Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 163 Bilag 1
Offentligt
2183176_0001.png
Lovforslag nr.
L 163
Folketinget 2019-20
Fremsat den 31. marts 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 2 af 6. januar
2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26 a, stk. 2, 3, 6
og
8,
ændres », 11 og 12« til: »og
11«.
2.
§ 26 a, stk. 12,
ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige til-
fælde for en begrænset periode på maksimalt et år ad gangen
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitu-
tioner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution i løbet af et kalen-
derår, jf. stk. 1.
Stk. 13.
Hvis kommunalbestyrelsen, jf. stk. 12, beslutter at
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitu-
tioner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution, skal dette medde-
les til Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 14.
Meddelelsen efter stk. 13 skal være skriftlig og
som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) De daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, der
undtages fra kravet i stk. 1.
2) De ganske særlige tilfælde, der begrunder undtagel-
sen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger ind-
givet før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger fin-
der de hidtil gældende regler anvendelse.
DA000184
Børne- og Undervisningsmin., j.nr. 20/06089
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker, at børn i Danmark lærer hinanden at
kende på tværs af bl.a. sociale forhold og herkomst. Alle
børn skal så tidligt som muligt få gode dansksproglige kom-
petencer, være en del af børnefællesskaber og lære om de-
mokratiske normer og værdier, så de har en fair chance for
at blive en del af det danske samfund.
Derfor ser regeringen det som et godt og helt nødvendigt
skridt i kampen mod parallelsamfund, at der i dagtilbudslo-
ven er indført regler, som skal sikre en bedre fordeling af
børn fra udsatte boligområder i landets daginstitutioner.
Dermed sikres det, at børn fra udsatte boligområder i højere
grad kommer i dagtilbud med gode dansksproglige miljøer,
hvor de kan møde nye rollemodeller, blive en del af børne-
fællesskabet og stifte bekendtskab med demokratiske nor-
mer og værdier.
Aftalen om bedre fordeling i daginstitutioner fra 2018
mellem den daværende regering (Venstre, Konservative og
Liberal Alliance), Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti indeholdt en mulighed for, at nogle
kommuner og dagtilbud kunne få længere indfasning af reg-
lerne om bedre fordeling i form af en dispensationsadgang
fra fordelingskravene. Dette set i lyset af, at en del kommu-
ner har igangsat gennemgribende tiltag, der skal medvirke
til at afvikle de udsatte boligområder og ændre beboersam-
mensætningen i områderne. Det omfatter bl.a. nedrivning af
bygninger, nybyg af private boliger, daginstitutioner og sko-
ler, intensiverede beskæftigelsesindsatser m.v.
Regeringen mener dog, at kommuner og daginstitutioner
nu har haft gode mulighed for at indrette sig efter dagtil-
budslovens fordelingskrav. Derfor foreslår regeringen, at
dispensationsadgangen i forhold til reglerne om bedre forde-
ling i daginstitutioner ophæves fremadrettet.
Lovforslaget har til formål at sikre, at alle kommuner og
daginstitutioner fremadrettet skal leve op til dagtilbudslo-
vens regler om bedre fordeling.
2. Ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om
bedre fordeling i daginstitutioner
2.1. Gældende ret
Reglerne om bedre fordeling i daginstitutioner følger af dag-
tilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-12.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 23, stk. 4, at hvis kom-
munalbestyrelsen som led i opfyldelsen af pasningsgarantien
efter lovens § 23, stk. 2 og 3, ønsker at anvise børn, som har
bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en kommunal,
selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed heri,
der er beliggende i et udsat boligområde, skal barnet ligele-
des tilbydes en plads i et andet dagtilbud efter dagtilbudslo-
vens § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 eller 3, som ikke er be-
liggende i et udsat boligområde.
Med udsatte boligområder menes boligområder, der op-
træder på listen over udsatte boligområder, jf. § 61 a i lov
om almene boliger m.v. Ved et udsat boligområde forstås
dermed et område, hvor mindst to af følgende kriterier er
opfyldt:
1) Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden til-
knytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse, oversti-
ger 40 pct. opgjort som gennemsnit over de seneste 2
år.
2) Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffelo-
ven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer ud-
gør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som
gennemsnit over de seneste 2 år.
3) Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i
alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessø-
gende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige
bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Ved boligområder forstås fysisk sammenhængende matri-
kelnumre, som i 2010 var ejet af almene boligafdelinger og
havde sammenlagt mindst 1.000 beboere.
Det første år, hvor et boligområde optræder på listen over
udsatte boligområder, jf. § 61 a i lov om almene boliger
m.v., gælder reglen i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, fra den 1.
maj i det følgende kalenderår.
Det fremgår videre af dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1-3, at
der i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner
samt privatinstitutioner eller enheder heri, jf. dagtilbudslo-
vens § 19, stk. 2-5, maksimalt må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i løbet af et kalenderår.
Det bemærkes, at reglerne om fordeling i selvejende og
udliciterede daginstitutioner ligeledes finder anvendelse for
puljeordninger, jf. dagtilbudslovens § 101, stk. 3, og § 102,
stk. 2. Puljeordninger har været under udfasning siden 2007.
Hvis en selvejende eller udliciteret daginstitution med op-
tagelseskompetence eller en enhed heri i løbet af et kalen-
derår optager mere end 30 pct. børn fra et udsat boligområ-
de, skal kommunalbestyrelsen, jf. dagtilbudslovens § 26 a,
stk. 6, opsige driftsaftalen med institutionen. Kommunalbe-
styrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, jf. dagtilbudslovens
§ 26 a, stk. 7, at aftalen ikke skal opsiges, hvis institutionen
kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte grænse ikke
overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes ufor-
udsete forhold.
Det følger af dagtilbudslovens § 26, stk. 8, at kommunal-
bestyrelsen skal tilbagekalde en godkendelse af en privatin-
stitution, hvis privatinstitutionen eller en enhed heri i løbet
af et kalenderår optager mere end 30 pct. børn fra et udsat
boligområde. Kommunalbestyrelsen kan, jf. dagtilbudslo-
vens § 26 a, stk. 9, i særlige tilfælde beslutte, at aftalen ikke
skal opsiges, hvis privatinstitutionen kan påvise, at overskri-
delsen af den fastsatte grænse ikke overstiger 5 procentpo-
int, og at overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Det følger af dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om en dispensati-
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0003.png
3
onsadgang. Kommunalbestyrelsen skal efter disse regler
kunne ansøge Børne- og Undervisningsministeriet om, at
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
dagtilbudslovens regler om bedre fordeling i daginstitutio-
ner, jf. dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10,
hvis der foreligger helt særlige forhold. Kommunen skal
samtidig redegøre for, at der arbejdes målrettet på, at dagin-
stitutionen eller enheden i daginstitutionen maksimalt vil
optage 30 pct. børn fra et udsat boligområde i løbet af et ka-
lenderår efter dispensationsperioden udløber, samt at der
iværksættes alternative tiltag, der skal modvirke, at børnene
vokser op i parallelsamfund.
De konkrete regler om dispensationsadgangen er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1542 af 19. december 2019 om dagtilbud
(dagtilbudsbekendtgørelsen). Det fremgår af bekendtgørel-
sens § 46, stk. 1, at Børne- og Undervisningsministeriet efter
ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan give en daginstitu-
tion eller en enhed i en daginstitution, jf. dagtilbudslovens §
19, stk. 2-6, dispensation fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4,
og § 26 a, stk. 1-10. Det fremgår videre, at dispensation gi-
ves af Børne- og Undervisningsministeriet efter en konkret
og skønsmæssig vurdering af, om tre kriterier, jf. bekendt-
gørelsens § 46, stk. 3, er opfyldte i forhold til den konkrete
daginstitution eller enhed i daginstitution.
Følgende kriterier skal, jf. bekendtgørelsens § 46, stk. 3,
være opfyldt for at få dispensation:
1) Der skal være særlige forhold til stede, der vanskelig-
gør eller gør det særligt uhensigtsmæssigt for daginsti-
tutionen eller enheden i daginstitutionen at følge regler-
ne i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10.
