Erhvervsudvalget 2019-20
L 181 Bilag 19
Offentligt
2189406_0001.png
Til lovforslag nr.
L 181
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Ændret tilbagebetalingsmodel i forbindelse med udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lov‐
forslaget
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5) Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af < >:
Til § 1
1)
I
nr. 2
ændres »I« til: »To steder i«.
[Lovteknisk korrektion]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7 a, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: »,
og § 7 d, stk.1«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 7 a, stk. 6,
ændres i
2. pkt.
»To tredjedele heraf« til: »Tilbagebetalin‐
gen«, og
3. pkt.
udgår.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
4)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 7 a
udgår
stk. 8,
og i rykningsbeskrivelsen ændres »9-10« til: »8 og
9«.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 7 a, stk. 7,
der bliver stk. 8, indsættes efter »stk. 1
og 2 og«: »§ 7 d, stk. 1, samt«, og efter »i medfør af stk. 2«
indsættes: »og § 7 d, stk. 1«.
03
I
§ 7 b, stk. 1,
indsættes efter »§ 7 a«: »og § 7 d, stk. 1«.«
DokumentId
Journalnummer
L 181 - 2019-20 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2189406_0002.png
2
[Konsekvensrettelser]
6)
Nr. 6
affattes således:
»6.
§ 7 b, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2
skal ske med midler fra de individuelle bidrag fra rejseudby‐
derne eller formidlerne for udenlandske rejsearrangører fast‐
sat i medfør af § 7 a, stk. 7, og § 7 d, stk. 5.««
[Ændring af tilbagebetalingsmodel og konsekvensrettelse]
7)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 7 b, stk. 4
og
5,
indsættes efter »stk. 1 og 2, og«: »§
7 d, stk. 1, samt«.«
[Konsekvensrettelse]
8)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 7 c, stk. 1,
indsættes efter »rejseudbyderen«: »eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangør«, og efter »stk.
1 og 2« indsættes: »og § 7 d, stk. 1«.«
[Konsekvensrettelse]
9)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 7 c, stk. 2,
udgår »og gennem rejseudbyderens eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangørs andel af det samlede kollektive
bidrag betalt ved fonden«.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
10)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»05.
Efter § 7 c indsættes:
Ȥ 7 d.
I det omfang en rejseudbyder eller en formidler
for en udenlandsk rejsearrangør har afbrudt en pakkerejse,
jf. § 2 a, som følge af ekstraordinære situationer, der påvir‐
ker væsentlige dele af branchen, og rejseudbyderen eller for‐
midleren for en udenlandsk rejsearrangør efter lov om pak‐
kerejser og sammensatte rejsearrangementer er forpligtet til
helt eller delvis at yde den rejsende et forholdsmæssigt af‐
slag i prisen for den afbrudte rejse og for rejseudbyderens
ekstraomkostninger til hjemtransport, kan rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør få refun‐
deret beløbet af Rejsegarantifonden.
Stk. 2.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange oplys‐
ninger, som skønnes nødvendige for at sikre dokumentation
for refusion efter stk. 1 for afbrudte pakkerejser.
Stk. 3.
Godtgørelse efter stk. 1 sker ved træk fra fondskas‐
sen for ekstraordinære situationer.
Stk. 4.
Godtgørelse efter stk. 1 kan ydes i de perioder,
hvor erhvervsministeren har aktiveret fonden for ekstraordi‐
nære situationer i medfør af § 7 a, stk. 9.
Stk. 5.
Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 tilba‐
gebetales til Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og for‐
midlerne for udenlandske rejsearrangører. Tilbagebetalingen
fastsættes som et individuelt bidrag i forhold til den enkelte
rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk rejsearran‐
gørs træk på fondskassen efter stk. 1.
§ 7 e.
Rejsegarantifonden indtræder, i det omfang den har
ydet dækning i henhold § 7 a, stk. 1 og 2, og § 7 d, i rejseud‐
byderens eller formidlerens for en udenlandsk rejsearrangørs
krav mod dennes forsikringsselskab, såfremt rejseudbyderen
eller formidleren for den udenlandske rejsearrangør har teg‐
net en udvidet ansvarsforsikring. Dette gælder Rejsegaranti‐
fondens dækning i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, for samtlige
perioder, erhvervsministeren har bestemt, at fondskassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres, jf. § 7 a, stk. 9.
Stk. 2.
I forbindelse med ansøgninger om godtgørelse el‐
ler refusion i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, eller § 7 d, skal
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
oplyse om eventuelle forsikringer, og såfremt rejsearrangø‐
ren eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør har en
udvidet ansvarsforsikring, vedlægge forsikringen.
