraffen ikke misbruges.
§1, stk. 22 jf. Udlændingelovens §44 a. 3F finder det positivt, at SIRI uden samtykke underretter de
regionale arbejdsmarkedsråd om sager, hvor der er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2,
nr. 2.
3F er derudover tilfreds med, at der lægges op til at bøderne for virksomhedernes skærpes, så der
kommer konsekvente men fair sanktioner over for virksomheder og personer, som benytter
udenlandsk arbejdskraft uden lovlig opholdstilladelse. Men 3F mener også, at virksomheder der
benytter den nye ordning og misbruger det til illegal, sort arbejde, tvangsarbejde m.m. skal kunne
2
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0004.png
fratages retten til at drive virksomhed – eller som minimum miste retten til at benytte alle
erhvervsordninger.
3F vil dog afslutningsvis udtrykke sin bekymring over følgende formulering i
lovforslaget: ”Forslaget indebærer, at medfølgende familiemedlemmer til udlændinge, der får
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2,
ligeledes vil kunne få opholdstilladelse. Medfølgende familie omfatter som det altovervejende
udgangspunkt ægtefælle eller fast samlever samt hjemmeboende børn under 18 år. Eventuel
medfølgende familie vil, som det i øvrigt gælder for medfølgende familie til udenlandske
arbejdstagere i Danmark, være undtaget for krav om arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 14,
stk. 1, nr. 7”.
Årsagen til bekymringen er det betydelige misbrug, som netop §14, stk. 1, nr. 7 har givet anledning
til i forbindelse med import af arbejdskraft på beløbsordningen. Her tænkes især på de sager, hvor
en arbejdsgiver formelt set har ansat den ene ægtefælles på beløbsordningen, men reelt set har
haft begge ansat, dog kun på løn svarende til én.
Med venlig hilsen
Forbundssekretær Søren Heisel, 3F
3
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0005.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om ny supplerende positivliste til faglærte
og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal
arbejdskraft
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 16. april 2020 fra Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet modtaget udkast til forslag til
Lov om
ændring af udlændingeloven (ny supplerende positivliste for faglærte og skærpet
bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft).
23. april 2020
JET
Dok ID: 161671
Ny supplerende positivliste for faglærte
DA ser den nye supplerende positivliste som et nyt redskab til at af-
hjælpe specifikke rekrutteringsproblemer på det faglærte område, når de
måtte opstå. DA støtter derfor etableringen af en ny supplerende positiv-
liste.
Håndteringen af COVID-19 præger aktuelt arbejdsmarkedet. Der er alle-
rede taget højde for en faldende beskæftigelse, i det forslag der nu bliver
lagt frem. I perioder, hvor der er mangel på danske faglærte medarbej-
dere, vil disse arbejdsfunktioner komme på positivlisten. I perioder, hvor
der ikke er mangel på danske medarbejdere, vil færre faglærte arbejds-
funktioner være på positivlisten.
Den nye supplerende positivliste giver adgang til udenlandske medar-
bejdere uden for EU, som har et konkret tilbud om ansættelse i en fag-
lært stilling med dokumenteret mangel på arbejdskraft. Det vil sige, at
en faglært stilling kun kan komme på den nye positivliste, hvis der efter
Beskæftigelsesministeriets rekrutteringsanalyse er mangel på arbejds-
kraft.
DA ser frem til at drøfte definitionen af en faglært stilling i forbindelse
med arbejdet med bekendtgørelsen. Når virksomhederne løfter deres ud-
dannelsesforpligtelse, og der er mangel på faglærte medarbejdere, er det
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0006.png
vigtigt, at virksomheder kan supplere med medarbejdere fra lande uden
for EU, så mulighederne for jobskabelse i Danmark bliver udnyttet.
Alene forgæves rekrutteringer
Det er vigtigt, at den nye positivliste er ubureaukratisk. Kravet om, at
det skal være stillingskategorier, som der er mangel på, bør derfor alene
tage udgangspunkt i, at der er mere end 20 pct. forgæves rekrutteringer
inden for en stillingsbetegnelse. Lovforslaget ligger op til at bruge ar-
bejdsmarkedsbalancen, hvilket er en unødig bureaukratisk tilgang, som
DA fraråder. Den nye positivliste bør tage udgangspunkt i virksomhe-
dernes konkrete mangel på arbejdskraft og ikke i den formelt registre-
rede ledighed.
Bureaukratisk og kort opholdstilladelse
Lovforslaget lægger op til, at en faglært medarbejder fra et land uden for
EU alene skal kunne få en godkendelse for 1 år. Efter 1 år skal opholds-
tilladelse kunne forlænges med yderligere 1 år. Efter 2 år skal tilladelse
så kunne forlænges med 2 år og efter 4 år for højst 3 år ad gangen. Det er
en bureaukratisk og uhensigtsmæssig konstruktion. Der bør i stedet
være en parallitet til de gældende regler om positivlisten, så en opholds-
tilladelse via den nye positivliste kommer til at gælde i 4 år som på de
øvrige erhvervsordninger.
Ved kun at give en tilladelse for 1 år ad gangen vil der være en usikker-
hed for medarbejderen, som påtænker at flytte langt fra hjemlandet. Den
kortvarige opholdstilladelse vil lægge en unødig barriere for brug af ord-
ningen.
Virksomheder med op til to fuldtidsansatte skal omfattes
Det fremgår, at virksomheder med op til to fuldtidsansatte ikke kan
bruge den nye positivliste (side 8). DA bemærker, at der er en række
virksomheder med mindre end to fuldtidsansatte faglærte, der er med i
Praktikplads AUB, og som har taget tilstrækkeligt med elever til at op-
fylde deres måluddannelsesratio. Derfor bør sådanne virksomheder også
have mulighed for at bruge positivlisten.