Der nævnes, at særlige forhold bl.a. kan omfatte
a) at det område, institutionen er beliggende i, ligger me-
get isoleret,
b) at området arealmæssigt er meget stort,
c) at området inden for en kort årrække ikke forventes at
være på listen over udsatte boligområder,
d) at kommunalbestyrelsen allerede har en plan om tiltag,
som forventes at betyde, at institutionen vil kunne leve
op til, at der efter en årrække maksimalt optages 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår
eller
e) øvrige forhold, som gør vanskeliggør eller gør det sær-
ligt uhensigtsmæssigt for daginstitutionen eller enhe-
den i daginstitutionen at følge reglerne efter dagtilbuds-
lovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10.
2) Det skal i ansøgningen sandsynliggøres, at kommunen,
daginstitutionen eller enheden i daginstitutionen arbej-
der målrettet på, at daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen, som ansøgningen vedrører, maksimalt
vil optage 30 pct. børn fra et udsat boligområde i løbet
af et kalenderår efter dispensationsperioden udløber.
3) Kommunalbestyrelsen, daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen skal have iværksat eller have konkrete
planer om at iværksætte tiltag i dispensationsperioden
med henblik på at fremme børnenes dansksproglige
kompetencer og øvrige generelle læring samt modvir-
ke, at børnene vokser op i parallelsamfund.
Ansøgning om dispensation kan, jf. bekendtgørelsens §
46, stk. 5, indgives på vegne af flere daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, hvis de særlige forhold og tiltag,
som er nævnt i bekendtgørelsens § 46, stk. 3, nr. 1-3, er ens-
lydende for de pågældende daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 46, stk. 6, at
kommunalbestyrelsen i institutionskommunen har pligt til at
viderebringe ansøgninger om dispensation, fra selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf.
dagtilbudslovens § 26, stk. 2, samt privatinstitutioner til
Børne- og Undervisningsministeriet, såfremt de pågældende
daginstitutioner ønsker det.
Hvis der gives dispensation, har kommunalbestyrelsen, jf.
bekendtgørelsens § 46, stk. 7, pligt til hvert andet år i dis-
pensationsperioden at udarbejde og indsende en statusrap-
portering til Børne- og Undervisningsministeriet, der følger
op på de kriterier, som daginstitutioner eller enheder i dagin-
stitutioner har fået dispensation på baggrund af. I statusrap-
porteringen kan f.eks. følges op på tiltag, milepæle eller lig-
nende, som indgår i kommunens ansøgning. De konkrete til-
tag, milepæle eller lignende, der skal følges op på i status-
rapporteringen for den enkelte daginstitution eller enhed i
daginstitution vil fremgå af Børne- og Undervisningsmini-
steriets meddelelse om dispensation.
Tilsvarende gælder for selvejende og udliciterede dagin-
stitutioner med optagelseskompetence samt privatinstitutio-
ner, jf. bekendtgørelsens § 46, stk. 8, at de har pligt til at ud-
arbejde en statusrapportering hver andet år i dispensations-
perioden, der følger op på de kriterier, som daginstitutionen
eller enheden i daginstitutionen har fået dispensation på bag-
grund af. Statusrapporteringen indsendes af kommunalbe-
styrelsen i institutionskommunen til Børne- og Undervis-
ningsministeriet.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Den daværende regering (Venstre, Konservative og Liberal
Alliance), Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti indgik den 28. maj 2018 aftale om bedre
fordeling i daginstitutioner.
Som følge af aftalen og udmøntningen heraf i lov og be-
kendtgørelse har kommuner og private daginstitutioner
siden den 1. januar 2019 haft mulighed for at søge midlerti-
dig dispensation fra reglerne, der trådte i kraft 1. januar
2020, hvis der har været særlige forhold til stede, der har
gjort det vanskeligt eller uhensigtsmæssigt at følge reglerne.
Børne- og undervisningsministeren indkaldte primo 2020
partierne i aftalekredsen til en drøftelse af, om der fortsat
skal være en dispensationsadgang fremadrettet.
Det er regeringens holdning, at kommuner og daginstituti-
oner nu har haft tid til og mulighed for at indrette sig på
dagtilbudslovens fordelingskrav. På den baggrund foreslog
børne- og undervisningsministeren, at dispensationsadgan-
gen ophæves.
