Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 165 Bilag 1, L 165 A Bilag 1, L 165 B Bilag 1
Offentligt
2174399_0001.png
31. marts 2020
J.nr. 2019 - 11314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, kildeskatteloven og selskabs-
skatteloven (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen og genindførelse af
skattefriheden ved investering i danske obligationsbaserede investeringsinstitutter).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Aktionærfor-
ening
Aktiesparekontoen
Dansk Aktionærforening bakker
samlet set op om lovforslaget.
Dansk Aktionærforening fremhæ-
ver, at en sund og transparent ak-
tiekultur vil bidrage til finansiering
af erhvervslivet, og bakker derfor
op om aktiesparekontoen. Dansk
Aktionærforening finder dog den
nuværende beløbsgrænse på
50.000 kr. for lav, da de admini-
strative omkostninger ikke står mål
med den skattemæssige fordel i ak-
tiesparekontoen.
Dansk Aktionærforening er derfor
enig i, at loftet nu foreslås forhøjet
til 100.000 kr. og ser frem til, at
den planlagte stigningstakt videre-
føres, så loftet med tiden hæves til
200.000 kr. Dansk Aktionærfor-
ening mener, at dette vil medføre,
at et stigende antal danskere vil en-
gagere sig og være med til at
bringe den danske aktiekultur op,
og at Danmark vil kunne høste de
gevinster for økonomien, som ses i
fx Norge og Sverige.
Dansk Aktionærforening anfører,
at den almindelige danske beskat-
ning af aktieindkomst er den næst-
højeste i OECD, kun overgået af
Irland.
Derudover pointerer Dansk Aktio-
nærforening, at den svenske ord-
Det bemærkes, at beskatningen af
aktiesparekontoen er fastsat til en
lavere procent, end der normalt vil
Side 2 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ning også fremstår mere fordelag-
tig, da der ikke foreligger noget
loft for indskud i den svenske mo-
del, og beskatningen samtidig er
lavere end i Danmark.
være gældende, idet beskatningen
udgør 17 pct. baseret på et lager-
princip.
Dansk Aktionærforening finder
det uhensigtsmæssigt, at tab på ak-
tiesparekontoen ikke kan modreg-
nes i anden aktieindkomst ved op-
hævelse af aktiesparekontoen.
Det er for eksempel uheldigt, at en
gevinst i tilfælde af dødsfald bliver
beskattet, mens tab vil gå tabt
uden mulighed for modregning i
anden indkomst.
Obligationsbaserede investeringsinstitut-
ter
Dansk Aktionærforening har ikke
bemærkninger til de øvrige dele af
lovforslaget.
Der gives generelt ikke adgang til,
at tab ved lukning af aktiespare-
kontoen kan modregnes i anden
aktieindkomst. Det vil give ejeren
incitament til at lukke sin aktiespa-
rekonto for derefter at åbne en ny.
DI
Aktiesparekontoen
DI kvitterer for forslaget om at
forhøje indskud på aktiesparekon-
toen til 100.000 kr., som efter DI’s
vurdering vil forbedre muligheden
for at foretage aktieinvesteringer
på favorable og simple skattevil-
kår.
DI opfordrer herudover regerin-
gen til at følge Produktivitetskom-
missionens anbefaling om at analy-
sere muligheden for at indføre en
konsolideret kapitalbeskatning
med en generelt lavere og fladere
beskatning.
En omlægning af kapitalbeskatnin-
gen ligger uden for lovforslagets
formål.
Side 3 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Obligationsbaserede investeringsinstitut-
ter
DI kvitterer for forslaget om at
genindføre udenlandske investo-
rers skattefrihed af udbytter, som
modtages fra en investering i et
rent obligationsbaseret investe-
ringsinstitut med minimumsbe-
skatning.
DI opfordrer derudover regerin-
gen til at følge Produktivitetskom-
missionens anbefaling om at analy-
sere perspektiverne i at fritage in-
vesteringsinstitutter (Collective In-
vestment Vehicles, CIV) for dansk
kildeskat af deres danske porteføl-
jeaktier. Det er DI’s forståelse, at
dette er situationen i bl.a. Sverige
og Frankrig.
