Skatteudvalget 2019-20
L 175
Offentligt
2181422_0001.png
26. april 2020
J.nr. 2020 - 3026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 175 - Forslag til Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og løn-
sumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 22. april 2020.
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-20 fra KPMG Acor Tax om udbetalingsgrænse på skattekonto/bankkonto, til skatteministeren
2181422_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. april 2020 fra KPMG Acor Tax, jf. L
175 - bilag 3.
Svar
1.
KPMG Acor Tax spørger til, om den foreslåede forhøjelse af loftet på skattekontoen
vil medføre, at en virksomhed, der den 7. maj 2020 forhøjer sin udbetalingsgrænse på
skattekontoen til 1 mia. kr. og indbetaler et tilsvarende beløb på skattekontoen, således at
kreditsaldoen udgør 1 mia. kr., og som den 1. august 2020 nedsætter udbetalingsgrænsen
til 100 mio. kr., efter 5 hverdage automatisk vil få udbetalt 900 mio. kr. på sin Nem-
Konto, forudsat at virksomheden inden for de 5 hverdage ikke har forfaldne skattekrav
på mere end 100 mio. kr.
Kommentar
Efter de gældende regler udbetales en kreditsaldo på skattekontoen til en virksomhed,
hvis kreditsaldoen overskrider den beløbsgrænse (loftet), som en virksomhed har fastsat
på skattekontoen. Disse regler foreslås fortsat at skulle gælde i forhold til forslaget om at
afskaffe loftet på skattekontoen.
Det betyder, at hvis en virksomhed som nævnt i eksemplet nedsætter den beløbsgrænse,
som virksomheden tidligere har valgt for udbetaling af en kreditsaldo på skattekontoen,
vil det medføre, at det beløb, der overstiger den ny beløbsgrænse, vil blive udbetalt til
virksomheden, medmindre der inden for 5 hverdage fra nedsættelsen skal ske betaling af
et skatte- eller afgiftskrav, der ikke vil kunne betales med det beløb, som den ny beløbs-
grænse lyder på.
En udbetaling som forudsat i eksemplet vil således ikke kunne ske, i det omfang der in-
den for 5 hverdage er brug for et større beløb end 100 mio. kr. til betaling af et skatte- el-
ler afgiftskrav på skattekontoen. I dette tilfælde vil alene det efter denne dækning reste-
rende beløb blive udbetalt til virksomheden.
Udbetaling kan i øvrigt ikke ske, hvis virksomheden mangler at indsende angivelser for
afsluttede perioder eller at give Skattestyrelsen oplysninger efter skattekontrollovens § 2.
I forhold til udbetalingstidspunktet for et overskydende beløb på skattekontoen vil jeg be-
mærke, at Skattestyrelsen har oplyst, at en udbetaling af et tilgodehavende på skattekon-
toen normalt vil kunne ske inden for 5 dage.
Det kan dog ikke afvises, at der i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med den 1.
april 2021, som er perioden, i hvilken den foreslåede forhøjelse af beløbsgrænsen for kre-
ditsaldoen på skattekontoen ifølge lovforslaget skal gælde, vil være et større tryk på Skat-
testyrelsens håndtering af udbetalingsanmodninger, således at perioden fra anmodningen
til udbetalingen vil kunne blive forlænget.
Side 2 af 3
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-20 fra KPMG Acor Tax om udbetalingsgrænse på skattekonto/bankkonto, til skatteministeren
2181422_0003.png
2.
KPMG Acor Tax henviser til, at det i lovforslagets indledning bemærkes, at den fore-
slåede afskaffelse af loftet på skattekontoen ikke har til formål at lade skattekontoen fun-
gere som et alternativ til en bankkonto, men i stedet har som formål, at virksomhederne
ikke risikerer at skulle betale mere i negativ bankrente fra og med den 7. maj 2020 som
følge af udskydelsen af betalingsfristerne, ligesom statens lånebehov mindskes. I forlæn-
gelse heraf bemærker KPMG Acor Tax, at lovforslaget vel ikke udelukker, at skattekon-
toen i praksis kan anvendes som alternativ til en bankkonto.
Derudover bemærker KPMG Acor Tax, at de virksomheder, som kunne tænkes at an-
vende denne mulighed, vel samtidig vil bidrage til at reducere statens samlede likviditets-
behov på 200 mia. kr. fra udskydelsen af betalingsfristerne.
Kommentar
Formålet med at afskaffe loftet på skattekontoen er som nævnt i mit svar på L 175
spørgsmål 1, at virksomhederne ikke risikerer at skulle betale mere i negativ bankrente fra
og med den 7. maj 2020 som følge af udskydelsen af betalingsfristerne, ligesom statens
lånebehov vil blive reduceret.
Det er derimod ikke formålet, at skattekontoen skal fungere som alternativ til en bank-
konto, hvor virksomhederne indskyder ekstra kapital på skattekontoen ud over inde-
holdte A-skatter og moms mv., for hvilke betalingsfristerne er udskudt.
Dette udelukker dog ikke, at virksomhederne vil kunne indbetale et højere beløb på skat-
tekontoen end det beløb, der svarer til de indeholdte A-skatter og moms mv., som har
fået udskudt betalingsfristerne.
Hvis det imidlertid viser sig, at den foreslåede afskaffelse af loftet på skattekontoen bliver
anvendt af virksomhederne til at overføre beløb, der væsentligt overstiger det beløb, der
skal anvendes til de udskudte betalinger, til skattekontoen, vil regeringen vurdere, om der
er behov for fornyet lovgivning for at dæmme op for en sådan anvendelse af skattekon-
toen, jf. mit svar på L 175
spørgsmål 1.
Hvis virksomheder indbetaler A-skat, moms mv. efter de hidtidige betalingsfrister,
selvom fristerne er udskudt, vil det isoleret set nedbringe det likviditetsbehov for staten,
der følger af de udskudte betalingsfrister.
Side 3 af 3