Skatteudvalget 2019-20
L 175
Offentligt
2182120_0001.png
27. april 2020
J.nr. 2020 - 3026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 175 - Forslag til Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og løn-
sumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 27. april 2020.
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/4-20 fra KPMG Acor Tax om yderligere opfølgende spørgsmål til svar på spm. 2 om ophævelse af loftet på skattekontoen, til skatteministeren
2182120_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2020 fra KPMG Acor Tax, jf. L
175
bilag 8.
Svar
1.
KPMG Acor Tax ønsker at præcisere sin tidligere henvendelse af 26. april 2020, jf. L
175
bilag 7, så der i stedet spørges til, om en virksomhed den 7. maj kan foretage en
forudbetaling på skattekontoen svarende til de forventede skatter og afgifter, der vil for-
falde via skattekontoen frem til 1. april næste år, uden at dette anses for en uhensigtsmæs-
sig måde at anvende skattekontoen på, og som vil give anledning til skærpet lovgivning.
Kommentar
Jeg henviser til mit svar på L 175
spørgsmål 16.
2.
KPMG Acor Tax spørger endvidere, om den negative rente på tilbagebetaling af frivil-
lig acontoskat bør ophæves midlertidigt, i lyset af at lovforslaget indeholder rentefrie lån
på op til 35 mia. kr. vedrørende tilbagebetaling af moms og lønsumsafgift. KPMG Acor
Tax henviser i den forbindelse til, at selskaber kan ansøge om at få acontoskatter vedrø-
rende selskabsskat tilbagebetalt, hvis virksomheden kan sandsynliggøre, at acontoskat-
terne vil overstige årets selskabsskat, og at der ved tilbagebetaling af frivillig acontoskat
pt. betales negativ rente til staten.
Kommentar
Den i spørgsmålet omtalte negative rente blev indført ved en lovændring i 2015 for at re-
ducere incitamentet hos selskaber m.v. til at indbetale for meget i acontoskat for at undgå
negative renter i pengeinstitutter m.v. Med regelændringen blev rentereglerne tilpasset
vedrørende indbetaling af selskabsskat m.v. til det aktuelle finansielle klima med negative
renter på visse fordringer, så selskaberne m.v. ikke ville have et incitament til at placere
overskydende likviditet på skattekontoen. Tilpasningen skulle samtidig understøtte Natio-
nalbankens muligheder for gennem rentenedsættelser at påvirke kronekursen.
Der blev derfor indført negativ forrentning af indbetalt frivillig acontoskat, som tilbage-
betales i perioder, hvor indskudsbevisrenten i Nationalbanken med tillæg af 0,2 procent-
point er mindre end nul. Tilbagebetaling af frivillig acontoskat pålægges derfor en daglig
negativ rente i perioder, hvor indskudsbevisrenten i Nationalbanken er negativ med mere
end 0,2 pct. Renten opgøres som Nationalbankens indskudsbevisrente med tillæg af 0,2
procentpoint.
Lovforslaget skal i lighed med det tidligere lovforslag, L 134, der blev vedtaget af Folke-
tinget den 17. marts 2020, både hjælpe virksomheder, der har en presset likviditet på
grund af coronasituationen, og virksomheder, der har tilstrækkeligt med likviditet. Sidst-
nævnte virksomheder forsøges gennem en forhøjelse af loftet på skattekontoen beskyttet
mod negative bankrenter, der vil kunne blive resultatet af de udskudte betalingsfrister, der
gælder for samtlige virksomheder, ved at beløbene svarende til de udskudte betalinger i
stedet må anbringes på en bankkonto med negativ forrentning. Som det fremgår af svaret
Side 2 af 3
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/4-20 fra KPMG Acor Tax om yderligere opfølgende spørgsmål til svar på spm. 2 om ophævelse af loftet på skattekontoen, til skatteministeren
2182120_0003.png
på L 175
spørgsmål 2, er det med afskaffelsen af loftet på skattekontoen ikke formålet,
at virksomheder skal kunne bruge skattekontoen som et alternativ til en bankkonto.
Det er heller ikke formålet, at der placeres midler på skattekontoen til kortsigtet kapital-
forvaltning, f.eks. som alternativ til at købe helt korte rentebærende papirer som f.eks.
korte statsobligationer eller de obligationer, der ligger til grund for rentetilpasningslån til
boligejerne.
Der er således ikke planer om at ophæve bestemmelsen om negativ forrentning, da dette
vil modvirke det nævnte formål.
Side 3 af 3