Stk. 3.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange alle op‐
lysninger, som skønnes nødvendige for at sikre dokumenta‐
tion for krav mod forsikringsselskaber efter stk. 1.
Stk. 4.
I det omfang Rejsegarantifonden får udbetalt dæk‐
ning fra forsikringsselskaber i medfør af stk. 1, udgør den
udbetalte forsikringsdækning et individuelt bidrag til at ned‐
bringe Rejsegarantifondens krav imod den enkelte rejseud‐
byder eller formidler for en udenlandsk rejsearrangør, jf. § 7
c, stk. 2.««
[Dækning af afbrudte rejser og præcisering af forsikringssel‐
skabers dækning]
Til § 3
11)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»For tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer
sig til udbetalinger efter § 7 d, stk. 1, i lov om en rejsegaran‐
tifond som affattet ved denne lovs § 1, nr. 05, finder regler‐
ne i § 7 d, stk. 5, i lov om en rejsegarantifond som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 05, anvendelse.«
[Dækning af afbrudte rejser med individuel tilbagebetalings‐
model]
12)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 2« til: »§ 1, nr. 5«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den gældende § 7 a, stk. 1, 2 pkt., henvises til stk. 8 to
steder.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den
foreslåede § 7 d om dækning af afbrudte pakkerejser.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget indføres en model, hvor tilbage‐
betalingen alene sker ved individuelle bidrag fastsat i for‐
hold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangørs træk på fondskassen efter § 7 a,
stk. 1 og 2. Hensigten med forslaget er at opnå en bedre ba‐
lance ved at indføre en model, der afspejler den enkelte rej‐
seudbyders eller formidler for udenlandske rejsearrangørers
L 181 - 2019-20 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2189406_0003.png
3
træk på statsgarantien. For tilbagebetalinger til Rejsegaranti‐
fonden, der relaterer sig til perioden for Udenrigsministeri‐
ets rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020, finder
de hidtidig gældende regler anvendelse. Refusioner og godt‐
gørelser efter den gældende § 7 a, stk. 1 og 2, vil for så vidt
angår perioden til og med den 13. april 2020 blive afdraget
efter gældende regler, det vil sige med kollektiv betaling.
Ansøgninger efter den første periode skal færdigbehandles,
inden man behandler ansøgninger for en ny periode.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at rejseud‐
byderne og formidlerne for udenlandske rejsearrangører ik‐
ke længere kollektivt skal tilbagebetale godtgørelser og re‐
fusioner i medfør af § 7 a, stk. 1 og 2, via et formueopbyg‐
gende bidrag.
Til nr. 5
Der er tale om lovtekniske korrektion som følge af den
foreslåede § 7 d om dækning af afbrudte pakkerejser.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at rejseud‐
bydernes og formidlerne for udenlandske rejsearrangørers
tilbagebetalinger efter ændringsforslag nr. 3 alene skal ske
ved individuelle bidrag, og at afbrudte pakkerejser efter om‐
stændighederne også dækkes.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den
foreslåede § 7 d om dækning af afbrudte pakkerejser.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den
foreslåede § 7 d om dækning af afbrudte pakkerejser.
Til nr. 9
Det foreslåede ændring indebærer, at Rejsegarantifon‐
dens krav mod rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør, nedbringes forholdsmæssigt i takt
med, at fonden modtager individuelle bidrag. Dette er en
konsekvens af den ændrede tilbagebetalingsmodel, hvor til‐
bagebetalingen alene sker ved individuelle bidrag fastsat i
forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangørs træk på fondskassen
Til nr. 10
I den eksisterende ordning er afbrudte rejser ikke inklu‐
deret. Som følge af covid-19 blev mange rejser afbrudt, og
rejseudbyderne har ombooket flere gæster til andre fly. For‐
slaget er at dække de ekstraordinære meromkostninger, som
rejseudbyderne eller formidlerne for udenlandske rejsearran‐
gører har haft til afbrudte pakkerejser. Er pakkerejsen blevet
afbrudt, kan rejseudbyderen kræve godtgørelse fra Rejsega‐
rantifonden for de udgifter, de har haft til afbrudte rejser,
herunder nødvendige ombookinger af fly til hjemtransport
og refusion af tabte feriedage til forbrugeren. Rejseudbyde‐
ren kan få refunderet beløb, som svarer til de ydelser, der ik‐
ke er opfyldt over for den rejsende, hvis afbrydelsen skyldes
ekstraordinære situationer. Det gøres ved at udvide dæk‐
ningsområdet i Rejsegarantifonden for afbrudte rejser i de
perioder, erhvervsministeren har aktiveret i medfør af § 7 a,
stk. 9. Det bemærkes i den forbindelse, at fondskassen for
ekstraordinære situationer er aktiveret ved bekendtgørelse
nr. 383 af 6. april 2020 for perioden omfattet af Udenrigsmi‐
nisteriets rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020,
og at afbrudte pakkerejser i denne periode således dækkes,
såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Rejsegarantifondens
bestyrelse fastsætter de nærmere betingelser herfor. I det
omfang erhvervsministeren ved bekendtgørelse fastsætter en
ny periode for dækning via fondskassen for ekstraordinære
situationer, vil afbrudte pakkerejser ligeledes være omfattet,
såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Det følger af den foreslåede § 7 d, at Rejsegarantifonden
af enhver kan forlange oplysninger, som skønnes nødvendi‐
ge for at sikre dokumentation for refusion efter stk. 1 for af‐
brudte pakkerejser.