DI foreslår, at undtagelsen fx
kunne gælde investeringsinstitutter
beliggende i EU/EØS-lande samt
lande, som Danmark har en dob-
beltbeskatningsoverenskomst eller
eventuelt en informationsudveks-
lingsaftale med.
Den skattemæssige behandling af
udbytter, der udbetales til uden-
landske investeringsinstitutter, lig-
ger uden for formålet med nærvæ-
rende lovforslag.
Derudover skal bemærkes, at
udenlandske investeringsinstitutter
efter de gældende regler allerede i
et vist omfang er fritaget for dansk
udbytteskat af deres porteføljein-
vesteringer, hvor der er tale om in-
vestering i danske investeringsin-
stitutter, og det er opfattelsen, at
der ikke er grundlag for at udvide
denne afgrænsede mulighed for at
kunne oppebære danske aktieud-
bytter uden beskatning. Det er så-
ledes opfattelsen, at der ikke er be-
hov for at igangsætte en analyse af
problemstillingen.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
DVCA
DVCA bakker op om forslaget om
forhøjelse af loftet for indskud på
at aktiesparekontoen.
DVCA påpeger, at uden en ambi-
tiøs aktiesparekonto vil det blive
Side 4 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
svært at etablere en egentlig aktie-
kultur og dermed få et løft i dan-
ske børsnoteringer. DVCA påpe-
ger i den forbindelse vigtigheden
af, at den planlagte videre stig-
ningstakt for ordningen fasthol-
des.
DVCA har ikke kommentarer til
de øvrige dele af lovforslaget.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet på under
4 mio. kr., hvorfor de ikke kvanti-
ficeres nærmere.
OBR har ikke bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
OBRs vurdering af de administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet
er indsat i lovforslagets bemærk-
ninger.
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
Aktiesparekontoen
FH anfører, at det daværende LO i
foråret 2017 var med til at foreslå
en aktiesparekonto inspireret af
den svenske investeringssparkonto
(ISK). LO opfordrede til en prove-
numæssig neutral skattesats, der
byggede på simplicitet og oversku-
elighed for almindelige lønmodta-
gere.
Med den eksisterende lagerbeskat-
ning på blot 17 pct. er det FH`s
vurdering, at ordningen vil mind-
ske incitamentet til at indbetale frie
midler til en pensionsordning, som
organisationen finder meget uhen-
sigtsmæssigt. Med forslaget om at
hæve loftet på aktiesparekontoen
Skattesatsen på 17 pct. blev aftalt
mellem aftalepartierne ud fra en
betragtning om, at satsen skulle
befinde sig mellem den alminde-
lige lave sats for aktieindkomstbe-
skatning (27 pct.) og satsen for be-
skatning af pensionsafkast (15,3
Side 5 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er det FH´s opfattelse, at denne
problematik vil blive forværret.
FH mener, at forslaget har en skæv
fordelingsprofil, og at provenuta-
bet bør prioriteres anderledes.
Da ordningen stadig er relativt ny,
og da der derfor ikke foreligger
megen viden om adfærdseffek-
terne, er det FH´s opfattelse, at
der er usikkerhed om det faktiske
finansieringsbehov.
FH pointerer i den forbindelse, at
hvis ordningen i praksis blot med-
fører, at eksisterende aktionærer
flytter aktiedepoter til kontoen
med en skattegevinst, vil provenu-
tabet formentlig være større end
antaget.
Det er for FH helt afgørende, at
ordningen belaster de offentlige fi-
nanser mindst muligt.
FH kan på den baggrund ikke an-
befale at hæve loftet for aktiespa-
rekontoen til 100.000 kr.
pct.) med henblik på at gøre aktie-
sparekontoen fordelagtig som al-
ternativ til almindelige aktieinve-
steringer.