Side 2/3
Skærpet bødestraf ved brug at illegal arbejdskraft
Illegal arbejdskraft er et problem for de personer, som udnyttes, og for
de regelrette virksomheder, der udsættes for unfair konkurrence. DA
støtter, at bøderne bliver forhøjet til virksomheder, som under skær-
pende omstændigheder bruger udenlandsk arbejdskraft, uden at disse
har tilladelse til at arbejde.
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0007.png
DA bemærker, at det er uklart, om arbejdsgivere, der handler
’simpelt
uagtsomt’, også omfattes af en fordoblet bødestraf, f.eks. i tilfælde hvor
medarbejderen ikke har en gyldig opholdstilladelse, eller hvor arbejdsgi-
veren har udsigt til at opnå en økonomisk fordel af ansættelsesforholdet.
I givet fald kan DA kun støtte en fordobling af bødestraffen for at ansætte
illegalt arbejdskraft i de tilfælde, hvor der er tale om
’grov
uagtsom’ eller
’forsætlig’
handling.
Endvidere bør myndighederne være opmærksomme på, at den advise-
ringsordning, som skal sikre en orientering af virksomheder, hvis der sker
ændringer i en udenlandsk medarbejders opholdstilladelse, fungerer efter
hensigten, således at virksomheder, der uforvarende ansætter illegal ar-
bejdskraft, ikke straffes. Vurderingen af bødestraffe bør ske i overens-
stemmelse med formålet med adviseringsordningen, så virksomheder,
der uforvarende har en medarbejder ansat uden ret til at opholde sig i
Danmark, ikke rammes af de skærpede sanktioner og dermed risikerer at
miste deres fast-track certificering.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Erik Simonsen
Side 3/3
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0008.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected]
[email protected]
Arbejdsmarkedsafdelingen
Molestien 7
2450 København Sv
Telefon 33 63 20 00
[email protected]
danskmetal.dk
Dok-ID: 9594658
Sags-ID: SAG-2018-00385
23-04-2020
HØRINGSSVAR OM LOV OM ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN (NY POSI-
TIVLISTE FOR FAGLÆRTE OG SKÆRPET BØDESTRAF FOR VIRKSOMHE-
DERS BRUG AF ILLEGAL ARBEJDSKRAFT)
Dansk Metal støtter intelligente løsninger, der på en og samme tid sikrer en smidig, retfærdig
og kontrolleret adgang til udenlandsk arbejdskraft for virksomheder i Danmark. Selvom
rekrutteringssituationen for mange virksomheder har ændret sig markant som følge af CO-
VID-19-krisen, så finder Dansk Metal det fortsat relevant at indføre en konjunkturafhængig
positivliste for rekrutteringen af minimum faglært udenlandsk arbejdskraft. Det er positivt, at
det kun vil være virksomheder, der lever op til deres samfundsmæssige pligter til at uddanne
elever, der vil få adgang til at benytte den nye positivliste for faglærte. Det er vigtigt, at vi sik-
rer, at virksomhederne løfter deres uddannelsesmæssige ansvar for at uddanne fremtidens ar-
bejdskraft.
Det følger helt naturligt, at det er en forudsætning, for at få en opholdstilladelse efter positivli-
sten, at de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold. Dansk Metal
bemærker, at det er afgørende, at aflønningen følger den faktiske gennemsnitsløn for sammen-
lignelige job i den pågældende branche.
1)
Dansk Metal foreslår på den baggrund, at der tages udgangspunkt i bestemmelserne fra
revisionen af udstationeringsdirektivet, hvor der nu tages udgangspunkt i princippet om
lige løn for samme arbejde og gennemsnitslønninger.
Det er positivt, at det af lovforslaget fremgår, at RAR løbende underrettes, og at RAR og SIRI
mødes regelmæssigt for at drøfte brugen af ordningen. Det er dog ikke alle fagforbund, der er
repræsenteret i de enkelte RAR. Det kan skabe situationer, hvor fagforbund, uden den nødven-
dige faglige indsigt, skal vurdere om løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige inden for andre
fagforbunds faglige område. Samtidig bør RAR i højere grad, end der lægges op til, have ind-
flydelse på selve udformningen af positivlisten.
2)
På den baggrund foreslår Dansk Metal, at RAR skal kunne facilitere, at de relevante fag-
forbund bliver hørt, når RAR modtager underretninger fra SIRI om opholdstilladelser gi-
vet efter den nye positivliste. Det er vigtigt, at RAR kan facilitere denne høring for at
sikre, at det fagforbund, som har det faglige kendskab til den pågældende branche og stil-
lingsbetegnelse, høres. Det bør således være den faglige organisation, med ansvar for den
dækkende overenskomst inden for området, som vurderer, om forholdene er sædvanlige.
Det skal sikre, at fx Dansk Metal
i regi af RAR
ikke skal lave en vurdering af forhol-
dene inden for
3F’s område og vice versa.
I forlængelse heraf foreslår Dansk Metal, at SIRI hører RAR inden positivlisten fastlæg-
ges, så RAR får mulighed for at bidrage til at definere hvilke stillinger, der fremgår af
3)
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
positivlisten. RAR har således viden om udviklingen på det lokale arbejdsmarked, som
kan supplere STAR’s rekrutteringssurvey. RAR
skal samtidig have hjemmel til at facili-
tere en høring af de fagligt afgrænsede a-kasser. A-kasserne har bl.a. kendskab til stil-
lingsbetegnelserne inden for deres faglige område, niveauet for efterspørgsel efter deres
medlemmers arbejdskraft, antallet af snart udlærte lærlinge, mulighederne for at opkvali-
ficere- og efteruddanne medlemmer til ledige stillinger samt opsagte medlemmer, der kan
stå til rådighed, men som endnu ikke er registret ledige. Det er vigtigt, at der er tale om
en reel efterspørgsel efter udenlandsk arbejdskraft, som ikke kan dækkes af ledige med-
lemmer.
