Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 141 Bilag 3
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 141
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved
lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-19
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
Til § 3
1)
Stk. 2,
affattes således:
»En lønmodtager, der er hjemsendt i 3 måneder i medfør af § 2, har uanset stk. 1 ikke ret til den
aftalte løn i en periode svarende til i alt 5 arbejdsdage i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 3. For en
lønmodtager, der hjemsendes i en kortere periode end 3 måneder, opgøres perioden uden ret til løn
forholdsmæssigt.«
[Ændring af, hvordan den periode under hjemsendelsen, som lønmodtageren afholder for egen
regning, opgøres]
2)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
01.
Stk. 2 finder ikke anvendelse, når en arbejdsgiver inden ansøgning til Erhvervsstyrelsen
om lønkompensation i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om etablering af en
midlertidig lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør heraf, har indgået en aftale med en
lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden som en konsekvens af covid-19.«
[Aftalt lønnedgang på virksomheden forud for ansøgning om lønkompensation indebærer, at den
hjemsendte lønmodtager ikke skal afholde ferie eller anden frihed for egen regning i
hjemsendelsesperioden]
3)
Efter stk. 01 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
02.
En lønmodtager kan vælge, om perioden uden ret til løn efter stk. 2, skal afholdes som
opsparet ferie, afspadsering eller anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet. Lønmodtageren kan
endvidere efter aftale med arbejdsgiveren anvende opsparet frihed, som lønmodtageren opnår ret til
på et senere tidspunkt i ansættelsesforholdet. Opsparet ferie, afspadsering, anden opsparet frihed i
L 141 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
ansættelsesforholdet og tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 9. marts 2020, indgår i
opgørelsen af perioden uden løn.«
[Lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt. udskilles i et særskilt stykke med henblik på en bedre kronologi
i bestemmelsen og konsekvensrettes i medfør af ændringsforslag nr. 1]
4)
I
stk.
3, der bliver stk. 5, ændres »stk. 2, 1. pkt.« til: »stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1.]
5)
Stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 6, 2. pkt., affattes således:
»Kan lønmodtageren og arbejdsgiveren ikke blive enige, placerer arbejdsgiveren dagene, men skal
sørge for, at dagene fordeles forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.«
[Ændring, hvorefter arbejdsgiveren ved ensidig placering af perioden uden ret til løn har pligt til at
fordele dagene over hjemsendelsesperioden]
6)
Stk. 5,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk.
7.
En lønmodtager er under hjemsendelsesperioden omfattet af sine sædvanlige
ansættelsesvilkår, men arbejdspligten er suspenderet. Arbejdsgiveren kan med 1 dags varsel
forlange, at lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten, hvorved lønmodtageren er omfattet af de
fulde ansættelsesvilkår, der var gældende på hjemsendelsestidspunktet.«
[Præcisering af, at lønmodtageren under hjemsendelsen er omfattet af sine sædvanlige
ansættelsesvilkår samt supplerende bestemmelse i 2. pkt. om, at arbejdsgiveren med 1 dags varsel
kan afbryde hjemsendelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres § 3, stk. 2, 1. pkt., således, at det nu fremgår af bestemmelsen, at en
lønmodtager, der er hjemsendt i 3 måneder i medfør af § 2, uanset stk. 1 ikke har ret til den aftalte
løn i en periode svarende til i alt 5 arbejdsdage i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 3. Det fremgår
endvidere af bestemmelsen, at for en lønmodtager, der hjemsendes i en kortere periode end 3
måneder, opgøres perioden uden ret til løn forholdsmæssigt.
Forslaget indebærer, at antallet af arbejdsdage i løbet af hjemsendelsesperioden, som
lønmodtageren selv skal afholde udgiften for i form af ferie eller anden opsparet frihed, opgøres
forholdsmæssigt i forhold til hjemsendelsesperiodens længde. Er lønmodtageren hjemsendt i 3
måneder fra den 9. marts til den 9. juni, udgør perioden, hvor lønmodtageren ikke har ret til løn, 5
arbejdsdage. Er lønmodtageren derimod alene hjemsendt i 1 måned, udgør perioden uden ret til løn
en tredjedel af 5 arbejdsdage, det vil sige 1,67 arbejdsdage.
L 141 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt., udskilles herefter i et nyt stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 3. Stk.
3-5 bliver herefter stk. 5-7, jf. også ændringsforslag nr. 2 om et nyt stk. 3.
Til nr. 2
Forslaget følger af, at FH og DA i tilknytning til den af Folketingets Finansudvalgs vedtagne
lønkompensationsordning, der etableres på baggrund af trepartsaftalen om midlertidig
lønkompensation for lønmodtagere på det private arbejdsmarked, har indgået en aftale om
muligheden for at kombinere lønkompensation med aftaler om lønnedgang.
FH og DA er enige om, at udgangspunktet er, at medarbejderne skal have deres fulde løn fra før
covid-19-situationen, men FH og DA er tillige enige om, at ordningen med lønkompensation kan
kombineres med aftalt lønnedgang under forudsætning af, at lønnedgangen indføres på den enkelte
virksomhed ved aftale.