Obligationsbaserede investeringsinstitut-
ter
FH har ingen bemærkninger til de
øvrige dele af lovforslaget.
Finans Danmark
Aktiesparekontoen
Finans Danmark (FD) støtter op
om forslaget om at forhøje loftet
på aktiesparekontoen, som FD
forventer vil bidrage yderligere til
aktiekulturen i Danmark.
Side 6 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0007.png
Obligationsbaserede investeringsinstitut-
ter
FD sætter meget stor pris på, at
skattefriheden for udbytter fra rent
obligationsbaserede investeringsin-
stitutter med minimumsbeskatning
genindføres og hilser endvidere ju-
steringerne af kildeskattelovens §
65 meget velkommen.
FD kritiserer den gældende regel
om, at investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning kun kan
vælge 15 pct. beskatning af danske
aktieudbytter ved stiftelsen af insti-
tuttet. Det er FD’s opfattelse, at
der bør gives mulighed for, at eksi-
sterende institutter (afdelinger) kan
tilvælge 15 pct. beskatning af dan-
ske aktieudbytter, idet der dermed
kan opnås en stordriftsfordel. FD
beder derfor om en genovervejelse
af muligheden for, at eksisterende
afdelinger kan vælge at overgå til
15 pct. beskatning af danske aktie-
udbytter.
FD beder om at få oplyst efter
hvilken/hvilke bestemmelser, der
udstedes frikort til investeringsin-
stitutter med minimumsbeskat-
ning.
FD henviser til, at det fremgår af
punkt 2.4.1 i de almindelige be-
mærkninger, at danske selskaber
kan undlade at indeholde udbytte-
skat, hvis modtageren er et dansk
investeringsinstitut med mini-
mumsbeskatning
frikortet til in-
vesteringsinstituttet udstedes med
hjemmel i kildeskattelovens § 65,
stk. 3. Endvidere henvises til, at
det ligeledes fremgår af punkt 2.4.1
i de almindelige bemærkninger, at
Kildeskattelovens § 65, stk. 3, om-
handler udbytte, der udbetales af
danske selskaber til udbyttemodta-
gere, der er berettigede til at mod-
tage udbyttet uden indeholdelse af
udbytteskat. Dette er begrundelsen
for, at udstedelsen af frikort til
danske investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning sker med
hjemmel i denne bestemmelse.
Kildeskattelovens § 65, stk. 13,
omhandler ligeledes den situation,
En mere omfattende revision af
den skattemæssige regulering af in-
vesteringsinstitutter med mini-
mumsbeskatning ligger uden for
formålet med nærværende lov-
forslag. FD’s ønske om, at der åb-
nes op for, at eksisterende afdelin-
ger skal kunne ændre status til af-
delinger med en 15 pct. beskatning
af danske aktieudbytter, er dog no-
teret.
Side 7 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
danske investeringsinstitutter og
danske investeringsselskaber kan
undlade at indeholde udbytteskat i
udbytte til danske investeringsin-
stitutter med minimumsbeskatning
frikortet udstedes med hjemmel i
kildeskattelovens § 65, stk. 13 (stk.
12, jf. lovforslaget). I forlængelse
heraf fremhæver FD, at det i be-
mærkningerne til lovforslagets § 2,
nr. 14, dog fremgår, at investe-
ringsinstitutter med minimumsbe-
skatning er fritaget for indehol-
delse af udbytteskat efter kildeskat-
telovens § 65, stk. 13.
hvor der udloddes udbytte til inve-
steringsinstitutter med minimums-
beskatning, men da der kun er en
henvisning til stk. 13 i kildeskatte-
lovens § 65, stk. 7 og 9, vedrører
stk. 13 reelt kun den situation,
hvor udbyttet kommer fra et inve-
steringsselskab (stk. 9) eller et an-
det investeringsinstitut med mini-
mumsbeskatning (stk. 7).