I begge tilfælde skal det sikres, at de relevante oplysninger kan videregives til i overens-
stemmelse med databeskyttelsesloven.
Det fremgår af lovforslaget, at underretningerne fra SIRI til RAR vil indeholde en række op-
lysninger. Det kan bl.a. være oplysninger om stillingsbetegnelse, virksomhedsnavn og løn- og
ansættelsesvilkår. Det er vigtigt, at alle relevante oplysninger indsamles og videregives. Det
skal sikre den nødvendige transparens ift. brugen af ordningen og sikre, at RAR og myndighe-
derne kan følge brugen af ordningen
herunder også fordelingen inden for forskellige bran-
cher.
4)
Dansk Metal foreslår på den baggrund, at SIRI, som en del af de oplysninger der deles i
forbindelse med underretninger, videregiver oplysninger til RAR om, hvilken overens-
komst, der er dækkende inden for det område, som myndighederne giver opholdstilla-
delse til efter den nye positivliste for faglærte.
Det fremgår af lovforslaget, at der
modsat den gældende positivliste
ikke vil være krav til
udlændinges uddannelsesmæssige baggrund. Det betyder, at ikke-faglært arbejdskraft kan re-
krutteres ind via ordningen. Det er problematisk, da det kan være med til at sænke lønningerne
inden for de områder, hvor der rekrutteres til. Det skal derfor sikres, at de udenlandske ar-
bejdstagere reelt har de uddannelsesmæssige kvalifikationerne til at varetage et faglært ar-
bejde.
5)
På den baggrund foreslår Dansk Metal, at der indhentes dokumentation for, at den pågæl-
dende udlænding har gennemført en uddannelse på minimum faglært niveau. Det kan ske
efter samme model, som for den eksisterende positivliste.
Med venlig hilsen
Torben Poulsen
Side 2 af 2
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0010.png
NOTAT
23-04-2020
EMN-2020-00653
1353311
Anne Skarequist
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for fag-
lærte og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft)
Hermed fremsendes Danske Regioners svar på høring over forslag til lov om ændring
af Udlændingeloven.
Danske Regioner mener, det er uhensigtsmæssigt, at virksomheder, der skal betale
merbidrag efter praktikplads-AUB-ordningen, ikke kan benytte sig af arbejdskraften
efter den forslåede ordning om positivliste for faglærte. Konkret indebærer det, at in-
gen af regionerne på baggrund af opgørelser fra 2018 ville kunne have anvendt ord-
ningen, på trods af at regionerne i høj grad opfylder deres uddannelsesforpligtelse og
tager et stort ansvar i denne henseende. Regionerne opfylder alle dimensioneringsaf-
taler. Praktikplads AUB-ordningen er et godt instrument til at motivere virksomheder
til at uddanne elever, men bør ikke forhindre virksomheder i at ansætte faglært ar-
bejdskraft, der er mangel på i en konkret ansættelsessituation.
Med venlig hilsen
Anne Skarequist
Danske Regioner
1
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0011.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Cc:
[email protected]
21. april 2020
J.nr. 2020-11-0385
Dok.nr. 206971
Sagsbehandler
Viktor Ingemann
Herskind
Høring over lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for
faglærte og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal
arbejdskraft)
Datatilsynet har modtaget Udlændinge- og Integrationsministeriets høring af 16. april vedrø-
rende ovenstående lovforslag.
Datatilsynet har umiddelbart ingen bemærkninger til forslaget.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovkvalitetskontor
Med venlig hilsen
Viktor Herskind
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0012.png
Sagsnr. 20-0150
Vores ref. MBS
22. april 2020
FH’s høringssvar til positivlisten for faglærte
Grundlæggende skal FH påpege, at situationen på det danske arbejdsmarked nu er en helt
anden end ved indgåelsen af finanslovsaftalen for 2020. På det tidspunkt var der stor
bekymring for mangel på arbejdskraft. Vi står nu med en helt anden udfordring i form af
titusindvis af nye arbejdsløse og tusinder af lærlinge, som er henvist til skolepraktik, fordi de
ikke kan få en lærlingekontrakt i en virksomhed. Forslaget forekommer derfor ikke relevant i
den nuværende situation og slet ikke i en situation, hvor regeringen har valgt at udskyde
behandlingen af en længere række af nye lovforslag. Det forekommer helt ubegrundet, at det
skulle haste at gennemføre dette forslag.
Herunder FH’s
konkrete kommentarer til lovforslaget.
Løn- og arbejdsvilkår
Af lovforslaget fremgår, at der skal tages udgangspunkt i sædvanlige løn- og arbejdsvilkår. Det
er udmærket, men det er imidlertid afgørende, at aflønningen følger den faktiske
gennemsnitsløn for sammenlignelige job i branchen og i den pågældende region tillagt de
videre aftalte goder, der gælder i den enkelte virksomhed. Dette for at undgå, at der betales
minimumslønninger, som vil ligge klart under og presse lønningerne nedad og som dermed vil
være social dumping.
FH foreslår på den baggrund, at der tages udgangspunkt i bestemmelserne fra revisionen af
udstationeringsdirektivet, hvor der nu tages udgangspunkt i princippet om lige løn for samme
arbejde og gennemsnitslønninger. Det følger af direktivet, at landsdækkende overenskomster
indgået af (sektorens) mest repræsentative arbejdsmarkedsparter skal virke lige for
udstationerende virksomheder og udstationerede medarbejdere på arbejdsstedet eller i den
pågældende sektor. Lønstatistikkerne viser, hvordan overenskomsterne virker i Danmark.
