Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140
Offentligt
2164685_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 140) Forslag til lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med COVID-19 har udvalget i brev af 17.
marts 2020 efter ønske fra Marie Krarup (DF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 8:
”Vil ministeren oplyse, hvad der forstås ved ’praktisk orienteret under-
visning’, som
ifølge udkast til bekendtgørelse om nødundervisning godt
kan gennemføres, og vil ministeren give nogle eksempler på, hvad det er,
som både er så nødvendigt og samtidigt sikkert at gennemføre i forhold
til smitterisikoen?”
Svar:
Det vil formentlig kun være i ganske særlige tilfælde, at institutionen eller
skolen kan gennemføre praktisk orienteret undervisning på uddannelses-
stedet. Der vil typisk være tale om at tilgodese hensynet til optagelse til
videre uddannelse.
En gennemførelse af undervisningen på institutionen eller skolen forud-
sætter, at det kan ske inden for de rammer, der udstedes efter epidemilo-
ven, og under iagttagelse af retningslinjer om forebyggelse af risiko for
smittespredning, som måtte være fastsat af sundhedsmyndighederne.
Helt konkret kan der være tale om dele af et hold af elever, der i eksa-
mensprojektet i teknikfag på htx får mulighed for at udarbejde et pro-
dukt på skolens værksted. Der kan være en lærer tilstede, der på behørig
afstand kan vejlede eleverne i at udarbejde projekterne samt stå for sik-
kerheden i værkstedet. Et andet eksempel kan være en elev, der i sin SRP
får mulighed for at udarbejde et forsøg i skolens naturfagslokale, hvor
der er en lærer tilstede, der på afstand kan vejlede eleven i at håndtere
udstyret korrekt og stå for sikkerheden.
17. marts 2020
Sags nr.
L 140 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad der forstås ved praktisk orienteret undervisning, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2