Erhvervsudvalget 2019-20
L 145 Bilag 6
Offentligt
2168406_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Att. Udvalgssekretær Liza Christensen
Den 25. marts 2020
Vedr. L 145
Lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
Efter at have læst Erhvervsudvalgets mange spørgsmål og Ministerens svar på disse, følger jeg det, på
charterrejsearrangørernes vegne, påkrævet, her i 11. time at adressere et enkelt tema, som risikerer
at volde en række af arrangørerne store problemer, hvis lovforslaget vedtages i den foreliggende
form:
Der lægges i L 145 op til, at der er tale om en kollektiv ordning, hvor arrangørerne hæfter for det
samlede lån i Rejsegarantifonden.
I en tid med et særdeles stort pres på branchen og deraf følgende øgede risiko for konkurser
indebærer den kollektive ordning, at de tilbageværende arrangører risikerer at hæfte for et langt
større beløb, end de har fået udbetalt i godtgørelse, i tilfælde af andre rejseudbyderes konkurs. Det
synes ikke rimeligt.
I dag er der i fonden en kombineret individuel og kollektiv ordning, hvor den enkelte arrangørs
garantier
”står
først”, hvis en arrangør går konkurs. Er garantien utilstrækkelig, og først da, kan den
kollektivt opbyggede formue anvendes til udbetaling til de rejsende og til eventuel hjemtransport.
I L 145 lægges op til, at der kun er et kollektivt beredskab og hæftelse.
Vi vil stærkt opfordre til, at ordningen gøres individuel ud fra devisen om, at enhver skal kunne svare
sit. En
individuel ordning,
hvor man kun hæfter for egen andel af lånet i Rejsegarantifonden, vil
samtidig medføre, at den enkelte er mere påpasselig med egen likviditet og drift. På den måde
vurderer vi, at en individuel ordning i virkeligheden vil reducere antallet af konkurser.
En variant heraf kunne være at stille krav til en temporær hel eller delvis garantidækning af
godtgørelserne.
Hvis Folketinget til trods herfor ikke ønsker en individuel ordning, bør dækningsperioden for den
kollektive hæftelse
også være for den periode, hvor Udenrigsministeriet har lavet
kollektive
rejserestriktioner (fraråden af rejser)
til hele verden. Det vil i praksis sige fra 13. marts, som
lovforslaget også lægger op til.
Derudover bør det sikres, at Rejsegarantifondens mulighed for at pålægge rejseudbydere at stille
forhøjet garanti, hvis deres økonomiske forhold betinger dette, udvides til også at omfatte forhøjet
garanti for godtgørelser, som rejseudbyderen har modtaget i medfør af L 145.
Med venlig hilsen
REJSEARRANGØRER I DANMARK
Henrik Specht
Direktør
C. F. Richs Vej 17, 2000 Frederiksberg, tlf 40 82 86 77, mail: [email protected]