Formålet med DA/FH-aftalen er altså at sikre, at den udstationerede medarbejder får den
samme løn som en tilsvarende dansk medarbejder ansat i en dansk virksomhed på samme
arbejdssted eller i den pågældende sektor. Direktivet fastslår desuden, at det er alle de
obligatoriske lønelementer på det danske arbejdsmarked, som udstationerede medarbejdere
skal sikres på baggrund af et princip om ligebehandling, og som den udstationerende
virksomhed skal betale, når den udstationerer medarbejdere til Danmark. Det vil være oplagt
at tage udgangspunkt i DA’s lønstatistik på gennemsnits-
og/eller medianniveau samt for øvre
og nedre kvartil for relevante arbejdsfunktioner. Hertil skal det bemærkes, at anvendelsen af
øvre og nedre kvartil bør vurderes i sammenhæng med den pågældendes erhvervserfaring
m.m. ligesom det tilsvarende gælder for aflønning af danske medarbejdere.
FH finder, at myndighederne - ligesom man allerede gør i nogle andre erhvervsordninger,
konsekvent skal anvende statistiske opdelinger for arbejdsfunktioner (DISCO) og uddannelse
(DUN) i sagsbehandlingen. Ved brug af vedtagne og allerede kendte kategorier (som DISCO
og DUN) skabes derimod en direkte, objektiv og klar kobling til lønniveauer og andre forhold.
Hvortil kommer, at der skabes indsigt i udviklingen på denne ordning til brug for myndigheder,
RAR og lovgiver. Set i betragtning af hvor omhyggeligt alle andre forhold er reguleret i
forslaget, er det overraskende at man ikke beskæftiger sig mere grundigt med dette forhold i
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
lovforslaget. Forhold som ellers er afgørende for, om man med størst mulig sikkerhed vil
kunne opfylde lovgivers hensigter samt undgå omgåelse og misbrug. De anførte statistiske
opdelinger anvendes i øvrigt af de betydende statistikproducenter i Danmark, udover
Danmarks Statistik således også af Dansk Arbejdsgiverforening i deres statistikker (og i øvrigt
også internationalt). Der er derved ikke tale om et krav, der er usagligt eller vanskeliggør
lovens gennemførelse eller håndhævelse, men blot opdelinger og begreber som allerede er
anerkendt og indarbejdet. I praksis bruges de nævnte opdelinger således i vid udstrækning i
lønstatistikker til rådgivning og i både centrale, lokale og individuelle lønforhandlinger på det
private arbejdsmarked.
FH finder overordnet, at løn- og arbejdsvilkår i ordningen som minimum bør bygge på
lignende vilkår som positivlisten og det reviderede udstationeringsdirektiv (som beskrevet
ovenfor), men skal dog samtidig påpege, at den bedste måde at sikre overholdelse af
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår på ville have været ved at indføre et supplerende krav
om
overenskomstdækning for de pågældende udenlandske lønmodtagere.
Uddannelseskrav
Det fremgår af lovforslaget, at det
i modsætning til på den nuværende positivliste
ikke vil
være en betingelse, at udlændingen opfylder et bestemt uddannelseskrav. Det finder FH
problematisk. Er der intet uddannelseskrav, er der risiko for, at ufaglærte fra tredjelande får
faglærte jobs, som aflønnes lavere og derved skabes der social dumping. Det er vigtigt, at der
foreligger en klar model for, hvad faglærte er og hvordan uddannelsesniveauet dokumenteres.
Grundlæggende bør der foreligge dokumentation for, at der er tale om faglærte uddannelser
jævnfør lov om erhvervsuddannelser.
Dette er praksis for positivlisten i dag og ifølge FH’s
informationer fungerer dette upåklageligt og uden uoverstigelige bureaukratiske udfordringer.
Uddannelsen bør endvidere i sin toning og speciale svarer til det konkrete danske job.
Det fremgår samtidig, at der vil blive fastsat nærmere regler - med hjemmel i
bemyndigelsesbestemmelsen - om, hvornår en stilling på arbejdsmarkedsbalancen kan anses
for at være på minimum faglært niveau. Det er i sig selv udmærket, at reelt ufaglærte
stillinger ikke fremgår af listen, men det er på ingen måde en garanti for, at personer med
manglende faglige kvalifikationer kan blive ansat i faglærte stillinger i DK. Hertil er FH
undrende overfor, at dette skal fastsættes på basis af en bemyndigelsesbestemmelse og ikke
fremgå af loven.
Behov for mere kontrol
FH skal påpege, at ordningen medfører et stort behov for øget kontrol. Der er allerede mange
sager med misbrug af de eksisterende ordningen (særligt beløbsordningen) og med en ny
ordning må det forventes, at antallet af disse sager vil stige mærkbart. Ministeren har allerede
bebudet stramninger af kontrol med erhvervsordningerne, men dette vil langtfra kunne
opfange al omgåelse og misbrug.
FH skal på den baggrund foreslå at:
SIRI bør foretage flere uanmeldte kontrolbesøg hos virksomhederne, hvor der kan
kontrolleres arbejdstider m.m. Der bør særskilt afsættes midler til kontrol, som sikrer,
at dem som mister job og opholdstilladelse ikke bliver i landet og arbejder illegalt.
SIRI bør have hjemmel til at kontrollere, om den forudsatte løn rent faktisk tilgår de
pågældende udlændinge og ikke deres arbejdsgivere eller mellemhandlere. Dette er
Side 2 af 4
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
relevant, idet SIRI er den myndighed hvorunder udlændingelovens erhvervsordninger
for opholds- og arbejdstilladelser sorterer. Der er således en direkte og saglig
begrundelse for denne hjemmel, som allerede burde have været indført.
