Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 141 Bilag 1
Offentligt
2165659_0001.png
Aktstykke nr.
108
Folketinget 2019-20
Afgjort den 17. marts 2020
108
Erhvervsministeriet.
København, den 16. marts 2020.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i
etableringen af en midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få delvis kom-
pensation for lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge af COVID-19:
• Der tilføres 3.800,0 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(anden
bev.)
• Der tilføres 23,0 mio. kr. til § 08.21.20. Erhvervsstyrelsen.
• Der etableres materiel hjemmel under § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af CO-
VID-19
(anden bev.)
ved optagelse af ny tekstanmærkning.
Lønkompensationsordningen skønnes at indebære umiddelbare merudgifter på 3,8 mia. kr. Der for-
ventes en modgående virkning på de offentlige finanser i form af lavere dagpengeudgifter og højere
skatteindtægter.
Regeringen og arbejdsmarkedet parter har indgået
Trepartsaftale om midlertidig lønkompensation
for lønmodtagere på det private arbejdsmarked.
COVID-19 har medført stor usikkerhed hos danske lønmodtagere og virksomheder. Det har allere-
de nu medført store økonomiske konsekvenser, der betyder et markant fald i omsætningen og et stort
antal afskedigelser i en række private virksomheder.
Med aftalen etableres en midlertidig lønkompensationsordning på 3.800,0 mio. kr. i 2020 for virk-
somheder med fyringstruede lønmodtagere. Ordningen gælder fra 9. marts til og med 9. juni 2020.
Lønkompensationen ydes til private virksomheder for det antal medarbejdere, virksomheden hjem-
sender i stedet for at afskedige som følge af COVID-19.
Lønkompensation kan ydes til alle private virksomheder, der lever op til alle følgende forudsætnin-
ger forbundet med ordningen:
• Lønkompensationsordningen omfatter alle private virksomheder, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR). Lønkompensationsordningen omfatter ikke organer inden for den of-
fentlige forvaltning, herunder statslige myndigheder, statsfinansierede selvejende institutioner,
kommuner, regioner, samt institutioner, hvor statslige, regionale eller kommunale tilskud til drift
udgør over halvdelen – og forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere – af institutionens
ordinære driftsudgifter. Foreninger, fonde og selvejende institutioner er omfattet af ordningen,
b.
CQ001147
L 141 - 2019-20 - Bilag 1: Aktstykke 108 om tilslutning til følgende dispositioner som led i etableringen af en midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19.
2165659_0002.png
2
hvis de modtager mindre end halvdelen af institutionernes ordinære driftsudgifter i offentlige til-
skud.
Lønkompensationsordningen gælder for alle private virksomheder, der står overfor herhjemme at
skulle varsle afskedigelser for minimum 30 pct. af medarbejderstaben eller mere end 50 ansatte.
Medarbejderne skal være ansat før d. 9. marts 2020.
Lønkompensationen er betinget af, at virksomheden fravælger eksisterende muligheder for hjem-
sendelse af medarbejdere uden løn.
Lønkompensationen er betinget af, at virksomhederne fortsat betaler fuld løn til medarbejderne i
kompensationsperioden, selvom de måtte være økonomisk hårdt ramt af COVID-19. De fyrings-
truede medarbejdere må ikke arbejde, men hjemsendes i kompensationsperioden med fuld løn.
Lønkompensationsperioden starter ved hjemsendelsen af den første berørte medarbejder og afslut-
tes fra den dag, virksomheden varsler eller afskediger medarbejdere som følge af økonomiske år-
sager.
Virksomhederne kan som udgangspunkt kun søge om lønkompensation én gang i perioden 9.
marts – 9. juni. Ved behov for yderligere hjemsendelser end først ansøgt, kan der søges igen.
Lønkompensationen er betinget af, at den enkelte lønmodtager, som virksomheden søger lønkom-
pensation til, skal afvikle ferie, og/eller afspadsering på i alt fem dage i løbet af kompensationspe-
rioden. Hvis medarbejderen ikke har ferie, afspadsering mv. svarende til fem dage, skal der afhol-
des tjenestefri uden løn eller anvendes dage fra det nye ferieår. Virksomhederne kan ikke modtage
lønkompensation for disse fem dage.
