Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 142
Offentligt
2168026_0001.png
NOTAT
Midlertidig suspendering af virksomhedernes
udbetaling af G-dage
13. marts 2020
J.nr. 2020 - 1748
CAP
Kristian Hvolbæk Christiansen
Suspendering af G-dage
Arbejdsgiverne betaler normalt G-dage for 1. og 2. ledighedsdag til et medlem af
en a-kasse, som bliver afskediget, hjemsendt, eller som har ophør af opgave- og
tidsbestemt akkord og lignende. Formålet er, at arbejdsgiveren bidrager til finansie-
ring af dagpengesystemet og de fleksible vilkår på det danske arbejdsmarked. Sam-
tidig giver G-dagene arbejdsgiverne et økonomisk incitament til at produktions-
planlægge frem for at afskedige medarbejdere.
En suspendering i fx 6 måneder vil omfatte alle dagpenge- og ikke-dagpengeberet-
tigede medlemmer af en a-kasse, dvs. også personer, som afskediges m.v. af andre
grunde (direkte eller indirekte) end COVID-19.
Forslaget vil begrænse virksomhedernes omkostninger ved afskedigelser, hjemsen-
delse mv. i perioden. Dagpengeberettigede kan få mulighed for at få dagpenge på
1. og 2. ledighedsdag i stedet for G-dage, så de ikke står uden forsørgelse de to le-
dighedsdage. Nogle personer vil derved få færre dage med forsørgelse ved ledig-
hed. Det vil dog alene være personer, der bruger hele deres dagpengeperiode, in-
klusiv en eventuel forlænget dagperiode (i alt op til 3 år).
Dagpenge udbetales med en individuel sats og G-dage med højeste dagpengesats.
Derfor kan nogle også få en lavere beregnet dagpengesats de to første ledigheds-
dage.
Forslaget vil kræve lovændring og være omfattet af det nuværende forlig på dag-
pengeområdet (S, V, DF, LA, K).
Det bemærkes, at en arbejdsgiver efter gældende regler ikke skal betale G-dage,
hvis arbejdsophøret skyldes force majeure. Afskedigelsen skal i givet fald skyldes
virksomhedsstandsning eller lukning af udefrakommende ekstraordinære arbejds-
hindringer, som arbejdsgiveren ikke havde eller burde have forudset, og som ar-
bejdsgiveren ikke kunne have afværget ved at foretage modforanstaltninger.
Det er arbejdsgiveren, der i første omgang i hvert enkelt tilfælde skal vurdere, om
afskedigelsen, hjemsendelsen m.v. beror på den nuværende COVID-19 situation.
Medlemmet kan klage over arbejdsgiverens afslag på G-dagsbetaling til Ankesty-
relsen.
L 142 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvad vil det forventede udgiftsniveau være ved en generel suspendering af G-dagene frem til den 31. maj 2020, til beskæftigelsesministeren
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale om en midler-
tidig lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere. Med aftalen kan
virksomheder, der oplever ordrenedgang og færre kunder som følge af COVID-19
og derfor ikke kan beskæftige deres medarbejdere, i tre måneder få delvis refusion
for afholdte lønudgifter. Virksomhederne forpligter sig til ikke at afskedige medar-
bejdere af økonomiske årsager i den periode, hvor de modtager kompensationen.
Der er således tale om en ordning, der indebærer, at virksomhederne vælger en an-
den vej, hvor den enkelte medarbejder bliver i ansættelsesforholdet, og der derfor
ikke skal betales G-dage.
Økonomiske konsekvenser
Det skønnes, at arbejdsgiverne årligt betaler ca. 230.000 fulde G-dage og ca.
40.000 halve G-dage. Det svarer til en årlig udgift for arbejdsgiverne på ca. 218
mio. kr.
Med udgangspunkt i det nuværende antal G-dage skønnes det, at en suspendering i
6 måneder vil medføre en besparelse for arbejdsgiverne på ca. 109 mio. kr. og en
modsvarende offentlig merudgift til dagpenge på ca. 106 mio. kr.
2