SKAT bør få hjemmel til at undersøge, at den aftalte løn
som har dannet baggrund
for arbejds- og opholdstilladelsen baseret på de forskellige erhvervsordninger
rent
faktisk udbetales til den påkrævede danske bankkonto.
Gentagen omgåelse af reglerne i erhvervsordningerne bør medføre karantæne fra
brug af ordningerne.
Der bør indføres kontrol for medfølgende familie, da der har været sager i medierne,
hvor arbejdsvilkårene for den medfølgende familie har været helt ulovlige.
RAR’s rolle
I lovforslaget lægges der op til, RAR skal underrettes om de sager, hvor der er meddelt
opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte. FH’
mener, at RAR også bør bidrage til at
definere, hvilke stillinger der er mangel på, eller
ikke er, på baggrund af RAR’s viden om det
lokale arbejdsmarked, som et supplement til STAR’s rekrutteringssurvey, som har sine
metodiske begrænsninger.
Fx vil der i kategorien ”forgæves rekruttering” ikke være medtaget
hvilke løn og andre vilkår (fx arbejdstid), som en arbejdsgiver, har tilbudt ansøgere til et
opslået job. Er der således tilbudt løn og vilkår, som ligger under, hvad der er
overenskomstfastsat og tilbydes markedsmæssigt (målt i form af lønstatistik og som anvendes
til
at fastslå hvad der er en ”sædvanlig løn”), vil dette dermed registreres som en
mangelsituation, hvis ingen ønsker at tiltræde et job på vilkår, der er under niveau for danske
lønmodtagere. Og derudover vil et job i STAR´s survey, selvom det er blevet besat, stadig
blive registreret som en ”forgæves rektuttering”, hvis alle de oplistede krav i et jobslag ikke er
blevet opfyldt af den person, som har fået jobbet. Arbejdsmarkedsbalancen kan derved i dens
nuværende form ikke alene anvendes til at fastslå arbejdskraftmangel.
Samtidig skal det påpeges, at RAR ikke omfatter alle fagforbund i alle regioner. Dette kan
imidlertid løses ved, at RAR kan være med til at facilitere, at de relevante fagforbund høres.
FH foreslår desuden, at SIRI for at sikre transparens og det met opslyende grundlag for RAR,
at SIRI også videregiver oplysninger til RAR om, hvilken overenskomst der er dækkende inden
for det område, som myndighederne giver opholdstilladelse til efter den nye positivliste for
faglærte.
Samfundsansvar, gyldighed og forlængelser af aftaler m.m.
Det er godt, at der er et krav for benyttelse af ordningen, at virksomheden har løftet sit ansvar
for uddanne lærlinge og at dette knyttes op på AUB-ordningen. FH mener imidlertid, at kravet
om, at det kun skal være det senest opgjorte bidragsår, som skal lægge til grund, er for lidt.
For at sikre, at der er en stabil sammenhæng mellem at virksomheden har opfyldt sit
lærlingeansvar og om den kan benytte ordningen bør udgangspunktet være, at virksomheden
skal have ligget over måluddannelsesratioen i de seneste 3 år for at få adgang til at bruge
ordningen.
Det bør i loven fremgå, at arbejdstilladelser kun gives til udenlandske lønmodtagere på fuld tid
forstået som minimum 37 timer. I og med at arbejdstilladelser er begrundet i
arbejdskraftmangel vil det være selvmodsigende, hvis de pågældende jobs ikke var på fuld tid.
Med mindre der er tale om ansættelse og betaling for fuld tid, kan der ske omgåelse i form af
Side 3 af 4
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
påtvunget merarbejde, som kun honoreres til en løn for deltidsarbejde. Lige såvel som at
omgåelse af lønmodtagerbeskyttelse og lovpligtige forsikringer ikke må kunne finde sted ved
at ansatte udlændige status som soloselvstændige. Arbejdsgivere vil ellers mod
forudsætningerne hos lovgiver kunne frasige sig ansvaret for deres ansatte.
På side 9, 5 afsnit fremgår, at opholdstilladelsen gives for højst 1 år ad gangen, efter 2 år for
2 år og efter 4 år for højst 3 år ad gangen. Gives der opholdstilladelser for 2 eller 3 år af
gangen kan positivlisten have ændret sig meget og behovet for den pågældende faglærte
arbejdskraft kan være uaktuelt. FH finder, at den bør gives for max et år af gangen.
På side 29, 1. afsnit fremgår, at såfremt positivlisten for faglærte er ændret, kan der godt
gives forlængelse, selvom den pågældende stillingsbetegnelse ikke længere er på positivlisten.
FH finder det ikke hensigtsmæssigt, at der kan gives forlængelser, såfremt der ikke længere
er mangel på den pågældende stillingsbetegnelse, da det arbejdsmarkedspolitiske rationale for
ordningen hermed forsvinder.
Skærpet bødestraf
FH kan bakke op om forslaget om skærpet bødestraf, som der er stort behov for. FH undrer
sig dog over, at bødestraffene med forslaget fordobles på alle punkter (når det gælder
udøvelse af erhvervsvirksomhed) undtagen for beskæftigelse uden arbejdstilladelse, der er
begået simpelt uagtsomt. FH finder, at bødeniveauet konsekvent bør fordobles.
Høringssvaret er med forbehold for godkendelse i FH’s kompetente organer.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Side 4 af 4
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0016.png
Udlændinge- og integrationsministeriet, Slotsholmsgade 10 1216 København K
Att. Sarah Bang Refberg
Sendt til
[email protected]
og
[email protected].
