Forsvarsudvalget 2019-20
L 166
Offentligt
2197950_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 18. maj 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 til L 166, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 17:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 18. maj 2020 fra Forenin-
gen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende kompensationsmodel-
len, jf. L 166 - bilag 9.”
Svar:
I henvendelsen af 18. maj 2020 anfører Berg Advokater på vegne af
foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
der kun repræsenterer
en del af naboerne i området
at den kompensationsordning, der føl-
ger af det fremsatte lovforslag, er i strid med den politiske aftale om
kompensation for F-35-kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup. Berg
Advokater anfører i den forbindelse, at kompensationsordningen ikke
som forudsat i den politiske aftale
kompenserer for det fulde støjbil-
lede, herunder for flyvninger med afvisningsberedskabet og for termi-
nalstøj.
Det bygger imidlertid på en misforståelse, idet der i henvendelsen sker
en sammenblanding af to vidt forskellige ting: Reguleringen af støj-
grænser for flyvestationen, og reguleringen af den kommende kom-
pensationsordning
Når det gælder støjgrænserne, så vil den kommende regulering inde-
holde nogle væsentlige undtagelser. For det vil ikke give mening, hvis
Flyvevåbnets akutte opgaver skal være underlagt absolutte støjgræn-
ser. Ingen af os kan jo leve med, at Flyvevåbnet f.eks. ikke kan aktive-
re afvisningsberedskabet, fordi man derved ville overskride en støj-
grænse. Så i reguleringen vil det blive slået fast, at støjgrænserne ikke
gælder for de særlige flyvninger, som er akutte eller sikkerhedsmæs-
sigt vigtige. Det er i øvrigt ikke noget nyt
stort set samme undtagel-
ser fremgår af de nuværende retningslinjer fra Miljøstyrelsen.
Berg Advokater mener, at reglerne dermed vil stride mod den politiske
aftale om kompensation, hvor det fremgår, at der kompenseres for det
fulde støjbillede, herunder afvisningsberedskabet. Men det er en mis-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. maj 2020
JSN
2020/003037
94956
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/5-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende kompensationsmodellen, til forsvarsministeren
forståelse. Støjreguleringen har intet med kompensationen at gøre
det er to forskellige regelsæt.
Kompensationsordningen er
akkurat som det fremgår af den politiske
aftale
baseret på det fulde F-35-flystøjbillede, og afgrænsningen af
rød og gul zone tager udgangspunkt i beregningerne af det fulde F-35-
flystøjbillede. Altså inklusive de flyvninger, der er undtaget fra støj-
grænserne. Så der er ingen uoverensstemmelse mellem den foreslåede
regulering og den politiske aftale.
Forholdet mellem den foreslåede støjregulering og kompensationsord-
ningen er også uddybet i detaljer i afsnit 3 i den kommenterede hø-
ringsoversigt vedrørende lovforslaget (L 166, bilag 1).
I forhold til terminalstøj er det vigtigt at holde sig for øje, at den politi-
ske aftale kun omfatter kompensation for flystøj, og altså ikke termi-
nalstøj. Terminalstøjen vil generelt blive mindre ved overgangen til F-
35-kampflyene. Forsvaret har minimeret terminalstøjen ved at flytte F-
35-komplekset til den mest støjoptimale placering på Flyvestation
Skrydstrup.
I henvendelsen anføres desuden, at Forsvarsministeriet
ved at fast-
lægge den gule og den røde zone uden at tage højde for usikkerheden i
flystøjsberegningerne
har ændret på grundlæggende aftalevilkår.
Det er velkendt, at der er en usikkerhedsmargin ved beregning af fly-
støj, hvilket også fremgår tydeligt af beskrivelserne af flystøjsbereg-
ningerne. Den politiske aftale er baseret på det naturlige udgangs-
punkt, nemlig resultatet af de beregninger, der er udført af to akkredi-
terede virksomheder. Det synes jeg, er den mest rimelige løsning.
Endvidere anføres det i henvendelsen, at overgangen mellem den røde
og den gule zone udgør en forskelsbehandling, som krænker grund-
læggende principper om saglighed og proportionalitet.
Et bredt flertal af Folketingets partier har med kompensationsaftalen
ønsket, at de naboer, som udsættes for den største F-35-flystøjs-
belastning, også skal have den mest omfattende kompensation. I rød
zone gives der således en højere kontant udbetaling eller støjisolering
med en større dæmpningseffekt end i gul zone. Desuden tilbydes over-
tagelse af boligerne til markedspris.
Et ønske om at tilbyde den største kompensation til dem, der bliver
udsat for de største gener, anser jeg hverken for at være usagligt eller
uproportionalt. Tværtimod.
Sagsnr.: 2020/003037
Dok.nr.: 94956
Side 2 af 3
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/5-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende kompensationsmodellen, til forsvarsministeren
Når det er sagt, så er det klart, at et tilbud om opkøb ikke kan gradue-
res. Så i den forstand, er det en klar grænse. Nogen får tilbudt opkøb.
Andre gør det ikke. Det er imidlertid mit indtryk, at der lokalt er til-
fredshed med, at den aftalte kompensationsordning omfatter et tilbud
om opkøb for de mest støjbelastede.
Det anføres afslutningsvis i henvendelsen, at gensalg af boliger i rød
zone vil underminere de eksisterende lokalsamfund og boligområder,
idet sådanne boliger erfaringsmæssigt opkøbes af ejendomsspekulan-
ter.
Det er statens hensigt at gensælge opkøbte boliger til en ordentlig pris
og på en ordentlig måde. Staten har ikke en interesse i at ødelægge
boligmarkedet i Skrydstrup og omegn med eksempelvis et stort udbud
af billige boliger. Vi vil selvsagt altid forsøge at opnå den samlet set
bedste pris for boligerne.
Forsvarsministeriet har endnu ikke besluttet, hvad der skal ske med
opkøbte boliger i området. Det vil bl.a. også afhænge af antallet af bo-
liger, der ønsker opkøb og hvornår.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/003037
Dok.nr.: 94956
Side 3 af 3