Det er endvidere et politisk ønske, at der skal være en
nødbestemmelse ved force majeure-lignende tilstande.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0004.png
4
Fremsættelsen af nærværende lovforslag skal ses i relation
til de politiske drøftelser i aftalekredsen.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
bedre fordeling i daginstitutioner kan medvirke til at styrke
børnenes dansksproglige udvikling og generelle læringspa-
rathed på kort og lang sigt. En ophævelse af dispensations-
adgangen vil betyde, at flere børn fra udsatte boligområder
blandes med andre børn fremadrettet, kommer i dansksprog-
lige miljøer og møder andre rollemodeller uden for de udsat-
te boligområder.
Det er samtidig ministeriets vurdering, at det kan være re-
levant, at der i stedet for dispensationsadgangen indarbejdes
en nødbestemmelse i loven. Det kan således ikke udelukkes,
at der kan opstå force majeure-lignende tilstande, hvor kom-
muner grundet uforudsete forhold vil have særdeles vanske-
ligt ved at efterleve lovens krav.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve bemyndigelsesbestemmelsen i dag-
tilbudslovens § 26 a, stk. 12. Dermed vil børne- og under-
visningsministeren ikke længere kunne fastsætte regler om
dispensationsadgang fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og §
26 a, stk. 1-10.
Som en konksekvens af forslaget vil § 46 om fordeling i
daginstitutioner i bekendtgørelse om dagtilbud blive ophæ-
vet. Bekendtgørelsen vil blive udstedt, så den træder i kraft
samtidig med loven.
Det følger af forslaget, at det ikke længere vil være muligt
for kommuner og private daginstitutioner med optagelses-
kompetence at søge om dispensation fra dagtilbudslovens §
23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10. Dermed vil alle daginstitutio-
ner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, skulle efterleve lo-
vens fordelingsregler, hvilket bl.a. indebærer, at der maksi-
malt må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver
daginstitution i løbet af et kalenderår. I forlængelse heraf vil
børne- og undervisningsministeren heller ikke godkende
eventuelle forsøg efter dagtilbudslovens § 100, hvor der sø-
ges om at fravige reglerne i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og
§ 26 a, stk. 1-10.
Ophævelsen af dispensationsadgangen vil ikke have kon-
sekvenser for de daginstitutioner eller enheder i daginstituti-
oner, som før lovens ikrafttræden har fået dispensation fra
lovens regler. De pågældende daginstitutioner vil således
fortsat have dispensation, indtil dispensationsperioden udlø-
ber, ligesom de bl.a. fortsat også vil skulle indsende status-
rapportering til Børne- og Undervisningsministeriet hvert
andet år i løbet af dispensationsperioden m.v.
Endvidere vil ansøgninger om dispensation, der er indgi-
vet inden lovforslagets ikrafttræden, blive færdigbehandlet
efter de hidtil gældende regler i overensstemmelse med den
forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
Det foreslås samtidig, at der indarbejdes en såkaldt nødbe-
stemmelse i dagtilbudsloven, hvorefter kommunalbestyrel-
sen i ganske særlige tilfælde for en begrænset periode på
maksmalt et år ad gangen kan undtage konkrete daginstituti-
oner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, der højst
må optages 30 pct. børn i hver daginstitution i løbet af et ka-
lenderår. Med ganske særlige tilfælde menes, at der sker et
uforudset og betydeligt fald i antallet af pladser i daginstitu-
tioner i kommunen som følge af brand, stormflod og over-
svømmelser eller udbrud af skimmelsvamp eller andre force
majeure-lignende tilstande i en eller flere daginstitutioner i
kommunen.
Den foreslåede nødbestemmelse er alene målrettet dagin-
stitutioner og enheder i daginstitutioner, som hører under
den kommunale forsyning. Det vil sige daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, som kommunen anviser pladser i,
herunder også selvejende og udliciterede daginstitutioner
uden optagelseskompetence. Dette skal ses i lyset af den
sammenhæng, der er mellem de pågældende daginstitutioner
og enheder i daginstitutioner. Hvis en daginstitution eller
enhed i en daginstitution under den kommunale forsyning
f.eks. brænder ned, kan det være vanskeligt for kommunal-
bestyrelsen at sikre, at øvrige konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner under den kommunale forsyning
efterlever kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, fordi kom-
munalbestyrelsen vil have et begrænset antal pladser at anvi-
se til. Dette gør sig ikke på samme måde gældende for en-
keltstående selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence samt privatinstitutioner, som lukkes
helt ned grundet force majeure-lignende tilstande. Her vil
der ikke på samme måde være en direkte sammenhæng til
øvrige daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner.