Høringssvar på om ændring af udlændingeloven
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen og har følgende bemærkninger:
Danske virksomheder lever i høj grad af, at de kan tiltrække arbejdskraft med de rette kompetencer.
Manglen på kvalificeret arbejdskraft må ikke blive en stopklods for virksomhedernes muligheder for
at vokse til gavn for væksten i Danmark og den offentlige velfærd. FA synes derfor, at det er positivt,
at regering, B, F, Ø og Å anerkender, at virksomhederne har behov for bedre rekrutteringsvilkår, hvis
de fortsat skal bidrage til at øge velstanden og den offentlige velfærd.
I 2018 bidrog beskæftigede fra andre EU-lande med ca. 13 mia. kr. i øget skatteindtægter, mens BNP
blev løftet med ca. 70 mia. kr.
1
. Det er derfor vigtigt, at de danske virksomheder generelt har gode
rammevilkår for at rekruttere globalt. Det er desværre ikke tilfælde i dag. I
World Economic Forum’s
konkurrencerapport
2
bliver Danmarks konkurrenceevne overordnet set vurderet til den 10. bedste i
verden. Imidlertid bliver Danmarks rammevilkår for ansættelse af udenlandsk arbejdskraft vurderet
til at være den 105. bedste ud af i alt 141 lande, hvilket skyldes, at Danmark har relativt stramme og
bureaukratiske regler for, hvem der kan komme til landet.
Finanssektoren er blandt de førende indenfor anvendelse af digitale teknologier og behovet for ar-
bejdskraft med digitale kompetencer er derfor stort. Desværre er udbuddet af it-arbejdskraft ikke
tilstrækkeligt i Danmark. Fx var det mere end 4 ud af 10 virksomheder
3
i finanssektoren, som angav,
at de i 2019 havde svært ved at rekruttere/fastholde it-systemudviklere og -programmører.
FA havde derfor gerne set, at regeringen havde lempet de bureaukratiske regler og udvidet positivli-
sten yderligere, herunder særligt for arbejdskraft med digitale kompetencer.
Endelig mener FA, at det er uhensigtsmæssigt, at man kobler det praktikpladsafhængige AUB med
anvendelse af den nye positivliste. Den finansielle sektor er en af de brancher med den største stigning
i efterspørgslen efter højtuddannet arbejdskraft, og den har samtidig reelle udfordringer med at re-
kruttere arbejdskraft med især digitale kompetencer. Derfor er sektorens manglende målopfyldelse af
erhvervspraktikpladser udelukkende et udtryk for, at sektoren ikke efterspørger denne type arbejds-
kraft. FA’s
medlemmer har stort fokus på at udvise social ansvarlighed,
mens det er
ikke
socialt an-
svarligt at oprette praktikpladser til folk på finans- og kontoruddannelsen, hvis branchen ikke har
mulighed for skabe et fagligt miljø under deres praktikophold eller tilbyde dem et job bagefter.
Med venlig hilsen
Mads Borregaard
Cheføkonom
Ifølge regeringsudspillet
Tryghed, rimelighed og ordnede forhold, maj 2019.
“The
Global Competitiveness Report 2019”, World Economic Forum’s
3
Jf.
”Finanssektorens
Kompetenceundersøgelse 2019”.
Undersøgelsen omfatter i alt 111 virksomheder. Virksomhederne repræsenterer tilsammen ca. 57.750
medarbejdere, hvilket svarer til ca. 90 pct. FA’s medlemmer.
1
2
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0017.png
Sendt pr. mail til:
[email protected]
og [email protected]
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
23. april 2020
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Høringssvar om supplerende positivliste til faglærte og skærpet bødestraf for
virksomhedernes brug af illegal arbejdskraft
HORESTA har med interesse læst Udlændinge- og Integrationsministeriets udkast til
Lov om
Tel +45 35 24 80 80
ændring af udlændingeloven (ny supplerende positivliste til faglærte og skærpet bødestraf for
virksomhedernes brug af illegal arbejdskraft)
I HORESTA er vi meget tilfredse med, at flertallet bag regeringen vil have flere i arbejde og løse
udfordringer med mangel på kvalificeret arbejdskraft. International kvalificeret arbejdskraft er
med til at udvikle vores erhverv og særlig de gastronomiske flagskibe.
Vi har noteret os, at definitionen af faglærte stillinger endnu ikke er afklaret og afventer
udformningen af bekendtgørelsen. Det er afgørende, at de klassiske faglærte uddannelser/
stillinger indgår i denne definition. Dette er for turisme- og oplevelseseerhvervet særligt tjener
og kok. Erhvervets vækst og netop manglen på faglærte medarbejdere har haft den konsekvens,
at der i dag arbejder mange ufaglærte i disse stillingsbetegnelser.
Det er netop denne udfordring, som lovændringen skal adressere og sikre, at der kan rekrutteres
faglært arbejdskraft med internatioal baggrund. Det faktum, at der er en høj andel af ufaglærte,
der i dag bestrider disse stillinger, må ikke ende med at hindre rekruttering til disse stillinger.
Flere faglærte kan bidrage til at opretholde uddannelsesforpligtigelsen, og internationale
faglærte kan ved dokumentation for uddannelsesmæssig baggrund ligeledes bidrage til at
uddanne flere elever. Vi må derfor også udtrykke bekymring for, at den udvidede positivliste kun
blive tilgængelig for virksomheder omfattet af et uddannelsesmålratio, da det netop afskærer
virksomheder fra at kunne bruge faglært international arbejdskraft til også at påtage sig et
samfundsansvar for uddannelse af faglært arbejdskraft.
Derudover er det vigtigt, at det bliver ubureaukratisk at rekruttere faglært international
arbejdskraft, og at det bliver muligt at forlænge ophold i Danmark i mere end 1 år.
