Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2170608_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Niklas V. Johansen
2020-0037-0078
1444953
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven. (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19). (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 27. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm., om der med forslaget vil være en formodning om, at tyveri af håndsprit eller øvrige værnemidler på lægepraksis, apotek og/eller hospital altid sker med baggrund i coronakrisen, medmindre andet kan bevises og er hævet over enhver tvivl, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 49 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven. (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19). (L 157):
”Kan ministeren oplyse, om der med forslaget vil være en
formodning om, at tyveri af håndsprit eller øvrige værnemidler
på lægepraksis, apotek og/eller hospital altid sker med baggrund
i coronakrisen, medmindre andet kan bevises og er hævet over
enhver tvivl?”
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, må det i
almindelighed antages, at en overtrædelse af de i den foreslåede § 81 d, stk.
1, nævnte bestemmelser har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-
epidemien i Danmark, hvis overtrædelsen vedrører værnemidler såsom
håndsprit og mundbind eller andre knappe ressourcer i den aktuelle
situation.
Det vil således i almindelighed skulle antages, at tyveri af håndsprit eller
øvrige værnemidler på lægepraksis, lægeklinikker mv. har baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19-epidemien i Danmark.
Mere generelt kan det oplyses, at det følger bl.a. af retsplejelovens § 96, stk.
2, at anklagemyndigheden skal påse, at strafskyldige drages til ansvar, men
også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted. Bestemmelsen er udtryk
for et objektivitetsprincip, der er et grundlæggende princip i strafferetsple-
jen, og som anses for en af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Under
hovedforhandlingen af en straffesag indebærer objektivitetsprincippet bl.a.,
at anklageren skal fremlægge beviserne på en saglig og objektiv måde og
sikre, at også oplysninger, der kan tale imod tiltaltes skyld, kommer frem.
Desuden følger det af grundsætningen om ”in dubio pro reo”, at domstolene
i straffesager skal lade enhver rimelig tvivl komme den tiltalte til gode.
En person eller virksomheden vil således kun kunne straffes efter den
foreslåede § 81 d, stk. 1, hvis anklagemyndigeden kan løfte bevisbyrden for,
at der er tale om en overtrædelse, der har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark.
2