Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185 Bilag 1
Offentligt
2182853_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om gods-
kørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsret-
ten og faglige voldgiftsretter og lov om ud-
stationering af lønmodtagere m.v. (Fastlæg-
gelse af et omkostningsniveau i forbindelse
med udførelse af visse former for vejtrans-
port)
17. april 2020
J.nr. 2020 - 919
CAL
Julia Hvid Pedersen
Baggrund
Den 15. januar 2020 blev der indgået en bred politisk aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige
om at sikre ordnede forhold inden for vejtransportområdet. Regeringen og partierne
bag aftalen blev enige om, at der via lovgivning skulle sikres samme rammevilkår i
forhold til omkostningsniveauet for lønvilkår, når danske og udenlandske virksom-
heder udfører kørsler på danske landeveje. Lovforslaget udgør en udmøntning af
denne politiske aftale.
Formål
Formålet med lovforslaget er at fastlægge et omkostningsniveau, som skal iagtta-
ges af vognmænd, der opererer i henhold til en dansk tilladelse til gods- eller bus-
kørsel, eller som udstationerer chauffører til Danmark i forbindelse med cabotage-
kørsel eller kombineret transport. Forslaget skal bidrage til udviklingen af sunde
konkurrencevilkår og lige arbejdsvilkår for chauffører og til at fremme færdselssik-
kerheden.
Den primære målgruppe
Vognmænd der enten har en dansk tilladelse til gods- eller buskørsel, eller udstatio-
nerer chauffører til Danmark i forbindelse med cabotagekørsel eller kombineret
transport.
I forhold til omfanget af berørte af lovforslaget, findes der ikke en direkte opgø-
relse af antallet af udenlandske og danske lastbilchauffører, der kører i Danmark.
De sekundære målgrupper
Politiet
Færdselsstyrelsen
Arbejdsmarkedets parter
L 185 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Langt de fleste lønmodtagere, der udstationeres til Danmark, er mænd. Samtidig er
de fleste chauffører mænd. Den seneste statistik fra 2018 viser, at 2,4 procent af
lastbilchaufførerne i Danmark var kvinder. Der vil således være flere mænd som
omfattes af lovforslaget end der vil være kvinder. På trods heraf vurderes lovforsla-
get ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser, da der ikke er forskel på konse-
kvenserne for en mand eller en kvinde
hverken direkte eller indirekte.
2