Med venlig hilsen
Kirsten Munch Andersen
Politisk direktør
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0018.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/01101-2
22. APRIL 2020
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 16. april 2020
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2019-17667.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FULDMÆGTIG
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0019.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 20. april 2020
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: CAM
Høringssvar til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og
skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft)
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til det udsendte.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0020.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Enheden for International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
22. april 2020
20/019149
JUJ
Udlændingenævnet har den 16. april 2020 fra Udlændinge- og Integrationsministeriet modtaget
udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet
bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft) i høring.
Udlændingenævnet kan oplyse, at nævnet ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Michael Kistrup
Adelgade 13 1304 København K
|
Telefon: 6198 3800
|
[email protected]
|
www.udln.dk
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0021.png
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0022.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 17-04-20
J.nr. 40A-ØL-33-20
Init: sdy
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til: [email protected] og [email protected].
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 16. april 2020 (Sagsnr. 2019-17667) an-
modet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejds-
kraft).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0023.png
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Sarah Bang Refberg), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Allan Bruhn ([email protected])
SV: Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
Sendt:
23-04-2020 11:44:19
Kære Sarah Bang Refberg
Tak for lovforslaget vi har fået i høring.
Nå nu ser jeg lige at høringsfristen var kl. 10.00.
Men jeg ville egentlig bare have meldt tilbage, at vi ikke har bemærkninger til lovforslaget.
God dag og god arbejdslyst
Venlig hilsen
Allan Bruhn
politisk konsulent
[email protected]
- Mobil: 25444007
Kommunikation - Samfund
Klokhøjen 4 - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere
her.
Fra:
Krifa Kommunikation <[email protected]>
Sendt:
16. april 2020 15:47
Til:
Allan Bruhn <[email protected]>; Rolf Weber <[email protected]>; Per Dyrholm <[email protected]>
Emne:
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
Fra:
Sarah Bang Refberg <[email protected]>
Sendt:
16. april 2020 15:00
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
[email protected];
Asylret <[email protected]>;
Beskæftigelsesrådet <[email protected]>; Bygge-, Anlægs- og Trækartellet <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks
Rejsebureau Forening <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Flygtninge Hjælp <[email protected]>; Dansk
Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske
Advokater <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Helle Jørgensen <[email protected]>; Dansk Industri
<[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination <[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; Finansrådet <[email protected]>;
Finanssektorens Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected];
Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af
Udlændingeretsadvokater <[email protected]>;
[email protected];
Advokat Birgitte Waarst <[email protected]>; Advokat
Synnøve Falk-Rønne <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut
<[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Håndværksrådet <[email protected]>;
[email protected];
Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk
Klinik <[email protected]>;
[email protected];
Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>;
International Community <[email protected]>;
[email protected];
Hans-Henrik Lund <hhl@kit-
danmark.dk>;
KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Kristelig Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Krifa
Kommunikation <[email protected]>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Københavns Byret
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>;
[email protected];
Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Plums Fond for Fred,
Økologi og Bæredygtighed <[email protected]>; PROSA - Forbundet for it-professionelle <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>;
[email protected];
Refugees Welcome
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0024.png
<[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for
Etniske Minoriteter <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Udlændingenævnet
<[email protected]>;
[email protected];
Ældre Sagen <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser
<[email protected]>;
[email protected];
3F <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0025.png
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Sarah Bang Refberg), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Sara Glahder Lindberg ([email protected])
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for virksomheders
brug af illegal arbejdskraft)
Sendt:
20-04-2020 14:55:58
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) med frist for afgivelse af bemærkninger den 23. april kl. 10.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0026.png
[email protected] (Sarah Bang Refberg), [email protected] (UIM International rekrutteri)
[email protected] (VMR-Journal), [email protected] (Rigsombuddet)
Nella Festirstein ([email protected])
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet
bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
Sendt:
18-04-2020 13:10:22
Bilag:
Lovforslag - ny positivliste for faglærte som sendt i ekstern høring 160420.pdf; Høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet, International rekruttering
Færøernes Landsstyre har fra Rigsombuddet på Færøerne fået tilsendt i høring “Udkast
til lovforslag om ændring af
udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for virksomheders brug af illegal arbejdskraft)”.
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til lovforslaget.
Vinarliga / Kind regards
Nella Festirstein
Deildarstjóri/Director
Office: +298 306000
Mobile: +298 558076
[email protected]
LØGMANSSKRIVSTOVAN
The Prime Minister´s Office
Tinganes / FO-100 Tórshavn / Faroe Islands
Office: +298 306000 /
[email protected]
/
www.lms.fo
Fra:
Rigsombuddet [mailto:[email protected]]
Sendt:
17. april 2020 08:26
Til:
Nella Festirstein <[email protected]>; Journalin hjá LMS <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
Góðan morgun
Viðfest verður hervið sent í hoyring, broyting av útlendingalógini.
Sum sæst í uppskotinum, so er § 1 ikki galdandi fyri Føroyar, men kann við kongaligari fyriskipan heilt ella partvíst setast í
gildi fyri Føroyar
blíðar heilsur.