I tilfælde, hvor en kommune grundet ganske særlige til-
fælde undtager en eller flere konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner fra kravet i dagtilbudslovens § 26
a, stk. 1, vil perioden for undtagelsen maksimalt kunne vare
et år fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen beslutter
at undtage den eller de pågældende daginstitutioner eller en-
heder i daginstitutioner. Hvis beslutningen om undtagelse
træffes midt i et år, vil kommunalbestyrelsen skulle sikre, at
den eller de pågældende daginstitutioner lever op til kravet i
dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, i de øvrige måneder af året.
Hvis de force majeure-lignende tilstande strækker sig over
flere år, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe beslutning
om undtagelse en gang om året.
Antallet af konkrete daginstitutioner eller enheder i dagin-
stitutioner, der grundet de ganske særlige tilfælde undtages
midlertidigt fra kravet om, at der højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution i løbet af
et kalenderår, vil skulle begrænses mest muligt. Der vil såle-
des alene kunne undtages det antal daginstitutioner eller en-
heder i daginstitutioner, der vurderes nødvendigt for, at øvri-
ge daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan efter-
leve kravet.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen vil skulle meddele
skriftligt til Børne- og Undervisningsministeriet, hvis den på
baggrund af ovenstående forhold undtager konkrete dagin-
stitutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, at
der højst må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i
hver daginstitution eller enhed i daginstitution i løbet af et
kalenderår. Kommunalbestyrelsen vil i meddelelsen som
minimum skulle redegøre for de daginstitutioner eller enhe-
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0005.png
5
der i daginstitutioner, der undtages samt de ganske særlige
tilfælde, der begrunder undtagelsen.
Hvis en eller flere daginstitutioner eller enheder i daginsti-
tutioner undtages flere gange, fordi de force majeure-lignen-
de tilstande strækker sig over flere år, vil kommunalbesty-
relsen skulle sende en skriftlig meddelelse til Børne- og Un-
dervisningsministeriet hver gang, den eller de pågældende
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner besluttes
undtaget.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekven-
ser for kommunerne.
Kommunerne blev kompenseret i forbindelse med den op-
rindelige lov om bedre fordeling i daginstitutioner. Indevæ-
rende lovændring giver ikke anledning til at regulere i det
kommunale bloktilskud.
Forslaget berører ikke staten og har ikke økonomiske kon-
sekvenser for staten.
Forslagets økonomiske konsekvenser forhandles med
kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konse-
kvenser for kommunerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digi-
taliseringsklar lovgivning. Kommunerne pålægges med lov-
forslaget at skulle sende en skriftlig meddelelse til Børne-
og Undervisningsministeriet, hvis de beslutter at undtage en
eller flere konkrete daginstitutioner fra kravet om, at der
højst må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i lø-
bet af et kalenderår. Der lægges med lovforslaget op til, at
kommunerne vil kunne sende meddelelsen digitalt til mini-
steriet.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskon-
sekvenser for kommunerne. Kommunerne er blevet kom-
penseret for eventuelle ændringer af anvisningspraksis og it-
systemer m.v. i forbindelse med lov nr. 1528 af 18. decem-
ber 2018 om bedre fordeling i daginstitutioner.
Forslaget har ikke implementeringskonsekvenser for sta-
ten og regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have direkte økonomiske og
administrative konsekvenser for private daginstitutioner, da
alle institutioner som udgangspunkt skal efterleve dagtil-
budslovens fordelingskrav.
Lovforslaget kan dog indirekte have konsekvenser for pri-
vate daginstitutioner, idet den foreslåede ophævelse af dis-
pensationsadgangen gælder for alle daginstitutioner.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i perioden fra den 31. marts 2020 til
den 21. april 2020 i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer m.v.:
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børne- og Kultur-
chefforeningen (BKF), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Daginstitutionernes Lands-Organi-
sation (DLO), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Danske Handica-
porganisationer (DH), Det Centrale Handicapråd, FOA –
Fag og Arbejde, fobu, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FTF, KL, Landsforenin-
gen af forældre til børn i dagtilbud (FOLA), Landssammen-
slutningen af Foreninger for Selvstændige Børnepassere,
Landsforeningen Danske Daginstitutioner, Selveje Dan-
mark, Socialpædagogernes Landsforbund og Spifo.
