Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2170811_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0037-0078
1443009
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 26. marts 2020. Spørgsmålet er stillet af
Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om en ubetinget fængselsstraf for tyveri af håndsprit fra en lægepraksis eller et hospital til en værdi af 200 kr. (som nævnt i et eksempel i lovforslagets bemærkninger) vil stemme overens med de proportionalitetskrav, der gælder i dansk lovgivning, i de internationale konventioner, Danmark har tilsluttet sig, og i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157):
”Vil ministeren redegøre for, om en ubetinget fængselsstraf for
tyveri af håndsprit fra en lægepraksis eller et hospital til en værdi
af 200 kr. (som nævnt i et eksempel i lovforslagets bemærknin-
ger) vil stemme overens med de proportionalitetskrav, der gæl-
der i dansk lovgivning, i de internationale konventioner, Dan-
mark har tilsluttet sig, og i Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstols praksis?”
Svar:
1.
Udbruddet af covid-19 har desværre medført nye former for kriminalitet,
der baserer sig på den frygt og usikkerhed, som fremkosten af covid-19 har
bragt med sig. Det er regeringens opfattelse, at der er behov for, at der sættes
markant ind over for de individer, der udnytter den alvorlige og ekstraordi-
nære situation, som Danmark befinder sig i, for egen vindings skyld.
Regeringen foreslår derfor med lovforslaget, at straffen kan forhøjes med
indtil det dobbelte for en række overtrædelser af straffeloven, hvis lovover-
trædelsen har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark.
Endvidere foreslås det, at strafniveauet skærpes yderligere, således at det
bliver fire gange så højt som det gældende strafniveau, hvis en af de omfat-
tede lovovertrædelser har fundet sted under sådanne omstændigheder, at der
uberettiget er opnået eller søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lig-
nende kompensation fra hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien. Der lægges med lovforslaget ligeledes op til at
skærpe niveauet tilsvarende for tillægsbøder for de førnævnte lovovertræ-
delser, der vedrører hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Følgende overtrædelser af straffeloven foreslås omfattet: overtrædelse af
lovens § 119 (vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste), § 161 (falsk
erklæring på tro og love), § 163 (urigtig erklæring til det offentlige), § 171
(dokumentfalsk), § 263 a (udbredelse af adgangsmidler til datasystem), §
276 (tyveri), § 276 a (indbrudstyveri), § 278 (underslæb), §§ 279 og 300 a
(hhv forsætligt og groft uagtsomt bedrageri), § 279 a (databedrageri), § 280
(mandatsvig), § 281 (afpresning), § 282 (åger), § 283 (skyldnersvig), § 288
(røveri), §§ 289 og 289 a (hhv. svig og særligt grov svig med offentlige
2
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om en ubetinget fængselsstraf for tyveri af håndsprit fra en lægepraksis eller et hospital til en værdi af 200 kr. (som nævnt i et eksempel i lovforslagets bemærkninger) vil stemme overens med de proportionalitetskrav, der gælder i dansk lovgivning, i de internationale konventioner, Danmark har tilsluttet sig, og i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, til justitsministeren
midler), §§ 290 og 303 (hhv. forsætligt og groft uagtsomt hæleri), § 290 a
(hvidvask), § 293 (brugstyveri) og § 301 (uberettiget anvendelse af beta-
lingsoplysninger).
Det foreslås desuden, at det ved fastsættelse af straffen for andre lovover-
trædelser i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epide-
mien i Danmark.
Fastsættelsen af straffen i en konkret straffesag vil fortsat bero på domsto-
lenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder
i sagen, og de angivne strafniveauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgå-
ende retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formil-
dende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fast-
sættelse i straffelovens 10. kapitel.
2.
Spørgsmål om straffastsættelse falder i udgangspunktet uden for Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonventions (EMKR) anvendelsesområde.
Længden af en frihedsstraf kan dog i helt ekstraordinære tilfælde – hvor
straffen er groft uforholdsmæssig (”grossly disproportionate”) – rejse
spørgsmål i forhold til EMRK artikel 3 om forbud mod tortur og umenne-
skelig eller nedværdigende behandling eller straf. Menneskerettighedsdom-
stolen har udtalt, at det kun er i sjældne og særlige situationer (”rare and
unique occasions”), at en idømt straf vil opfylde dette kriterium, jf. Menne-
skerettighedsdomstolens dom af 9. juli 2013 i sagen Vinter m.fl. mod Stor-
britannien, pr. 102.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de foreslåede strafskærpelser ikke
rejser spørgsmål i forhold til EMRK artikel 3.
I den forbindelse bemærkes det, at de foreslåede strafskærpelser skal ses i
lyset af den helt ekstraordinære og alvorlige situation, som covid-19-epide-
mien har medført i Danmark.
3