Lovforslagets § 2, nr. 14, indehol-
der et forslag til ændring af kilde-
skattelovens § 67, stk. 6. Efter
denne bestemmelse kan der i for-
hold til skattepligtige omfattet af
selskabsskattelovens § 1, som efter
kildeskattelovens § 65, stk. 3, er
fritaget for indeholdelse af udbyt-
teskat, fastsættes regler for tilbage-
søgning og udbetaling af det inde-
holdte beløb, der er indgået hos
Skatteforvaltningen. Investerings-
institutter med minimumsbeskat-
ning er omfattet af selskabsskatte-
lovens § 1, men hjemlen til frita-
gelse for indeholdelse af udbytte-
skat er kildeskattelovens § 65, stk.
13 (stk. 12, jf. lovforslaget), jf. hen-
visningen i stk. 7 til stk. 13. Derfor
foreslås bestemmelsen udbygget
med en henvisning til kildeskatte-
lovens § 65, stk. 13 (stk. 12, jf. lov-
forslaget).
FD er enig i opdelingen, men me-
ner samtidig, at dette medfører et
behov for to justeringer af kilde-
skatteloven. Der bør efter FD’s
opfattelse i både kildeskattelovens
§ 65, stk. 7, om investeringsinsti-
tutter med minimumsbeskatning
og i kildeskattelovens § 65, stk. 9,
En mere omfattende revision af
reglerne i kildeskattelovens § 65
om indeholdelse af udbytteskat lig-
ger uden for formålet med nærvæ-
rende lovforslag.
Side 8 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om investeringsselskaber indsættes
en henvisning til stk. 3 i kildeskat-
telovens § 65, således at der bliver
hjemmel til, at de pågældende in-
vesteringsinstitutter og investe-
ringsselskaber kan undlade at inde-
holde udbytteskat i udbytter, der
udloddes til skattefritagne enheder,
fx velgørende foreninger.
Endeligt pointerer FD, at der for
god ordens skyld i kildeskattelo-
vens § 65, stk. 1, også bør tages
forbehold for regler fastsat i med-
før af stk. 2 i kildeskattelovens §
65.
Det nævnte forslag til justering lig-
ger uden for formålet med nærvæ-
rende lovforslag. Forslaget er dog
noteret.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
FSR
danske revisorer
FSR har for nærværende ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer
FmbA
Aktiesparekontoen
Landbrug & Fødevarer vurderer,
at provenutabet på aktiesparekon-
toen kunne bruges bedre ved at
annullere ordningen og i stedet
prioritere at forenkle de eksiste-
rende regler for beskatning af ak-
tieindkomst.
Dog er Landbrug & Fødevarer
isoleret set positive over for en
forhøjelse af loftet, som vil øge in-
citamentet til at anvende ordnin-
gen.
Det er vurderingen, at aktiespare-
kontoen gør det nemt og økono-
misk attraktivt at investere i aktier,
hvorfor aktiesparekontoen kan
være medvirkende til at styrke ak-
tiekulturen.
Nasdaq
Aktiesparekontoen
Side 9 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nasdaq ser meget positivt på, at
man fra politisk side har fokus på
tiltag, der vil kunne medvirke til at
udvikle aktiekulturen. Nasdaq er
også tilhænger af at gøre det nemt
og attraktivt for danskere at inve-
stere i aktier.
Nasdaq understreger dog, at loftet
på 100.000 kr. stadig forekommer
at være et for beskedent beløb, og
at den foreslåede grænse derfor er
for lav til, at styrke aktiekulturen.
Loftet risikerer derfor efter
Nasdaqs opfattelse at gøre ordnin-
gen urimeligt dyr i forhold til om-
kostningerne ved at have en sådan
konto. Et lavt loft vanskeliggør
samtidig en rimelig risikospredning
og diversificering af placeringerne.
Nasdaq anfører, at den foreslåede
grænse forekommer uambitiøs.
Nasdaq så gerne, at der ikke er et
øvre loft, og henviser i den forbin-
delse til den svenske ”investerings-
sparkonto”, som ikke har
noget
loft for indskud.
