Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 112 Bilag 11
Offentligt
2186918_0001.png
L 112
Udvidet producentansvar
Teknisk gennemgang
Den 6. maj 2020
Kontorchef Janne Birk Nielsen
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0002.png
Agenda
Organisering af producentansvar i Danmark
Direktivkrav og frister
L112 - Lovforslagets tre dele
Administrative minimumskrav
Modernisering af producentansvar for elektronik
Ny producentansvar for emballage
Principper for udmøntningen
Erfaringer med producentansvar for emballage i nabolande
Tidsplan og proces
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0003.png
Producentansvar i Danmark i dag
Materialestrømme
Økonomistrømme
Datastrømme
Staten
Affaldsdatasystem
Producentansvarsregister
DPA-System
Husholdning
Kommunal
indsamling
Elektronik
Biler
Batterier
(Pant)
Producenter
Kollektive
ordninger
Erhverv
Privat
indsamlings-
virksomhed
Genanvendelige
råmaterialer
3
Affaldsbehandlere
Transport, sortering og oparbejdning
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0004.png
Direktivkrav og frister
5. juli 2020, jf. affaldsdirektivet og emballagedirektivet:
Hjemler skal være etableret for:
Administrative minimumskrav til udvidede producentansvarsordninger
Nyt udvidet producentansvar for emballage
5. januar 2023: Administrative minimumskrav skal træde i kraft for
eksisterende producentansvarsordninger (affaldsdirektivet)
31. december 2024: Udvidet producentansvar for emballage skal træde i
kraft (emballagedirektivet)
4 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0005.png
Direktivkrav: Skærpede EU-mål for genanvendelse – og ny opgørelsesmetode
Genanvendelsen skal fremover måles som ”reel genanvendelse” i stedet for ”indsamlet til genanvendelse”,
hvilket gør det sværere at nå genanvendelsesmålene. Tallene for 2017 er behæftet med stor usikkerhed.
Affaldstype
Al emballageaffald
Glasemballageaffald
Plastemballageaffald
Papir- og papemballageaffald
Jernemballageaffald
Aluminiumemballageaffald
Træemballageaffald
Anslået reel
genanvendelse i 2017
64 %
82 %
18 %
80 %
79 %
79 %
79 %
Genanvendelses-
mål i 2025
65 %
70 %
50 %
75 %
70 %
50 %
25 %
Genanvendelses-
mål i 2030
70 %
75 %
55 %
85 %
80 %
60%
30 %
5 / Miljø- og Fødevareministeriet
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0006.png
L112 – Ændring af Miljøbeskyttelsesloven
Bemyndigelseshjemler med 3 formål:
1. Affaldsdirektivet 2018
Administrative minimumskrav til eksisterende producentansvar for biler,
batterier, elektronik og drikkevareemballager (pant-systemet)
2. National strategi for Cirkulær Økonomi
Modernisering af producentansvar for elektronik for at fremme genbrug
eller genanvendelse.
3. Emballagedirektivet 2018
Nyt udvidet producentansvar for emballage + administrative
minimumskrav
6 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0007.png
Del 1: Administrative minimumskrav
Formål:
Forbedre administrationen og gennemsigtigheden i ordningerne
Bidrage til at nedbringe omkostningerne og forbedre resultaterne ved
affaldshåndteringen
Sikre lige konkurrencevilkår for store og små producenter
Skabe incitament til større genanvendelighed, genbrugelighed og
reparerbarhed af produkterne, der sættes på markedet. Bl.a. via
miljøgraduerede finansielle bidrag til producentansvaret
Hvad ændres i loven:
Bemyndigelseshjemler til at kunne udmønte de konkrete minimumskrav
7 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang, L112
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0008.png
Hvad påvirker de nye minimumskrav?
Materialestrømme
Økonomistrømme
Datastrømme
Staten
Affaldsdatasystem
Producentansvarsregister
DPA-System
Husholdning
Producenter
-
Egenkontrol
-
Offentlig målopfyldelse
Kollektive
ordninger
-
øget gennem-
sigtighed
Kommunal
indsamling
Graduerede
bidrag
Erhverv
Privat
indsamlings-
virksomhed
Genanvendelige
råmaterialer
8
Affaldsbehandlere
Transport, sortering og oparbejdning
(skal certificeres efter EU-standarder)
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0009.png
Del 2: Modernisering af producentansvar for elektronikaffald
Udmøntning af initiativ i politisk aftale om Strategi for cirkulær økonomi.