Det er endvidere aftalt mellem FH og DA, at virksomheder med aftalt lønnedgang modtager
lønkompensation i hele den lønkompenserende periode, og at der ikke skal fratrækkes 5 dage i
denne periode. Medarbejderne skal således ikke afholde 5 feriedage m.v. eller anden frihed for egen
regning i den lønkompenserende periode.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk.
3,
hvorefter stk. 2 om lønmodtagerens egenbetalte
arbejdsdage i hjemsendelsesperioden ikke finder anvendelse, når en arbejdsgiver inden ansøgning
til Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020
om etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og regler fastsat i medfør heraf, har
indgået en aftale med en lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de berørte lønmodtagere
om lønnedgang på virksomheden som en konsekvens af covid-19.
Forslaget adresserer den situation, hvor virksomheden inden ansøgning om lønkompensation har
indgået en aftale om lønnedgang på virksomheden som en konsekvens af covid-19, med en
lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden. Ved lønmodtagerrepræsentant forstås fortrinsvis en tillidsrepræsentant eller en
anden sædvanlig repræsentant for lønmodtagerne på en virksomhed. I de tilfælde, hvor der på en
virksomhed ikke findes en tillidsrepræsentant eller en anden sædvanlig repræsentant for
lønmodtagerne på virksomheden, vil en aftale om lønnedgang skulle være indgået af et flertal af de
berørte lønmodtagere for at være omfattet af forslaget. Det forudsættes, at de almindelige regler for
indgåelse af aftaler om lønnedgang er fulgt.
I denne situation vil en virksomhed fortsat kunne indgå i lønkompensationsordningen, forudsat at
der ikke indgås yderligere aftaler om lønnedgang før den 9. juni 2020. Virksomheder, der har
indgået lønnedgangsaftaler efter den 9. marts 2020 vil også være omfattet af bestemmelsen, såfremt
aftalen lever op til kriterierne ovenfor, herunder at aftaletidspunktet skal ligge inden
ansøgningstidspunktet.
L 141 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Er der indgået en aftale om lønnedgang, jf. ovenfor, har lønmodtageren, der er hjemsendt i medfør
af lønkompensationsordningen, krav på den aftalte løn i hele perioden, og der skal således ikke
fratrækkes egenbetalte arbejdsdage.
Til nr. 3
Med forslaget udskilles lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt. i et særskilt nyt stykke og
konsekvensrettes.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 5
Forslaget er en ny affattelse af lovforslagets § 3, stk. 4, 2. pkt., om placeringen af den periode i
løbet af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke har ret til løn, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Det fremgår således af forslaget, at arbejdsgiveren efter forhandling med lønmodtageren fastsætter,
hvornår den periode, hvor lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk. 2, skal afholdes inden for
hjemsendelsesperioden. Kan lønmodtageren og arbejdsgiveren ikke blive enige, placerer
arbejdsgiveren dagene, men skal sørge for, at dagene fordeles forholdsmæssigt over
hjemsendelsesperioden.
Såfremt lønmodtageren ønsker at holde flere ferie-/fridage på et bestemt tidspunkt i
hjemsendelsesperioden, så er ordningen ikke til hinder herfor. Den enkelte lønmodtager og
arbejdsgiver kan således aftale, at der afholdes ydereligere feriedage eller anden frihed. Forslaget
tager højde for den situation, hvor lønmodtageren ønsker at holde længere ferie i
hjemsendelsesperioden uden at skulle risikere at blive kaldt tilbage på arbejde med 1 dags varsel, jf.
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 6
Forslaget er en ny affattelse af lovforslagets § 3, stk. 5, der bliver stk. 7, og vedrører
lønmodtagerens øvrige ansættelsesvilkår under hjemsendelsesperioden, og den situation hvor
hjemsendelsesperioden ophører.
Det præciseres således i et nyt stk. 7, 1. pkt., at lønmodtageren under hjemsendelsesperioden er
omfattet af sine sædvanlige ansættelsesvilkår, men arbejdspligten er suspenderet.
Hjemsendelsesperioden tæller således bl.a. med i medarbejderens anciennitet, og lønmodtageren
kan selv opsige sin stilling i hjemsendelsesperioden med sædvanligt varsel og vil fortsat være
omfattet af hjemsendelsen, medmindre arbejdsgiveren udnytter den i 2. pkt. beskrevne mulighed for
at forlange, at lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten.
L 141 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås endvidere i nyt stk. 7, 2. pkt., at arbejdsgiveren med 1 dags varsel kan forlange, at
lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten, hvorved lønmodtageren er omfattet af de fulde
ansættelsesvilkår, der var gældende på hjemsendelsestidspunktet. I den situation, hvor
arbejdsgiveren ønsker at afbryde hjemsendelsesperioden mens lønmodtageren afvikler ferie eller
anden opsparet frihed, finder de almindelige regler for afbrydelse af ferie m.v. anvendelse.