Forsvarsudvalget 2019-20
L 166
Offentligt
2197941_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 12. maj 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 13 til L 166, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 13:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 11. maj 2020 fra Forenin-
gen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende støjkompensations-
ordningen, jf. L 166 - bilag 8.”
Svar:
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer, der kun repræsenterer en
del af naboerne i området, opfordrer i den pågældende henvendelse til,
at der indledes en undersøgelse af kampflystøjs indvirkning på huspri-
ser i små lokalsamfund. Foreningen begrunder ønsket med, at det
fremgår af den miljøkonsekvensvurderingen, som Forsvarsministeriet
har fået udarbejdet, at det ikke har været muligt at finde studier, der
belyser kampflystøjs indvirkning på huspriser i små samfund.
Med miljøkonsekvensvurderingen er der blevet foretaget en vurdering
af sammenhængen mellem på den ene side en stigning i støjbelastning
og på den anden side huspriser.
Vurderingen er baseret på erfaringer fra flere internationale, civile luft-
havne. Det fremgår af vurderingen, at hvis støjbelastningen stiger 1
dB, så vil huspriserne forventeligt falde 0,5
1,1 pct. Overført på om-
rådet omkring Skrydstrup, vil det betyde, at en bolig til ca. 1 mio. kr.
vil kunne falde med ca. 55.000 kr. i værdi, idet den gennemsnitlige
støjbelastning i området stiger med ca. 5 dB med indførelsen af F-35-
kampfly.
Foreningens konkrete forslag går ud på, at alle boligejere i rød zone i
tillæg til den aftalte kompensationsordning vil kunne blive tilbudt 50
pct. af deres boligs værdi, mens et stort antal boligejere i en ny orange
zone vil blive tilbudt op til 45 pct. af deres boligs værdi. Med forenin-
gens forslag vil kompensationen til en bolig til 1 mio. kr. udgøre hen-
holdsvis op til 450.000 og 500.000 kr. i den foreslåede orange zone og
den røde zone. En sådan ordning vil jeg anse for at være usaglig, da
den nærmest vil have karakter af at være en gave til borgerne i områ-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. maj 2020
JSN
2020/003360
96828
Ingen
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 4
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende støjkompensationsordningen, til forsvarsministeren
det omkring flyvestationen, idet kompensationen vil ligge langt over
det forventede værditab.
Foreningen opfordrer endvidere til, at der indledes uvildige undersøgel-
ser af, hvorvidt den foreslåede støjdæmpning på 5-10 dB i rød zone og
3-5 dB i gul zone er tilstrækkelig. Foreningen anfører i den forbindelse,
at maksimalstøjsniveauerne, som området omkring Flyvestation
Skrydstrup overflyves med, ikke kan sammenlignes med de støjni-
veauer, der findes langs Banedanmarks skinner.
Den foreslåede kompensationsmodel er for så vidt angår støjisolering
inspireret af Banedanmarks model for støjisolering af boliger på Ring-
sted-Femern-forbindelsen. Og det er Forsvarsministeriets vurdering, at
borgerne med den tilbudte støjisolering i kompensationsmodellen sik-
res en god og ordentlig løsning, der ligger i tråd med den gældende
praksis på området.
Foreningen ønsker herudover, at det præciseres, hvad der forstås ved
signifikante afvigelser, idet foreningen henviser til, at det af den politi-
ske aftale om kompensation fremgår, at såfremt målingerne for F-35
afviger signifikant fra den beregnede flystøjsbelastning, vil naboerne
blive tilbudt en genberegning af, hvorvidt deres bolig bør medtages i
den gule eller røde zone. Foreningen udtrykker i den forbindelse be-
kymring for, at eventuelle kommende afvigelser vil blive kategoriseret
som forventede afvigelser under henvisning til de usikkerheder, der
knytter sig til beregningerne, og som er beskrevet i udkastet til støjbe-
kendtgørelse.