Elsa Maria L. Østergaard
Specialkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
'Advokatrådet' ([email protected]), Amnesti Nu ([email protected]), Amnesty International
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Asylret
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0027.png
([email protected]), Kristian Bak ([email protected]), Bygge-, Anlægs- og Trækartellet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), 'Da' ([email protected]), 'Dansk Byggeri' ([email protected]),
'Dansk Erhverv' ([email protected]), Dansk Flygtninge Hjælp ([email protected]), Dansk Flygtningehjælp Ungdom
([email protected]), Dansk Landbrug (dl ([email protected]), Dansk Socialrådgiverforening ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), 'regioner' ([email protected]), 'Datatilsynet' ([email protected]),
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder ([email protected]), Helle Jørgensen ([email protected]), 'DI'
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Fagbevægelsens
Hovedorganisation ([email protected]), Finansrådet ([email protected]), 'Finanssektorens Arbg.forening' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Advokat Birgitte Waarst ([email protected]), Advokat Synnøve Falk-Rønne
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected]), Grønlands
Selvstyre Naalakkersuisut ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Håndværksrådet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik ([email protected]),
Leif-
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), International Community ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Hans-Henrik Lund ([email protected]), 'Kommunernes Landsforening' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Kristelig Arbejdsgiverforening ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Landbrug &
Førevarer ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Landsorganisation af kvindekrisecentre
(LOKK ([email protected]), 'Lederne' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Plums Fond for Fred, Økologi og
Bæredygtighed ([email protected]), PROSA - Forbundet for it-professionelle ([email protected]), PRO-Vest
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
Refugees Welcome ([email protected]), Retspolitisk Forening ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), SIRI Rådet for Etniske Minoriteter ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Udlændingenævnet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), 'Aeldresagen' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), 3F
([email protected])
Sarah Bang Refberg ([email protected])
Fra:
Titel:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
Sendt:
16-04-2020 14:48
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0028.png
[email protected] (Sarah Bang Refberg), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft)
Sendt:
17-04-2020 14:39:10
Til:
Fra:
Titel:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til denne høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
Sarah Bang Refberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
16. april 2020 14:49
Til:
Advokatrådet; Amnesti Nu; Amnesty International; Amnesty International;
[email protected];
Asylret; Beskæftigelsesrådet;
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danes Worldwide; Danmarks Rederiforening; Danmarks
Rejsebureau Forening;
[email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Byggeri; Dansk Erhverv; Dansk Flygtninge Hjælp;
Dansk Flygtningehjælp Ungdom;
[email protected];
Dansk Socialrådgiverforening; Danske Advokater; Danske Regioner;
Datatilsynet; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder; Helle Jørgensen; Dansk Industri; DIGNITY - Dansk Institut Mod
Tortur; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination; Fagbevægelsens Hovedorganisation; Finansrådet;
Finanssektorens Arbejdsgiverforening;
[email protected];
Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater;
[email protected];
Advokat Birgitte Waarst; Advokat Synnøve Falk-Rønne;
[email protected]; [email protected];
Grønlands Selvstyre
Naalakkersuisut; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre); HK/Danmark;
[email protected]; [email protected];
Håndværksrådet;
[email protected];
Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik;
[email protected];
Institut for Menneskerettigheder; International Community;
[email protected];
Hans-Henrik Lund; KL - Kommunernes
Landsforening;
[email protected];
Kristelig Arbejdsgiverforening;
[email protected];
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed;
Københavns Byret;
[email protected]; [email protected];
Landsforeningen Adoption og Samfund; Landsforeningen af
Forsvarsadvokater; Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK);
[email protected];
Mellemfolkeligt Samvirke; Plums Fond for Fred,
Økologi og Bæredygtighed; PROSA - Forbundet for it-professionelle; PRO-Vest; Vestre Landsret;
[email protected];
Refugees
Welcome; Retspolitisk Forening; Dansk Røde Kors; Rådet for Etniske Minoriteter;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Udlændingenævnet;
[email protected];
AeldreSagen; Ægteskab Uden Grænser;
[email protected];
3F
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
L 188 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedrørende lov om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187841_0029.png
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (UIM International rekrutteri), [email protected] (Sarah Bang Refberg)
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759) (Sagsnr.: 2020 - 1278)
Sendt:
27-04-2020 08:11:53
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Postkasse - Samfund - Advokatsamfundet ([email protected]), Amnesti Nu ([email protected]), Lisa
Blinkenberg ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Claus Juul ([email protected]),
Asylret ([email protected]), Beskæftigelsesrådet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Danes Worldwide ([email protected]), Danmarks Rederiforening ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected]), Dansk Byggeri
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Flygtninge Hjælp
([email protected]), Dansk Flygtningehjælp Ungdom ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), Danske Advokater ([email protected]), Danske Regioner ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder ([email protected]),
Helle Jørgensen ([email protected]), Dansk Industri ([email protected]), DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur ([email protected]),
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination ([email protected]), Fagbevægelsens Hovedorganisation
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Advokat
Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Advokat Birgitte Waarst ([email protected]), Advokat Synnøve Falk-Rønne ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut ([email protected]), Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Håndværksrådet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Odense
Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik ([email protected]), Leif-Randeris-IR (Leif-
[email protected]), [email protected] ([email protected]), International Community
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Hans-Henrik Lund (hhl@kit-
danmark.dk), Kommunernes Landsforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Kristelig Arbejdsgiverforening
([email protected]), Kristelig Fagbevægelse KRIFA ([email protected]), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Landsforeningen Adoption og Samfund
([email protected]), Landsforeningen af Forsvarsadvokater ([email protected]), Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Mellemfolkeligt Samvirke ([email protected]), Plums
Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed ([email protected]), [email protected] ([email protected]), PRO-Vest
([email protected]), Vestre Landsret ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Refugees
Welcome ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Røde Kors
([email protected]), Rådet for Etniske Minoriteter ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Ældre Sagen ([email protected]), Ægteskab Uden Grænser
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected])
Sarah Bang Refberg ([email protected])
Fra:
Titel:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny positivliste for faglærte og skærpet bødestraf for
virksomheders brug af illegal arbejdskraft) (UIM Id: 1187759)
Sendt:
16-04-2020 14:48
Til: