10. maj 2020
J.nr. 2020 - 4583
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
Vedrørende L 165 - Forslag til Lov om ændring af aktiesparekontoloven, kildeskattelo-
ven, selskabsskatteloven og skatteindberetningsloven. (Forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen og genindførelse af skattefriheden ved investering i danske obligations-
baserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund.
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
Spørgsmål
Ministeren bedes bekræfte, at en afskaffelse af aktiesparekontoen fra og med 2022 vil re-
ducere uligheden målt ved Gini-koefficienten med -0,01 procentpoint, jf. svar på SAU
alm. del
–
spørgsmål 291. Ministeren bedes i forlængelse af dette forklare, hvordan dette
hænger sammen med, at der nu argumenteres for, at aktiesparekontoen er lighedsfrem-
mende?
Svar
En afskaffelse af aktiesparekontoen
–
hvor det forudsættes, at loftet over aktiesparekon-
toen er hævet til 200.000 kr. fra og med 2022
–
skønnes fortsat at reducere indkomstfor-
skellene med ca. 0,01 pct-point (fra 2022) målt ved Gini-koefficienten,
jf. SAU alm. del
–
spm. 291.
Hensigten med at indføre aktiesparekontoen var blandt andet at give almindelige dan-
skere bedre vilkår for at placere en del af deres opsparing i aktier, bl.a. ved at reducere
skatten på afkast af aktier op til en vis grænse.
Virkningen på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten afspejler den umiddelbare
ændring (dvs. før afledte adfærdsvirkninger) i fordelingen af befolkningens disponible
indkomster efter skat mv. Opgjort på denne måde indebærer aktiesparekontoen isoleret
set en begrænset forøgelse af indkomstforskellene.
Side 2 af 2