Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2170638_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0078
1445055
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 74 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 26. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm., om ministerens eksempel om bedrageri med udbytte på 7.000 kr. for håndsprit, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 74 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157):
“Ifølge ministerens eksempel om bedrageri med udbytte på
7.000 kr. for håndsprit, hvor ministeren oplyser, at det ville ud-
løse en bøde på 5.000 kr., men i AM2014.09.12B giver bedra-
geri for 5.200 kr. 30 dages betinget fængsel – Hvorfor vil bed-
rageri for håndsprit føre lavere straf?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet indhentet et bidrag fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”Afgørelsen refereret i AM2014.09.12B vedrører databedrageri
efter straffelovens § 279 a, og i sagen lagde byretten i lighed
med i afgørelsen omtalt i spørgsmål nr. 60 og nr. 73 – vægt på,
at kriminaliteten var begået mod den tiltaltes arbejdsplads, hvil-
ket blev anset for en strafskærpende omstændighed. Sagen er
ikke umiddelbart sammenlignelig med det forenklede eksempel
om bedrageri, der fremgår af Bilag 1 til lovforslaget.
For så vidt angår spørgsmålet om strafudmåling ved formuefor-
brydelser begået mod arbejdspladser mv. henvises til Rigsadvo-
katens bidrag til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 60.”
Det kan supplerende oplyses, at det fremgår af eksempel 6 i bilag 1 til lov-
forslaget, at en person, der f.eks. går ind på et apotek eller en lægepraksis,
hvor den pågældende – under påskud af at komme fra f.eks. sundhedsmyn-
dighederne – får udleveret håndsprit for en værdi af i alt 7.000 kr., som ud-
gangspunkt vil skulle sanktioneres med en bøde på 5.000 kr. efter straffe-
lovens § 279.
Det bemærkes endvidere, at AM2014.0912B, som der refereres til i spørgs-
målet, vedrører Københavns Byrets dom af 12. september 2014, hvorved en
ansat blev idømt 30 dages betinget fængsel for at have begået databedrageri.
Det fremgår af dommen, at retten ved strafudmålingen lagde vægt på karak-
teren og omfanget af den begåede kriminalitet. Endvidere lagde retten vægt
på, at der var tale om tyveri fra arbejdsgiver, jf. herved straffelovens § 81,
nr. 8, hvorefter det i almindelighed skal indgå som en skærpende omstæn-
dighed ved straffens fastsættelse, hvis gerningen er begået under misbrug af
stilling eller særligt tillidsforhold i øvrigt.
2