Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140 Bilag 8
Offentligt
2165360_0001.png
Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den [18. marts 2020]
2. udkast
(ændringsforslag fra børne- og undervisningsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
COVID-19
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3
og 4. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12,
stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, så‐
ledes at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage ef‐
ter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at
der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget har noteret sig, at børne- og undervisningsmini‐
steren har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en følge‐
gruppe bestående af samtlige børne- og undervisningsordfø‐
rere, der løbende kan drøfte aktuelle spørgsmål i forhold til
håndteringen af COVID-19 på børne- og undervisningsom‐
rådet.
I forbindelse med akutte hastesager med behov for hurtig
handling, vil følgegruppen blive inddraget hurtigst muligt.
Udvalget noterer sig, at børne- og undervisningsministe‐
ren hurtigst muligt vil initiere en drøftelse i følgegruppen af
lovens konsekvenser for afholdelsen af prøver og eksamener
samt en drøftelse af, hvordan man kan håndtere de udfor‐
dringer, den nuværende situation kan give i forhold til kost-
og efterskoler, ikke mindst i forhold til forældrenes incita‐
ment til fortsat at søge disse skoletilbud.
Udvalget noterer sig endvidere, at børne- og undervis‐
ningsministeren har til hensigt at fremsætte et ændringsfor‐
slag til loven, som sikrer at uddannelsesinstitutioner på Kul‐
turministeriets ressort, også omfattes af loven.
Endelig noterer udvalget sig, at børne- og undervisnings‐
ministeren i november 2020 vil fremsætte forslag til revision
af lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og under‐
visningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindel‐
se med COVID-19, såfremt det viser sig nødvendigt at revi‐
dere Lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme.
DokumentId
Journalnummer
L 140 - 2019-20 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2165360_0002.png
2
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet, folkehøjskoleområdet og den frie
folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
I
§ 1
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uanset bestemmelsen i stk. 1, kan der fra den 1.
april 2020 og så længe de pågældende tilbud er lukkede, ik‐
ke opkræves egenbetaling fra forældre med børn i tilbud ef‐
ter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, § 21, stk. 2 og 3, § 52,
stk. 2-4, eller § 66 stk. 2-5, og skolefritidsordninger efter
folkeskolelovens § 3, stk. 7, som er omfattet af foranstalt‐
ninger iværksat efter regler fastsat i henhold til § 22, stk. 1, i
lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overfør‐
bare sygdomme af foranstaltninger. Der kan fortsat opkræ‐
ves egenbetaling for børn og unge, hvis tilbud efter dagtil‐
budslovens § 19, stk. 2-4, § 21, stk. 2 og 3, § 52, stk. 2-4,
eller § 66 stk. 2-5, og skolefritidsordninger efter folkeskole‐
lovens § 3, stk. 7, ikke er lukkede, hvor barnet eller den un‐
ge modtager nødpasning.«
[Kompensation for forældrebetaling]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Ny paragraffer
Den frie folkeoplysende virksomhed
§ 02.
Kulturministeren kan for tilbud inden for den frie
folkeoplysende virksomhed, herunder den folkeoplysende
voksenundervisning, det frie folkeoplysende foreningsarbej‐
de samt for tilbud inden for distriktsforeninger, daghøjskoler
samt Folkeuniversitetet, som er eller har været omfattet af
foranstaltninger af foranstaltninger iværksat efter lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare syg‐
domme, fastsætte regler, som supplerer eller fraviger be‐
stemmelser i lov om støtte til folkeoplysende voksenunder‐
visning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og dag‐
højskoler samt om Folkeuniversitet og regler fastsat i med‐
før heraf, herunder om kommunale tilskud og statslige til‐
skud.«
[Udvidelse af loven til også at omfatte folkehøjskoleområdet
og den frie folkeoplysende virksomhed]
Ny paragraf
4)
Efter § 10 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03.
Børne- og undervisningsministeren fremsætter for‐
slag om revision af loven i folketingsåret 2020-21 inden ud‐
gangen af november 2020.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen ændres som følge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at forældre
ikke skal betale for tilbud efter dagtilbudsloven og folkesko‐
leloven fra den 1. april 2020 i de situationer, hvor der tilbud‐
dene fortsat er omfattet af foranstaltninger iværksat efter
regler fastsat i henhold til § 22, stk. 1, i lov om foranstalt‐
ninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, og
barnet eller den unge ikke har gjort brug deres sædvanlige
tilbud eller af nødpasning. Det følger således af forslaget, at
forældre ikke skal betale for perioden fra den 1. april og til,
at barnets sædvanlige tilbud genåbner, med mindre deres
barn benytter nødpasning eller barnets tilbud ikke er lukket.
Til nr. 3
Ad § 01
Gældende lov om folkehøjskoler indeholder ikke bestem‐
melser om særlige tilskud, elevbetaling, beregning af årsele‐
ver m.v. i forbindelse med, at folkeskolehøjskolerne har luk‐
ket ned som led i smitteforebyggende foranstaltninger for at
begrænse spredningen af covid-19.
Det følger af bestemmelser i lov om folkehøjskoler § 8,
stk. 1, at folkehøjskoler skal have andre indtægter end stats‐
tilskud. Det følger endvidere af lov om folkehøjskolers § 8,
stk. 2, at for deltagelse i et kursus fastsætter folkehøjskolen
en elevbetaling. Dette har sammenhæng med lov om folke‐
højskolers § 11, stk. 3, hvoraf det følger, at elever skal yde
elevbetaling for at kunne medregnes i årselevtallet i over‐
ensstemmelse med § 8. Det er således et krav, at elever, der
3)
Efter § 9 indsættes:
»Folkehøjskoler
§ 01.
