Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2170584_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0078
1444175
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 26. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvad det præcist er, der kan straffes for i forhold til misbrug af hjælpepakker, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157):
”Vil ministeren redegøre for, hvad det præcist er, der kan straf-
fes for i forhold til misbrug af hjælpepakker, og hvordan man
kan gøre det, samt hvordan vi sikrer, at lovforslaget ikke får den
konsekvens, at virksomheder afholder sig fra at gøre brug af
hjælpepakkerne, alene fordi de frygter at blive straffet for even-
tuelle fejl?”
Svar:
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 d, stk. 2, at
såfremt en af de i den foreslåede § 81 d, stk. 1, nævnte lovovertrædelser har
fundet sted under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende kompensation fra hjæl-
pepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien, kan
straffen forhøjes således, at den bliver fire gange så høj.
De straffelovsovertrædelser, der er nævnt i den foreslåede § 81 d, stk. 1, er
følgende: vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste (§ 119), falsk er-
klæring på tro og love (§ 161), urigtig erklæring til det offentlige (§ 163),
dokumentfalsk (§ 171), udbredelse af adgangsmidler til datasystem (§ 263
a), tyveri (§ 276), indbrudstyveri (§ 276 a), underslæb (§ 278), forsætligt og
groft uagtsomt bedrageri (§§ 279 og 300 a), databedrageri (§ 279 a), man-
datsvig (§ 280), afpresning (§ 281), åger (§ 282), skyldnersvig (§ 283), rø-
veri (§ 288), svig og særligt grov svig med offentlige midler (§§ 289 og 289
a) forsætligt og groft uagtsomt hæleri (§§ 290 og 303), hvidvask (§ 290 a)
og brugstyveri (§293).
Af pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår det, at be-
grebet »hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epi-
demien« dækker over de erhvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen
har lanceret med henblik på at afbøde de negative økonomiske konsekvenser
af spredningen af covid-19 for danske lønmodtagere, arbejdspladser og virk-
somheder. Begrebet er dynamisk og omfatter såvel de allerede lancerede
hjælpepakker, som hjælpepakker, der måtte blive lanceret på et senere tids-
punkt.
Strafskærpelsen i den foreslåede bestemmelse i § 81 d, stk. 2, omfatter efter
sin ordlyd enhver af de ovennævnte lovovertrædelser. Det er dog Justitsmi-
nisteriets umiddelbare vurdering, det den særligt vil kunne være relevant i
2
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvad det præcist er, der kan straffes for i forhold til misbrug af hjælpepakker, til justitsministeren
forhold til svig og særlig groft svig med offentlige midler, dokumentfalsk,
afgivelse af falsk erklæring eller urigtig erklæring til det offentlige, der har
fundet sted under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende kompensation fra hjæl-
pepakkerne.
Som et eksempel nævnes i lovforslagets bemærkninger den situation, hvor
en erhvervsdrivende afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbin-
delse med en ansøgning om støtte fra en hjælpepakke, hvorved den er-
hvervsdrivende får udbetalt støtte svarende til 1 mio. kr. fra danske myndig-
heder.
Endvidere nævnes i bemærkningerne det eksempel, at en erhvervsdrivende
uretmæssigt udnytter en udbetaling af støtte på 1 mio. kr. fra danske myn-
digheder til andre formål end dem, den oprindelig var bevilget til.
Det er en forudsætning for at ifalde straf for overtrædelse af den foreslåede
§ 81 d, stk. 2, at der er det fornødne forsæt, jf. den almindelige regel herom
i straffelovens § 19. Der vil derfor alene kunne dømmes for overtrædelse af
bestemmelsen, hvis f.eks. en person eller virksomhed har afgivet urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger med forsæt til svigag-
tigt at opnå kompensation fra hjælpepakkerne.
Mere generelt kan det oplyses, at retsplejeloven indeholder en række rets-
sikkerhedsmæssige garantier for behandlingen af straffesager.
Det følger bl.a. af retsplejelovens § 96, stk. 2, at anklagemyndigheden skal
påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af uskyldige
ikke finder sted. Bestemmelsen er udtryk for et objektivitetsprincip, der er
et grundlæggende princip i strafferetsplejen, og som anses for en af de vig-
tigste retssikkerhedsgarantier. Under hovedforhandlingen af en straffesag
indebærer objektivitetsprincippet bl.a., at anklageren skal fremlægge bevi-
serne på en saglig og objektiv måde og sikre, at også oplysninger, der kan
tale imod tiltaltes skyld, kommer frem. Desuden følger det af grundsætnin-
gen om ”in dubio pro reo”, at domstolene i straffesager skal lade enhver
rimelig tvivl komme den tiltalte til gode.
En person eller virksomheden vil således kun kunne straffes efter den fore-
slåede § 81 d, stk. 2, hvis anklagemyndigeden kan løfte bevisbyrden for, at
en person eller virksomhed har haft det fornødne forsæt til uberettiget at
3
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvad det præcist er, der kan straffes for i forhold til misbrug af hjælpepakker, til justitsministeren
opnå lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende kompensation fra hjælpepak-
kerne ved at begå en af de omfattede straffelovsbestemmelser.
4