Lønkompensationen udgør 75 pct. af de samlede lønudgifter for de omfattede medarbejderes brut-
toløn månedligt, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned pr. omfattet fuldtidsansat funktionær. For
ikke-funktionærer kan lønkompensationen udgøre 90 pct., dog maksimalt 26.000 kr. pr. måned pr.
omfattet fuldtidsansat.
Virksomhederne kan ikke få dækket de samme omkostninger fra øvrige støtteordninger indført
som følge af COVID-19, f.eks. kompensationsordning for arrangører af arrangementer med
+1.000 deltagere.
Dokumentationskrav forbundet med lønkompensationsordningen:
Virksomhederne skal ansøge om lønkompensation hos Erhvervsstyrelsen.
Lønkompensationen udbetales på baggrund af virksomhedernes oplysninger om det antal medar-
bejdere, som ellers skulle være afskediget som følge af COVID-19-situationen, men som i stedet
hjemsendes. Oplysningerne omfatter bl.a. medarbejdernes beskæftigelsesgrad, medarbejdernes
løn, perioden for hjemsendelse samt tro- og love-erklæring på de indsendtes oplysninger rigtig-
hed.
Virksomheden skal angive og begrunde for hvilken periode de forventer arbejdsmangel, dog mak-
simalt over en periode på tre måneder påbegyndt tidligst den 9. marts 2020 og som afsluttes se-
nest 9. juni 2020.
Medarbejderne skal i ansøgningen og den efterfølgende revision registreres på CPR-nummer.
Virksomheden skal efter udbetalingen af lønkompensation dokumentere medarbejdernes lønni-
veau, at medarbejderen har været ansat før den 9. marts 2020, og at virksomheden har hjemsendt
de omfattede medarbejdere i den angivne periode. I dokumentationen skal der bl.a. indgå attesta-
tion fra den eventuelle faglige repræsentant på, at de pågældende medarbejdere har været hjem-
sendt. Hvis der ikke er en sådan, kan de relevante faglige organisationer gøre indsigelse, såfremt
de ikke finder dokumentationen korrekt.
Erhvervsstyrelsen vil endvidere pålægge enhver virksomhed at anvende revisorbistand. Kravet
om revisionsbistand kan ske efter forskellige kriterier f.eks. stikprøve, størrelsen af kompensatio-
nen, vurdering af risiko mv. Endvidere kan der kræves revisorbistand i forhold til allerede ind-
sendt dokumentation.
L 141 - 2019-20 - Bilag 1: Aktstykke 108 om tilslutning til følgende dispositioner som led i etableringen af en midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19.
2165659_0003.png
3
• Erhvervsstyrelsen får til sagsbehandlings- og kontrolformål adgang til at holde de indsendte op-
lysninger op mod relevante offentlige registre, herunder Skatteministeriets e-indkomstregister.
Oplysningerne fra ansøgning og offentlige registre kan bl.a. anvendes til at dokumentere medar-
bejderens ansættelsesforhold og -historik samt løn mv. og kan indgå i en særlig database, indtil
ordningen er afviklet.
Desuden afsættes der 23,0 mio. kr. til Erhvervsstyrelsens administration af tilskudsordningen.
De administrative omkostninger er omfattet af usikkerhed, idet de i vid udstrækning afspejler antal-
let af ansøgere. Finansudvalget forelægges et aktstykke herom, såfremt der ikke måtte være bevil-
lingsmæssig hjemmel til yderligere administrative udgifter end angivet i dette aktstykke.
Der tages forbehold for Kommissionens formelle godkendelse af ordningen, jf. statsstøttereglerne.
Der anmodes endvidere om hjemmel til, at der på § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge
af COVID-19 (anden bev.) kan optages merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for
2020 svarende til de faktiske udgifter. Dermed sikres det, at alle virksomheder, der opfylder kriterier-
ne, kan modtage kompensation.
Udgifterne på 3.823,0 mio. kr. i 2020 foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af Erhvervsmi-
nisteriets bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020. I lyset af den særlige situation som
COVID-19 har påført og risikerer at påføre dansk økonomi, lægges der således op til at forhøje ud-
giftsbevillingen uden modgående reduktion på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020.
Endelig anmodes der om tilslutning til optagelse af en tekstanmærkning, der vedrører administrati-
onsgrundlaget for så vidt angår lønkompensation til virksomheder.
Dispositioner på lov om tillægsbevilling for 2020
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 specificeres således:
Udgift (mio. kr.)
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen
(driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
20. Lønkompensationsordning (ny underkonto)
45. Tilskud til erhverv
17,3 mio. kr.