Alternativ mener Nasdaq, at loftet
bør forhøjes betydeligt hvert år, så
aktiesparekontoen kan få en reel
effekt på aktiekulturen i Danmark.
Ved lovforslaget forhøjes loftet for
indskud på aktiesparekontoen til
100.000 kr. med henblik på at for-
øge incitamentet til at oprette en
aktiesparekonto. Der er ikke pla-
ner om at fjerne loftet.
Oxfam IBIS
Aktiesparekontoen
Oxfam IBIS fokuserer på den fo-
reslåede forhøjelse af loftet for
indskud på aktiesparekontoen i re-
lation til FN’s Verdensmål,
særligt
Verdensmål 5 (opnå ligestilling
mellem kønnene og styrke alle
kvinders og pigers rettigheder) og
Formålet med at indføre aktiespa-
rekontoen har været at udbrede in-
teressen i befolkningen for at købe
aktier til gavn for aktiekulturen og
dermed for virksomhederne. Ak-
tiesparekontoen indeholder en
simpel og let forståelig ordning i
Side 10 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Verdensmål 10 (reducere ulighed i
og mellem landene).
Oxfam IBIS vurderer, at en forhø-
jelse af loftet for indskud på aktie-
sparekontoen risikerer at øge både
den økonomiske og kønsmæssige
ulighed i samfundet. Det vil ifølge
Oxfam IBIS stride imod Dan-
marks forpligtelser under Verdens-
mål 5 og 10.
Oxfam IBIS pointerer, at aktieejer-
skab er koncentreret omkring de
allerrigeste, og at de økonomiske
fordele ved at lette skatten på ak-
tieindkomst primært vil tilfalde
mænd.
Oxfam IBIS henviser til, at tidli-
gere erfaringer antyder, at aktiespa-
rekontoen ikke tjener de formål,
som partierne bag forliget ønskede
at fremme, herunder at tiltrække
nye aktieinvestorer. Derimod tyder
det på, at ordningen fungerer som
en skattelettelse for eksisterende
investorer.
Oxfam IBIS mener derfor, at ak-
tiesparekontoen er en uhensigts-
mæssig ordning.
På den baggrund anbefaler Oxfam
IBIS, at forslaget om en forhøjelse
af loftet for indskud på aktiespare-
kontoen sættes i bero, og at der fo-
retages en analyse af, hvad en for-
højelse af loftet for indskud på ak-
tiesparekontoen vil betyde for
Danmarks implementering af Ver-
densmålene, især af mål 5 og 10.
relation til aktieinvesteringer med
en skattefordel i form af en lavere
skattesats på kun 17 pct.
Ordningen er generelt udformet
således, at alle befolkningsgrupper
har mulighed for at investere i ak-
tier og aktiebaserede investerings-
beviser og dermed få gavn af den
favorable ordning.
Aktiesparekontoordningen er sta-
dig en relativt ny ordning. Formå-
let med at hæve loftet for indskud
på aktiesparekontoen er at forøge
incitamentet for at oprette en ak-
tiesparekonto.
Regeringen støtter op om arbejdet
med at opnå FN’s Verdensmål.
Det er dog opfattelsen, at der ikke
er grundlag for at berostille forsla-
get om forhøjelse af loftet på ak-
tiesparekontoen på en analyse af
konsekvenserne i relation til FN’s
Verdensmål.
Side 11 af 12
L 165 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2174399_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Oxfam IBIS roser den nuværende
regering for tidligere at have be-
nyttet sig af konsekvensanalyser i
forhold til Verdensmålene. I den
forbindelse finder Oxfam IBIS det
dog beklageligt, at dette lovforslag
ikke inkluderer en konsekvensana-
lyse i forhold til Verdensmålene.
Endvidere redegør Oxfam IBIS
for, hvorfor organisationen ikke
anser aktiesparekontoordningen
for at leve op til FN’s verdensmål
med henvisninger til flere analyser,
foretaget af forskellige organisatio-
ner.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Side 12 af 12