Erhvervsudvalget 2019-20
L 123
Offentligt
2203349_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
4. juni 2020
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 123 stillet af udvalget den 26. maj 2020
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Er det muligt at etablere en ordning, hvor en 5-årig forældelsesfrist alene
kommer til at omfatte produkter, hvor der er en særlig risiko, og hvor det
samtidig har stor økonomisk betydning for forbrugerne, således at løbende
kontraktforhold på bl.a. tele- og mobilmarkedet - hvor der loves en varig
pris, men hvor markederne løbende udvikler sig, samtidig med at der er tale
om omkostninger af mindre økonomisk betydning for den enkelte forbru-
ger, kan forblive underlagt en 2-årig forældelsesfrist?
Svar:
Det vil være muligt at indrette lovforslaget, så det ikke omfatter løbende
kontraktforhold på tele- og mobilmarkedet. Lovforslaget fokuserer imid-
lertid på de markeder, hvor der har været problemer med vildledende mar-
kedsføring, som først har vist sig efter den 2-årige forældelsesfrists udløb,
og som Forbrugerombudsmanden derfor ikke har kunnet håndhæve. Det er
de områder, hvor regeringen med lovforslaget foreslår at fravige straffelo-
vens 2-årige forældelsesfrist.
Et af områderne har været mobilabonnementer. På dette område har der
været en række sager, hvor Forbrugerombudsmanden vurderede, at en er-
hvervsdrivendes markedsføring af en pris kunne give anledning til, at for-
brugerne havde en berettiget forventning om, at prisen ikke ville blive hæ-
vet. Derfor var markedsføringen vildledende, men det har ikke været mu-
ligt at håndhæve dette, fordi prisen først blev hævet efter forældelsesfri-
stens udløb. Ved at udelade løbende kontraktforhold af lovforslaget, vil
Forbrugerombudsmanden fortsat være afskåret fra at håndhæve denne type
sager. Det, mener regeringen ikke, er hensigtsmæssigt.
Lovforslaget forlænger derfor forældelsesfristen i sager om markedsføring
af løbende kontraktforhold, hvor der angives varige priser, så som ”priser
for altid” eller lignende, der er egnet til at give forbrugeren en
berettiget
forventning om, at prisen ikke vil blive ændret. Det gælder også selvom det
af aftalevilkårene samtidig skulle fremgå, at den erhvervsdrivende har mu-
lighed herfor.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 123 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en ordning, hvor en 5-årig forældelsesfrist alene omfatter produkter med en særlig risiko og stor økonomisk betydning for forbrugerne, til erhvervsministeren
2/2
Lovforslaget har ikke til formål at forhindre, at en erhvervsdrivende kan
hæve prisen. Formålet er at give Forbrugerombudsmanden bedre håndhæ-
velsesmuligheder i sager, hvor den erhvervsdrivendes markedsføring er eg-
net til at vildlede om prisens bestandighed.
Det er regeringens vurdering, at en længere forældelsesfrist vil have en
præventiv effekt, så erhvervsdrivende nøje overvejer eksempelvis mar-
kedsføring af ”varige priser” i de situationer, hvor de ikke kan være sikre
på, at prisen kan holde det markedsførte niveau. Hvis en erhvervsdrivende
vil være på den sikre side, kan den erhvervsdrivende undlade at markeds-
føre sig med angivelse af varige priser, som giver indtryk af, at prisen ikke
vil kunne ændres.
Det er regeringens vurdering, at lovforslagets anvendelsesområde svarer til
de områder, hvor der har vist sig problemer med den 2-årige forældelses-
frist.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup