Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185 Bilag 3
Offentligt
2188840_0001.png
Frie Danske Lastbilvognmænd
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
ønsker ændring i teksten til
Lovforslag nr. L 185
Fremsat den 29. april 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Første behandling i Folketinget torsdag den 7. maj 2020
Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten
og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
ønsker ændring i teksten i
L 185.
FDL
ønsker en tilpasning af lovteksten i L 185, så den i henhold til Menneskerettighedsdomstolens
afgørelse og EU’s
charter om samme, understøtter
disse retsinstansers afgørelser, om ubegrænset
organisationsfrihed /foreningsfrihed og forskelsbehandling.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
kan ikke acceptere den foreslåede tekst, som er forskels behandlende
og monopoliserende og som vil kunne danne monopol til enkelte organisationer på det det danske
arbejdsmarked.
Tekst markeret med
rødt,
skal fjernes fra lovteksten.
Tekst markeret i gult felt ønskes tilføjet lovteksten.
1. Alle godkendte overenskomst bærende foreninger skal som en selvfølgelighed være repræsenteret i
overenskomstnævnet.
Det kræver en rettelse af teksten i
3.
§ 6 b
affattes således:
Ȥ 6 b.
Arbejdsmarkedets parter kan oprette et overenskomstnævn. Nævnets formand, der skal være
landsdommer, udpeges af Arbejdsrettens formand. De øvrige medlemmer udpeges af alle godkendte
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter på godskørselslovens område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1, således, at
der er et ligeligt antal medlemmer udpeget af arbejdsgiversiden og af lønmodtagersiden. Medlemmerne
udpeges for en 4-årig periode.
Stk. 2.
Nævnet suppleres med en repræsentant fra henholdsvis arbejdsgiver- og lønmodtagerside fra andre
relevante overenskomstparter ved behandling af sager, der vedrører overenskomster indgået af disse.
Stk. 3.
Nævnet udfærdiger en forretningsorden, der godkendes af transportministeren.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler for
om
overenskomstnævnet.
herunder antallet af
medlemmer fra arbejdsgiver- og lønmodtagerside, suppleanter for nævnets formand og øvrige medlemmer.«
2. Når oret mest bruges som eksemplet,
mest
repræsentative. Er det et bevidst forsøg på at
monopolisere de største fag / arbejdsgiverforeninger, i Danmark, i den danske lovtekst.
Oret
meste
skal fjernes hvor det er brugt i kombinationen (mest repræsentative)
Oret
mest
er brugt i følgende eksempler:
Side 1. punkt 1. 1) 2) 3) fortsætter på side 2.
§ 1, stk. 1, nævnte tilladelse, og som er
indgået af de
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark
§ 6 b.
Arbejdsmarkedets parter kan oprette et overenskomstnævn. Nævnets formand, der skal være
landsdommer, udpeges af Arbejdsrettens formand. De øvrige medlemmer udpeges af de
mest
repræsentative
arbejdsmarkedsparter på godskørselslovens område
1.
FDL
Teglbækvej 8
• DK-8361
Hasselager
Tlf. +45 86 88 05 44
mobil +45 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk
CVR-nr.: 71 68 71 12
L 185 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 7/5-20 fra Frie Danske Lastbilvognmænd vedr. ændring af lovteksten
2188840_0002.png
Frie Danske Lastbilvognmænd
side 2. § 2 punkt 2
1) følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der er
indgået af de på buskørselslovens område
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område,
2) være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige gyldighedsområde dækker arbejde under den i
buskørselslovens § 1, stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de
mest
repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark og gælder på hele det danske område, eller
3) være omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for chauffører, som ikke afviger entydigt og
væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de på buskørselslovens område
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Side 3
§ 18 a.
Stk. 2.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet til vurdering af, om en kollektiv
overenskomst er indgået af de
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter,
§3
punkt 1.
11) hvorvidt en overenskomst er indgået af de
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark
§8 c.
3) vejdelen af kombineret transport i Danmark.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter efter inddragelse af arbejdsmarkedets parter nærmere regler om den
timesats, som lønmodtageren som minimum skal oppebære efter stk. 1. Timesatsen fastsættes på baggrund
af relevante lønbestemmelser i de af de
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter indgåede landsdækkende
overenskomster,
Side 5-6. 1. Indledning afsnit 3
For det første indeholder forslaget et krav om, at indehaveren af en tilladelse til godskørsel eller buskørsel
enten skal følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede
omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de
mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på
hele det danske område; være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige gyldighedsområde dækker
arbejde omfattet af henholdsvis gods- eller buskørselslovens nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som gælder på hele det danske område; eller være omfattet
af en landsdækkende kollektiv overenskomst for chauffører, som ikke afviger entydigt og væsentligt fra det
samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive
overenskomster for chauffører, der er indgået af de på godskørselslovens område
mest
repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
Vigtigt: FDL
har tidligere påtalt, en effektiv lønkontrol udført hos Færdselsstyrelsen, kræver uhindret brug
af chauffør registrerede arbejdsdata fra lastbilens Tachograf.
Christian Jensen
Formand
Frie Danske Lastbilvognmænd
2.
FDL
Teglbækvej 8
• DK-8361
Hasselager
Tlf. +45 86 88 05 44
mobil +45 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk
CVR-nr.: 71 68 71 12