Forsvarsudvalget 2019-20
L 166
Offentligt
2193771_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 22. april 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 til L 166, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 15/4-20 fra Morten An-
dersen, Vojens vedrørende støjkompensation for F35 flystøj, jf. L 166 -
bilag 3.”
Svar:
I henvendelsen af 15. april 2020 anfører Morten Andersen, at de støj-
beregninger, som Forsvarsministeriet har foretaget, og som ligger til
grund for kompensationsmodellen, viser et forkert støjniveau. Morten
Andersen henviser bl.a. til, at støjberegningerne ligger betragteligt un-
der støjmålinger af F-35-flystøj foretaget i USA og Norge.
De danske støjberegninger er foretaget af firmaet SWECO og kvalitets-
sikret af firmaet FORCE Technology. Beregningerne viser, at støjbilledet
for de nye F-35-kampfly samlet set bliver større end støjbilledet for de
nuværende F-16-kampfly. Det er netop baggrunden for, at et bredt
flertal af Folketingets partier valgte at indgå en ambitiøs og fair kom-
pensationsmodel for F-35-kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup.
Jeg er ikke bekendt med, at amerikanske eller norske støjmålinger
skulle give anledning til at betvivle validiteten af de danske støjbereg-
ninger, der er foretaget
og kvalitetssikret
af firmaer, der hos Miljø-
ministeriets Referencelaboratorium for støjmålinger er godkendte labo-
ratorier til flystøjsberegninger.
Jeg vil dog gerne understrege, at den kompensationsmodel, som er
aftalt, sikrer, at såfremt F-35-støjmålingerne fra det kommende fly-
støjsovervågningssystem afviger signifikant fra den beregnede flystøjs-
belastning, så vil naboerne blive tilbudt en genberegning af, hvorvidt
deres bolig bør medtages i den gule eller røde zone.
Morten Andersen anfører endvidere, at Forsvarsministeriet ikke vil op-
lyse, hvor den naboretlige tålegrænse går, og at Forsvarsministeriet
ikke vil erkende, at den naboretlige tålegrænse er overskredet for hans
ejendom. Desuden giver Morten Andersen udtryk for, at der ikke kan
foretages en vurdering af, om den naboretlige tålegrænse er overskre-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
19. maj 2020
JSN
2020/002959
84542
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-20 fra Morten Andersen, Vojens vedrørende støjkompensation for F-35-flystøj, til forsvarsministeren
det i forhold til hans bolig, når den nuværende F-16-flystøj ikke ken-
des.
Forsvarsministeriet har tidligere ved flere lejligheder informeret Morten
Andersen om de naboretlige regler. Kort sagt indebærer reglerne, at
visse ulemper skal tåles af naboerne, men kun op til den såkaldte tåle-
grænse. Tålegrænsen for støj fastlægges som udgangspunkt ud fra,
hvad der med rimelighed må kunne forventes som led i den sam-
fundsmæssige udvikling.
Som det fremgår af det fremsatte lovforslag, har Forsvarsministeriet
foretaget en generel vurdering i forhold til tålegrænsen. Her er der især
lagt vægt på, at det for naboer til en flyvestation må kunne påregnes,
at der som led i den samfundsmæssige udvikling sker overgang til en
anden og nyere flytype, der kan have en anden støjprofil. Dette må
efter Forsvarsministeriets opfattelse særligt gælde på Forsvarets områ-
de, herunder i relation til kampfly, da materiel skal være tidssvarende
og egnet til at kunne forsvare Danmark. I den forbindelse har det haft
betydning, at Flyvestation Skrydstrup blev en del af det danske flyve-
våben i 1953, og at der også tidligere har været udskiftninger af kamp-
fly til nyere modeller med en anden støjprofil.
Forsvarsministeriet har desuden lagt vægt på, at der med overgangen
fra de nuværende F-16-kampfly til F-35-kampfly ikke sker en forøgelse
af aktivitetsniveauet på Flyvestation Skrydstrup. Antallet af flyvetimer
for F-35-kampfly vil således ikke blive udvidet i forhold til de nuværen-
de F-16-kampfly. Tværtimod forventes det samlede antal flyvetimer
med kampfly på Flyvestation Skrydstrup at falde med ca. 25 pct., mens
antallet af operationer forventes at falde med ca. 20 pct.
Derudover er der lagt vægt på, at F-35-kampflyene samlet set forven-
tes at give den mindste flystøjsbelastning af de kandidater til nye
kampfly, som blev vurderet forud for valget af F-35, hvilket særligt
skyldes, at pilotomskolingen ikke vil foregå i Danmark (modsat de øvri-
ge kandidater til nye kampfly).
Det kan dog ikke udelukkes, at domstolene efter en konkret vurdering
vil kunne nå frem til, at der er boliger i området, hvor den naboretlige
tålegrænse må anses for overskredet. For disse boligers vedkommende
er det Forsvarsministeriets vurdering, at naboen vil have krav på er-
statning for den del af ulemperne, som overstiger tålegrænsen.
Om den naboretlige tålegrænse er overskredet i de enkelte tilfælde, er
ikke en vurdering, der kan sættes på formel. Det vil således i sidste
ende være op til domstolene at vurdere, om den naboretlige tålegræn-
se måtte være overskredet for den konkrete ejendom.
Sagsnr.: 2020/002959
Dok.nr.: 84542
Side 2 af 3
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-20 fra Morten Andersen, Vojens vedrørende støjkompensation for F-35-flystøj, til forsvarsministeren
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/002959
Dok.nr.: 84542
Side 3 af 3