Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2171695_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. marts 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0078
1445291
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 28. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om der med ændringsforslaget som følge af spørgsmål 4 fastsættes en bagatelgrænse for ubetinget fængselsstraf ved tyveri af værnemidler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 87 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157):
”Kan ministeren bekræfte, at der med ændringsforslaget som
følge af spørgsmål 4 fastsættes en bagatelgrænse for ubetinget
fængselsstraf ved tyveri af værnemidler, og hvis det er tilfældet
komme med et eksempel på øvre grænse ved tyveri af værne-
midler, hvor der som udgangspunkt ikke er ubetinget fængsels-
straf og et eksempel på nedre grænse ved tyveri af værnemidler,
hvor der som udgangspunkt er ubetinget fængselsstraf?”
Svar:
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse
som straffelovens § 81, d, stk. 1, hvorefter straffen for overtrædelse af bl.a.
en række formueforbrydelser, herunder straffelovens § 276 om tyveri, kan
forhøjes med indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Det fremgår bl.a. af pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
samt bemærkningerne til bestemmelsen, at det med lovforslaget forudsæt-
tes, at der vil skulle udmåles en fængselsstraf, hvis en overtrædelse, der i
almindelighed anses for at være af ringe strafværdighed, er særligt strafvær-
dig som følge af den aktuelle covid-19-epidemi. Som eksempel nævnes i
lovforslaget enkeltstående tilfælde af tyveri af genstande, som normalt har
en begrænset økonomisk værdi, men som pga. epidemien er en knap res-
source, f.eks. tyveri af værnemidler, testudstyr, medicin eller lignende fra
hospitaler, lægeklinikker mv., idet tyveriet forhindrer sundhedspersonale i
at beskytte sig selv og patienterne mod smitte og dermed skader muligheden
for at forebygge smittespredning.
Regeringen kan dog støtte, at Folketingets Retsudvalg anmodes om, at der
optages et bidrag til den betænkning, som udvalget afgiver over lovforsla-
get, således som anført i besvarelsen af 28. marts 2020 af spørgsmål 4 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.
Som eksempel på en situation, hvor der vil kunne idømmes en bødestraf for
et enkeltstående tilfælde af tyveri af værnemidler, nævnes i besvarelsen den
situation, hvor sundhedsfagligt personale i f.eks. en lægepraksis eller på et
hospital i en stresset situation tager en mindre mængde håndsprit med hjem
efter arbejde. Det i spørgsmålet anførte eksempel vil være omfattet af den
2
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om der med ændringsforslaget som følge af spørgsmål 4 fastsættes en bagatelgrænse for ubetinget fængselsstraf ved tyveri af værnemidler, til justitsministeren
foreslåede strafskærpelse i § 81 d, stk. 1, men vil afhængigt af de konkrete
omstændigheder kunne straffes med en bøde.
Som et eksempel på en situation, hvor der derimod som udgangspunkt vil
skulle idømmes ubetinget fængselsstraf for tyveri af værnemidler, kan næv-
nes gentagelsestilfælde af tyveri af håndsprit fra et supermarked. Det forud-
sættes således generelt med lovforslaget, at der skal udmåles en fængsels-
straf i gentagelsestilfælde af overtrædelser, der har baggrund i eller sam-
menhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Fastsættelse af straffen vil dog bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen.
3