Lovforslaget har ikke været sendt i høring forud for frem-
sættelsen. Dette for at sikre, at der ikke kommer ansøgnin-
ger om dispensation, alene fordi det annonceres, at dispensa-
tionsadgangen vil blive ophævet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0006.png
6
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Lovforslaget vurderes ikke at
have direkte økonomiske kon-
sekvenser for private daginstitu-
tioner. Det kan dog indirekte
have konsekvenser, da ophæ-
velsen af dispensationsadgan-
gen gælder for alle daginstituti-
oner.
Lovforslaget vurderes ikke at
have direkte administrative
konsekvenser for private dagin-
stitutioner. Det kan dog indirek-
te have konsekvenser, da ophæ-
velsen af dispensationsadgan-
gen gælder for alle daginstituti-
oner.
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering
/Går videre end minimums- krav
i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af dagtilbudslovens § 26 a, stk. 2 og 3, at selve-
jende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskom-
petence samt privatinstitutioner skal sikre, at der i løbet af et
kalenderår højst optages 30 pct. børn fra udsatte boligområ-
der i daginstitutionen eller eventuelle enheder heri. Det føl-
ger videre af dagtilbudslovens § 26 a, stk. 6 og 8, at kommu-
nalbestyrelsen skal opsige driftsaftalen med en selvejende
eller udliciteret daginstitution med optagelseskompetence
eller tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, så-
fremt der i løbet af et kalenderår optages mere end 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i institutionen eller en enhed
heri.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte ikke at opsige driftsaf-
talen eller tilbagekalde godkendelsen, såfremt institutionen
kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte grænse ikke
overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes ufor-
udsete forhold, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 7 og 9, eller
hvis institutionen har fået dispensation fra kravet om, at der
i løbet af et kalenderår højst må optages 30 pct. børn fra ud-
satte boligområder i institutionen, jf. dagtilbudslovens § 26
a, stk. 12, og § 46 i bekendtgørelse om dagtilbud.
Det foreslås, at », 11 og 12« i dagtilbudslovens § 26 a, stk.
2, 3, 6 og 8 ændres til: »og 11«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor det foreslås, at den nuværende § 26 a, stk.
12, ophæves.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
jf. afsnit 2
Til nr. 2
Det følger af dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om dispensations-
adgang, hvorefter kommunalbestyrelsen skal kunne ansøge
Børne- og Undervisningsministeriet om, at daginstitutioner
eller enheder i daginstitutioner kan fravige dagtilbudslovens
§ 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, hvis der foreligger helt sær-
lige forhold. De nærmere regler om dispensationsadgangen
er fastsat i § 46 i bekendtgørelse om dagtilbud.
Med nærværende lovforslag foreslås den nuværende § 26
a, stk. 12, ophævet, hvorefter der ikke længere kan fastsæt-
tes regler om dispensation fra dagtilbudslovens fordelings-
krav. I forbindelse med ophævelsen, foreslås det i stedet, at
der indsættes en såkaldt nødbestemmelse i relation til dagtil-
budslovens fordelingskrav.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0007.png
7
Det foreslås samtidig at indsætte et nyt stykke i
§ 26 a,
hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen i ganske særli-
ge tilfælde for en begrænset periode på maksimalt et år ad
gangen vil kunne undtage konkrete daginstitutioner eller en-
heder i daginstitutioner fra kravet om, at der højst må opta-
ges 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver daginstitu-
tion, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1.
Det følger af forslaget, at nødbestemmelsen alene vil være
relevant for kommunalbestyrelsen og de daginstitutioner og
enheder i daginstitutioner, som hører under den kommunale
forsyning. Det vil sige daginstitutioner eller enheder i dagin-
stitutioner, som kommunen anviser pladser i, herunder også
selvejende og udliciterede daginstitutioner uden optagelses-
kompetence.