Kulturministeren kan for tilbud om kurser og under‐
visning efter lov om folkehøjskoler, som er eller har været
omfattet af foranstaltninger iværksat efter lov om foranstalt‐
ninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme,
fastsætte regler, som supplerer eller fraviger bestemmelser i
lov om folkehøjskoler og regler fastsat i medfør heraf, her‐
under om beregning af statstilskud, elevbetaling, beregning
af årselever m.v.
L 140 - 2019-20 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2165360_0003.png
3
er tilmeldt højskoleophold, skal yde elevbetaling til folke‐
højskolen, førend eleven kan medregnes i folkehøjskolens
årselevtal og dermed udløse statstilskud.
I forbindelse med udbruddet af covid-19 i Danmark i
2020 har regeringen i første omgang kraftigt opfordret og
dernæst i medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme foranstaltet, at bl.a. også
folkehøjskolerne skal indstille deres undervisningsaktiviteter
og lukke ned som led i smittebekæmpelsen. Folkehøjskoler‐
ne har imødekommet anbefalingen og efterlevet påbuddet.
Det foreslås, at kulturministeren for tilbud om kurser og
undervisning efter lov om folkehøjskoler, som er eller har
været omfattet af foranstaltninger af foranstaltninger iværk‐
sat efter lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme, vil kunne fastsætte regler, som sup‐
plerer eller fraviger bestemmelser i lov om folkehøjskoler
og regler fastsat i medfør heraf, herunder om beregning af
statstilskud, elevbetaling, beregning af årselever m.v. For‐
målet med ændringsforslaget er at sikre, at kulturministeren
har bemyndigelse til at hjælpe højskolerne i forbindelse med
covid-19.
Ad § 02
Den frie folkeoplysende virksomhed, herunder folkeoply‐
sende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende for‐
eningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitet har
sit lovgivningsmæssige ophæng i lov om støtte til folkeoply‐
sende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende for‐
eningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitet
(her benævnt folkeoplysningsloven). Efter folkeoplysnings‐
loven er det kommunalbestyrelsen, der i overensstemmelse
med lokale prioriteringer, ønsker og behov fastlægger ram‐
merne for ydelse af kommunale tilskud m.v. til den folkeop‐
lysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende for‐
eningsarbejde og daghøjskoler, herunder fastsættelse af sær‐
lige tilskud, deltagerbetaling, beregning af grundtilskud og
supplerende grundtilskud, beløbsramme til debatskabende
virksomhed m.v. Efter folkeoplysningsloven yder staten til‐
skud til Folkeuniversitetsvirksomhed, herunder fastsættelse
af tilskuddets størrelse. Kulturministeren kan fastsætte nær‐
mere regler om tilskud og fordeling af tilskud mv.
Gældende lov om lov om støtte til folkeoplysende vok‐
senundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
og daghøjskoler samt om Folkeuniversitet indeholder ikke
bestemmelser kommunale tilskud og statslige tilskud mv. i
forbindelse med, at de folkeoplysende tilbud og Folkeuni‐
versitets tilbud har lukket ned som led i smitteforebyggende
foranstaltninger for at begrænse spredningen af covid-19.
Det foreslås, at kulturministeren for foreninger, der tilby‐
der folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoply‐
sende foreningsarbejde samt for daghøjskoler og Folkeuni‐
versitetet i medfør af lov om støtte til folkeoplysende vok‐
senundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplys‐
ningsloven), hvis undervisning, studiekreds, foredragsvirk‐
somhed og debatskabende aktiviteter er eller har været om‐
fattet af foranstaltninger af foranstaltninger iværksat efter
lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overfør‐
bare sygdomme, kan fastsætte regler, som supplerer eller
fraviger bestemmelser i folkeoplysningsloven og regler fast‐
sat i medfør heraf, herunder om tilskud. Formålet med æn‐
dringsforslaget er at sikre, at kulturministeren har bemyndi‐
gelse til at fravige folkeoplysningsloven i forbindelse med
covid-19 for så vidt angår betingelser for kommunernes
ydelse af tilskud mv. til den folkeoplysende voksenundervis‐
ning efter folkeoplysningsloven.
Til nr. 4
Lovforslaget tager sigte op at håndtere den situation, der
er opstået i foråret 2020 som følge af udbruddet af CO‐
VID-2019, hvorfor det også foreslås, at lovforslaget ophæ‐
ves automatisk den 1. marts 2021, jf. § 10, stk. 3, i det frem‐
satte lovforslag.
Det foreslås, at der i lovforslaget derudover indsættes en
revisionsbestemmelse, hvorefter børne- og undervisningsmi‐
nisteren inden udgangen af november 2020 skal fastsætte
forslag til revision af loven.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det, der er anført i
betænkningen over lovforslag nr. L 133 – Forslag til lov om
ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og an‐
dre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til
at forebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapaci‐
tetsmæssige ressourcer m.v.), hvor det fremgår, at sundheds-
og ældreministeren i november 2020 vil fremsætte forslag til
revision af om foranstaltninger mod smittesomme og andre
overførbare sygdomme.
Afsættet for lovrevisionen vil således være, i hvilket om‐
fang det viser sig nødvendigt at revidere lov om foranstalt‐
ninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2020 og var til 1.
behandling den 17. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 106 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
L 140 - 2019-20 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2165360_0004.png
4
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5