Som det anføres i den offentliggjorte og akkrediterede flystøjsrapport
er der en usikkerhed forbundet med støjberegningerne, som desværre
ikke kan elimineres. Af den politiske aftale om kompensation for F-35-
kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup fremgår det, at hvis målingerne
for F-35-kampflystøj i det kommende flystøjsovervågningssystem afvi-
ger signifikant fra den beregnede flystøjsbelastning, vil borgerne blive
tilbudt en genberegning af, hvorvidt deres bolig bør medtages i den
gule eller røde zone. Hvor meget målingerne skal afvige
og i hvor
lang tid
før der tages initiativ til en evt. genberegning kommer til at
bero på en konkret vurdering. Det vurderes
særligt af hensyn til bor-
gerne
at det vil være mest hensigtsmæssigt, at der ikke på forhånd
fastsættes snævre grænser for, hvad der udgør en signifikant afvigelse.
Dermed sikres det, at partierne bag aftalen har det størst mulige råde-
rum, når der skal træffes beslutning om, hvorvidt der skal ske en gen-
beregning.
Sagsnr.: 2020/003360
Dok.nr.: 96828
Side 2 af 4
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende støjkompensationsordningen, til forsvarsministeren
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anmoder også om en be-
grundelse for synspunktet om, at den aftalte kompensationsmodel er
retfærdig.
Som jeg tidligere har anført, er det Forsvarsministeriets vurdering, at
staten ikke generelt har et erstatningsansvar som følge af den flystøj,
som implementeringen af F-35-kampflyene indebærer. Politisk har et
bredt flertal i Folketinget dog valgt at kompensere ca. 1.600 naboer til
flyvestationen. Modellen for kompensation er baseret på objektive kri-
terier i form af flystøjsbilledet fra perioden med F-35-kampfly, og mo-
dellen indeholder tilbud om støjisolering baseret på effektmål, kontant
betaling eller et frivilligt opkøbstilbud til de mest støjbelastede naboer.
Det er en kompensationsmodel, som jeg ser som retfærdig, både for
borgerne, der udsættes for støj, og for de skatteydere, der skal betale
for støjkompensationen.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører yderligere, at der i
Norge
på trods af en kompensationsmodel
forberedes en erstat-
ningssag for værditab som følge af implementering af F-35-kampfly.
Foreningen finder på den baggrund, at kompensationsmodellen bør
ændres.
Efter de danske naboretlige regler skal naboer tåle visse ulemper, men
kun op til den såkaldte tålegrænse. Overskrides tålegrænsen, vil den
ansvarlige for generne skulle erstatte de tab, som generne har forårsa-
get. Tålegrænsen for støj fastlægges som udgangspunkt ud fra, hvad
der med rimelighed må kunne forventes som led i den samfundsmæs-
sige udvikling. Som det fremgår af det fremsatte lovforslag, vurderes
det, at der i forbindelse med støjgenerne fra F-35-kampflyene ikke ge-
nerelt vil være tale om ulemper, der overskrider den naboretlige tåle-
grænse. Det kan dog ikke udelukkes, at domstolene efter en konkret
vurdering vil kunne nå frem til, at der er boliger i området, hvor den
naboretlige tålegrænse må anses for overskredet. For de boligers ved-
kommende er det Forsvarsministeriets vurdering, at boligejeren vil ha-
ve krav på erstatning for den del af ulemperne, der overstiger den na-
boretlige tålegrænse. Med kompensationsmodellen fastholdes den en-
kelte nabos mulighed for at få prøvet spørgsmålet ved domstolene. Det
samme fremgår af den politiske aftale.
Den danske kompensationsmodel er i øvrigt inspireret af den norske
model. På nogle områder går den danske model længere end den nor-
ske. Det skyldes ikke mindst, at de danske beregningsregler er mere
restriktive end de norske. Alligevel er maksimalstøjsgrænsen for frivil-
ligt opkøb fastsat ens i den danske og norske model.
Sagsnr.: 2020/003360
Dok.nr.: 96828
Side 3 af 4
L 166 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende støjkompensationsordningen, til forsvarsministeren
Den danske model indeholder derudover en stor grad af fleksibilitet for
borgerne. Dette er ikke på tilsvarende måde tilfældet i den norske mo-
del. Og endelig kan det fremhæves, at der med den danske kompensa-
tionsmodel tilbydes opkøb af den samlede ejendom, hvilket for land-
brugsejendomme inkluderer jordstykker, driftsbygninger, løsøre, be-
holdninger og produktionsdyr. I Norge opkøbes alene selve boligen.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/003360
Dok.nr.: 96828
Side 4 af 4