5,7 mio. kr.
3.800,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbe-
taling af kompensation snarest muligt.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner, således at
der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 optages følgende:
Udgift (mio. kr.)
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen
23,0 mio. kr.
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(anden bev.)
3.800,0 mio. kr.
e.
L 141 - 2019-20 - Bilag 1: Aktstykke 108 om tilslutning til følgende dispositioner som led i etableringen af en midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19.
2165659_0004.png
4
Der anmodes endvidere om hjemmel til, at der på § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge
af COVID-19 (anden bev.) kan optages merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for
2020 svarende til de faktiske udgifter.
Endelig anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 optages
følgende nye tekstanmærkning nr. 143 under § 8. Erhvervsministeriet.
Materielle bestemmelser
»Nr. 143 ad 08.32.21.
»Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om lønkompensation relateret til
COVID-19 til private virksomheder, herunder at fastsætte bestemmelser om kriterier for at opnå
kompensation, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for kompensation, modtagerkreds, udbetaling af
kompensation, tilbagebetaling af kompensation og renter, dokumentation, regnskab, revision og rap-
portering, efterfølgende kontrol, straf samt afskæring af klageadgang mv.«
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. marts 2020
S
IMON
K
OLLERUP
/ Mads Ammitzbøll Thomsen
Til Finansudvalget.
L 141 - 2019-20 - Bilag 1: Aktstykke 108 om tilslutning til følgende dispositioner som led i etableringen af en midlertidig lønkompensationsordning, hvorefter virksomheder kan få delvis kompensation for lønudgifter til fyringstruede medarbejdere som følge af covid-19.
2165659_0005.png
5
Tiltrådt af Finansudvalget den 17-03-2020.
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og Liberal Alliances medlemmer af udvalget samt Rasmus Nord-
quist (UFG) beklager, at der fortsat er ubesvarede spørgsmål til aktstykket og udtaler, at de forventer, at der snarest
kommer svar på de udestående spørgsmål. Herudover beklager V, DF, RV, LA og Rasmus Nordquist, at Finansud-
valget ikke er blevet orienteret om den ændrede tolkning af hvem der er omfattet af aktstykket i forhold til den
oprindelige udmelding i forbindelse med trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation for lønmodtagere på det
private arbejdsmarked.
Venstres medlemmer af udvalget støtter aktstykket og noterer, at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter
har lavet en mindre model for lønkompensation på det private arbejdsmarked. Venstre bakker op om regeringens
model for lønkompensation. Men Venstre er af den opfattelse, at den er utilstrækkelig til at løse de udfordringer,
som danske virksomheder og det danske arbejdsmarked står overfor:
Grænsen for antallet af planlagte fyringer er for høj.
Regeringen har indgået en trepartsaftale, der indebærer, at virksomheder kan få dækket op til 75 pct. af den løn,
som virksomheder betaler til medarbejdere, som må sendes hjem på grund af økonomisk nedgang som følge af co-
rona, med et maksimum på 23.000 kr. om måneden. Den ordning støtter Venstre. Men ordningen har også en lang
række begrænsninger – f.eks. gælder ordningen kun for virksomheder, der står overfor at skulle fyre over 30 pct. af
deres medarbejdere eller mere end 50 ansatte. Det er utilstrækkeligt, når mange mindre virksomheder ikke kan få
hjælp til at fastholde et mindre antal ansatte. Derfor havde Venstre ønsket en anden og mere bredtfavnende model.
Lønkompensation skal også gælde selvstændige.
Regeringens model er ikke henvendt til soloselvstændige eller freelancere. Det mener Venstre er uhensigtsmæssigt.
Derfor opfordrer Venstre regeringen til også at fremlægge en konkret model for lønkompensation målrettet selv-
stændige, freelancere og små iværksættere.
Lønkompensationsperioden bør udvides.
Regeringens model for lønkompensation gælder tre måneder frem til den 9. juni 2020. Venstre mener, at det er
uhensigtsmæssigt, at der er lagt en begrænsning på tre måneder – særligt i lyset af, at anden hastelovgivning i rela-
tion til corona er aftalt at gælde frem til 2021. Venstre mener, at lønkompensationsperioden bør udvides, så der er
sikkerhed for, at private virksomheder også i resten af 2020 kan aflønne sine ansatte. Ellers risikerer vi at se afske-
digelser og konkurser over sommeren.