Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2170596_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0037-0078
1443001
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven. (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 26. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om hvilke muligheder loven indeholder for at retsforfølge virksomheder, hvis deres økonomiske kriminalitet først opdages, efter at loven er bortfaldet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven. (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19). (L 157):
”Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder loven indeholder for
at retsforfølge virksomheder, hvis deres økonomiske kriminali-
tet først opdages, efter at loven er bortfaldet?”
Svar:
Det vil være muligt at strafforfølge virksomheder, der i perioden fra lovens
ikrafttræden til dens ophævelse, begår økonomisk kriminalitet med bag-
grund i eller sammenhæng med covid-19, selv om kriminaliteten først op-
dages, efter loven er bortfaldet.
Det fremgår således af lovforslaget, at den foreslåede bestemmelse i straf-
felovens § 81 d ophæves den 1. marts 2021, og at retsvirkningen af ophæ-
velsen vil være, at strafskærpelserne i den foreslåede § 81 d ikke længere
finder anvendelse fra den 1. marts 2021, således at straffen herefter igen skal
udmåles efter de retningslinjer, som gælder i dag. For så vidt angår overtræ-
delser, der begås inden, men pådømmes efter den 1. marts 2021, bemærkes
det, at udgangspunktet efter den almindelige regel i straffelovens § 3, stk. 1,
er, at spørgsmålet om strafbarhed og straffastsættelse skal afgøres efter den
på pådømmelsestidspunktet gældende lov. Pådømmelsestidspunktets lov
skal dog ikke lægges til grund, hvis ophøret af gerningstidens lov beror på
ydre, strafskylden uvedkommende forhold, jf. bestemmelsens stk. 1, 2. pkt.
Det fremgår videre af lovforslaget, at baggrunden for, at loven ophæves den
1. marts 2021, er, at det forudsættes, at der forud for en eventuel viderefø-
relse af loven foretages en vurdering af, om det på baggrund af den faktiske
situation i relation til covid-19-epidemien i Danmark er relevant at videre-
føre lovens bestemmelser. Forslaget er dermed ikke udtryk for, at der fra
tidspunktet for lovens ophævelse er en ændret vurdering af strafværdighe-
den af de strafbare forhold, men for at det forudsættes, at der foretages en
vurdering af, om det – på grund af de faktiske forhold – er relevant at vi-
dereføre bestemmelserne. Den skærpede straf forudsættes på denne bag-
grund at gælde for sager om overtrædelse af de i den foreslåede § 81 d, stk.
1, nævnte bestemmelser, der er begået efter lovens ikrafttræden og forud for
dens ophævelse, uanset om sagerne pådømmes efter den 1. marts 2021. Det
samme gælder for sager om lovovertrædelser, der ikke er omfattet af stk. 1
eller 2, men hvor den strafbare handling har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, jf. den foreslåede § 81 d, stk. 4.
2
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om hvilke muligheder loven indeholder for at retsforfølge virksomheder, hvis deres økonomiske kriminalitet først opdages, efter at loven er bortfaldet, til justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. og 3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
3