Med ganske særlige tilfælde menes, at der sker et uforud-
set og betydeligt fald i antallet af pladser i daginstitutioner i
kommunen som følge af brand, stormflod og oversvømmel-
ser, udbrud af skimmelsvamp eller andre force majeure-lig-
nende tilstande i en eller flere daginstitutioner i kommunen.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne undtage daginsti-
tutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet i dagtil-
budslovens § 26 a, stk. 1, hvis en eller flere andre daginstitu-
tioner eller enheder i daginstitutioner i kommunen lukker
helt ned i en periode grundet force majeure-lignende tilstan-
de. Her kan der f.eks. være tale om, at en daginstitution eller
en enhed i en daginstitution brænder helt ned, eller at der er
så store oversvømmelser, at daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen må lukke enten permanent eller midlerti-
digt. Det er således afgørende, at de force majeure-lignende
tilstande vil skulle have en karakter, hvor en eller flere dag-
institutioner lukker helt ned enten permanent eller midlerti-
digt, og kommunalbestyrelsen derved ikke kan råde over
pladserne i daginstitutionen i den pågældende periode.
Bestemmelsen indebærer, at hvis en kommunalbestyrelse
grundet ganske særlige tilfælde beslutter at undtage en eller
flere konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutio-
ner fra kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, vil perioden
for undtagelsen maksimalt kunne vare et år ad gangen. Pe-
rioden vil skulle regnes fra det tidspunkt, hvor kommunalbe-
styrelsens beslutning gælder fra og maksimalt et år frem.
Hvis beslutningen om undtagelse gælder fra et tidspunkt
midt i et kalenderår, vil kommunalbestyrelsen skulle sikre,
at den eller de pågældende daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner lever op til kravet i dagtilbudslovens § 26 a,
stk. 1, i de måneder, som ligger før og efter perioden for
undtagelsen.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at hvis de ganske
særlige tilfælde strækker sig over flere år, vil kommunalbe-
styrelsen skulle træffe beslutning om undtagelse en gang om
året, herunder meddele dette til Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet en gang årligt, jf. det foreslåede § 26 a, stk. 13 og
14.
Forslaget indebærer, at hvis en kommunalbestyrelse f.eks.
beslutter at undtage en daginstitution fra kravet i dagtilbuds-
lovens § 26 a, stk. 1, den 1. oktober 2021, vil perioden for
undtagelse maksimalt kunne løbe til den 31. september
2022. Den eller de daginstitutioner eller enheder i daginsti-
tutioner, som undtages fra kravet, vil i dette tilfælde skulle
kunne efterleve kravet i de måneder af 2021 og 2022, som
ligger før og efter perioden for undtagelse.
Antallet af konkrete daginstitutioner eller enheder i dagin-
stitutioner, der grundet de ganske særlige tilfælde undtages
midlertidigt fra kravet om, at der højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution i løbet af
et kalenderår, vil skulle begrænses mest muligt. Der vil såle-
des alene kunne undtages det antal daginstitutioner eller en-
heder i daginstitutioner, der vurderes nødvendigt for, at øvri-
ge daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner i kommu-
nen kan efterleve kravet.
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 13,
at kommunalbestyrelsen,
hvis den, jf. det foreslåede § 26 a, stk. 12, beslutter at undta-
ge konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner
fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra udsat-
te boligområder i hver daginstitution, vil skulle meddele det-
te til Børne- og Undervisningsministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsen ved
beslutning om undtagelse af daginstitutioner eller enheder af
daginstitutioner fra reglerne om bedre fordeling vil skulle
underrette Børne- og Undervisningsministeriet.
Kommunalbestyrelsen vil kunne sende den skriftlige med-
delelse digitalt til Børne- og Undervisningsministeriets ho-
vedpostkasse [email protected].
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 14,
at meddelelsen efter den
foreslåede § 26 a, stk. 13, vil skulle være skriftlig, og at den
som minimum vil skulle indeholde de i de følgende nr. 1 og
2 nævnte oplysninger.
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 14, nr.1,
at meddelelsen vil skul-
le indeholde en angivelse af de daginstitutioner eller enheder
i daginstitutioner, der undtages fra kravet i dagtilbudslovens
§ 26 a, stk. 1.