Formål:
At fremme genbrug af elektronikaffald
At fremme højere kvalitet i genanvendelse af elektronikaffald
At sikre lige konkurrencevilkår i affaldshåndteringen
Hvad ændres:
Private affaldsvirksomheder kan indsamle elektronikaffald fra private
husholdninger
Krav om at virksomheder, der indsamler og håndterer elektronikaffald
skal være certificerede efter europæiske CENELEC-standarder for
håndtering af elektronikaffald
/ Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
9
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0010.png
Ny organisering af udvidet producentansvar for elektronik
Materialestrømme
Økonomistrømme
Datastrømme
Staten
Affaldsdatasystem
Producentansvarsregister
DPA-System
Husholdning
Producenter
Kollektive
ordninger
Erhverv
Privat
indsamlings-
virksomhed
Genanvendelige
råmaterialer
10
Krav om certificering
Kommunal
indsamling
Affaldsbehandlere
Transport, sortering og oparbejdning
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0011.png
Del 3: Udvidet producentansvar for emballage
Formål:
Udvidet producentansvar for al emballage fra 31. december 2024.
Fremme mere cirkulær økonomi for emballage ved at give incitament til
at designe mere miljøvenlig emballage.
Hvad ændres:
Ny §9p som fastlægger, at producenter og importører af emballerede
produkter har et udvidet producentansvar fra 31. december 2024.
Bemyndigelseshjemler til at udmøntningen sker i overensstemmelse med
minimumskrav.
Bemyndigelseshjemler til at fastlægge de nærmere nationale rammer for
organiseringen.
Bemyndigelseshjemler til udmøntning af udvidet producentansvar for
emballage er enslydende med bemyndigelseshjemlerne til udmøntning af
de eksisterende producentansvarsordninger.
/ Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
11
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0012.png
Principper for udmøntning af producentansvar for emballage
Med lovforslagets bemærkninger sættes følgende rammer:
Udmøntning skal tage udgangspunkt i den gældende organisering af
affaldssektoren, samt organisering af øvrige producentansvarsordninger.
En strømlinet affaldssektor med klar rolle- og ansvarsfordeling, enkel at forstå og
benytte for borgere og virksomheder, samt enkel at føre kontrol og tilsyn med.
Der vil blive fastsat krav til hvilke fraktioner, som emballageaffald skal indsamles i.
Enkel administration med henblik på færrest mulige administrative omkostninger.
Mulighed for at benytte affaldsdirektivets undtagelsesmulighed for fuld
producentfinansiering.
Følge EU-vejledninger med henblik på så stor grad af harmonisering på tværs af EU
som muligt.
/ Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
12
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0013.png
Holland
Finansielt producentansvar:
Kommuner har det
operationelle ansvar for
indsamling, transport og
behandling af
emballageaffaldet.
Producenterne finansierer
kommunernes håndtering af
emballageaffaldet.
Sverige
Organisatorisk
producentansvar:
Producenterne har det
operationelle ansvar for
indsamling, transport og
håndtering af
emballageaffaldet – og
finansierer det.
Belgien
Delvist organisatorisk
producentansvar:
Kommuner har det
operationelle ansvar for
indsamling og transport af
emballageaffaldet. Efter
indsamling overdrager
kommunerne affaldet til
producenterne (kollektive
ordninger).
Producenterne finansierer
kommunernes indsamling og
transport og har det
operationelle ansvar for den
følgende behandling og
afsætning af
emballageaffaldet.
13 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
L 112 - 2019-20 - Bilag 11: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/5-20
2186918_0014.png
Overordnet tidsplan for implementering af producentansvar emballage
• Kortlægning af emballagemængder og økonomi i nuværende affaldssystem
• Interessentinddragelse og følgegruppe
Frem til nu
• Nabotjek – erfaringer fra Belgien, Holland, Tyskland og Sverige
• L112 (frist: 5. juli 2020): Bemyndigelseshjemler i Miljøbeskyttelsesloven til minimumskrav og udvidet producentansvar for
emballage
• Interessentinddragelse og følgegruppe
2020/2021
• Yderligere analyser
• Politiske forhandlinger om udmøntning
• Udarbejdelse af bekendtgørelse om udvidet producentansvar for emballage
• Interessentinddragelse og følgegruppe
2022/23
2025
• Regler for udvidet producentansvar træder i kraft senest 31. dec. 2024
14 / Miljø- og Fødevareministeriet / Udvidet producentansvar på emballage