Det følger endvidere, at godtgørelse efter stk. 1 sker ved
træk fra fondskassen for ekstraordinære situationer for de
perioder, hvor erhvervsministeren har aktiveret for ekstraor‐
dinære situationer i medfør af § 7 a, stk. 9.
Endelig følger det af bestemmelsen, at Rejsegarantifon‐
dens udbetalinger efter stk. 1 tilbagebetales til Rejsegaranti‐
fonden af rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører som et individuelt bidrag i forhold til den
enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk rej‐
searrangørs træk på fondskassen.
Det følger af den foreslåede § 7 e, at Rejsegarantifonden,
i det omfang den har ydet dækning i henhold til § 7 a, stk. 1
og 2, eller § 7 d indtræder i rejseudbyderens eller formidle‐
ren for en udenlandsk rejsearrangørs krav mod dennes for‐
sikringsselskab, såfremt rejseudbyderen eller formidleren
for den udenlandske rejsearrangør har tegnet en udvidet an‐
svarsforsikring. Der er alene tale om en præcisering af gæl‐
dende ret, hvoraf følger, at forsikringsdækningen går forud
for et statsgaranteret lån. Dette gælder Rejsegarantifondens
dækning i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, for samtlige perio‐
der, som erhvervsministeren har bestemt, at fondskassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres, jf. § 7 a, stk. 9.
Det følger endvidere af ændringsforslaget, at rejseudby‐
dere og formidlere for udenlandske rejsearrangører i forbin‐
delse med ansøgninger om godtgørelse eller refusion i hen‐
hold til § 7 a, stk. 1 og 2, har pligt til at oplyse om eventuel‐
le forsikringer, og såfremt rejsearrangøren eller formidleren
for en udenlandsk rejsearrangør har en udvidet ansvarsfor‐
sikring, skal forsikringen vedlægges.
Derudover følger det af den foreslåede bestemmelse, at
Rejsegarantifonden af enhver kan forlange alle oplysninger,
som skønnes nødvendige for at sikre krav mod forsikrings‐
selskaber efter stk. 1. Bestemmelsen sikrer, at Rejsegaranti‐
fonden kan kræve oplysninger direkte fra de rejsende, der
har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder eller en formid‐
ler af en udenlandsk rejsearrangør, der er omfattet af loven,
hvis det er nødvendigt.
Endelig følger det af ændringsforslaget, at i det omfang
Rejsegarantifonden får udbetalt dækning fra forsikringssel‐
skaber i medfør af stk. 1, udgør den udbetalte forsikrings‐
L 181 - 2019-20 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2189406_0004.png
4
dækning et individuelt bidrag til at nedbringe Rejsegaranti‐
fondens krav imod den enkelte rejseudbyder eller formidler
for en udenlandsk rejsearrangør, jf. § 7 c, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at præcisere, at Rejsega‐
rantifonden ikke både kan overtage kravet mod forsikrings‐
selskabet fra rejseudbyderen og samtidig have et krav mod
rejseudbyderen.
Til nr. 11
Da dækning af afbrudte rejser tilbagebetales individuelt i
forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for
udenlandske rejsearrangørs træk fra fondskassen for ekstra‐
ordinære situationer, er det ikke de hidtidige regler, der fin‐
der anvendelse, men reglerne i den foreslåede § 7 d, stk. 5.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin‐
gen til § 1, nr. 2, i den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2,
ikke er korrekt, men i stedet skal være den foreslåede § 1,
nr. 5, som ændrer hjemmelsbestemmelsen i stk. 8 til stk. 9.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2020 og var til 1.
behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Ekspertmøde
Erhvervsudvalget afholdt den 4. maj 2020 et offentligt
ekspertmøde om lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 11 skriftli‐
ge henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til erhvervsministeren til
mundtligt besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam‐
råd med udvalget den 5. maj 2020. Erhvervsministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 32 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Peter Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5