Bestemmelsen indebærer, at de daginstitutioner eller en-
heder i daginstitutioner, der undtages, vil skulle fremgå af
meddelelsen.
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 14, nr. 2,
at meddelelsen vil
skulle indeholde de ganske særlige tilfælde, der begrunder
undtagelsen.
Bestemmelsen indebærer, at meddelelsen vil skulle inde-
holde de ganske særlige tilfælde, der begrunder undtagelsen.
Her vil de konkrete force-majeure lignende tilstande skulle
indgå.
Det følger af forslaget, at hvis de force majeure-lignende
tilstande strækker sig over flere år, vil kommunalbestyrelsen
skulle træffe beslutning om undtagelse én gang om året.
Det er ikke hensigten, at Børne- og Undervisningsministe-
riet vil skulle godkende de skriftlige meddelelser, som ind-
sendes af kommunalbestyrelsen. Børne- og Undervisnings-
ministeriet vil dog kunne rette henvendelse til Tilsynet i An-
kestyrelsen, såfremt oplysningerne i de skriftlige meddelel-
ser giver ministeriet formodning om, at kommunen ikke
overholder loven.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0008.png
8
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
jf. afsnit 2.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med
§ 2, stk. 2,
at loven ikke finder anvendel-
se på ansøgninger, der er indgivet før lovens ikrafttræden.
For sådanne ansøgninger vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland
og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette lov-
forslag ikke gælde for Færøerne og Grønland.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 2 af 6. januar
2020, foretages følgende ændringer
§ 26 a. ---
Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med op-
tagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal sikre, at der i løbet
af et kalenderår maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i
lov om almene boliger m.v., i daginstitutionen, jf. dog stk. 4,
7, 11 og 12. I selvejende og udliciterede daginstitutioner
med optagelseskompetence, som består af flere enheder, jf.
§ 19, stk. 6, skal den selvejende eller udliciterede daginstitu-
tion sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages
30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver enhed i daginsti-
tutionen.
Stk. 3.
Privatinstitutioner skal sikre, at der i løbet af et ka-
lenderår maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte bolig-
områder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov
om almene boliger m.v., i privatinstitutionen, jf. dog stk. 4,
9, 11 og 12. Privatinstitutioner, som består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, skal sikre, at der i løbet af et kalenderår mak-
simalt optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver
enhed i privatinstitutionen.
Stk. 4 og 5. ---
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en
selvejende eller udliciteret daginstitution med optagelses-
kompetence, jf. § 26, stk. 2, hvis den selvejende eller udlici-
terede daginstitution i løbet af et kalenderår har optaget me-
re end 30 pct. børn fra et udsat boligområde i daginstitutio-
nen eller i en enhed heri, hvis institutionen består af flere en-
heder, jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12.
Stk. 7. ---
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendel-
sen af en privatinstitution, hvis privatinstitutionen i løbet af
et kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat
boligområde i daginstitutionen eller i en enhed heri, hvis in-
stitutionen består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk.
4, 9, 11 og 12.
Stk. 9-11. ---
Stk. 12.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter reg-
ler om en dispensationsadgang. Kommunalbestyrelsen skal
efter disse regler kunne ansøge Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet om, at daginstitutioner eller enheder i daginstitutio-
ner kan fravige stk. 1-10 og § 23, stk. 4, hvis der foreligger
helt særlige forhold.
1.
I
§ 26 a, stk. 2, 3, 6
og
8,
ændres », 11 og 12« til: »og 11«.
2.
§ 26 a, stk. 12,
ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige til-
fælde for en begrænset periode på maksimalt et år ad gangen
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitu-
tioner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution i løbet af et kalen-
derår, jf. stk. 1.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183176_0010.png
10
Stk. 13.
Hvis kommunalbestyrelsen, jf. stk. 12, beslutter at
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitu-
tioner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution, skal dette medde-
les til Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 14.
Meddelelsen efter stk. 13 skal være skriftlig og
som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) De daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, der
undtages fra kravet i stk. 1.
2) De ganske særlige tilfælde, der begrunder undtagel-
sen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger indgi-
vet før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder
de hidtil gældende regler anvendelse.